19.7 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 443

‘VK wil minderjarige asielzoekers naar Rwanda deporteren’

0

NGO’s beschuldigen het Verenigd Koninkrijk ervan minderjarige asielzoekers zonder begeleiding terug te willen sturen naar Rwanda, waarmee het onlangs een migratiedeal sloot. Dit meldt de Britse krant the Guardian.

De organisaties spreken van een ‘zorgwekkend patroon’ van kinderen die ten onrechte als volwassenen worden geclassificeerd door het ministerie, om ze zo terug te kunnen sturen.

Volgens de NGO Love146 krijgen jongeren standaard de leeftijd van 23 jaar opgeplakt als ze met een bootje het kanaal overkomen, ook kinderen onder de achttien.

‘We zien dat kinderen van veertien jaar oud ten onrechte als 23-jarigen worden beoordeeld’, aldus Love146, dat dit ‘zeer zorgwekkend’ noemt en zegt dat hierdoor jongeren in gevaar worden gebracht.

Het ministerie van Binnenlandse Zaken zegt dat ‘niemand zal worden uitgezet als het voor hen onveilig of ongepast is’. Ook ontkent het ministerie dat niet-begeleide minderjarigen naar Afrika worden gedeporteerd.

Vorige week maakte de Britse minister van Binnenlandse Zaken bekend dat de eerste deportatievlucht naar Rwanda op 14 juni zal vertrekken. Mensenrechtenadvocaten denken dat deze aankondiging prematuur is, vanwege de juridische bezwaren tegen deze controversiële maatregel.

Israëlische tv-zender opent kantoren in Marokko

0

De in Israël gevestigde nieuwszender i24News heeft twee kantoren geopend in Marokko. Het is daarmee het eerste Israëlische mediakanaal dat actief is in Marokko, meldt de Marokkaanse nieuwssite Morocco World News.

Israël en Marokko werken na de normalisering van de diplomatieke betrekkingen tussen beide landen nauw met elkaar samen. De nieuwste ontwikkeling is de opening van twee kantoren van de Israëlische nieuwszender i24News in Marokko. Een kantoor is geopend in de hoofdstad Rabat, het andere in Casablanca.

Volgens i24News zelf heeft de zender een trouw kijkerspubliek in Marokko, al voor de tekening van de normalisatieovereenkomst tussen beide landen in 2020. De nieuwszender hoopt dat publiek nu te verbreden.

i24News is in 2013 gelanceerd. De zender behandelt internationaal nieuws en actualiteiten, met een focus op het Midden-Oosten. De zender zendt uit in het Engels, Arabisch en Frans.

Saoedi-Arabië verwelkomt eerste pelgrims naar Mekka sinds corona

0

Na een tweejarige corona-onderbreking arriveerde dit weekend voor het eerst weer een groep van 358 moslims in Saudi-Arabië voor de jaarlijkse hadj – pelgrimstocht – naar Mekka. De groep komt uit Indonesië, meldt de nieuwssite al Arabiya.

Saudi-Arabië is volgens de minister van Hadj ‘volledig voorbereid’ op de komst van maximaal één miljoen moslims dit jaar.

De hadj is één van de vijf pilaren van de islam, waar elke moslim – die het kan betalen – aan moet voldoen. Dit jaar vindt de tocht in juli plaats.

Vanwege de pandemie mochten er in 2020 slechts duizend pelgrims uit Saudi-Arabië op hadj en in 2021 alleen 60.000 volledig gevaccineerde Saudische burgers.

Dit pelgrimstocht van dit jaar is beperkt tot gevaccineerde moslims van onder de 65. Moslims die buiten Saudi-Arabië het land in komen, moeten naast een visum ook een negatieve PCR-test overleggen van niet meer dan 72 uur oud.

De hadj bestaat uit een serie aan rituelen die in vijf dagen in Mekka worden voltooid, waaronder de rondgang om de Kaäba, het centrale heiligdom binnen de islam.

India stuit op woede islamitische wereld na Mohammed-opmerkingen

0

Arabische landen boycotten Indiase supermarkten, Indiase gastarbeiders worden ontslagen en Indiase ambassadeurs worden op het matje geroepen. De islamitische wereld is boos op India, omdat twee hoge functionarissen van regeringspartij BJP zich negatief hebben uitgelaten over de profeet Mohammed.

Het gaat landelijk BJP-woordvoerder Nupur Sharma (foto) en Naveen Kumar Jindal, een belangrijke partijfunctionaris in Delhi.

Vorige week maakte Sharma negatieve opmerkingen over de profeet Mohammed en zijn vrouw Aïsha, die zes jaar was toen ze met de profeet trouwde. Jindal had zich in een – nu verwijderde – tweet ook beledigend over Mohammed uitgelaten.

Islamitische landen reageerden woedend. De ambassadeurs van India in Koeweit en Qatar zijn op het matje geroepen. Het Pakistaanse ministerie van Buitenlandse Zaken veroordeelde in een verklaring de ‘hoogst beledigende opmerkingen’ en Saoedi-Arabië riep in een verklaring op om ‘geloof en religies te respecteren’.

Verder worden Indiase supermarkten geboycot en besluiten sommige Arabische werkgevers hun Indiase werknemers te ontslaan.

De hindoe-nationalistische BJP-partij, normaliter niet te beroerd om moslims ervan langs te geven, is erg geschrokken van de ophef. De partij heeft Sharma en Jindal geschorst en afstand genomen van hun uitlatingen.

Ook de Indiase regering verklaart dat de opmerkingen van de twee ‘op geen enkele manier de standpunten van de Indiase regering weerspiegelen. Dit zijn de standpunten van marginale figuren’.

Ahmadyyia-moslims de straat op: ‘Ik ben moslim, vraag mij alles’

0

Leden van de Ahmadiyya Moslim Gemeenschap in Nederland hielden dit weekend een voorlichtingscampagne in verschillende steden in het land. Ze hadden borden bij zich met de tekst: ‘Ik ben een moslim, stel mij uw vraag.’

De Ahmadiyya-moslims waren onder meer actief in Leeuwarden, Middelburg en Amstelveen. Ze hopen door persoonlijk contact met andere mensen negatieve vooroordelen over de islam weg te nemen.

Het is niet de eerste voorlichtingscampagne van de Ahmadiyya in Nederland. Vorig jaar voerden jongeren de campagne ‘De ware islam’, die hetzelfde oogmerk had. De Ahmadiyya gaan ook vaker de straat op om met niet-moslims te spreken over de islam (foto).

Ahmadiyya staan een vredelievende islam voor. De Ahmadiyya Moslim Gemeenschap gelooft dat de stichter van deze beweging – Mirza Ghulam Ahmad (1835-1908) – de Messias en de Mahdi is, wiens komst door de profeet Mohammed is voorspeld.

Omdat de Ahmadiyya geloven dat Mirza Ghulam Ahmad ook een profeet is, worden ze door mainstream moslims als afvalligen gezien. Vooral in Pakistan zijn Ahmadiyya slachtoffer van geloofsvervolging.

Volgens de Ahmadiyya heeft de Mahdi voor een duizendjarig vrederijk gezorgd. In die tijd leven wij nu ook. Hoewel de wereld nog niet verlost is van oorlog en leed, komt de vrede steeds dichterbij, geloven de Ahmadiyya.

Een ander belangrijk theologisch verschil met andere moslims is dat Ahmadiyya de Koran op een heel andere manier lezen. Teksten in de Koran die oproepen tot geweld tegen ongelovigen en andersgelovigen worden geïnterpreteerd in de context van een defensieve strijd, waarbij het praktiseren van het geloof onmogelijk wordt gemaakt voor een moslim.

De ware boodschap van de islam is volgens Ahmadiyya vrede. Dat betekent dat teksten die daarmee niet in overeenstemming lijken te zijn in het licht van die vredesboodschap moeten worden geïnterpreteerd.

In Nederland wonen naar eigen zeggen zo’n drieduizend Ahmadiyya. De eerste moskee in Nederland, de Mobarak Moskee in Den Haag uit 1955, is een Ahmadiyya-moskee.

‘Erdogan eist ontslag Zweedse defensieminister’

0

De Zweedse premier Magdalena Andersson moet van Turkije haar defensieminister Peter Hultqvist ontslaan, meldt de Zweedse krant Expressen.

De onthulling komt op een moment dat Turkije meerdere eisen stelt aan Zweden, dat net als Finland lid wil worden van de NAVO. Zweden zou alle banden met de Koerdische militie YPG in Noord-Syrië moeten verbreken, die Turkije als de Syrische tak van de PKK beschouwt.

Het is een speech van Hultqvist van tien jaar terug die de Turkse president Erdogan dwars zou liggen. Hierin zou Hultqvist de Koerdische gewapende groep de PKK en de gevangen leider Abdullah Öcalan hebben geprezen.

In 2011 bezocht Hultqvist als sociaaldemocratische parlementariër een viering van de 33ste verjaardag van de PKK, naar eigen zeggen om ‘de Koerden te verdedigen’: in het bijzonder Koerdische politici die de Koerdische taal als officiële taal in Turkije erkend willen zien.

‘Ik steun een vreedzame oplossing voor het conflict, ik ben tegen geweld en terreur. Naar een bijeenkomst gaan en zulke dingen zeggen is geen probleem’, zegt Hultqvist over het bezochte PKK-evenement.

‘Zelfs als Turkije weer veilig is, wil ik niet teruggaan. Mijn leven is hier’

Elke maand gaat de Kanttekening in gesprek met vluchtelingen en statushouders in Nederland. Hoe zijn ze hier gekomen? En hoe hebben zij hun nieuwe leven in Nederland opgebouwd? Deze maand spreken we Mehmet* (30), die zijn thuisland Turkije verliet om de politieke problemen die daar nu gaande zijn.

Mehmet studeerde Filosofie en Wiskunde en gaf in Turkije les aan basisschoolleerlingen. Nu werkt hij als onderwijsassistent op een basisschool in Amsterdam, waar hij uiteindelijk ook aan de slag wil gaan als leraar.

Vijf jaar geleden is Mehmet naar Nederland gekomen. Na twee jaar in Nederland werd hij herenigd met zijn echtgenote, die nu zwanger is van hun eerste kind. Hij is een Koerdisch-Turkse sympathisant van de geestelijke leider Fethullah Gülen, in Turkije staatsvijand nummer één omdat Erdogan hem beschuldigt achter de coup van 2016 te zitten. In Turkije werd hij gearresteerd om zijn loyaliteit aan de Gülenbeweging, waarna hij voor zijn eigen veiligheid besloot naar Nederland te vertrekken.

Door de politieke problemen die in Turkije gaande zijn, en de angst om te worden herkend door sommige Turkse Nederlanders die tegen Gülen-sympathisanten zijn, kiest hij ervoor om niet bij zijn volledige naam te worden genoemd in dit artikel.

‘Ik vind het heel fijn om in Nederland te zijn, hier ben ik veilig’, zegt Mehmet. ‘Ik heb besloten om in Nederland te blijven en mijn gezin hier te stichten. Daar zijn mijn vrouw en ik het over eens, omdat we ons hier prettig en veilig voelen. Zelfs als het in Turkije weer veilig is voor mij, wil ik niet teruggaan. Mijn leven is hier’, zegt hij.

‘In Nederland hechten mensen veel waarde aan vrijheid en de vrijheid van meningsuiting. Dat zie je niet alleen in de politiek, maar ook in de cultuur. Mensen zijn heel direct, en kunnen alles tegen elkaar zeggen. In Nederland zijn mensen een open boek. Je kunt gemakkelijk een gesprek met ze aanknopen, en je eigen ideeën ter tafel brengen zonder daarvoor te worden veroordeeld. Ondanks dat de ideeën soms met elkaar botsen en er veel meningsverschil is, kunnen we netjes met elkaar omgaan. Dat vind ik heel belangrijk.’

De openheid en tolerantie die hij in Nederland ervaart staat in schril contrast met wat hij in Turkije had meegemaakt, vertelt Mehmet. ‘In Turkije is het lastiger om je mening te uiten wanneer die botst met de mening van de meerderheid. Mensen durven zich niet in alle vrijheid en openheid te uiten wanneer ze het oneens zijn met bijvoorbeeld de regering. Niet alleen vanwege gevaar voor eigen leven, zoals dat bij onder andere Gülen-sympathisanten het geval is, maar ook vanwege de cultuur. Wanneer je het oneens bent met iemand kun je dat maar beter voor jezelf houden. De meeste mensen vinden het niet netjes wanneer ze moeten aanhoren dat jij het niet met ze eens bent.’

‘In Turkije is het lastiger om je mening te uiten wanneer die botst met die van de meerderheid’

Er heerst grote polarisatie in de Turkse samenleving, waar politieke groepen lijnrecht tegenover elkaar lijken staan. De regering gooit vervolgens olie op het vuur door groepen mensen af te schilderen als vijand van de staat, gaat hij verder:

‘De politieke problemen in Turkije, zoals tussen Erdogan-aanhangers en Gülen-sympathisanten, zorgen voor veel verdeeldheid. En dat speelt de regering in de hand. In plaats van dat mensen leren om ondanks de verschillen samen met elkaar te leven, wordt dat nu onmogelijk gemaakt. Familieleden keren elkaar de rug toe en geven elkaar aan bij de regering wanneer zij een andere politieke voorkeur hebben, die niet in lijn is met wat de staat wil.’

Dat mensen gecriminaliseerd worden om hun denkbeelden is een groot probleem, zegt Mehmet. Ook vindt hij het zonde dat de eens zo kleurrijke samenleving van Turkije nu gebukt gaat onder een autoritaire regering die verschillen niet waardeert. ‘Verschillen in etniciteit, culturen en denkbeelden zouden juist als verrijking moeten worden gezien, niet als probleem.’

Ook in Nederland worden verschillen niet altijd gewaardeerd, merkt hij op. Dan gaat het vooral over moslims en het ‘vluchtelingenprobleem’. ‘Tegen mensen in Nederland die moslims en vluchtelingen als een probleem zien wil, ik zeggen dat ze ons eerst maar eens moeten leren kennen. Stap uit je bubbel, en neem niet alles aan wat er over ons wordt gezegd, zonder dat je zelf met een vluchteling of een moslim in gesprek bent gegaan. Leer ons kennen. Daarom heb ik in Nederland veel vrijwilligerswerk gedaan in buurthuizen en zorginstellingen voor ouderen. Niet alleen om de Nederlandse taal te leren, maar juist ook om de mensen te leren kennen en te laten zien dat we niet zoveel van elkaar verschillen.’

Wat betreft het belijden van zijn geloof als moslim in Nederland ziet Mehmet geen grote uitdagingen. ‘Mijn geloof kan ik hier in alle rust en vrijheid belijden. Ik merk dat men in Nederland veel waarde hecht aan godsdienstvrijheid. Dat helpt mij in mijn geloofsbeleving. Ik ga wekelijks naar een Turkse moskee, verricht daar mijn gebeden. Ik bid ook thuis’, zegt hij.

‘Met Turkse vrienden praat ik nooit over politiek, maar wel over de islam. Wat betreft het geloof zijn de Turkse moslimgemeenschappen in Nederland wel hecht. De Turkse moslims met wie ik samen bid betekenen veel voor mij. Deze mensen helpen mij ook om mij meer thuis te voelen in Nederland. Ze helpen het gemis naar mijn familie in Turkije te verzachten.’

Volgens Mehmet is de Turkse moslimgemeenschap ook belangrijk voor de islamitische opvoeding van zijn ongeboren kind. ‘Het islamitisch opvoeden van ons kind kan nog wel een uitdaging opleveren, zeker wanneer het opgroeit in een land waar moslims een minderheid zijn. Daarom doe ik mijn best om mij in mijn geloof te verdiepen. Bidden tot God, veel kennis opdoen, maar ook altijd bereid zijn om anderen te helpen en bij te dragen aan de samenleving. Ik wil een goed voorbeeld zijn voor mijn kind. Vooral wil ik mijn geloof vertalen in goed gedrag en hoe ik anderen behandel. Meer kun je als ouder ook niet doen.’

*Achternaam bij de redactie bekend.

Marokko: boekenbeurs Rabat cancelt ‘lesbisch dagboek’

0

Het boek Dagboek van een lesbienne en auteur Fatima Zahra Amzkar (foto) mogen niet aanwezig zijn op de internationale boekenbeurs van Rabat.

Het Marokkaanse ministerie van Cultuur heeft dit besloten, meldt de website Morocco World News.

Het ministerie kwam met het besluit nadat een online campagne met de hashtag #NoToHomosexuality was gestart. Daarin werd geëist dat het boek en de auteur zouden worden gecanceld.

Volgens het ministerie was het boek in eerste instantie nooit toegelaten op de boekenbeurs, maar had de auteur erop gestaan om het boek toch te promoten.

Volgens auteur Amzkar is dat een smoes. Zij vertelt dat de protestcampagne tegen haar boek de reden voor het ministerie was om haar werk niet toe te laten.

Het boek van Amzkar gaat over de moeilijke strijd van de LHBTQ+-gemeenschap in Marokko. Met het boek wil Amzkar een tegenwicht bieden aan misvattingen rondom homoseksualiteit.

Bonje bij Google: Indiaas-Amerikaanse medewerkers ruziën over kastenstelsel

0

Er is onrust onder Indiaas-Amerikaanse Google-medewerkers vanwege een – inmiddels geschrapte – lezing over het kastenstelsel, meldt the Washington Post.

Een lezing van de organisatie Equality Labs over het kastensysteem voor Amerikaanse Google-medewerkers is gecanceld na klachten van Indiaas-Amerikaanse medewerkers. De medewerkers beschuldigen de organisatie van ‘hindoefobie’. Critici beschuldigen deze medewerkers op hun beurt van ‘hindoenationalisme’.

Het doel van de lezing was om meer bewustzijn te creëren over discriminatie in het Indiase kastensysteem en de invloed van het kastensysteem binnen de Indiaas-Amerikaanse gemeenschap. Maar deze ging dus niet door. Volgens een Google-woordvoerder zou het praatje enkel leiden tot ‘verdeling en wrok’ onder Indiaas-Amerikaanse Google-medewerkers.

De oprichter van Equality Labs, Thenmozhi Soundararajan, probeerde nog de CEO van Google, Sundar Pichai (foto), te contacteren om te vragen of zij alsnog de lezing mocht houden. Volgens Soundararajan moet de Indiaas-Amerikaanse Pichai zich in het bijzonder verantwoorden omdat zijn familie uit de hoogste kaste komt. Maar hij reageerde niet op haar verzoek.

Tanuja Gupta, een Indiaas-Amerikaanse manager bij Google, had Soundarajan uitgenodigd. Nu is Gupta uit onvrede opgestapt. Ze meldt, samen met drie medestanders, te zijn lastiggevallen door andere Google-medewerkers.

Gupta: ‘Terwijl ik mijn werk deed en kastengelijkheid bij het bedrijf promootte, zag ik vier gekleurde vrouwen lastiggevallen en monddood gemaakt worden

Equality Labs is een Amerikaanse organisatie die is opgericht door dalits, Indiase kastelozen. Volgens de organisatie zijn de heilige hindoegeschriften de oorzaak van meer dan tweeduizend jaar lange onderdrukking en geweld tegen de lagere kasten en kastelozen. Ook stelt Equality Labs op hun website: ‘Waar Zuid-Aziaten ook gaan, ze nemen hun kastensysteem mee’.

De organisatie had in 2019 meegewerkt aan een symposium over het kastensysteem waarin werd beweerd dat het hindoeïsme een systeem van ‘spiritueel facisme’ zou zijn en dat het verwoesten van het Hindoeïsme de enige manier zou zijn om het kastensysteem tegen te gaan.

Wie zijn de Moslimdemocraten, die meedoen aan de Franse verkiezingen?

0

De Union des Démocrates Musulmans Francais – de Unie van Franse Moslimdemocraten – doet over twee weken met 85 kandidaten mee aan de Franse parlementsverkiezingen. Wat voor partij is UMDF? Een Franse versie van Denk, of veel islamistischer zoals de Moslimbroederschap?

De partij werd in 2012 opgericht en leidde lange tijd een bestaan aan de politieke zijlijn. De partij hoopt nu te profiteren van weerstand tegen het ‘islamofobe’ klimaat in Frankrijk. Partijoprichter en -leider Nagib Azergui (foto) heeft felle kritiek op de campagne van de presidentsverkiezingen eerder dit jaar, waar kandidaten aan de rechterkant ageerden tegen migratie en de islam en de beruchte extreemrechtse omvolkingstheorie in de mond namen.

De Moslimdemocraten zien zichzelf als een links, antizionistisch, anti-imperialistisch en antikolonialistisch. De partij wil meer ruimte voor islamitisch bankieren en halal eten, discussie over het Franse koloniale verleden en de Arabische taal op school. Ook zijn de Moslimdemocraten voor het terugdraaien van de wet uit 2004 die het dragen van een hijab op scholen verbiedt.

In 2019 verdedigde het partijblad Le Foulard déchaîné de bekende islamitische intellectueel Tariq Ramadan, die nu onder huisarrest is geplaatst omdat hij vrouwen zou hebben verkracht. Volgens de Moslimdemocraten is er sprake van een hetze tegen Ramadan. Het partijblad vergeleek hem met de Joodse kapitein Alfred Dreyfus, die 120 jaar eerder ten onrechte was beschuldigd van spionage voor Duitsland.

Sommige Franse journalisten noeme UDMF islamistisch, ‘islamo-links’ en een ‘paard van Troje’. Maar politicoloog Julien Talpin zegt dat hier te weinig bewijs voor is. De term ‘moslimdemocraten’ past helemaal niet de islamiseringsstrategie, omdat salafisten juist tegen democratie zijn, aldus Talpin. De politicoloog wijst erop dat UDMF de openbare school verdedigt, in haar programma ‘gettovorming in de volkswijken’ hekelt en alle Franse burgers zegt te willen vertegenwoordigen.

Socioloog Raphaël Liogier is het met Talpin eens. Hij gelooft dat er geen sprake is van ‘islamisering van de Republiek’, maar van ‘republikanisering van de islam’ omdat UDMF de waarden van de Franse Republiek omarmt. Volgens hem reageert Frankrijk panisch op de Moslimdemocraten omdat zij ‘islamofobie’ bestrijden, maar de partij onderschrijft volgens hem de scheiding tussen kerk en staat.

‘Wij zijn een Republikeinse partij. Het is de unie van democraten’, zegt ook de 47-jarige Michaël Poret, een van de 85 kandidaten van UDMF, tegen de lokale Normandische krant Le Journal d’Elbeuf. De parlementskandidaat benadrukt dat UDMF zich inzet voor mensen die het economisch zwaar hebben en voor moslims, die veelal slachtoffer zouden zijn van discriminatie. ‘De minachting rond moslims die vandaag plaatsvindt, doet me denken aan de donkerste uren van onze geschiedenis.’