Kinderen met een migratieachtergrond krijgen niet een lager, maar juist een hoger schooladvies, concludeerden onderzoekers een jaar geleden. Onderwijscorrespondent Johannes Visser van De Correspondent onderzocht deze opvallende conclusie om die beter te begrijpen.
Zijn onderzoek leidde tot een uitgebreid artikel, waarin hij tegenstrijdige bevindingen uit eerdere studies bespreekt. Jarenlang werd gesteld dat deze leerlingen een lager schooladvies kregen, maar uit nieuw onderzoek blijkt juist het tegenovergestelde.
Wanneer rekening wordt gehouden met gelijke testresultaten en sociaaleconomische achtergrond, krijgen kinderen met een migratieachtergrond zelfs iets hogere adviezen, stelt onderzoeker Thomas van Huizen.
Het vinden van een verklaring blijft echter lastig. Het artikel legt de nadruk op onderzoeksmethoden en mogelijke systeemfouten. Daarom is het belangrijk niet meteen te spreken van discriminatie als een kind met een migratieachtergrond een lager advies krijgt.
‘Mensen geloven vaak de eenvoudigste verklaringen en negeren complexere oorzaken. Kansenongelijkheid in het onderwijs is een groot probleem, maar om het op te lossen, moeten we het eerst goed begrijpen’, zegt Van Huizen in het artikel.