1.4 C
Amsterdam

Islam is al lang onderdeel van de Nederlandse identiteit

Ahlam Benali
Ahlam Benali
Journalist en publicist

Lees meer

Wilders heeft de mond vol over het behoud van de Nederlandse identiteit. Daarbij is natuurlijk bekend dat hij een hekel heeft aan de islam. Er moet een verbod op islamitisch onderwijs, Korans en moskeeën komen. Dit omdat dat ze de vrijheid en de waarden van Nederland bedreigen.

Maar tijdens de opening van de tentoonstelling We zijn hier keek ik naar foto’s en verhalen van de eerste groepen moslims in ons land. Het liet me zien dat de Nederlandse geschiedenis diep is verweven met de moslimgemeenschap. En dat deze geschiedenis niet is begonnen met de gastarbeiders die uit Turkije en Marokko naar Nederland kwamen.

Is Wilders zich wel bewust van het feit dat de Javaans-Surinaamse, Hindoestaans-Surinaamse en Molukse moslims al generaties deel uitmaken van de samenleving? En dat Nederland dankzij de handelsrelatie tussen de Nederlandse Republiek en het Ottomaanse Rijk in contact kwam met de islam? Hoe komt het dat deze geschiedenis veel te lang in de schaduw heeft gestaan?

Tijdens de opening van de tentoonstelling werd het verleden verduidelijkt en kreeg ik een compleet beeld van de Nederlandse identiteit. Ook ontdekte ik dat diversiteit diep in die Nederlandse identiteit geworteld is en dat moslims al sinds mensenheugenis een onderdeel zijn van de maatschappij.

‘Helaas worden moslims nog te vaak gezien als nieuwkomers’

Jammer genoeg hebben we blijkbaar nogal wat blinde vlekken in ons beeld van de geschiedenis. Het lijkt er ook op dat Nederland bewust bepaalde groepen en hun verhalen buiten beeld houdt, simpelweg omdat men daar niet naar wil kijken. Dit wijst op een gebrek aan historisch besef in onze samenleving.

Het is ironisch, omdat dit de echte diversiteit en rijkdom van het land verhult. Deze tentoonstelling biedt een volledig beeld in de ware aard van Nederland, waardoor je een veelzijdiger begrip van de Nederlandse identiteit kunt vormen.

Dat is juist van belang in een tijd waarin polarisatie en wantrouwen tussen moslims en niet-moslims lijken toe te nemen. In een tijd waarin haat en afkeer tegen moslims groeit en korans worden verscheurd en verbrand. Ik vraag me af of ook Pegida-voorman Edwin Wagensveld over de kennis beschikt, dat in de zeventiende eeuw de eerste vertaling van de Koran in het Nederlands verscheen? Deze informatie kan hem wellicht laten inzien dat we meer gemeen hebben dan hij denkt.

De opening van de tentoonstelling van het Moslim Archief had ook voor menig politicus in Den Haag wel een wake-up call kunnen zijn. Terwijl de opening druk  bezocht werd door mensen van verschillende achtergronden miste ik de aanwezigheid van een Haagse wethouder, raadslid of  burgemeester. Ze hadden een statement kunnen maken naar de samenleving door te verbinden met de moslims.

Helaas worden moslims nog te vaak gezien als nieuwkomers, als ‘anderen’ die zich moeten aanpassen aan de Nederlandse normen en waarden. Dit is zorgwekkend omdat het een vertekend en wantrouwend beeld versterkt.

Politici die zich dit niet realiseren, lopen het risico om op drijfzand te bouwen. Ze baseren hun beleid op aannames die niet kloppen met de werkelijkheid, wat leidt tot conflicten, weerstand en meer verdeeldheid.

De tentoonstelling van het Moslim Archief dwingt Nederland om breder naar haar geschiedenis te kijken en de geschiedenisboeken aan te passen, ook in het onderwijs. Het zou geweldig zijn als de kinderen van PVV-stemmers in de toekomst wel alle moslims als onderdeel van de Nederlandse samenleving erkennen. Dit kan leiden tot nieuw politiek beleid en het besef dat een democratie die de stemmen van moslims negeert, geen echte democratie is.

Nu u hier toch bent...

Goede journalistiek kost geld. Leden en donaties maken onze gebalanceerde berichtgeving over biculturaliteit, zingeving en vrijheid mogelijk. Steun ons daarom als u ons werk belangrijk vindt.

Vertel mij meer!
- Advertentie -