Krijgen kinderen met een migratieachtergrond nu juist een lager of hoger schooladvies? Hier worden onderzoekers het maar niet over eens. Een nieuw onderzoek van SCALIQ laat zien dat leerlingen met een Arabische naam een lager schooladvies krijgen dan even slimme kinderen met een Europees klinkende naam.
Dit meldt Nu.nl vandaag. SCALIQ onderzocht de intelligentie van 6.409 middelbare scholieren van gemiddeld 13,9 jaar, waaronder 481 met een Arabisch voor- en achternaam. Hieruit bleek dat de helft van hen een half schoolniveau lager was ingeschaald dan leerlingen met een vergelijkbare intelligentie en een Europees klinkende achternaam. Ook leerlingen met een Afrikaanse of Spaanse naam kregen een iets lager niveau.
Onlangs bleek uit een ander onderzoek naar kinderen met een migratieachtergrond dat ze juist een hoger schooladvies kregen dan kinderen met een vergelijkbare intelligentie en geen migratieachtergrond. Wanneer rekening wordt gehouden met gelijke testresultaten en sociaaleconomische achtergrond, krijgen kinderen met een migratieachtergrond iets hogere adviezen, stelde onder andere onderzoeker Thomas van Huizen vorig jaar.
Nu.nl vroeg SCALIQ-onderzoeker Femke Hovinga naar de discrepantie. Zij noemt de conclusie van Van Huizen en anderen logisch, omdat de onderzoekers alleen naar de uiteindelijke schoolprestaties zouden hebben gekeken en niet naar het potentieel van leerlingen. Als vooroordelen en verwachtingen over het leervermogen van een kind meespelen, dan kan het zijn dat kinderen vanwege hun achtergrond geen eerlijke kans krijgen, benadrukt ze.