22.2 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 444

Theatervoorstelling over Yezidi’s op komst

0

Er komt een theatervoorstelling op de planken over het leed van de Yezidi’s, die enkele jaren geleden werden van een genocide door IS.

De toneelvoorstelling heet Schuld en zal vanaf dit najaar worden gespeeld door Toneelgroep Maastricht. Volgens de theatermakers heeft het dadersperspectief van Nederlandse IS-strijders al genoeg aandacht gehad in de Nederlandse kunst. Daarom willen ze zich focussen op de slachtoffers van de genocide, want ‘hun verhaal is nooit verteld’.

Schuld gaat over het waargebeurde verhaal van Aryen, een Yezidische vrouw die na haar ontsnapping aan IS in Nederland een nieuw leven heeft opgebouwd, maar in de Albert Heijn opeens oog in oog staat met haar verkrachter.

Journalist Brenda Stoter Boscolo, auteur van een boek over de genocide op de Yezidi’s, is blij met deze theatervoorstelling. Ze mag advies geven aan de acteurs en de crew. Die gaan ook allemaal Stoters boek Het vergeten volk lezen.

Na VS dringt ook Rusland aan bij Turkije: ‘Cancel nieuwe actie in Syrië’

0

Rusland heeft er bij Turkije op aangedrongen geen offensief te lanceren in Noord-Syrië. De Turkse president Erdogan dreigt opnieuw met een campagne tegen Koerdische ’terroristen’.

‘We hopen dat Ankara zich zal onthouden van acties die zouden kunnen leiden tot een gevaarlijke verslechtering van de toch al moeilijke situatie in Syrië’, aldus het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken. Rusland en het Syrische Assad-regime zijn goede vrienden.

Een inval is volgens Rusland, dat nu zelf bezig is met een invasie van Oekraïne, een schending van de soevereiniteit van Syrië. Ook stelt Rusland dat een Turkse inval zal leiden tot een verdere escalatie van de spanningen in Syrië.

Eergisteren kondigde Erdogan een nieuw militair offensief aan tegen de Koerden in Noord-Syrië. Hij wil een ‘veiligheidszone’ van dertig kilometer langs de Turkse zuidgrens. De Turkse president zei dat Turkije zich zal richten op Koerdische gewapende groepen in de Noord-Syrische steden Tal Rifat en Manbij.

Volgens Turkije zijn de Syrisch-Koerdische Volksbeschermingseenheden (YPG) gelieerd aan de Koerdische Arbeiderspartij PKK, die in Turkije, de Verenigde Staten en de Europese Unie op de terreurlijst staat.

Turkije heeft nog niet gereageerd op de Russische verklaring. Erdogan heeft in ieder geval al aangegeven geen toestemming van NAVO-bondgenoot Verenigde Staten, dat een invasie zal afkeuren, af te zullen wachten voor zijn invasie.

Rotterdam deelt subsidie uit voor projecten over slavernij

0

Projecten over het slavernijverleden van Rotterdam kunnen subsidie krijgen van de gemeente.

Mensen die willen bijdragen aan kennis en bewustwording over dit slavernijverleden moeten voor 8 juli een aanvraag indienen bij de gemeente. Ze kunnen per project maximaal 25.000 euro aanvragen.

Projecten moeten cultureel, educatief of informatief van aard zijn. Projecten moeten ook bijdragen aan meer kennis over het slavernijverleden en het koloniale verleden van Rotterdam, evenals meer kennis over de gevolgen van dit verleden voor het heden.

Alle aanvragen zullen beoordeeld worden door een onafhankelijke adviesgroep.

De gemeente Rotterdam schaalt deze projecten onder het 2022-programma ‘Ons koloniaal en slavernijverleden en de stad van nu’, waarin de stad wil inzetten op meer kennis over het Rotterdamse slavernijverleden.

In 2020 verscheen een historische studie die onthulde dat Rotterdam ‘tot over de oren’ in de slavernij zat. Zo zijn er in de zeventiende en achttiende eeuw ongeveer 60.000 slaafgemaakten met Rotterdamse schepen van Afrika naar Latijns-Amerika vervoerd. Een jaar later maakte burgemeester Ahmed Aboutaleb excuses voor dit slavernijverleden.

Als Turkse Nederlander naar Turkije: zelfcensuur voor een fijne vakantie?

Veel Turkse Nederlanders gaan traditiegetrouw op vakantie naar Turkije. Sociale media worden straks overspoeld met foto’s vanuit de Turkse Riviera en de goudgele akkervelden van Anatolië. Maar om dat vrijelijk te kunnen blijven doen, spreken sommigen zich liever niet uit over misstanden in Turkije. We spraken drie Turks-Nederlandse Turkije-gangers over zelfcensuur. ‘Kijk wat met Ebru Umar is gebeurd.’
 

‘Ik sla deze even over’. ‘Je bent op zoek naar iets, hè?’ ‘Nee, straks word ik opgepakt.’ ‘Ik ga voor werk naar Turkije, dus dit komt nu niet goed uit.’ Een greep uit de reacties van Turkse Nederlanders die vriendelijk bedankten om op interviewverzoeken van de Kanttekening.

Ela Colak, cultuur- en lifestyle-journalist van de VPRO Gids, heeft hier geen last van. Ze blijft ook geregeld naar Turkije gaan. Bang is ze niet, zegt ze aan de telefoon.

‘Ik ben dan ook geen actieve twitteraar of actief op andere sociale media. Daarnaast ben ik geen opiniërende journalist met een sterke mening, zoals Özcan Akyol of Fidan Ekiz. Daar ben ik veel te genuanceerd voor. Ook leeft bij mij het idee dat mij niks overkomt en dat het wel goedkomt. Nederland zal voor mij wel opkomen. Maar misschien is dat naïef.’

Colak kent het fenomeen van zelfcensuur van dichtbij. Ze heeft een Turks-alevitische achtergrond en dat speelde mee in haar opvoeding. ‘Dat is het Turkse trauma van mijn ouders. Maar ik leef zelf een vrij en liberaal leven. Geloof of zelfcensuur, daar ben ik eerlijk gezegd helemaal niet mee bezig. Sinds ik getrouwd ben met een Nederlander is mijn wereld ook wat minder Turks’, aldus Colak.

Voor schrijfster Meltem Halaceli – Arabisch-alawietische achtergrond – is zelfcensuur veel meer een issue. Ze denkt wel ‘drie keer na’ voordat ze iets retweet. ‘In Nederland zijn verklikkers aanwezig’, zegt ze. ‘Kijk maar wat met Ebru Umar is gebeurd. Zij is zes jaar geleden door een Turkse Nederlander verklikt. Dat vind ik heel funest.’

‘In Nederland zijn verklikkers aanwezig. Kijk wat met Ebru Umar is gebeurd. Heel funest’

Halaceli is terughoudender geworden op sociale media. Vroeger schreef ze alles veel ‘ongeremder’ op. ‘Dat heeft vooral te maken met het feit dat ik op een zwarte lijst ben beland na de Gezi-protesten in 2013.’

In 2013 belandde ze middenin de Gezi-protesten tijdens veldonderzoek voor haar boek De vergeten geschiedenis van mijn grootvader Sulayman Hadj Ali: De memoires van een Arabische alawiet. Ze protesteerde in Ankara, Adana, Istanbul en Antakya. Die laatste stad ligt aan de Turks-Syrische grens en is de plek waar haar moeder vandaan komt.

‘In veel steden vonden er toen protesten plaats. Maar in Antakya ging het er opvallend heftiger aan toe, precies in de wijk waar mijn familie woont. Die wijk werd vanuit de Turkse autoriteiten altijd als een links bolwerk gezien. Er zijn toen drie jonge mensen omgekomen: Abdullah Cömert, Ali Ismail Korkmaz en Ahmet Atakan, drie jonge mannen met een Arabisch-alawietische achtergrond.’

Ze stopt even. ‘Er wordt ‘omgekomen’ gezegd, maar volgens de omwonenden zijn ze gewoon door de Turkse politie vermoord. Met traangasgeweren werd er op de hoofden van mensen geschoten, beweerden zij.’

Terug in Nederland werd ze voor een literair festival in België geannuleerd, dat door het Turkse ministerie van Cultuur werd gesponsord. ‘Alle namen met een Turkse achtergrond werden gecheckt en voor een groot deel uit de lijst gehaald. Ik zou te ‘opvallend aanwezig zijn geweest tijdens de Gezi-protesten’, heeft de Turkse ambtenaar toen tegen de programmamaker toen.’

Ook werd ze door ‘vreemde figuren op Facebook’ gevolgd; ze vermoedt trollen van regeringspartij AKP of Turkse undercoveragenten. ‘Trouwens: ik hoorde in die periode bij telefoongesprekken ook getik en ruis’, zegt ze. En dan, lachend: ‘Ja, ik werd er wel een beetje paranoia van. Daarom ben ik nu meer op mijn hoede.’

De Rotterdamse maatschappijleerdocent Halil Ibrahim Karaaslan zit niet meer zo veel op sociale media. Dat heeft niet zozeer met angst of zelfcensuur te maken, maar eerder met ‘moeheid’ en ‘verbittering’.

‘Ook naar mijn eigen gemeenschap (Turks-soennitisch, red.) toe’, zegt hij. ‘Ik besefte ineens dat de interne problematiek niet zo snel opgelost gaat worden. Ik ben er eigenlijk wel klaar mee. Het inmengen in Turkije-discussies lijkt ook weinig impact te hebben. Bij lesgeven zie je nog concreet dat er iets gebeurt: je leert studenten vaardigheden, hoe je met elkaar dient te discussiëren, enzovoort. Dat is al veel meer waard dan vijf posts op sociale media.’

Hij geeft als voorbeeld de discussie over de vraag of president Erdogan een dictator is of niet. ‘Vanuit een bepaalde hoek wordt hij als zodanig gezien. Maar met de leerlingen, die bij mij in de klas ook vaak een Turkse achtergrond hebben, slaan we die discussie niet dood door die vraag met een ‘ja’ of ‘nee’ te beantwoorden. We hebben het dan over wat democratie betekent en de vraag of Turkije onder Erdogan steeds minder democratisch is geworden. Zonder labels te plakken, maar door grote thema’s behapbaar te deconstrueren rond de vrijheid van meningsuiting en godsdienst. Zo creëer je ook een veilige omgeving voor mensen om zich hierover uit te spreken.’

Karaaslan vindt social media een ‘te polariserende’ plek voor zulke onderwerpen. ‘Alles moet steeds zwart-witter. Je moet echt een kant kiezen om überhaupt nog gehoord te worden. En dat past totaal niet bij mij. In die zin heb ik me altijd al gecensureerd door vooral in het midden te blijven. De huidige context van debat ervaar ik als sektarisch en onprettig.’

‘Het is toch een gevoel van ‘de Turkse Big Brother is watching you’’

Colak, die ‘heel genuanceerd’ wil proberen te zijn, heeft één keer zo’n ‘onnozele’ ervaring gehad. Het was na de couppoging in 2016. Ze had een artikel in the Guardian gedeeld over de noodwet die Erdogan had ingevoerd. ‘Door die noodwet kon hij ook van de Koerden een zondebok maken, alsof zij wat met die coup te maken hadden. Ik vond het een verhelderend stuk, waar de Nederlandse media en politiek, behalve Kati Piri (PvdA, red.), te weinig aandacht aan besteedden.’

Ze werd na die post door een Turkse vriendin opgebeld. Of ze dat artikel kon weghalen? Colak zou ‘een Koerd én een PKK’er zijn’, had die vriendin via-via te gehoord. Daarover maakte zij zich zorgen. ‘Wat een onzin’, dacht Colak.

‘Ik bleef er vrij koel onder en liet het stuk ook gewoon staan. Mijn man had wel zoiets van: ‘Kan je niet het weghalen ofzo?’, ook al omdat ik iets geliket had. Het is toch een gevoel van ‘de Turkse Big Brother is watching you’. Maar het zijn vooral mensen die niet hier niet echt mee bezig zijn, die zich nog het meest zorgen maken. Als journalisten hebben we toch een andere missie. We moeten ons ook laten gelden voor mensen die dat niet meer kunnen.’

Silence is violence?

In de discussie over zelfcensuur wordt tegen de zwijgers wel eens met opgeheven vinger Silence is violence geroepen. Wie zwijgt over onderdrukking, bestendigt die juist. Hoewel Halaceli vindt dat stilte in sommige situaties ook verzet kan betekenen, is ze het daarmee wel eens. Ze noemt de woorden van wijlen Desmond Tutu, de beroemde zwarte bisschop uit Zuid-Afrika die de Nobelprijs kreeg voor zijn strijd tegen de apartheid: ‘Als je neutraal blijft in situaties van onrecht, dan heb je de kant van de onderdrukker gekozen.’

Als je je steeds ‘neutraal’ opstelt, dan is er straks niemand meer die voor jou opkomt, aldus Halaceli. Toch ziet ze geen solidariteit in Turkije of in de Turks-Nederlandse gemeenschappen hier. ‘Er wordt enorm gepolariseerd en mensen plakken elkaar labels op.’

Onder het Erdogan-regime, helemaal na de mislukte coup van 2016, zijn de onderlinge spanningen enorm toegenomen, vertelt ze. ‘Je hoeft maar een willekeurige Turkse zender op te zetten om te zien dat er op elk niveau gestreden wordt.’

Docent Karaaslan is het ‘in brede zin’ eens met de stelling Silence is violence. Hij denkt dat er nooit iets in beweging kan komen als de meerderheid zich niet uitspreekt. Hij noemt als voorbeeld de Nederlandse toeslagenaffaire, ‘maar dit geldt uiteraard ook voor Turkije.’ Toch vindt hij de Turkse situatie ‘complexer’.

‘Als je je tegen één partij uitspreekt, wordt het te vaak weer gelabeld alsof je voor een ander bent. Voorbeeld: als ik vandaag de AKP zou bekritiseren, dan wordt ik heel snel voor CHP’er (de seculiere oppositiepartij, red.) uitgemaakt, of misschien wel een Fetöcü (Gülen-sympathisant, red.), of iets anders. Terwijl ik op die partijen op zijn tijd ook kritiek heb.’

Karaaslan worstelt met de vraag. Hij geeft eerlijk toe dat hij door de jaren heen ook een aversie heeft ontwikkeld tegen het ‘zich uitspreken’ en ‘geluid maken’. Hij gelooft dat dit juist vaak ook geweld kan uitlokken en vindt dat je geen olie op het vuur moet gooien. ‘Dan denk ik liever: ‘Het is verstandiger om nu stil of genuanceerd te zijn, in de hoop partijen bij elkaar te brengen, in plaats van alleen maar een standpunt te willen maken.’

Schrijfster Halaceli is tegenwoordig pessimistischer over de situatie in Turkije, vertelt ze, wat ook tot onthechting heeft geleid. Wel zit ze nog in een groepsapp van internationale journalisten die de ‘bizarre Gezi-rechtzaak’ volgen, waarbij de Turkse filantroop Osman Kavala en acht van zijn medewerkers tot levenslang zijn veroordeeld.

‘Eerst werd hij vrijgelaten en vervolgens werd hij, zonder enig bewijs, opnieuw gearresteerd’, vertelt ze. ‘En dan wordt er verzocht om artikelen te retweeten. Dat doe ik dan, maar eerst nadat ik meer informatie heb, en meestal met de inleidende tekst ‘Geen commentaar’. Ik blijf op mijn hoede vanwege eventuele repercussies, maar wil mij ook niet laten gijzelen door angst.’

Ze put hoop uit de vrouwenbeweging in Turkije. ‘Dat is eigenlijk het enige terrein waar er wél solidariteit is in Turkije. De Istanbul Conventie (een internationaal vrouwenrechtenverdrag, red.) werd door Erdogan in één nacht ongedaan gemaakt. Je zag toen seculieren, Koerden, soennieten en alevieten allemaal tegelijk opstaan. Ze werken nog steeds niet voldoende samen, maar protesteren wel samen op grote schaal. De vrouwenstrijd overstijgt alle politieke en etnische tegenstellingen. In elke hoek, overal in Turkije, komt femicide voor. En elke groep heeft met het patriarchaat te maken.’

Halaceli heeft er zelf de podcast Wat zullen ze zeggen? over gemaakt, waarin ze de geschiedenis van de Turkse vrouwenbeweging en de feministische waarden in haar familie onderzoekt.

Journalist Colak onderstreept de vrije, seculiere traditie die Turkije ook kent, naast de traditie van zelfcensuur. ‘Die vrije cultuur is nog vrijer dan het Nederlandse secularisme’, laat ze weten. ‘Turken zijn in die seculiere kringen overtuigd atheïstisch. In Nederland nemen mensen toch meer een tussenpositie in, met het agnosticisme’. Ze voelt zich ook totaal niet beperkt om over cultuur en tradities te schrijven, al begrijpt ze wel dat ‘politieke kwesties’ gevoeliger liggen.

‘Het is slimmer om politieke pijnpunten in kleine groepen te bespreken dan op sociale media’

Karaaslan hoopt dat er ooit nog een moment komt dat ook die politieke pijnpunten eerlijk en open met elkaar besproken kunnen worden. ‘Al lijkt het mij nog steeds slimmer om dit in kleine groepen face to face te doen dan op sociale media.’

Israël schiet Palestijnse journaliste dood, vlak voor haar eerste werkdag

0

Binnen een maand na de dood van Shireen Abu Akleh heeft een Israëlische soldaat alweer een Palestijnse journaliste gedood.

Ghufran Warasneh (31) werd gisteren door het Israëlische leger bij de poort van een Palestijns kamp nabij Hebron op de Westelijke Jordaanoever doodgeschoten, volgens omstanders toen ze op weg was naar haar eerste werkdag bij een radiostation.

Warasneh werd geraakt in haar borst. Toen ze in het ziekenhuis kwam, was ze al ‘praktisch dood’, zegt een ziekenhuiswoordvoerder.

Israël zegt dat ze Israëlische soldaten met een mes had bedreigd. Volgens omstanders is dat onzin en liep ze van haar huis naar haar werk.

Haar werkgever Dream Radio vertelt dat ze twee weken geleden bij hun had gesolliciteerd en dat gisteren eigenlijk haar eerste werkdag zou zijn.

‘We wachtten op het moment dat ze live zou gaan als het nieuwe geluid van Dream Radio, maar in plaats daarvan kwam het nieuws van haar dood binnen.’

Er waren sinds 2000 al vijftig Palestijnse journalisten door Israël gedood. Warasneh is nummer 51.

Sinds begin dit jaar zijn de Israëlisch-Palestijnse spanningen opnieuw opgelaaid. Bij aanslagen door Palestijnen kwamen dit jaar negentien Israëliërs om; Israëlische soldaten en agenten doodden in dezelfde periode bijna zestig Palestijnen.

Frankrijk: moslima geweigerd in restaurant om ‘middeleeuwse hijab’

0

Opnieuw is er in Frankrijk ophef over de hoofddoek. Een restaurant heeft een islamitische vrouw geweigerd vanwege het feit dat ze een hijab droeg.

Het voorval vond zondag plaats in Hendaye in Frans Baskenland, bij de Spaanse grens. Een zoon wilde zijn moeder meenemen naar een restaurant, waarvoor hij had gereserveerd.

Op videobeelden is te zien dat moeder en zoon aan de deur worden geweigerd door de eigenaresse, omdat de moeder een ‘hoofddoek uit de donkere middeleeuwen’ draagt.

De zoon heeft een klacht ingediend bij het politiebureau en had bovendien een video-opname (foto) gemaakt van het voorval. De beelden zijn viral gegaan op sociale media.

‘Nederlaag Amber Heard in smaadzaak is slecht signaal naar zwarte vrouwen’

0

Niet iedereen is blij dat de Amerikaanse actrice Amber Heard schuldig is bevonden aan laster tegen haar ex-man Johnny Depp. Sommigen spreken over een zwarte dag voor de vrouwenrechten. Volgens de Afro-Amerikaanse journaliste Candace McDuffie is de uitspraak in het bijzonder een slecht signaal naar zwarte vrouwen.

De jury oordeelde gisteren dat een opiniestuk in the Washington Post van Heard uit 2018, waarin ze schrijft over misbruik in ‘een vorige relatie’, Depp schade heeft berokkend aan Depp. Ook noemde de jury de beschuldigingen van Heard ‘kwaadaardig’.

‘Het idee dat geweld tegen vrouwen serieus moet worden genomen, wordt teruggedraaid’, zei Heard na de uitspraak. McDuffie trekt in een opiniestuk op de Amerikaanse website the Root haar redenering verder door.

‘Als de mishandeling van een rijke witte actrice met blond haar en blauwe ogen door de wereld belachelijk wordt gemaakt, wat betekent dat dan voor zwarte vrouwen?’, vraagt ze zich af.

‘Voor zwarte vrouwen, die geen witheid, roem of geld hebben om hen te beschermen, zijn Heards woorden over het vonnis als een tegenslag bijzonder waar’, aldus McDuffie.

‘Als Heards privileges haar al niet konden beschermen tegen dergelijke wreedheden, dan zijn zwarte vrouwen – zoals altijd – nog kwetsbaarder. Zoals we hebben gezien van Tina Turner tot Rihanna, van Megan Thee Stallion tot de tientallen jonge zwarte vrouwen die door R. Kelly zijn misbruikt, wordt onze pijn tot mikpunt gemaakt en wordt onze menselijkheid ontkracht.’

VVD oogst links en rechts hoon met video over woningen en statushouders

0

De VVD keert zich in een nieuwe video tegen een voorrangsregeling voor statushouders bij de toewijzing voor sociale huurwoningen, iets dat minister Hugo de Jonge (Volkshuisvesting) bepleit. Op sociale media klinkt felle kritiek op de VVD-plannen. ‘Statushouders zijn geen concurrenten maar lotgenoten.’ 

‘Mensen die al lang op de wachtlijst staan horen als eerste een woning te krijgen’, zegt Kamerlid Peter de Groot wandelend in een volkswijk. De Groot wil statushouders huisvesten in ‘tijdelijke woningen’, die snel te bouwen zouden zijn. Daardoor blijven sociale huurwoningen vrij voor mensen die ‘daar lang op wachten’.

Onder meer door de stadsgeograaf Cody Hochstenbach, die een patroon ziet in het VVD-woonbeleid: ‘Stap 1) volkshuisvesting slopen Stap 2) statushouders de schuld geven Stap 3) volkshuisvesting verder slopen’.

Hij stelde al eerder vast dat wie boos is op de lange wachtrijen voor sociale huur niet moet wijzen naar statushouders, maar naar de gevoerde woonpolitiek die de sociale huursector ‘een kopje kleiner’ maakte. ‘Statushouders zijn geen concurrenten maar lotgenoten’ aldus Horstenbach.

Iemand had corvee. Van de partij die de volkshuisvesting afbrak, en daar nu mensen de schuld geeft die zich niet kunnen verweren’, twittert ook schrijver Volkskrant-columnist Toine Heijmans.

Vergelijkbare kritiek op het VVD-beleid kwam dinsdag van BIJ1-voorvrouw Sylvana Simons in het debat over de huisvesting van statushouders. Ook zij repte over ‘valse tegenstellingen’ en somde het beleid van de afgelopen jaren op:

‘De rode loper uitleggen voor buitenlandse investeerders, parasitaire pandjesbazen geen strobreed in de weg leggen, sociale huurwoningen massaal slopen en vervangen met de woningen uit de midden- en hoogsegmenten, woningcorporaties een strop om de nek binden in de vorm van verhuurderheffing. Voorbeeld na voorbeeld van hoe niet statushouders, maar de overheid de volkshuisvesting een pijnlijke dood heeft laten sterven. Suggereren dat welke andere groep dan ook hier de oorzaak van zou zijn, is niet meer dan een leugen uit de xenofobe onderbuik.’

Woonminister Hugo de Jonge wil dat gemeenten regelen dat statushouders voorrang krijgen op huurwoningen. JA21 keert de kritiek op de VVD daarom om, door te zeggen dat de VVD wel blaft maar ondertussen wel in de coalitie die diezelfde De Jonge aan het werk houdt.

‘12 jaar Rutte: geen sociale huurwoning meer te vinden en statushouders krijgen gewoon nog altijd voorrang boven andere groepen’, twittert de partij. ‘Blijf vooral spannende filmpjes maken dat het anders moet in dit waanzinnig gave land.’

Suriname: moslims boos om berichten over nieuwe ambassade in Jeruzalem

0

Islamitische organisaties in Suriname zijn boos op de regering vanwege het mogelijke voornemen om een ambassade te openen in Jeruzalem.

In het Surinaamse parlement hadden enkele Kamerleden hun zorgen geuit, nadat de Israëlische minister van Buitenlandse Zaken (foto, rechts) had gesteld dat Suriname een ambassade zal openen in Jeruzalem. De voorzitter van het parlement en de vicepresident spraken dit bericht toen tegen.

De Surinaamse minister van Buitenlandse Zaken (foto, links) lijkt hier echter geen boodschap aan te hebben en wel degelijk een ambassade in Jeruzalem te willen.

‘We willen de functionele, technische en economische samenwerking met Israël versterken. Er moet niet emotioneel op gereageerd worden, we moeten nuchter blijven’, had de minister na het Kamerdebat gezegd.

Zes islamitische organisaties protesteren met klem tegen hiertegen, schrijven ze in een persbericht. Ze eisen dat de regering van president Chan Santokhi haar buitenlandminister terugfluit.

Santokhi veroverde tijdens de afgelopen ramadan nog de harten van veel moslims, door een iftar in de achtertuin van zijn presidentieel paleis te organiseren en mee te doen aan het gebed.

De meeste landen die Israël erkennen hebben hun ambassade gevestigd in Tel Aviv. In 2018 besloot toenmalige president Donald Trump om de Amerikaanse ambassade naar Jeruzalem te verplaatsen, een stap die in de islamitische wereld en bij linkse politici in het Westen op verontwaardiging stuitte. Ook Honduras, Guatemala en Kosovo hebben hun ambassade in Jeruzalem staan.

Californië zet stap richting herstelbetalingen voor slavernij

0

De Amerikaanse staat Californië zet een stap richting herstelbetalingen voor Afro-Amerikaanse inwoners vanwege de slavernijperiode en de daaropvolgende achterstelling. Een vijfhonderd pagina’s tellend rapport doet verregaande suggesties om de schade bij afstammelingen van tot slaaf gemaakten te compenseren.

‘Vierhonderd jaar discriminatie heeft geresulteerd in een enorme en aanhoudende welvaartskloof tussen zwarte en witte Amerikanen’, aldus het rapport van een speciaal door de Californische gouverneur ingestelde taskforce.

Het gaat om racistische wetten en racistisch beleid, van huisvesting en onderwijs tot werkgelegenheid en het rechtssysteem. Deze effecten van slavernij zijn volgens het rapport nooit voldoende verholpen.

Behalve financiële herstelbetalingen pleit het rapport ook voor uitgebreide hervormingen in huisvesting, onderwijs en het rechtssysteem om Afro-Amerikaanse mensen tegemoet te komen. Zo moet er subsidie komen voor zwarte mensen die een huis willen kopen, evenals gratis gezondheidszorg, gratis collegegeld aan hogescholen en universiteiten in Californië en beurzen voor zwarte middelbare scholieren.

Voorstanders van herstelbetalingen reageren verheugd op het rapport. Het rapport zal uiteindelijk misschien leiden tot officiële excuses van de Amerikaanse overheid en tot herstelbetalingen voor afstammelingen van zwarte slaven.

In april had sprak president Joe Biden in een ontmoeting met zwarte Amerikaanse politici zijn steun uit voor de oprichting van een soortgelijke commissie als in Californië, die moet onderzoeken hoe de VS als natie de afstammelingen van zwarte slaven zou kunnen compenseren.