Uit een onderzoek van Historisch Nieuwsblad blijkt dat slavernij en kolonialisme uitgebreid aan de orde komen in schoolboeken voor het voortgezet onderwijs.
Historisch Nieuwsblad analyseerde voor dit onderzoek zeven verschillende geschiedenismethodes voor vmbo, havo en vwo. 9 procent van de lesstof gaat over kolonialisme, 4 procent over slavernij. Dat is meer aandacht dan bijvoorbeeld voor de Holocaust (2 procent), zo concludeert het blad.
De resultaten van Historisch Nieuwsblad staan haaks op geluiden van critici die zeggen dat schoolboeken te wit zijn. Zo stelde VN-rapporteur Tendayi Achiume eind vorig jaar nog dat slavernij en kolonialisme meer aandacht moeten verdienen in het geschiedonderwijs, om zo discriminatie tegen te gaan.
Historisch Nieuwsblad oordeelt dan ook dat de meeste geschiedenismethodes al rekening houden met dit soort kritiek en ‘bij de tijd’ zijn. ‘De auteurs volgen de discussies in de media en de wetenschap, en verwerken die in hun teksten en opdrachten.’
UPDATE: The Black Archives, het historische archief van zwart Nederland, hebben kritisch gereageerd op hun Facebookpagina:
‘Wekelijks worden we uitgenodigd om lezingen en presentaties te geven over onder andere slavernij en koloniale geschiedenis, en 90 procent van de mensen weet weinig tot niks hierover. Als je kijkt naar de onwetendheid in de maatschappij, dan lijkt het ons ook sterk dat kinderen meer over slavernij leren dan over de Holocaust.’
The Black Archives zijn daarom op zoek naar ervaringen en schoolboeken van leerlingen en leerkrachten. Aan de hand daarvan willen ze de uitkomsten van het onderzoek van Historisch Nieuwsblad te controleren.