7 C
Amsterdam

Ophef in België: schoolkinderen leren over islam uit boeken van Turkse staat

Lees meer

Het Vlaamse tv-programma Pano heeft onthuld dat schoolkinderen in Vlaanderen werken met handboeken en leerplannen uit Turkije, die niet zijn aangepast aan de Belgische context.

De Vlaamse onderzoeker en politiek filosoof Leni Franken, expert op het vlak van levensbeschouwelijke vakken, noemt de handboeken en leerplannen ‘gedateerd’, ‘oubollig’, ‘niet kritisch’ of simpelweg ‘slecht’. Ze stelt dat de invloed van Turkije op de Vlaamse islamlessen te groot is.

De handboeken zijn uitgegeven door Diyanet, het Turkse orgaan dat de soennitische staatsgodsdienst uitdraagt en ook in het buitenland actief is. ‘Het staat zwart op wit in de boeken: Diyanet is de uitgever van deze handboeken. Dat betekent dat het Vlaamse islamonderwijs dus werkt met Turkse leerboeken’, zegt Franken.

De boeken houden geen rekening met de Belgische context. Zo leren kinderen dat God de wereld heeft geschapen, maar wordt niet ingegaan op het debat tussen wetenschap en geloof daarover.

Ook staat er in het schoolboek dat niet-moslims slechtere mensen zijn: ‘De mensen met een zwak geloof die niet nadenken over het leven in het hiernamaals of Allah minder gedenken, zijn meer geneigd om fouten te begaan. Hierdoor nemen ook slechte gewoontes en gedragingen, zoals zelfmoordpogingen en criminaliteit, toe in onze samenleving.’

Er is weinig aandacht voor kritisch denken en wetenschap, de status van de vrouw en homoseksualiteit, aldus Franken. ‘Als dat al wordt aangestipt, is dat op een zeer conservatieve, traditionele manier.’

In België is er een strenge scheiding tussen kerk en staat. Daarom mag de schoolinspectie niet gaan over levensbeschouwelijke vakken. De lessen islam in Vlaanderen vallen onder de bevoegdheid van de landelijke moslimraad. De voorzitter van de moslimraad wordt door de Belgische inlichtingendienst gelinkt aan de verspreiding van extremisme, maar ontkent deze beschuldigingen.

- Advertentie -