de Kanttekening
de Kanttekening is een mediaorganisatie die bestaat uit vijf componenten: het weekblad de Kanttekening, het maandblad de Kanttekening Magazine, de website dekanttekening.nl, de community dK.Academie en het communicatie- en marketingbureau dK.Brands.

Vrij, moedig en inclusief
Voor een vitale en weerbare democratie is het cruciaal dat burgers uit alle lagen van de samenleving pro-actief en constructief meedoen. Angst voor ‘de ander’, terecht of onterecht, vormt daar vaak een belemmering voor. Wij zetten ons in voor het bestrijden van vooroordelen die onterechte angst voeden. Tegelijkertijd zijn we realistisch: terechte angst nemen we serieus. Daarom geloven we in bevrijden: bevrijden van vooroordelen én naïviteit, zowel onszelf als anderen. Onze kernwaarden zijn: vrij, moedig en inclusief.

We bieden verdieping, duiding, context en opinie en richten ons primair op integratie, grotestedenproblematiek, cultuur, zingeving, extremisme, mensenrechten en vrijheid.

Vrij.

Moedig.

Inclusief.

Ontstaan
de Kanttekening is opgericht in mei 2017. De voorganger van de Kanttekening is de in oktober 2012 opgerichte en in april 2017 gesloten Nederlandstalige weekkrant en nieuws- en opiniewebsite Zaman Vandaag (alle artikelen op dekanttekening.nl met een publicatiedatum vóór mei 2017, zijn eerder verschenen in Zaman Vandaag).

Zaman Vandaag werkte op het gebied van foto’s en advertentie-inkomsten samen met het grootste dagblad van Turkije, Zaman, dat een oplage had van meer dan één miljoen. Zaman werd vanwege kritische berichtgeving over het Erdogan-regime geconfisqueerd en vervolgens gesloten door het regime. Daarop volgde de sluiting van de media-initiatieven van Zamans partners in onder meer Frankrijk, Duitsland, België, Engeland, Finland en Denemarken.

In Nederland was Time Media Group de uitgever van Zaman Vandaag. Time Media Group moest noodgedwongen stoppen met de uitgave van Zaman Vandaag vanwege vergaande bedreigingen uit de pro-Erdogan-hoek en het wegvallen van het partnerschap met Zaman en daarmee de cruciale advertentie-inkomsten.

Daarop besloten redacteuren, journalisten, columnisten, enkele duizenden abonnees en sympathisanten van Zaman Vandaag de handen ineen te slaan om op een nieuwe manier door te gaan: de Kanttekening. We kozen voor deze naam, omdat tijdens brainstormsessies veelvuldig naar voren kwam dat we kanttekeningen moeten plaatsen bij het nieuws.

Social enterprise
de Kanttekening is een B.V. met aandeelhouders. We streven gezonde winst na, waarbij we altijd trouw blijven aan onze maatschappelijke doelen, omdat de Kanttekening bovenal een social enterprise is. Onze organisatie is volop in ontwikkeling, we spreken met diverse ondernemers en investeerders voor het opschalen van onze projecten. Door haar bestuursreglement en redactiestatuut borgt de Kanttekening behoorlijk bestuur.