Het lerarentekort op Amsterdamse scholen is een hardnekkig probleem dat al jarenlang om een structurele oplossing vraagt. De Turks-Nederlandse directeur Yusuf Altuntaş van de islamitische Elif-scholen komt nu echter met een wel heel creatieve oplossing. Hij wil basisschoolleraren uit Turkije laten overvliegen om het Nederlandse tekort op scholen aan te pakken en doet een oproep in het Turks op LinkedIn.
‘Opgelet, leraren in Turkije!’, begint Altuntaş zijn Turkse bericht op LinkedIn. ‘Als schoolbestuur van Elif willen we verder kijken dan onze grenzen en een proefproject opzetten waarbij we basisschoolleraren uit Turkije naar Nederland halen. Wettelijk gezien zijn hier mogelijkheden voor en een B2-niveau Nederlands is een absolute voorwaarde.’
Hoewel zijn oproep steun krijgt (vooral in Turkse kringen), ontvangt Altuntaş ook meteen kritiek ook in het Turks. Zo schrijft Zeynep Sorugu, docent Engels bij het ROC, als volgt, ‘Dit initiatief lijkt mij niet gezond. Hier moeten PABO-docenten niveau C1 (4F) bereiken om hun diploma te behalen. B2 blijft onder dit niveau. Als de taalvaardigheid niet sterk is, kan de communicatie in de klas moeilijk worden en krijgen kinderen mogelijk geen correct en voldoende taalonderwijs.’
Bas Zwart ziet nog meer beren op de weg. ‘Nu al verlaten te veel kinderen de basisschool en zelfs de middelbare school met onvoldoende beheersing van de Nederlandse taal, wat hun kansen op vervolgonderwijs en succesvolle deelname aan de samenleving ernstig beperkt. Basisschoolleraren uit Turkije halen lost dat probleem helaas niet op,’ aldus Zwart.
Chanel Matil Lodik is positiever en stelt Suriname voor als wervingsland: ‘Daar is de voertaal in het onderwijs al Nederlands’, schrijft zij onder het bericht van Altuntas.
Anderen stellen voor dat Turkse leraren die al een beetje Nederlands kunnen, niet per se in Turkije geworven hoeven te worden. In azc’s zijn er genoeg gevluchte Turkse docenten die al deelnemen aan lokale projecten, waaronder het initiatief ‘Wereldburgers voor de klas’.


