Home Samenleving Voor elk wat wils, dankzij Marokkaanse ondernemers

Voor elk wat wils, dankzij Marokkaanse ondernemers

Foto: Anne-Rose Hermer

De Noorderboulevard staat in de verre omgeving bekend als de plek in Rotterdam waar je uitgebreid Marokkaans kunt winkelen en eten. De Kanttekening nam een kijkje.

‘Al-Amira mag je écht niet overslaan, maar mijn moeder en tante gaan graag naar Sunnah Center’, vertelt een jonge vrouw over de Marokkaanse winkels op de Rotterdamse Noorderboulevard. Dat is de verzamelnaam voor de Zwart Janstraat en de Noordmolenstraat.

Het is koud maar droog weer. Mensen staan graag even stil om de vraag te beantwoorden welke Marokkaanse winkels je niet mag missen. Kledingwinkel Al-Amira scoort hoog, restaurant Marhaba wordt genoemd, Marokko Shop XL en Al-Noor Mode. ‘Maar de rest is vaak ook leuk’, aldus een winkelende dame.

Foto: Anne-Rose Hermer

Eén ondervraagde komt zelfs speciaal naar Rotterdam voor Al-Amira. Uit gesprekken met ondernemers blijkt dat dit vaker voorkomt. Hier winkelen beslist niet alleen buurtbewoners of Rotterdammers. Het is ook niet zo dat er in de multiculturele winkels en restaurants alleen maar bicultureel publiek komt. Er lopen hier niet uitsluitend mensen met Marokkaanse roots.

De Zwart Janstraat en de Noordmolenstraat vormen samen de zogenoemde Noorderboulevard. Beide straten sluiten naadloos op elkaar aan. De lange winkelstraat is gesitueerd tussen de Bergweg en het Noordplein in het stadsdeel dat wordt aangeduid als Het Oude Noorden. In deze wijk wonen veel mensen van Marokkaanse origine. Dat wil niet zeggen dat álle winkels een Marokkaans karakter hebben. Er zijn eveneens winkels met een Turkse signatuur en filialen van supermarkten en bekende winkelketens. Een modezaak met prachtige Marokkaanse gewaden kan bij wijze van spreken naast een kaasboer als Berkhout zitten.

Bij de beperkte leegstand valt wel op dat de vertrekkende ondernemers vaak een Nederlandse karakter hebben. Een Nederlandse slager heeft het niet gered, net als reformwinkel Van Mastrigt, die na zevenennegentig jaar de deur moest sluiten. Aan de andere kant houdt de dierenspeciaalzaak van Ria van den Hoven het al meer dan honderd jaar uit in deze buurt.

Foto: Anne-Rose Hermer

Zoveel mensen, zoveel wensen. Daarom zijn er in deze straat meerdere slagerijen annex groentewinkels die het volhouden. Plus heel veel modezaken en winkels waar je een hoofddoek kunt kopen. Wie voor dat artikel in deze winkelstraat niet kan slagen, slaagt mogelijk nergens. Overigens hebben veel Marokkaanse kledingzaken een ander concept dan westerse modezaken. Het is bij Marokkaanse winkels heel gewoon dat kleding het hoofdartikel is, maar je kunt er ook cadeautjes kopen zoals een lekker luchtje of bijvoorbeeld een bijzondere kaars.

Eigen publiek

Sunnah Center is een grote winkel waar van alles wordt verkocht. Boeken met een islamitisch karakter, wenskaarten, kleding, hoofddoeken en cadeautjes. De eigenaar, Ahtsham Tariq, is van Pakistaanse origine. Hij heeft veel klanten met een Marokkaanse achtergrond en vindt het leuk dat hij spontaan werd genoemd. ‘Mijn assortiment is groot, wat veel mensen aanspreekt. Behalve kleding verkoop ik cadeautjes, speelgoed, maar ook huishoudelijke artikelen. Er is veel vraag naar onze dameskleding. Ik heb afspraken gemaakt met de leveranciers, met als resultaat dat alleen wij die mogen verkopen.’

Het is betaalbare kleding die aan de religieuze eisen van de islam voldoet. ‘Het gaat om dagelijkse kleding, casual en soms met een feestelijk tintje. Alleen is onze kleding zedig, ingetogen. Niet zo uitbundig als bij sommige andere kledingzaken in deze straat. Ons assortiment valt ook in een andere prijscategorie. Het lijkt alsof veel modezaken hetzelfde verkopen, maar dat is niet zo. We hebben allemaal ons eigen publiek.’

De boeken die bij Sunnah Center worden verkocht, zijn Engels- of Nederlandstalig. De Arabische boeken zijn uit het assortiment gehaald omdat er geen vraag meer naar is. Het boek De etiquette van de bruiloft en de huwelijksnacht ligt hier dan ook in het Nederlands, net als veel andere boeken.

Een vissoep die verslavend zou zijn. Dat vraagt om diepgravend culinair journalistiek onderzoek

Sommige winkels hebben Marokkaans-Nederlandse eigenaren, maar richten zich op een breed publiek. Chahid Ohdifa is daar een goed voorbeeld van. Viszaak Miomar is van hem. De vis in de vitrine ziet er vers en aantrekkelijk uit. Toch is dit geen typisch Marokkaanse zaak. ‘Ik ben een visspecialist met een restaurantruimte en richt me op iedereen. Mijn klanten komen uit allerlei windstreken, zelfs uit Brabant of Limburg.’

Veel van zijn klanten hebben Marokkaanse roots, maar zeer zeker niet uitsluitend. Wat zijn specialiteit is, daarover hoeft Ohdifa geen seconde na te denken. ‘Mijn vissoep. Daar leggen mensen lange afstanden voor af. Deze vissoep is verslavend, wat geen probleem vormt. Visverslaving is een gezonde verslaving.’

Een vissoep die verslavend zou zijn. Dat vraagt om diepgravend culinair journalistiek onderzoek. De vissoep kan worden meegenomen of in het restaurant worden genuttigd. De soep is goed gevuld, aangenaam gekruid maar niet te pittig. Het smaakt anders dan bijvoorbeeld Franse vissoep en heeft een aangenaam Marokkaans tintje. Je tong is bijna teleurgesteld als het op is. Een aanrader. Toevallig komt er even later een klant uit Den Haag voor de vissoep en de lekkere salades die hier worden verkocht.

Multicultureel en oer-Rotterdams

Feestwinkel Noord klinkt heel neutraal. Precies wat de eigenaren Sofia en Tarik willen uitstralen. ‘We proberen een veelzijdig assortiment te hebben’, vertelt Sofia. Ze is bicultureel en heeft een Marokkaanse achtergrond. ‘Sinterklaas, Kerstmis en straks Pasen, maar je kunt bij ons ook terecht als je een feest organiseert rond je bedevaart naar Mekka of een hennafeest. We willen multicultureel en oer-Rotterdams zijn.’

Foto: Anne-Rose Hermer

Als je naar de kassa loopt, weet je niet wat je ziet. Achter de toonbank liggen ballonnen in echt álle denkbare kleuren. Dat is een van hun specialiteiten. Overigens kunnen mensen bij Feestwinkel Noord ook pakjes laten inpakken voor een speciaal doel of feest. Er wordt inpakpapier verkocht voor ontelbare doeleinden. Verder kunnen sommige benodigdheden voor een hennafeest hier ook worden gehuurd. ‘Laatst was er een klant die een feest gaf in het teken van Duizend-en-een-nacht. Ze vond deze voorwerpen daarbij passen. Leuk, toch?’

Betaalbare abaya’s

‘Iedereen is uniek en heeft een eigen publiek’, vertelt Yousra, al zeven jaar manager bij Al-Amira. ‘Wij hebben wat modernere kleding. Met een pofmouwtje, of jurken speciaal voor langere vrouwen. Het gaat om onze eigen ontwerpen die we laten maken. We hebben betaalbare abaya’s, al vanaf twintig euro. Onze kleding voldoet op een smaakvolle manier aan de religieuze eisen. We verkopen ook sjaals en hoofddoeken. Veel daarvan zijn ons eigen ontwerp.’

Hier shoppen niet alleen traditionele dames, er hangen ook leuke vesten die uitstekend passen bij een westerse outfit. Bovendien kun je bij Al-Amira slagen voor henna-oliën, gebedskleden, boeken voor kinderen en volwassenen, lekkere luchtjes en islamitische kaarten. ‘Kaarten rond de hadj vliegen vaak de winkel uit. Hetzelfde geldt voor onze hennaproducten. Henna wordt gebruikt in meerdere culturen. Wij hebben echt niet uitsluitend klanten die islamitisch zijn. Destijds, zo’n twaalf jaar geleden, waren wij een van de eerste winkels in deze buurt met Marokkaanse artikelen. We begonnen op een kleine locatie verderop, maar sinds zeven jaar zitten we hier.’

Het is druk én gezellig bij Al-Amira. Wat veel mannelijke klanten zeer op prijs stellen is dat er een hoekje is met herenartikelen. Zo valt er voor hen ook iets te bekijken en te kiezen. Want eerlijk is eerlijk: veel winkels in deze straat richten zich op het vrouwelijke winkelpubliek. ‘De man’ heeft een stuk minder keus.’