Vandaag demonstreert een groep pro-Palestijnse christenen voor het partijbureau van de ChristenUnie in Amersfoort. Wie zijn zij en wat willen ze met dit protest bereiken? Activiste Thirza Snoek geeft antwoord.
Wie zijn jullie?
‘Wij zijn het Christelijk Collectief (Geen Genocide in Gaza). Sinds oktober zijn wij in het leven geroepen als actietak van Kairos-Sabeel Nederland. We gebruiken actie als middel om aandacht te vragen voor de situatie in Gaza. Dit doen we onder andere door protesten, zoals vandaag de actie bij het hoofdkantoor van de ChristenUnie.’
Waarom deze actie? En waarom protesteren jullie tegen de ChristenUnie?
‘We richten ons op allerlei plekken waar politieke keuzes worden gemaakt, zoals eerder ons protest in de Tweede Kamer. Vandaag doen we dat bij de ChristenUnie, omdat zij in christelijk Nederland een belangrijke stem zijn in de militaire en politieke steun aan Israël. Als christenen voelen we ons geroepen ons juist binnen onze eigen gemeenschap uit te spreken, en onze eigen broeders en zusters op te roepen het steunen van geweld te staken. De ChristenUnie is een brede christelijke partij van nuance en dialoog, van integriteit én een partij die in het centrum van de macht staat. We zien hierin mogelijkheid om het gesprek met hen aan te gaan.’
Wat proberen jullie exact met dit protest te bereiken?
‘Het Christelijk Collectief zet vandaag letterlijk de thee klaar voor Don Ceder, woordvoerder van de ChristenUnie als het gaat om Israël en Palestina, en voor partijleider Mirjam Bikker. Het is hoog tijd om dit moeilijke gesprek te voeren. Daarom bezetten we vandaag het partijbureau van de ChristenUnie in Amersfoort met een liturgisch protest. We kloppen op de deur om onze aanklacht tegen en oproep aan de ChristenUnie te bezorgen. We doen dat met een aantal eisen, waarvan ik er hier een paar uitlicht. Zo roepen we onder andere de ChristenUnie op om te pleiten voor een direct en permanent staakt-het-vuren in Gaza en voor het hervatten van Nederlandse steun aan hulporganisatie UNRWA.
‘Ook roepen we de ChristenUnie op om niet alleen te luisteren naar Joodse Nederlanders die zeggen wat zijzelf ook vinden, maar ook naar Joden die afwijkende meningen hebben. Organisaties als Een Ander Joods Geluid, Gate 48 en Erev Rav zijn hier goede voorbeelden van. Als derde voorbeeld van een van onze eisen; we vragen het wetenschappelijk instituut van de ChristenUnie om te zoeken naar manieren waarop de visie van de partij in gesprek kan worden gebracht met Palestijnse bevrijdingstheologie, zoals de werken van Munther Isaac, Mitri Raheb Yohanna Katancho en Naim Ateek.
‘We willen en kunnen niet stil blijven’
‘We bieden de ChristenUnie vandaag dan ook de belangrijkste boeken van deze schrijvers aan. Dit is maar een kleine greep uit onze eisen. Deze eisen komen niet uit de lucht vallen, maar nemen we mee namens onze partners in Palestina; mensen als dominee Munther Isaac en Omar Haramy steunen ons in ons protest.’
Is de timing van dit protest niet een beetje ongelukkig, zo vlak voor de Dodenherdenking? Er is al veel polarisatie rondom het conflict in Palestina, toch?
‘Dagelijks worden Palestijnen vermoord. Daar denken we ook in de dagen rondom Dodenherdenking aan. We vinden het passend om op deze manier aandacht te vragen voor het geweld in Gaza, omdat de tijd dringt.
‘Wij zien de polarisatie ook. We maken ons daar zorgen over, omdat als gevolg hiervan mensen die zich uitspreken tegen onrecht, de mond wordt gesnoerd. In de Verenigde Staten grijpt de politie hard in tegen vreedzaam protest op universitaire campussen. Ook in Nederland staat het demonstratierecht van mensen die Israël bekritiseren ter discussie – onder andere dankzij de ChristenUnie.’
Zijn jullie niet bang voor antisemiet uitgemaakt te worden?
‘Wij willen en kunnen niet stil blijven tijdens een genocide. Dit gaat in tegen onze christelijke overtuigingen van het nastreven van recht en het liefhebben van je naaste boven jezelf.
‘Daarnaast gaan wij niet mee in het valse frame dat kritiek op de staat Israël en hen die Israël steunen antisemitisch is. Vorige week nog schreef een Joods persoon op het partijbureau van de ChristenUnie dat de partij genocide steunt – een objectief juiste bewering die wij ondersteunen – en zelfs die persoon werd in de media voor antisemitisch uitgemaakt. Dat laat zien dat we doorslaan in het gebruik van die term. Daar komt bij dat wij christenen zijn en met onze actie een christelijke partij bekritiseren – daar is niets antisemitisch aan.’
Nu u hier toch bent...
Goede journalistiek kost geld. Leden en donaties maken onze gebalanceerde berichtgeving over biculturaliteit, zingeving en vrijheid mogelijk. Steun ons daarom als u ons werk belangrijk vindt.
Vertel mij meer!