6.7 C
Amsterdam

Van gemillimeterd haar naar Khloé Kardashian-lokken

Maritere Nguema
Maritere Nguema
Journalist gespecialiseerd in cultuur.

Lees meer

Amerikaanse sterren als Beyoncé en Halle Berry dragen het. In Hollywood was het decennialang een groot geheim. Maar nu is het ook beschikbaar voor de gewone vrouw – en man – in Nederland. De lacewig, een haarwerk dat niet van je echte kapsel te onderscheiden is.

De 35-jarige Krista Nagelhout heeft haar eigen haar verloren door chemotherapie. Ze opteerde voor een lacewig, een pruik die zo ‘echt’ is dat de haren ervan uit je hoofd lijken te groeien. Nagelhout pronkt nu met halflange, ‘gestoeide’ haren, waarvan de lokken er gezond uitzien.

De van oorsprong Surinaamse en Equatoriaal-Guineese Amparo Biuka had weinig haar van zichzelf. ‘Het was gemillimeterd.’ Ze hield het zo kort, omdat haar echte haar beschadigd is. ‘Ik heb ruim twintig jaar hair extensions gehad, maar ik liet die altijd te lang inzitten. Bij het aanbrengen van de haarverlengingen werd ook weleens lijm gebruikt, wat alles enkel heeft verergerd.’ De structuur van Biuka’s haar is kroes. Na een bezoek aan een vervaardiger van lacewigs heeft ze nu hetzelfde kapsel als de Amerikaanse reality-ster Khloé Kardashian. ‘De maker is een haargenius’, zegt Biuka. Ze heeft het over Stephano Mac-Intosh van Fresh-hair.nl, een online-dealer van haarwerken en haarstukken die tevens een fysieke winkel heeft in Amsterdam. Ook Nagelhout is haar lacewig-producente Jennifer Hoeve van haarwerkbedrijf Jennifer Hoeve in Oostzaan nog iedere dag dankbaar. ‘Dit is voor herhaling vatbaar. Binnen een paar klikken heb je een volle bos prachtig haar. Wie wil dat niet? De lacewig die ik bij haar heb gekocht was beter dan ik had verwacht.’

Nederland maakt langzamerhand meer kennis met de lacewig. Het is een pruik waarbij er, in tegenstelling tot de traditionele pruiken, met het materiaal ‘kant’ (Engels: lace) wordt gewerkt. ‘Hierdoor kijk je niet tegen een lelijke rand aan bij de voorkant, maar lijkt het alsof de haren zo uit de hoofdhuid komen’, legt haarwerk-specialiste Jennifer Hoeve uit. ‘Het oogt daardoor natuurlijker.’ Ook salon Fresh-hair.nl hekelde het ‘valse uiterlijk’ van pruiken en richtte zich daarom op het ontwerpen van lacewigs. Als hierbij de wig secuur is bevestigd rond de haarlijn kan het haar alle kanten op gedragen worden, zonder dat de lijm te zien is. De haarlijn van de wig zal feilloos op de huid van de drager aansluiten.

In deze salon voegen ze aan de haarwerken zelfs zogenoemd ‘babyhaar’. De haarproducten worden met de hand vervaardigd. De lacewig is een uitermate geschikt systeem om constant van haarstijl te veranderen. Door hem op te zetten kun je ‘switchen’ van een donkerharige naar een blondine, of van iemand met lang haar iemand naar kort haar en omgekeerd.

‘Mensen hebben om verschillende redenen behoefte aan een lacewig’, weet Hoeve. ‘Sommigen kiezen ervoor om hun eigen haar op deze manier te laten groeien. Dat ze dus niet op zo’n vervelende tussenlengte komen te zitten. Anderen gebruiken hem om zichzelf een nieuwe haarstijl aan te meten zonder dat ze daarvoor hun echte haren zouden moeten kleuren of afknippen.’ Weer anderen doen het om medische redenen. ’In de salon komen ook mensen die brandwondplekken ergens op het hoofd hebben, of die haaruitval door alopecia (een haaraandoening, waarbij je vrij plotseling gedeeltelijk kaal wordt, red.) hebben.’

Aanvankelijk werden de levensechte kapsels alleen in de filmindustrie en in het theater gebruikt. In de entertainmentwereld zijn ze dus al heel lang bekend. Onder meer zangeres Lady Gaga en actrice Jada Pinkett Smith zijn vertegenwoordigsters van deze haarmethode. Ook Hoeve rekent BN’ers tot haar klantenkring, maar kan in verband met de privacy geen namen noemen. De burger in Nederland hoort nu pas wat over deze nieuwe ‘hairdo’s’ dankzij de sociale netwerken en grote influencers, met name ‘socialite’ Kloé Kardashian.

Hoeve heeft haar haarwerkbedrijf bijna twintig jaar. Ze is gespecialiseerd in maathaarwerk. ‘Hieronder kun je alles verstaan wat met haaraanvullingen te maken heeft, zoals bijvoorbeeld haarstukken en lacewigs. In haar salon komen wekelijks tientallen mensen voor een lacewig. ‘Dat zijn zowel vrouwen als mannen. Wij rekenen ook transgenders en travestieten tot onze klanten.’ De clientèle is van verschillende komaf. ‘Een nieuwe klant legt zijn wensen uit. De uitlegging kan soms gepaard gaan met een foto. Dan bepalen wij wat voor een soort materialen we gaan gebruiken en we bespreken bijvoorbeeld de scheidingen en de haarkleur, zodat het haar later een mooie, natuurlijke kleurschakering krijgt.’

Nu u hier toch bent...

Goede journalistiek kost geld. Leden en donaties maken onze gebalanceerde berichtgeving over biculturaliteit, zingeving en vrijheid mogelijk. Steun ons daarom als u ons werk belangrijk vindt.

Vertel mij meer!
- Advertentie -