Uit onderzoek van de Amsterdamse zender AT5 blijkt dat buitenlanders die hun parkeerboetes niet betalen vrijuit gaan. Dat komt omdat er geen Europese regels zijn die de overdracht van deze boetes regelen.
Als buitenlandse parkeerovertreders boete per post ontvangen gebeurt er niets als ze daarop niet reageren, schrijft AT5. Bovendien mogen de Amsterdamse autoriteiten geen wielklemmen zetten bij auto’s uit de meeste Europese landen.
Als een Duitse automobilist niet betaalt voor zijn parkeerplek loopt hij of zij evenveel kans om een boete te krijgen als een Nederlandse automobilist. De bon wordt naar zijn huis gestuurd, maar er gebeurt niets als die niet wordt betaald. In theorie kan hij een wielklem krijgen na vijf onbetaalde boetes, maar sinds begin dit jaar hoeft hij zich daarover geen zorgen meer te maken, aldus AT5.
Een Franse automobilist krijgt de boete op zijn voorruit. Als hij niet betaalt, gebeurt er ook niets. Als hij zijn auto lang laat staan kan hij na twee onbetaalde boetes echter wel een wielklem krijgen.
Deze situatie is ontstaan door een verdrag met veertien Europese landen, waardoor boetes per post naar het buitenland kunnen worden gestuurd. Vooral de afspraken met België en Duitsland zijn belangrijk, omdat zij verantwoordelijk zijn voor 80 procent van de parkeerboetes in Amsterdam.
Arbeidsintensief en duur
In het verleden konden buitenlandse auto’s alleen ter plekke door parkeercontroleurs beboet worden. Dit was arbeidsintensief en duur, met als gevolg dat slechts vijf procent van de verdacht geparkeerde buitenlandse auto’s een boete kreeg. Het gevolg: de gemeente Amsterdam liep jaarlijks miljoenen euro’s inkomsten mis. Het nieuwe systeem van boetes per post moest hier verandering in brengen, maar de gemeente Amsterdam heeft geen middelen om niet-betalers in het buitenland te dwingen om te betalen.
Een woordvoerder van de gemeente Amsterdam vertelt AT5 dat er wel een wielklem kan worden gezet, ‘maar dat doen we pas na vijf onbetaalde boetes’. De lokale tv-zender merkt echter op dat er nu geen wielklemmen worden gezet bij auto’s uit de verdragslanden, vanwege de invoering van het systeem waarmee boetes per post kunnen verstuurd. Dat is ironisch, aldus AT5, want dat systeem was juist bedoeld om meer toeristen te laten betalen voor hun parkeerplek.
Nederlandse bezoekers die hun boetes niet betalen, kunnen wel een dwangbevel of een wielklem verwachten na vijf onbetaalde boetes. De gemeente wil dat ook buitenlanders betalen, maar moet afwegen welke kosten hiervoor redelijk zijn. Een oplossing is er niet eenvoudig. Hoogleraar stedelijke economie Jos van Ommeren zegt tegen AT5 dat Amsterdam wellicht kan overwegen om buitenlandse toeristen een dagje gratis parkeren te gunnen, vanwege hun economische bijdrage.