Op reformatorische en islamitische scholen krijgen leerlingen soms tegenstrijdige boodschappen over democratische waarden en religieuze overtuigingen. Dat blijkt uit onderzoek van Nieuwsuur, bericht NOS.
Hoewel scholen verplicht zijn burgerschapswaarden als gelijkheid en verdraagzaamheid te onderwijzen biedt artikel 23 van de Grondwet ruimte voor een religieuze invulling, schrijven journalisten Milena Holdert en Youri Vugts. Dit kan soms wringen, vinden ze. Volgens deskundigen leidt dit tot ‘dubbele boodschappen’ die kinderen in verwarring brengen. Zo leren kinderen dat ‘je zelf kunt bepalen hoe je je leven leidt’, maar ook dat ze ‘God moeten gehoorzamen’.
Op reformatorische scholen klinkt het standpunt dat de man ‘het hoofd’ is en de vrouw hem ‘onderdanig’ moet zijn. Homoseksuele relaties worden afgewezen; een homoseksuele docent met een relatie wordt ontslagen, bevestigt een schoolbestuurder: ‘Dat past niet bij onze grondslag.’
In islamitische lesmethodes worden passages aangetroffen die volgens islamwetenschapper Christian Lange ‘zorgwekkend’ zijn. Joden uit de oudheid worden gekoppeld aan woekerrente en geldzucht, met een afbeelding van Dagobert Duck. Religiewetenschapper Pooyan Tamimi Arab noemt het ‘een suggestieve tekst om Joodse mensen uit de oudheid te koppelen aan hun moderne moordenaars, de nazi’s.’ Het ministerie erkent dat grondrechten hier ‘onvermijdelijk’ schuren.
Volgens Tamimi Arab staat Nederland op een tweesprong. Moeten we vasthouden aan een multiculturele benadering waarin uiteenlopende opvattingen over vrijheid naast elkaar bestaan, of voor een model waarin het gelijkheidsidee centraal staat?
Ondertussen zijn moslims erg kritisch over Milena Holdert, de onderzoeksjournalist van Nieuwsuur die regelmatig kritisch over de islam schrijft. Stichting Al-Andalous vermoedt een islamofobe agenda.
‘Het is moeilijk om een direct bewijs te vinden dat Milena Holdert bewust anti-islam te werk gaat of samenwerkt met bepaalde partijen. Toch valt er iets op in de manier waarop zij en haar collega’s moslims in beeld brengen. Moslims worden vaak in hokjes geplaatst, er worden telkens verbanden gelegd met ‘extreem’ of met één bepaalde leer binnen de islam.’ De stichting vindt het opvallend dat Holdert haar onderzoeken telkens publiceert vlak voor de verkiezingen, wat duidt op een patroon.