20.7 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 447

VN-gezant Afghanistan bezorgd over ‘uitwissen vrouwen’ door Taliban

0

Richard Bennett, Afghanistan-rapporteur voor de Verenigde Naties, heeft zijn zorgen geuit over het feit dat de Taliban weer nieuwe restricties voor vrouwen hebben opgelegd.

De Taliban bepaalden enkele weken terug dat vrouwen hun gezicht moeten bedekken, op hun ogen na. Dit geldt ook voor vrouwelijke verslaggevers op tv. Daarnaast worden Afghaanse meisjes verboden om naar school te gaan.

Bennett was elf dagen op bezoek in Afghanistan. ‘Ik heb mijn ernstige bezorgdheid geuit over de verslechtering van de mensenrechten in het hele land’, zegt hij nu.  ‘Het uitwissen van vrouwen uit het openbare leven is bijzonder zorgwekkend.’

Bennett verzoekt de Verenigde Naties ook een onderzoek te starten naar de vele aanslagen die er zijn op de sjiitische  Hazara-minderheid, andere sjiieten en soefi’s, een mystieke stroming van de islam die door militanten als ketters worden gezien.

Australische Hooggerechtshof krijgt voor het eerst inheemse rechter

0

Advocaat Lincoln Crowley wordt de eerste inheemse rechter aan het Australische Hooggerechtshof.

Crowley’s familie komt uit de Waramunga-stam, een groep Aboriginals in het noorden van Australië.

Op elfjarige leeftijd kreeg hij juist van een leraar te horen dat hij vanwege zijn Aboriginal-achtergrond later in de gevangenis zou belanden en geen toekomst zou hebben.

‘Het heeft lang geduurd voordat Inheemse mensen in Australië werden benoemd tot een Hooggerechtshof en het is zeer veelbetekenend dat Lincoln Crowley de eerste dergelijke benoeming is,’ vertelt Tony McAvoy, die in 2015 als eerste inheemse persoon in de Australische Raad van State kwam, aan the Guardian.

Ophef in Saoedi-Arabië: restaurant moet sluiten na ‘weren moslimkleding’

0

Een Frans restaurant in de Saoedische havenstad Jeddah zou mannen en vrouwen met traditionele kleding de toegang hebben geweigerd. Mede dankzij een bozige social mediacampagne is het restaurant nu gesloten.

Het Franse restaurant zou vorige week vrouwen hebben geweigerd die de hijab en de abaya dragen, een ruimvallende mantel die door vrouwen in het koninkrijk worden gedragen. Ook mannen die de traditionele thobe, een lange mantel, droegen werden naar verluidt geweigerd door het restaurant.

Conservatieve moslims reageerden woedend. Het restaurant krijgt in veel online recensies nu één ster. ‘Ze respecteren onze religie niet, en dit maakt mij erg boos’, aldus een social mediagebruiker.

Inmiddels is het restaurant gesloten, meldt de website Middle East Monitor. Regionale nieuwszender berichten dat het restaurant op last van de openbare aanklager in Jaddah gedwongen werd om dicht te gaan. Het Franse restaurant opende enige tijd geleden in de Saoedische havenstad zijn deuren.

De Saoedische regering is bezig met een gedeeltelijke liberalisering, met als doel om westerse toeristen en westers kapitaal aan te trekken. Maar dit zorgt voor spanningen met conservatieve moslims die de westerse waarden verafschuwen.

Turkse coalitie: straks tot drie jaar cel als je ‘nepnieuws’ verspreidt

0

De Turkse coalitie heeft een wet ingediend tegen ‘nepnieuws’. ‘Verspreiders’ op internet en social media zullen straks waarschijnlijk één tot drie jaar in de cel belanden.

De wet gaat over ‘nepnieuws’ over de nationale veiligheid, de openbare orde of de volksgezondheid.

In december bestempelde Erdogan social media nog als een van de belangrijkste bedreigingen voor de democratie.

Critici zien de wet als een zoveelste maatregel van Erdogan om de vrijheid van meningsuiting om zeep te helpen.

Erdogan en de zijnen wijzigden in 2020 al de internetwet. Social mediaplatformen als Facebook, YouTube en Twitter werden verplicht om juridische vertegenwoordigers in Turkije aan te stellen, op straffe van een boete of een bandbreedtebeperking.

Nieuwe wet in Irak: wie banden met Israël aangaat, kan doodstraf krijgen

0

Het parlement in Irak heeft een wet aangenomen tegen ‘het aanknopen van relaties met de zionistische entiteit’, waarmee Israël wordt bedoeld. Overtreders kunnen levenslang of zelfs de doodstraf krijgen.

De wet is een geesteskindje van de invloedrijke sjiitische geestelijke Muqtada al-Sadr (foto). Zijn partij, die fel anti-Amerika en anti-Israël is, behaalde vorig jaar een grote verkiezingsoverwinning. Muqtada al-Sadr riep zijn aanhangers op de wet op straat te vieren.

Irak heeft op dit moment geen diplomatieke betrekkingen met Israël. Iraakse burgers en bedrijven kunnen Israël niet bezoeken.

In de Koerdische autonome regio in Noord-Irak werd eind vorig jaar in een controversiële conferentie normalisering met Israël gepromoot. De sjiitische regering in Bagdad vreest dat de Koerden stiekem contacten met Israël onderhouden.

Verschillende islamitische landen, zoals Turkije, Marokko en de Verenigde Arabische Emiraten, hebben de diplomatieke banden met Israël wél genormaliseerd.

Al Jazeera gaat zaak-Abu Akleh indienen bij Internationaal Strafhof

0

Al Jazeera heeft een team van juridische experts verzameld om naar het Internationaal Strafhof in Den Haag stappen vanwege de dood van de Palestijnse journalist Shireen Abu Akleh.

De Arabische nieuwszender wil dat Israël wordt aangeklaagd voor moord op Abu Akleh, die voor al Jazeera werkte. Volgens de nieuwszender gaat het om een oorlogsmisdaad vanuit Israëlische zijde.

Op 11 mei werd Abu Akleh door Israëlische troepen doodgeschoten in de buurt van het vluchtelingenkamp Jenin op de bezette Westelijke Jordaanoever.

Al Jazeera kan Israel niet zelf aanklagen. Maar het kan wel, zoals het nu doet, proberen zoveel mogelijk bewijs te verzamelen en dit aan het strafhof voor te leggen. Een openbaar aanklager aan het strafhof kan de zaak dan overnemen.

Eerder deze week concludeerde de Amerikaanse televisiezender CNN op basis van eigen onderzoek dat Israëlische militairen gericht op de Palestijnse journaliste hebben geschoten.

De Palestijnen en al Jazeera wezen meteen al met een beschuldigende vinger naar Israël. Volgens Israël moet nader onderzoek uitwijzen wie het fatale schot heeft gelost, maar het land zal naar alle waarschijnlijkheid geen strafrechtelijk onderzoek instellen.

Waarom horen we zo weinig moslims in het abortusdebat?

0

In de opnieuw opgelaaide abortusdiscussie laten progressieven en strenge christenen zich luid horen. Bij moslims ligt dat anders. ‘Je wordt al snel weggezet als radicaal.’

Nadat bekend werd dat het door conservatieve rechters gedomineerde Amerikaanse Hooggerechtshof het abortusrecht federaal wilde afschaffen, is de abortusdiscussie ook in Nederland opgelaaid. Progressief Nederland ziet abortusvrijheid als een belangrijke feministische verworvenheid en wil dit met hand en tand verdedigen. Dit, terwijl rechtzinnige christenen uit de hoek van ChristenUnie en SGP hun aloude standpunt herhalen dat abortus moord is en pleiten voor een verbod, behalve als het leven van de moeder in gevaar is.

Maar wat vinden Nederlandse moslims? Je hoort hen nauwelijks in het debat. De enige moslims die zich uitspraken waren drie progressieve vrouwen: Trouw-columniste Emine Ugur, GroenLinks-Kamerlid Kauthar Bouchallikht en wetenschapster en zelfstandig adviseur infectieziekte Charifa Zemouri. Zij verdedigden allen het abortusrecht.

‘De frequentie met steeds kortere tussenperiodes waarmee de discussie over het abortusrecht de laatste jaren steeds weer oplaait, is een teken aan de patriarchale wand’, twitterde Ugur. Voor haar is het zelfbeschikkingsrecht van de vrouw heilig. Dat is ook de mening van Bouchallikht, die 7 mei aanwezig was op de abortusdemonstratie op de Dam in Amsterdam. Op Instagram plaatste een foto van deze manifestatie, waar ze te zien naast GroenLinks-senator Margreet de Boer, die een bord vasthoudt met daarop de tekst ‘Baas in eigen buik’.

Zemouri (1987) schreef voor Joop het korte artikel ‘Mijn baarmoeder, mijn keus’. ‘Daarmee bedoel ik: ongeacht wat je gelooft, of je moslim bent of niet, de vrouw moet altijd zelf bepalen wat ze doet, los van religie, cultuur of wetgeving’, vertelt ze aan de Kanttekening.

Zemouri is wetenschapper op het gebied van infectieziekten en werkt als zelfstandig adviseur. Ze omschrijft zichzelf als een progressieve praktiserende moslima van Marokkaanse komaf. Via haar social mediakanalen heeft ze een groot bereik onder de Nederlandse moslimgemeenschap. Ze is blij met de Nederlandse abortuswetgeving, want die geeft vrouwen de vrijheid om zelf een keuze te maken.

‘Ik heb helaas geen harde cijfers, maar op basis van mijn waarnemingen weet ik dat er ook vrouwen van islamitische achtergrond zijn die een abortuskliniek hebben bezocht. Ze hadden allemaal hun eigen redenen, en hebben binnen een maand na de bevruchting abortus gepleegd.’

Het is volgens Zemouri een misverstand dat de islam abortus verbiedt. ‘Natuurlijk ben ik geen theoloog, maar zover mijn kennis reikt is abortus in de islam toegestaan in een aantal gevallen. Als het leven van de moeder in gevaar mag abortus altijd bijvoorbeeld. In Marokko, waar ze de Maliki-wetsschool van de islam volgen, is abortus ook toegestaan na een verkrachting, mits dit binnen een bepaalde termijn gebeurt. De islamitische raad die de koning en de regering bijstaat, vindt dat abortus na verkrachting binnen een bepaalde termijn gewoon mag.’

‘In de islam is abortus toch een beetje een taboeonderwerp’

Khalid Benhaddou (1988), hoofdimam van de El Fath-moskee in Gent, is wel een theoloog. Hij houdt zich bezig met de vraag hoe je de islam relevant maakt voor de wereld van vandaag en geldt als een belangrijke eigentijdse stem in de Vlaamse islamitische gemeenschap.

‘In de islam is abortus toch een beetje een taboeonderwerp’, legt hij uit. ‘De meeste theologen houden zich aan wat de klassieke vier wetsscholen – Hanafi, Maliki, Sjafi’i en Hanbali – hierover zeggen. Abortus is volgens deze scholen toegestaan, maar alleen in heel uitzonderlijke gevallen. Er moet een medische noodzakelijkheid zijn, om medische redenen. Psychosociale redenen worden niet als geldige indicatie gezien. Daarnaast moet de abortus plaatsvinden binnen een bepaalde termijn, binnen maximaal 120 dagen.’

Waarom 120 dagen? ‘Dat staat in een hadith (overlevering van de profeet Mohammed, red.), waarin de profeet uitlegt wanneer de ziel bij de mens wordt ingeblazen’, vertelt professor Chaima Ahaddour (1988), assistent-professor Islamitische Ethiek aan de Katholieke Universiteit Leuven.

‘Sommige uitleggers zeggen dat die periode 40 dagen is, anderen zeggen dat dit een periode van drie keer 40 dagen, dus 120 dagen is. Hierna mag abortus niet meer, tenzij het leven van de moeder in gevaar is.’ Niettemin hebben islamitische geleerden een consensus bereikt dat zwangerschapsafbreking mogelijk is binnen 120 dagen. ‘Het inblazen van de ziel is een markeringsmoment, waarop het embryo wordt beschouwd als volwaardige persoon met fundamentele rechten, en dus beschikt over de menselijke waardigheid en heiligheid’, zegt ze.

Ahaddours promotieonderzoek ging over ethische kwesties aan het levenseinde waaronder euthanasie en palliatieve sedatie, en hoe Marokkaanse moslims in België daarover denken. Toen ze daarmee bezig was, ontdekte Ahaddour dat er weinig is nagedacht over abortus vanuit islamitisch ethisch perspectief.

‘Deze thema’s krijgen te weinig aandacht in de islamitische gemeenschap. Ik ben nu bezig met een onderzoek naar abortus om medische redenen vanuit het perspectief van de islamitische traditie, en hoe Belgische moslims, inclusief imams, artsen en moslimkoppels, daarover denken. Onder islamitische geleerden bestaat er consensus dat het dan wel mag indien het gaat om ernstige afwijkingen die onbehandelbaar zijn, maar niet na de 120ste dag.’

‘Een klein groepje progressieve moslimtheologen in de Verenigde Staten heeft liberalere opvattingen over abortus’, vervolgt Ahaddour. ‘Zij gaan zelfs verder en stellen dat abortus toegestaan voor elke vorm van schade die er is: psychische schade, financiële schade, iets anders. Als een vrouw er mentaal niet aan toe is om een kind te krijgen dan mag abortus ook, vinden progressieven, zolang het gebeurt binnen de 120ste dag.’

‘Maar progressieve theologen die abortus om psychosociale redenen toestaan hebben niet hetzelfde gezag als de klassieke theologen’, aldus Benhaddou. ‘De toekomst zal uitwijzen of hedendaagse theologen straks meer gewicht krijgen, of dat de klassieke theologen alsnog aan het langste eind trekken.’

Dat klassieke islamitische theologen weinig oog hebben voor psychosociale factoren komt volgens Benhaddou omdat de samenleving vroeger heel anders was. ‘Religie speelde toen een veel grotere rol in de maatschappij dan nu. Mensen stapten niet naar een psycholoog als ze last van psychische problemen hadden, maar losten alles met religie op.’ Daarnaast heeft de medische wetenschap zich natuurlijk enorm ontwikkeld. ‘Er is nu voldoende evidentie dat psychische redenen ook belangrijk zijn, naast medische redenen. Dat is een argument om de klassieke theologie op dit punt onder de loep te nemen.’

Zemouri, die kennis heeft genomen van wat progressieve islamitische theologen van nu schrijven over abortus, vindt dat je de ‘vitale indicatie’ – dat het leven van de moeder in gevaar is – ruim mag interpreteren.

‘Vrouwen die buitenechtelijk zwanger zijn geworden, lopen soms het gevaar verstoten te worden door hun familie, misschien wel te worden vermoord. Dan kunnen ze ervoor kiezen, voor hun eigen veiligheid, om te aborteren. Je moet niet alleen met een medische bril kijken, maar ook het culturele perspectief meenemen. Ik ben dan pro-abortus, dus dat een vrouw in zo’n situatie overgaat tot abortus. Ik ben heel erg tegen victim blaming, het non-argument dat je als vrouw maar je benen dicht had moeten houden. En bedenk ook: geen enkele vrouw doet een abortus voor the fun. Conservatieve moslims denken hier anders over. Zij vinden dat vrouwen die buitenechtelijk zwanger zijn geworden de consequenties moeten dragen, bijvoorbeeld door te trouwen met de persoon die jou heeft bezwangerd. Een praktijk die ook populair is onder rechtzinnige christenen op de Biblebelt, waar stelletjes soms ‘moeten trouwen’.’

Veel moslims zijn ook conservatief over abortus omdat ze weinig over het onderwerp weten en veronderstellen dat het te allen tijde niet mag, vertelt Ahaddour. ‘Ze stellen abortus min of meer gelijk met euthanasie en vinden dat je niet voor God mag spelen door over leven en dood te beslissen. Veel moeders zetten kinderen op de wereld met een genetische afwijking, die geen kans van leven hebben, want ze denken dat abortus niet mag van de islam. Dat is, zoals ik al zei, niet waar, want de islam laat abortus onder bepaalde omstandigheden toe. Daarom is het ontzettend belangrijk dat moslims meer kennis over het thema hebben.’

Dat abortus onder moslims veel minder leeft dan onder christenen komt volgens Ahaddour dan ook vanwege de onbekendheid van het thema. ‘Er wordt hierover ook heel weinig gecommuniceerd. Niet door religieuze instanties, niet door moskeeën. Bovendien hebben imams over dit moeilijke onderwerp maar beperkte kennis. Onbekend maakt onbemind. Andere thema’s krijgen meer aandacht, zoals de Palestijnse zaak, die woede over het gedane onrecht en frustratie over de eigen machteloosheid oproept.’

Benhaddou beaamt dit. ‘Als de godsdienstvrijheid in het geding komt – zoals bij het boerkaverbod of bij het onverdoofd ritueel slachten – dan komen moslims in het geweer. Maar bij abortus is daar geen sprake van. Moslims in West-Europa zijn tevreden met de huidige situatie, ook met betrekking tot de abortuswetgeving, en vinden dat er ruimte moet worden gegeven aan mensen die een andere levensbeschouwing aanhangen.’

‘Moslims in West-Europa zijn tevreden met de abortuswetgeving’

Zemouri gelooft dat veel moslims zich niet uitspreken over abortus door het ontbreken van een podium. ‘Mensen van kleur hebben minder een platform. Moslims zijn sowieso voorzichtiger in het uitspreken van hun mening. Je wordt namelijk al snel weggezet als radicaal. Ook daarom hoor je moslims in het abortusdebat nauwelijks, naast het feit dat moslims over abortus dus minder strikt denken dan rechtzinnige christenen.’

Moeten we foute kunstenaars niet cancelen?

Poetins vernietigingsoorlog tegen Oekraïne heeft niet alleen menig monumentaal bouwwerk in Charkov of Marioepol verwoest. Tot de culturele nevenschade behoort ook het verbreken van banden tussen Europese en Russische culturele instellingen. In Nederland geldt dat voor de Hermitage in Amsterdam. Dat wil sindsdien niets meer met het moedermuseum in Sint Petersburg te maken hebben, ook al betekent dat in feite dat het voorlopig niet verder kan.

En terwijl Rusland in een totalitaire staat verandert en daarom al een groot aantal Russische artiesten naar het vrije buitenland is uitgeweken – met een bandlid van Pussy Riot in de vermomming van flitsbezorger als meest spectaculaire ontsnapping – hebben andere zich juist onvoorwaardelijk achter de massamoordenaar in het Kremlin geschaard. De Russische dirigent Valéry Gergiev is om die reden sindsdien niet meer in het Westen welkom; ook het Rotterdams Philharmonisch Orkest heeft alle banden met hem verbroken.

Nu bestaan er nog meer massamoordenaars dan Poetin, en ook in de door hen geterroriseerde landen lopen artiesten rond die zich graag de gunsten van een bruut regime laten aanleunen. Niet de minste onder hen is de Syrische dictator Assad, die door zijn Russische soortgenoot in het zadel wordt gehouden. Over de gruwelijke methodes waarmee zijn geheime dienst het Syrische volk onderdrukt, is deze maand een schokkend boek van de Amsterdamse hoogleraar Genocidestudies Ugur Ümit Üngör verschenen.

Maar zoals Gergiev er geen been in ziet om zijn steun aan Poetin uit te blijven spreken, zo lopen er ook in Damascus musici rond die er geen been in zien om grijnzend en zoenend met Assad op de foto te gaan.

Eén hunner is de in Syrië geboren Georges Wassouf, die Assad in 2014 als een ‘man met een goed hart’ betitelde. Een ander de Syrische zanger Rabih al Asmar, die Assad zelfs nog vorig jaar prees als een groot voorbeeld ‘voor het Syrische volk en het volk van Libanon, Palestina, Irak en de hele Arabische wereld’. Op 7 mei trad de eerste op in het Gelderse Druten, de tweede in partycentrum Arzo in Beverwijk.

De Volkskrant berichtte er in een lang artikel op 4 mei over, in het kader van de ‘Bevrijdingsweek’ – en dat maakte hun komst extra pijnlijk. Juist ook voor de talloze Syrische vluchtelingen die in Nederland een veilig heenkomen hebben gevonden, en zo met een lofzanger van de barbaarse tiran uit hun vaderland werden geconfronteerd.

Terecht klonken er dan ook protesten tegen hun beider komst. De krant citeerde de Syrische publicist Kawa Rashid, die de hypocrisie hekelde om juist in de week waarin de Tweede Wereldoorlog wordt herdacht de loper uit te leggen voor de sympathisant van een regime dat honderdduizenden eigen burgers doodgemarteld heeft.

De in Syrië geboren Georges Wassouf noemde Assad een ‘man met een goed hart’. Hij trad op in het Gelderse Druten

De Nederlandse overheid schijnt zich zeer formalistisch opgesteld te hebben – bij morele vraagstukken hier te lande een vertrouwd patroon. Als er geen wetten in de weg staan, zijn er al snel ook niet langer bezwaren – we zagen dit ook jarenlang toen het fout Russisch geld op de Zuidas betrof. Onderzoek, zo lieten de desbetreffende autoriteiten nu weten, had niets opgeleverd dat een reden was om hun komst te cancelen.

Zoals een in Nederland woonachtige criticaster van Syrische afkomst te kennen gaf: en dat ‘als je bedenkt dat de ambassade voortdurend visumverzoeken afwijst van Syriërs die hier op familiebezoek willen komen. Ik mag hopen dat het niet de Nederlandse overheid is die hem een Schengenvisum heeft verstrekt’.

Ik vrees van wel. De woordvoerder van het ministerie van Buitenlandse Zaken gaf althans te kennen dat bij visa-aanvragen ‘een familiebezoek anders beoordeeld wordt dan een lezing’. Nu, dan weet je het wel. Een dictatorsvriendje dat hier ‘alleen maar optreedt’, hoepelt na afloop immers weer op. Bij familie van voor een dictator gevluchte burgers weet je dat maar nooit.

Maar naast de overheid is er natuurlijk nog een partij met een morele verantwoordelijkheid: de organisator. Arzo-eigenaar Omar Johari: ‘Dat hij een aanhanger is van Assad zou best kunnen, daar houd ik mij niet mee bezig. Ik bekijk het puur economisch.’ Inderdaad: in dát opzicht is Johari in het land van Rutte en Hoekstra perfect ingeburgerd.

Turkije verdedigt toenadering tot Israël: ‘Is ook goed voor de Palestijnen’

0

De Turkse minister van Buitenlandse Zaken heeft in een zeldzaam bezoek aan Israël gezegd dat de aantrekkende banden tussen Turkije en Israël ook goed zullen uitpakken voor de Palestijnen. Dat meldt de nieuwssite al Monitor.

‘Turkije en Israël zijn overeengekomen om de bilaterale banden aan te halen op verschillende terreinen’, meldde de Turkse minister Mevlüt Cavusoglu (foto). Het was voor het eerst in vijftien jaar dat een Turkse buitenlandminister Israël bezocht.

Zijn Israëlische evenknie Yair Lapid sprak van het ‘openen van een nieuw hoofdstuk’ en wil de economische betrekkingen uitbreiden. Volgens Cavusoglu is er ‘economisch veel te halen’ voor beide landen.

Eerder op de dag bracht Cavusoglu ook een bezoek aan het Yad Vashem Holocaustmuseum, waar hij een bloemstuk plaatste.

Over de Palestijnse kwestie zei Cavusoglu dat goede banden tussen Israël en Turkije ook een ‘positieve impact’ op de Palestijnen zullen hebben, die in een tweestaten oplossing’ vorm moet krijgen.

De Turks-Israëlische betrekkingen stortten in 2010 in, nadat een Turkse boot met hulpgoederen naar Gaza werd bestormd door Israëlische soldaten en daarbij tien Turken doodschoten. President Erdogan maakt zich ook al jaren sterk voor de rechten van Palestijnen.

‘We zullen niet doen alsof er geen ups en downs waren in onze betrekkingen’, zei Lapid, maar hij onderstreepte dat ‘ondanks alle politieke spanningen de economische banden tussen Turkije en Israël zijn gegroeid’.

Turkse oppositieleider: ‘Erdogan bereidt zich voor op vlucht uit Turkije’

0

De seculiere oppositieleider Kemal Kilicdaroglu (CHP) heeft in een videoboodschap de Turkse president en zijn familie beticht van het wegsluizen van geld naar de Verenigde Staten, als voorbereiding op een mogelijke vlucht uit Turkije.

Een mogelijke nederlaag bij de verkiezingen volgend jaar zou daarvoor de aanleiding zijn, schrijft de Turkse nieuwssite Duvar.

Kilicdaroglu zegt dat het ‘vluchtplan’ bestaat uit het overmaken van 60 miljoen euro naar een Amerikaans trustfonds via twee Turkse pro-regeringsstichtingen, waar de zoon en dochter van de president uitvoerende posities bekleden.

Kilicdaroglu: ‘Terwijl zij vluchtplannen maken, hebben wij geen ander vaderland. Wij gaan nergens heen, we zullen deze staat met elkaar opbouwen. Kop op, mijn volk! Je bestaat en verdient beter. Er zijn blije, vreedzame dagen in aantocht!’

De seculiere voorman stond ook stil bij de vraag waarom Erdogan voor de VS heeft gekozen. ‘Je zou namelijk verwachten dat mensen die het land in een Qatar hebben veranderd daarheen zouden gaan. Maar hij weet zelf ook dat er geen recht is in zulke landen. Ze denken dat ze kunnen schuilen achter de wetten van de VS.’

Erdogans AKP-partij beschuldigt Kilicdaroglu van smaad. Op de stichtingen zouden ‘niks aan te merken’ zijn; die zouden al hun activiteiten binnen de regels van de wet doen.