Een nieuwe advertentie van het Nederlandse kledingmerk voor ‘modest fashion’ Merrachi heeft in Frankrijk voor veel ophef gezorgd, bericht de Arabische nieuwssite Middle East Eye. De advertentie toont de Eiffeltoren gehuld in een islamitische hoofddoek en een lange jurk.
De animatie werd deze week op TikTok gepubliceerd met de tekst: ‘De Franse regering haat het om Merrachi te zien komen’, een knipoog naar de islamofobe wetgeving in Frankrijk waar meisjes niet met een hoofddoek naar een openbare school mogen.
De advertentie werd fel bekritiseerd door rechtse politici en opiniemakers. Zo noemde parlementariër Lisette Pollet van de extreemrechtse partij Rassemblement National de advertentie ‘onacceptabel’ en een ‘aanval’ op een Frans symbool. ‘De Eiffeltoren, symbool van Frankrijk, is gekaapt door het merk Merrachi, dat het bedekt met een islamitische sluier in een provocerende advertentie’, schreef de extreemrechtse politica. Haar collega Jerome Buisson beaamde dit: ‘Dit is een angstaanjagend politiek project, een onaanvaardbare provocatie!’, twitterde hij.
Philippe Murer, een Franse econoom en medeoprichter van de Citizen Political Movement, riep op tot een verbod op Merrachi-winkels en het afsluiten van hun website in Frankrijk. ‘Dit is niet zomaar een advertentiecampagne van Merrachi, dit is een duidelijke intentie om Europa over te nemen’, zei hij.
Sommige mensen op sociale media vonden de advertentie juist goed. Ze noemden het een ‘creatieve’ en ‘briljante’ marketingcampagne. Volgens hen zal de advertentie veel aandacht krijgen in Frankrijk en de discussie over het restrictieve Franse beleid aanwakkeren.