7.4 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 197

Israël boos op Netflix vanwege film over Nakba-moorden op Palestijnen

0

Israël heeft felle kritiek op Netflix en de film Farha, die sinds kort bij de streamingdienst te zien is. De film toont hoe een Palestijns gezin wordt vermoord tijdens de zogenoemde Nakba, de etnische zuiveringen van 1948 door zionistische milities. Israël spreekt over ‘het creëren van een vals verhaal’.

De film is bedoeld ‘om op te hitsen tegen Israëlische soldaten’, aldus de Israëlische minister van Financiën, die de subsidie voor vertoning in een theater in Jaffa wil intrekken. De Israëlische minister van Cultuur voegt toe dat Farha ‘leugens en laster’ afbeeldt en dat het tonen ervan in een Israëlisch theater ‘een schande is’.

Farha, een productie uit Jordanië, gaat over de ervaringen van een veertienjarig meisje tijdens de Nakba. Ze wordt opgesloten door haar vader en wordt daarna getuige van de moord op haar hele familie – inclusief twee kleine kinderen en een baby – wat ze ziet door een kier in de deur van de voorraadkast.

Critici zien een overeenkomst tussen de rol van dit meisje en met de Joodse Anne Frank. Hoewel de filmmaker Darin J. Sallam aangeeft dat dit niet bewust zo gekozen is, ziet ze wel overeenkomsten in de traumatische gebeurtenissen die beide tienermeisjes hebben meegemaakt.

Israël is boos ook boos op de Verenigde Naties, dat woensdag een een resolutie heeft goedgekeurd om de 75e verjaardag van de Nakba te herdenken.

90 landen stemden voor de resolutie, 30 landen – waaronder vrijwel de gehele Europese Unie – stemden tegen, 47 onthielden zich van stemming. Nu de motie is aangenomen, zal op komende 15 mei, de 75e verjaardag van de Nakba, worden herdacht tijdens de Algemene Vergadering van de VN.

1948 staat in de ogen van Israël voor de strijd die leidde tot de oprichting van de staat Israël. De Israëlische ambassadeur bij de VN vroeg de afgevaardigden:  ‘Wat zou u zeggen als de internationale gemeenschap de vestiging van uw land als een ramp zou vieren? Wat een schande.’

Weduwe Khashoggi: ‘Saoedische prins manipuleert rechtssysteem VS’

0

De advocaat van Hatice Cengiz, de weduwe van de in 2018 vermoorde Saoedisch-Amerikaanse journalist Jamal Khashoggi, beschuldigt de Saudische kroonprins Mohammed bin Salman van ‘manipulatie’ van het Amerikaanse rechtssysteem. Dit meldt de Arabische nieuwssite Middle East Eye.

De beschuldiging komt niet lang nadat de regering-Biden een rechtbank in Amerika heeft gevraagd om de kroonprins immuniteit te verlenen. Als de rechtbank daarmee instemt, kan Bin Salman niet vervolgd worden in de Amerikaanse rechtszaak tegen Bin Salman en andere Saoedische functionarissen rond de moord op Khashoggi.

Weduwe Cengiz is in beroep gegaan tegen het verzoek van de Amerikaanse regering. ‘Het hof moet het verzoek weigeren om Bin Salman te beschermen in de moord op Khashoggi, waar hij het bevel over heeft gevoerd’, staat in het beroep van haar advocaat.

Volgens Cengizis is deze moordzaak ‘uniek’, omdat de Saoedi’s ‘in een nog nooit vertoonde legale handeling de kroonprins tot premier van het land hebben verklaard’.

De positie van premier is traditioneel altijd in handen van de Saoedische koning. Het premierschap van Bin Salman werd aangekondigd luttele dagen voor de deadline van het immuniteitsverzoek vanuit de Biden-regering. Amerika verleent buitenlandse premiers wel vaker immuniteit, en met precies die argumentatie verzoekt Biden tot immuniteit voor Bin Salman.

De kritische journalist Khashoggi werd in 2018 in het Saudische consulaat in Istanbul vermoord en in stukjes gezaagd. Zijn lichaam is nooit meer teruggevonden. Zowel de Turkse inlichtingendienst als de CIA hebben gezegd dat de moord op bevel van Bin Salman heeft plaatsgevonden.

Kunstenaarsgroep wint prestigieuze titel, maanden na antisemitisme-rel

0

Het Indonesische kunstcollectief Ruangrupa, dat eerder dit jaar verwikkeld raakte in een conflict over vermeend antisemitisme, is op plek 1 beland in de jaarlijkse ranglijst van meest invloedrijke mensen en organisaties in de hedendaagse kunstwereld.

Ruangrupa, in 2000 opgericht in Jakarta, zijn de eerste kunstenaars uit Azië die bovenaan de jaarlijkse top 100 staat van het kunstmagazine ArtReview. Hun positie ‘weerspiegelt de groeiende invloed van het mondiale zuiden en de beweging naar meer diversiteit in de kunstwereld’, aldus ArtReview.

Het collectief organiseerde dit jaar de documenta, een belangrijke kunsttentoonstelling die elke vijf jaar in Duitsland plaatsvindt. De show was controversieel. Een grote muurschildering met karikaturen van Joden, gemaakt door een andere Indonesische groep, werd van de tentoonstelling verwijderd. De directeur van documenta nam daarna ontslag.

In een verklaring zei Ruangrupa achteraf: ‘De waarheid is dat we collectief de figuur in het werk niet hebben opgemerkt, een personage dat klassieke stereotypen van antisemitisme oproept. We erkennen dat dit onze fout was.’

Najib Amhali tegen Marokko-fans: ‘Bij winst feest vieren, niet de stad slopen’

0

Vanuit Amsterdam roept Najib Amhali fans van Marokko op na afloop van de WK-wedstrijd van vanmiddag feest te vieren, maar niet te rellen.

In een video met de politie blikt de Marokkaans-Nederlandse cabaretier vooruit op de wedstrijd Marokko-Canada om vier uur vandaag. Bij winst of gelijkspel gaat Marokko door naar de achtste finale. Bij verlies is het afhankelijk van de poulewedstrijd tussen Kroatië en België.

Het wordt 8-0 voor Marokko, zegt Amhali in een vlaag van overmoed. Maar dan, serieuzer: ‘Als we winnen houden we het op een feestje. We slopen niet de wijk, stad en land, maar vieren feest.’

Zondag braken na de 2-0 winst tegen België rellen uit in Amsterdam, evenals in Rotterdam en in Den Haag. In Amsterdam gingen honderden Marokko-supporters het Mercatorplein op. Er werd zwaar vuurwerk afgestoken; ook werden ruiten ingeslagen en meerdere brandjes aangestoken. De ME moest eraan te pas komen. Eén persoon is gearresteerd.

Het Amsterdamse Mercatorplein, waar de rellen plaatsvonden, is voor vanmiddag aangewezen als risicogebied. Burgemeester Femke Halsema heeft ‘zichtbare en onzichtbare maatregelen’ getroffen ter voorkoming van nieuwe rellen.

Turkse historica promoveert aan UvA op nasleep Armeense Genocide

0

De Turkse historica Aysenur Korkmaz (31) promoveerde gisteren aan de Universiteit van Amsterdam op het nostalgische én nationalistische Armeense verlangen naar ‘Ergir’, het ‘oude land’ in Oost-Turkije dat verloren is gegaan tijdens de Armeense Genocide.

In 1915 verdreef en vermoordde het Jong-Turkse regime honderdduizenden Armeense burgers van het Ottomaanse Rijk. Korkmaz legde in de Oude Lutherse Kerk uit dat na dit grote verlies van ‘historisch Armenië’ tijdens de Eerste Wereldoorlog het ‘vaderland’ toch in vele verschillende vormen ‘aanwezig was’ bij de overgebleven en gevluchte Armeniërs.

‘In verhalen, objecten en rituelen’, aldus Korkmaz, ‘werd een nostalgisch, lokaal en – later – geïdealiseerd en nationaal verlangen van Armeense overlevenden uitgedrukt, in orale tradities en parafernalia van de zes oostelijke Ottomaanse provincies waar ze vandaan kwamen.’

Bijvoorbeeld tekeningen van familiestambomen, en zelfs grond en steentjes uit Armenië werden onderdeel van een soort ‘familiearchief’, alvorens ze uitgroeiden tot onderdeel van een nationaal Armeens verhaal.

Dit nostalgische en nationale verlangen van Armeniërs creëert volgens Korkmaz een vaststaand narratief, een Armeense identiteit en etnisch vaderland. Het is onderdeel van een politiek verhaal dat voor Armeniërs uiteindelijk voor ‘verlossing’ moet zorgen – bijvoorbeeld het terugveroveren van verloren gronden, ‘zoals extreem-nationalistische Armeniërs nog steeds wensen’.

De aanwezige professoren prezen de dissertatie van Korkmaz onder meer omdat het één van de weinige studies naar post-genocidaal Armenië is waarbij een niet-Armeense wetenschapper zich onderdompelt in de Armeense gemeenschappen zelf. Korkmaz’ Turkse achtergrond is niet meteen een aanbeveling voor Armeniërs, omdat de Turkse staat de Armeense genocide nog altijd ontkent.

Voor Korkmaz was de grootste uitdaging om dit onderzoek uit te voeren in Armenië, als Turkse moslima met een hoofddoek. ‘De angst en twijfel hoe ik me moest positioneren was constant aanwezig. Zullen ze me als Turk accepteren of juist zien als een spion? Het was voor Armeniërs bevreemdend dat ik hun taal sprak en dat ik bijvoorbeeld gewoon in hun huis ging bidden.’

Voor Korkmaz was het soms ook moeilijk om met opdringerige mannen om te gaan. Die boden haar tijdens een gesprek bijvoorbeeld steeds alcohol aan. ‘Daarom bracht ik soms Armeense vrienden mee om een ietwat gemakkelijkere omgeving te scheppen.’

Kickbokser, misogynist, oplichter, vaderfiguur, moslim: dit is Andrew Tate

0

Internetfenomeen Andrew Tate omringt zich voortdurend met geld, dure spullen en vrouwen, waarover hij uitspraken doet die hem geregeld in opspraak brengen. Deze zelfbenoemde ‘alfaman’, ‘pimp’ en ‘messias’ wil dat andere mannen hem volgen. En toen opeens werd Tate moslim. ‘Hij wil kijken wat de islam hem te bieden heeft, in plaats van andersom.’

De Brit Tate is een 35-jarige ex-kickbokser met Amerikaans roots. Zijn Afrikaans-Amerikaanse vader was een internationaal befaamde schaakgrootmeester. In 2008 stond Tate op nummer zeven van de beste lichtgewicht-kickboksers. Hij werd meerdere keren kampioen in zijn klasse, waarin hij een win-verliesrecord op zijn naam heeft staan van 76 overwinningen en 9 nederlagen.

Tate werd in 2016 bij een breder publiek bekend door zijn deelname aan de Britse realityshow Big Brother. Direct raakte Tate in opspraak vanwege homofobe en racistische tweets. Ook lekte een video waarop te zien is dat hij een vrouw met een riem slaat, waardoor hij, na zes dagen in het Big Brother-huis, door de show werd gecanceld.

Hij verwierf daarna een grote fanbase op social media, maar is inmiddels van de meeste platforms afgegooid vanwege homofobe, racistische en met name vrouwonvriendelijke berichten. Ook van TikTok, waar zijn filmpjes meer dan tien miljard keer waren bekeken.

Andrew Tate zegt in zijn vele video’s onder meer dat vrouwen thuis horen te zijn, niet kunnen autorijden en eigendom zijn van de man. Hij vindt ook dat slachtoffers van verkrachting hun ‘verantwoordelijkheid moeten dragen’ en gaat uit met vrouwen van achttien jaar omdat hij ‘een afdruk’ op hen wil kunnen maken.

Deze zomer veroorzaakte Tate ophef door een optreden bij het kanaal Amerikaanse internetkanaal InfoWars van de controversiële complotdenker Alex Jones. In oktober volgde zijn geruchtmakende bekering tot de islam.

In Elsevier Weekblad analyseerde de Utrechtse student en publicist Daan Teer (25), die zichzelf beschrijft als liberaal humanist, het fenomeen Tate. Het oordeel was niet positief.

‘Tijdens mijn research naar Tate kwam duidelijk naar voren dat hij een oplichter is’, vertelt Teer aan de telefoon. ‘Tate probeert, net als Donald Trump, te zeggen wat mensen willen horen. Of hij zegt expres hele controversiële dingen, om zo mensen op stang te jagen. Op die manier probeert Tate vooral een gat in de markt te slaan en geld te verdienen.’

Volgens Daan Teer, die twee weken onderzoek deed naar het fenomeen, is Andrew Tate een socialmediafenomeen geworden, omdat zijn abonnees zijn kanaal promoten in ruil voor geld. ‘Hierdoor ontstaat er een positieve feedbackcirkel, die Tate alsmaar blijft promoten’, zegt hij.

Tate verdiende zijn centjes mede via een schimmig piramidespel, waarbij Tate beloofde mensen rijk te zullen maken met zijn zogenaamde Hustlers University. Voor vijftig dollar in de maand krijgen deelnemers lessen in verschillende vakgebieden en leren ze om zo snel mogelijk veel geld te verdienen.

Tijdens een online interview kwamen Tates tactieken naar voren. Leden van de Hustlers University ontvangen geld voor het werven van nieuwe leden. Tate ontkende dat het een piramidespel was. Wel gaf hij toe dat leden steeds hogere beloningen krijgen als ze meer leden werven – inschrijfgeld: 147 dollar, 50 dollar per maand aan abonnementskosten -, zo ongeveer de definitie van een piramidespel.

Maar Tate is niet alleen populair omdat anderen hem promoten op social media in ruil voor geld. Teer: ‘Zijn charisma en zijn showmanship helpen hem daarbij enorm.’ Hij is voor veel jongen mannen ook een voorbeeldfiguur, legt Teer uit. ‘Ik denk dat Tate een voorbeeld is voor jonge mannen in een bepaald ontwikkelingsfase. Veel puberende jongens zien de mooie vrouwen, de dure auto’s en het vele geld van Tate. Ze willen die levensstijl ook.’

Daarnaast provoceert Tate doelbewust, zegt Teer, om op die manier ophef te creëren en in de media te komen. Teer ziet een gelijkenis met Forum voor Democratie-leider Thierry Baudet.

‘Mensen als Tate en Baudet voelen aan dat ze provocatief moeten zijn, om op die manier hun relevantie te behouden. Ze zeggen soms dingen om zo niet de aandacht van mensen te verliezen. Eén uitspraak van Tate vind ik heel typerend voor hem: ‘Onze economie draait om aandacht en als je aandacht hebt dan heb je succes.’ Het maakt Tate niet uit of zijn uitspraken consistent zijn, als hij maar de aandacht van het publiek vasthoudt.’

‘Het maakt Tate niet uit of zijn uitspraken consistent zijn, als hij maar de aandacht vasthoudt’

Tate is volgens Teer een opportunist en een oplichter. Als hij ergens een slaatje uit kan slaan, dan doet hij dat. En als mensen massaal vallen over bepaalde controversiële uitspraken, dan zegt hij dat die ‘anders bedoeld’ waren. De bekering van Tate tot de islam zou eveneens een opportunistisch doel kunnen hebben, meent Teer: ‘Het doet mij een beetje denken aan Thierry Baudet, die in een recente podcast met Salaheddine Benchikhi (een bekende Marokkaans-Nederlandse influencer, red.) zijn lof uitsprak over de islam.’

Eerder al keerde de FvD-leider zich tegen de tegenstelling tussen de islam en het Westen, maar Tegen Benchikhi vertelde Baudet de islam zelfs een mooie religie te vinden. Benchikhi verbaasde zich: ‘Ik zit hier met een man waarvan ik dacht dat het de nieuwe Geert Wilders zou worden.’ Is Baudet er alleen maar op uit om stemmen te winnen? Baudet antwoordde van niet: hij zou tijdens de coronapandemie oprecht van mening zijn veranderd over de islam.

Vanwege zijn corona-standpunt en LHBT-kritiek delen sommige moslims al langere tijd instemmend berichten van Baudet op social media.  Baudet werd tijdens de coronapandemie populairder bij deze groep, voordat hij besloot bij Salaheddine Benchikhi aan te schuiven. En Tate was al populair onder moslimjongeren voordat hij zich bekeerde tot de islam. Daan Teer vindt dit een boeiende ontwikkeling.

‘Wat Tate doet, is voor jongeren een bepaalde lifestyle en moreel kader aanreiken om aan te hangen. Het verbaast me dat Tate zich ook de functie van moreel kader van religie kan toe-eigenen.’

En nu heeft Tate heeft zich bekeerd tot de islam. Hij gedraagt zich al als een ware missionaris. ‘Elke christen die gelooft in het goede en de ware strijd tegen kwaad begrijpt, moet zich bekeren (tot de islam, red.)’, schreef Tate op het extreemrechtse sociale medium Gettr.

In de podcast Muslim Central, met host Mohammed Hijab, werd Tate geïnterviewd over zijn bekering. Hijab uitte vrijwel geen kritiek op de controversiële uitspraken die Tate deed in het verleden. De media zouden steeds alleen maar de negatieve kanten van het verhaal belichten. Daarbij kan Tate’s bekering hem helpen om een frisse start te maken, vindt Hijab. Toch heeft Teer twijfels. ‘Ik geloof niet dat Tate heel veel zin heeft om zijn wereldbeeld te veranderen.’

Veel moslims zijn blij met de bekering van Andrew Tate tot de islam. Anderen zijn kritisch. Ook Teer heeft, als niet-moslim, zo zijn bedenkingen. ‘Volgens mij wil Tate kijken wat het islamitische geloof hem te bieden heeft, in plaats van andersom. Als hij alleen is, of wanneer het hem uitkomt, zal hij zich denk ik niet aan de religieuze voorschriften houden.’

Bewoners Amsterdams Java-eiland: ‘Geen slavernijmuseum, maar park’

0

Het Java-eiland in Amsterdam-Oost is aangewezen als mogelijke locatie voor het nog te bouwen slavernijmuseum. Bewoners hebben daar geen trek in, meldt AT5.

Dat zit zo: er zou een park komen, maar dat kwam er niet. De bewoners namen intussen het initiatief zelf in handen en hebben zelf een park ontworpen. Maar nu heeft de gemeente precies die plek waar het park zou komen aangewezen als een uit negen mogelijk locaties voor het slavernijmuseum. Bewoners willen dit museum niet op ‘hun’ plek, maar dat park.

‘Het is een prachtige plek, maar het is wel afgezonderd. Er zijn andere plekken waar het [museum] beter tot z’n recht zou komen’, aldus een bewoner, die verder niet wil dat zijn uitzicht over het IJ ‘verpest’ wordt. Want dat ‘is een beetje alsof een lang iemand voor je gaat zitten in de bioscoop’.

De locatie van het Slavernijmuseum moet in januari bekend worden.

Vrije Universiteit schrapt christelijke teksten vanwege diversiteit

0

Vanaf 1 januari worden op de Vrije Universiteit niet langer expliciet christelijke teksten uitgesproken tijdens academische plechtigheden. Algemene teksten zouden meer recht doen aan diverse populatie van de Amsterdamse instelling. Het besluit leidt tot enige ophef op Twitter.

Hoewel de teksten niet langer expliciet christelijk zijn, leggen ze nog steeds de nadruk op het belang van levensbeschouwelijke waarden. Rector magnificus Jeroen Geurts: ‘Met de nieuwe formulering wordt in breed toegankelijke woorden uitdrukking gegeven aan de kernwaarden van de VU.’

Op Twitter leidde het besluit tot enige ophef. ‘Ze kunnen die toko net zo goed opheffen, een VU die niet christelijk meer mag zijn, waar slaat het op?’, schrijft filosoof Sjoerd van Hoorn verontwaardigd.

Student Daniel van Holten, lid van de ChristenUnie, is ook kritisch. Hij betreurt het dat de VU niet meer expliciet zegt zich te laten leiden door het Evangelie (de christelijke boodschap, red.).

Dico Baars, fractievoorzitter van de ChristenUnie in de gemeente Vijfheerenlanden, vindt het besluit van de VU daarentegen begrijpelijk, twittert hij. ‘Een instituut gelooft niet, een gemeenschap wel. En de universitaire VU-gemeenschap is nogal veranderd door de tijd.’

De Vrije Universiteit werd in 1880 opgericht door de gereformeerde theoloog Abraham Kuyper. De VU was de hoeksteen van de protestants-christelijke zuil Vanaf de jaren zestig werd de VU steeds seculierder. De universiteit werd daarna ook populair onder moslimstudenten, die de levensbeschouwelijke VU prefereerden boven de Universiteit van Amsterdam.

LHBT-Arabieren vrezen ‘homofobe terugval’ na het WK voetbal in Qatar

0

Westers LHBT-activisme tijdens het WK in Qatar doet meer kwaad dan goed, vrezen Arabieren uit de queergemeenschap. De westerse solidariteitsacties hebben ‘een stortvloed aan Arabische homofobie’ ontketend, meldt nieuwssite al Monitor

Met regenboogvlaggen en OneLove-armbanden hebben WK-fans veelvuldig geprotesteerd tegen het anti-LHBT-beleid van gastheer Qatar, waar queervoorkeuren verboden zijn.

Activisten en leden van de Arabische queergemeenschap wijzen naar nieuwe risico’s die zijn ontstaan nadat ‘die lange tijd op discretie hebben vertrouwd om te overleven’.

‘Het is niet fijn om in de schaduw te leven, maar ook niet om in de schijnwerpers te staan’, aldus een 32-jarige ondernemer uit de naburige Golfstaat Bahrein. ‘Het WK zal eindigen, de FIFA zal vertrekken en de haat zal voortduren’, zegt hij.

De aanvoerders van zeven Europese voetbalteams waren van plan om regenboogarmbanden te dragen als onderdeel van een campagne om diversiteit te omarmen, maar zij trokken zich terug nadat de FIFA met disciplinaire maatregelen dreigde.

Het goedbedoelde streven naar LHBT-rechten heeft bij sommigen leed veroorzaakt, aldus de Bahreinse ondernemer.

‘Niemand van de queergemeenschap hier is ooit gevraagd naar hun mening over wat zij denken dat de regenboogvlag doet’, zei hij. ‘Ik maak me zorgen over de toekomst.’

De botsing in Qatar is het laatste voorbeeld van de onbedoelde terugslag die westerse LGBTQ-initiatieven in de regio met een moslimmeerderheid teweegbrengen.

Eerder dit jaar hesen Amerikaanse ambassades in Bahrein, Koeweit en de Verenigde Arabische Emiraten de regenboogvlag en plaatsten solidariteitsberichten op sociale media ter gelegenheid van Pride-maand. Met interne homofobie tot gevolg.

Actiegroep: ‘Staphorst is een politiestaat’

0

Actiegroep Control Alt Delete, die de verrichtingen van de politie kritisch monitort, heeft felle kritiek op het optreden van de politie in Staphorst. Die liet onlangs na om activisten tegen Zwarte Piet te beschermen tegen gewelddadige Staphorstenaren.

De actiegroep Kick Out Zwarte Piet (KOZP) wilde anderhalve week geleden demonstreren rond de intocht in het Overijsselse plaatsje. Maar dorpelingen belemmerden hen de doorgang met tractors. Tevens werd met vuurwerk gegooid en werden auto’s bekogeld.

Volgens Control Alt Delete doet de politie en de gemeente wat zij zelf graag willen. Ze negeerden de signalen van KOZP en zetten onvoldoende politieagenten in om de veiligheid van KOZP-demonstranten te waarborgen, aldus de organisatie.

Zou de politie ook wegrijden als een bus vol boeren klemgereden en aangevallen wordt?, schrijft de organisatie retorisch. ‘Zouden ze dan niemand arresteren? Zouden ze later zeggen: ‘we gaan hier lering uit trekken’?’

Politiechef Willem Woelders zei eerder over de voorzichtigheid van de politie om op te treden tegen de boerenprotesten: ‘Veel politiemensen hebben begrip voor de positie van de boeren, ik ook.’

Omdat de politie zich schuldig zou hebben gemaakt aan willekeur, is er volgens Control Alt Delete sprake van een ‘politiestaat’ in Staphorst.

‘Een politiestaat is een staat waarin de overheid doet wat zij wil’, aldus Control Alt Delete. ‘De overheid houdt zich niet aan regels en kan bijvoorbeeld bepaalde burgers voortrekken. Ook kan zij mensen opsluiten in de gevangenis, zonder dat daar een rechter aan te pas is geweest.’