17.7 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 162

Turkije vangt meeste vluchtelingen op

0

Uit nieuwe gegevens van de Internationale Organisatie voor Migratie (IOM) blijkt dat Turkije de meeste vluchtelingen opvangt. De meerderheid van de 3,6 miljoen vluchtelingen komt uit buurland Syrië. Zo meldt de nieuwssite Turkish Minute.

Na Turkije, vangen Iran en Pakistan meer dan drie miljoen voornamelijk Afghaanse vluchtelingen op.

Uit het rapport wordt ook duidelijk welke migratieroute wereldwijd het meest wordt gebruikt, namelijk die tussen Mexico en de Verenigde Staten. Bijna elf miljoen mensen zijn op die manier naar de VS getrokken. Op de tweede plek staat het grensgebied tussen Turkije en Syrië.

Naar verhouding verblijven er in Libanon en Jordanië de meeste vluchtelingen. Een op de zeven mensen in Libanon is gevlucht, in Jordanië heeft een op de zestien inwoners een vluchtelingenachtergrond. In beide landen, maar ook in Turkije, is een xenofoob klimaat ontstaan. Vluchtelingen hebben er in toenemende mate last van racistisme

Intussen maakte Amnesty International bekend dat er tenminste 23 burgerslachtoffers zijn gevallen in Somalië, waar drones van Turkse makelij betrokken zijn.

Pro-Palestijnse studenten: ‘Wij gaan hier niet weg’

0

Op de tweede dag van de studentenprotesten hebben pro-Palestijnse studenten de UvA-locatie op de Oudemanshuispoort bezet. Ze zijn het oneens met de ontruiming die eergisteren op Roeterseiland plaatsvond. De Kanttekening sprak met een van de woordvoerders van het protest, die vanwege veiligheidsoverwegingen anoniem wil blijven.

Wat is de laatste stand van zaken?

‘Dat we allemaal een fijne nachtrust hebben gehad. We hebben gisteravond niet last gehad van disproportioneel geweld. Mensen hebben kunnen slapen, we hebben een ontbijtje en een briefing gehad. We hebben contact gehad met de politie. Er zijn nog steeds onderhandelingen gaande.’

Klinkt best oké?

‘De supportdemonstratie is aan het groeien. Wij verwachten dat naarmate de tijd verstrijkt er steeds meer sympathisanten en mededemonstranten binnen druppelen. Zo worden we sterker. Het moet duidelijk zijn: wij staan hier voor één ding en dat is dat uiteindelijk de banden verbroken worden met de Israëlische instituties. En tot die tijd zijn wij niet bereid weg te gaan.’

Wat zijn verder jullie eisen?

‘Dat alle banden, samenwerkingsverbanden opgeschort worden met Israëlische instituties die medeplichtig zijn aan de genocide, apartheid en etnische zuivering in Palestina. Verder willen we dat ons protestrecht op de universiteit beschermd wordt, net als onze vrijheid van meningsuiting en onze vrijheid van politieke expressie. Dat zijn fundamentele rechten. Wij vinden dat we daar keihard voor moeten strijden. Daarnaast willen we ook niet dat studenten die zich solidair tonen, mee demonstreren of met het kampement meedoen, repercussies ondervinden van de universiteit.’

Jullie worden door sommige politici als ‘tuig’ weggezet, omdat jullie vernielingen zouden uitrichten en geweld gebruiken. Klopt dat?

‘Wij worden door de rechtse politiek onterecht weggezet als gewelddadig. Keer op keer hebben we verteld dat wij strikt geweldloos zijn. Wij proberen ons te verdedigen op de meest geweldloze manier.  Dat betekent dat wij barricades hebben opgebouwd en ons beschermen tegen de politie die disproportioneel geweld gebruikt door met een bulldozer op ons af te rijden, honden op ons af te sturen en knuppels te gebruiken. Wij kunnen niets meer doen dan schreeuwen: ‘We are peaceful, what are you?’ Bovendien worden wij ook lastiggevallen in ons kamp. Het is puur zelfverdediging. Daarom hebben wij sommige politici de deur gewezen, omdat ze onze community guidelines niet respecteren.’

Niet iedereen begrijpt jullie zelfverdediging.

‘Het is de meest geweldloze vorm van verzet, we doen niemand kwaad en er wordt slechts soms materieel aangeraakt of aangetast. Wij vinden dit een kleine overtreding. Een kleine legale overtreding, die natuurlijk totaal niet in proportie staat tot de immense schendingen aan de kant van Israël. En dat is waar we ook tegen demonstreren met het opzetten van barricades of proberen te kamperen op een plek waar dat niet mag. We zien dat als gerechtvaardigd in de strijd tegen grotere kwaden, namelijk genocide, apartheid en etnische zuivering door Israël.’

Wat zijn de euro’s waard voor Syriërs in Libanon?

Vorige week sloot de EU een deal met Libanon om de migratie van Syrische vluchtelingen via Cyprus tegen te gaan. Libanon krijgt een steunpakket van een miljard euro voor de eigen economie en het ‘managen van migratie’. Wat betekent dit voor de anderhalf miljoen Syriërs die in het land wonen?

Vorige maand daagden mensenrechtenorganisaties Amnesty International, Oxfam Novib en stichting Bootvluchteling de Nederlandse staat voor de rechter, vanwege de betrokkenheid die het had bij het sluiten van de vluchtelingendeal tussen de Europese Unie en Turkije. Maar een kleine maand later sluit de EU een volgende deal. Nu met Libanon. Daarmee treedt Libanon in de voetsporen van Egypte, Tunesië, Libië en Mauritanië.

Het doel van al deze deals: opvang in de regio. De vluchtelingenstroom beperken. De deal met Libanon werd vorige week met veel fanfare gepresenteerd door EU-Commissievoorzitter Ursula von der Leyen, de Cypriotische president Nikos Christodoulides en de Libanese minister-president Najib Mikati. Maar wat er precies gaat veranderen met het geld, dat blijft onduidelijk. 

Ze stond ernaast en zei er niets over’

‘Wat ik begreep is dat ongeveer 80 procent van het geld is bedoeld voor betere toegang tot dienstverlening’, zegt Nora Stel, universitair docent conflictstudies aan de Radboud Universiteit Nijmegen. ‘Tegelijkertijd hebben de Libanese en Cyprische leiders het over terugkeer. Wat de Libanese minister-president tegen de EU zegt is in feite: Als je wilt dat mensen niet naar Cyprus komen, dan moet je ons helpen om ze terug te sturen naar Syrië en gebieden veilig te verklaren. Von der Leyen ging hier niet expliciet in mee, maar ze ging er ook niet tegenin. Ze stond ernaast en zei er niets over.’

Syrische vluchtelingen in Libanon

Libanon heeft het grootste aantal vluchtelingen per hoofd van de bevolking en per vierkante kilometer ter wereld. Verreweg de meesten van hen zijn Syrische vluchtelingen. In 2011 zette Libanon de grenzen open voor het buurland, dat in een burgeroorlog verkeerde. ‘Het idee was altijd dat het om tijdelijke opvang ging, maar na dertien jaar is die tijdelijkheid wel een beetje vervlogen’, zegt Stel. 

In 2014 begon het beleid ten opzichte van vluchtelingen te kantelen. ‘Er is altijd het trauma van de Palestijnse vluchtelingen geweest (zij voerden vanuit Libanon oorlog met Israël, wat gezien wordt als een van de oorzaken van de verwoestende burgeroorlog in Libanon, red.). Bovendien ging het niet goed met Libanon zelf. Het land kwam in een economische crisis terecht. En zoals op zo veel plekken ter wereld geven de mensen die hiervoor verantwoordelijk zijn de schuld aan de buitenlanders. Toen het Syrische regime consolideerde ging Libanon steeds explicieter inzetten op terugkeer van Syrische vluchtelingen.’

‘Te midden van een acute economische crisis, met meer dan 80 procent van de bevolking onder de armoedegrens, heeft Libanon moeite om vluchtelingen te helpen’, zegt Marjon Rozema van Amnesty International. ‘Donorlanden, waaronder landen uit de EU, hebben hun financiering voor vluchtelingenprogrammering dramatisch verlaagd. De Libanese vluchtelingenbevolking is nog meer onder druk gezet sinds het recente opschorten van de financiering aan de UNRWA (United Nations Relief and Works Agency for Palestine Refugees). Deze organisatie biedt niet alleen hulp aan Gaza, maar ook hulp aan 250.000 Palestijnen in Libanon.’

Wat een ruimhartig migratiebeleid was, veranderde steeds meer in ‘wegpestpolitiek’, zegt Stel. ‘Vluchtelingen kunnen maar heel moeilijk aan een verblijfsvergunning komen. Slechts 15 procent van de Syrische vluchtelingen heeft een verblijfsdocument. Werken kan alleen in bepaalde sectoren, zoals de landbouw en de bouw. Maar ze moeten wel zelf voor hun huisvesting betalen, waardoor ze vaak hoge schulden hebben. In Libanon zijn namelijk geen formele, door de VN of de staat gerunde, vluchtelingenkampen. Vluchtelingen zijn er zelfstandig gesetteld.’

Terugkeer

Het is dan ook terugkeer waar de Libanese regering momenteel op inzet. Volgens minister van Sociale Zaken Hector Hajjar zijn bepaalde gebieden in Syrië nu veilig. ‘Syriërs die in Libanon wonen keren regelmatig terug (naar hun land van herkomst) voor een paar dagen, ook op feestdagen. En ze verdwijnen niet, ze komen terug’, zei hij vorige week tegen Nieuwsuur.

‘Geen enkel deel van Syrië is veilig voor terugkeer’

‘Geen enkel deel van Syrië is veilig voor terugkeer’, zegt Rozema. Dat bevestigen ook de Verenigde Naties: zij blijven volhouden dat de omstandigheden in Syrië ‘niet bevorderlijk zijn voor een veilige en waardige terugkeer’. In april 2024 constateerde het Asielagentschap van de Europese Unie (EUAA) dat in de meeste gebieden van Syrië de mate waarin willekeurig geweld plaatsvindt hoog of substantieel is. Ook het risico op vervolging onder tegenstanders van het regime is nog altijd wijdverspreid.  

‘Sinds 2020 maakt Syrië de ergste escalatie van het geweld mee. Alleen al in de afgelopen twee maanden hebben zowel de VN-onderzoekscommissie voor Syrië als het Bureau van de Hoge Commissaris voor de Mensenrechten van de VN (OHCHR) rapporten uitgebracht waarin werd herhaald dat Syrië onveilig blijft voor terugkeer. Mensen die terugkeren lopen zelfs een verhoogd risico om een doelwit te worden, omdat ze worden gezien als deserteurs.

Mensenrechtenorganisaties, waaronder Amnesty International, Human Rights Watch en het Syrian Network for Human Rights, blijven documenteren hoe Syrische veiligheidstroepen en aan de regering gelieerde milities vluchtelingen die terugkeren willekeurig vasthouden, martelen, laten verdwijnen en doden. Deze schendingen zijn vaak een direct gevolg van de vermeende banden met de oppositie. Alleen omdat deze mensen het land verlaten hadden en hun toevlucht ergens anders hebben gezocht waren ze doelwit’, stelt Rozema.

Medeplichtig

Terugsturen zou dus niet veilig zijn, volgens de mensenrechtenorganisatie. Toch stonden de leiders van Libanon, Cyprus en de EU vorige week trots naast elkaar, elk met een andere boodschap naar het thuisfront. De deal is belangrijk voor de EU. In het eerste kwartaal van 2024 kwamen 74 vluchtelingen naar Cyprus, inmiddels waren dat er 2000. Als er niets gebeurde, zouden deze aantallen spoedig het Europese vasteland bereiken, en daar is even weinig enthousiasme voor nog meer vluchtelingen. Bovendien wil de EU op deze manier voorkomen dat er nog meer mensen sterven op zee, in de gammele bootjes van de mensensmokkelaars. 

‘Op zich is dit ook niet nieuw’, zegt Stel. ‘De EU zet al heel lang in op opvang in de regio, het heeft dit idee nu alleen weer opgeschaald en geformaliseerd. Het probleem is echter dat de EU vervolgens niet altijd duidelijk voorwaarden aan deze steun koppelt en die monitort,’ voegt ze toe. ’Von der Leyen stelde in deze persconferentie bijvoorbeeld ook niet als voorwaarde dat Libanon mensenrechten moet respecteren.’

‘De EU-steun dreigt te resulteren in gedwongen terugkeer van vluchtelingen’

Volgens Rozema is de EU daarmee medeplichtig aan het schenden van mensenrechten. ‘De EU-steun dreigt te resulteren in gedwongen terugkeer van vluchtelingen. Hierdoor worden Libanon en de EU medeplichtig aan schendingen van non-refoulement, een beginsel van het internationaal recht dat staten verbiedt mensen terug te sturen naar landen waar zij het risico lopen op vervolging of andere ernstige schendingen van de mensenrechten. Bovendien deporteren de Libanese autoriteiten sinds 2019 Syrische vluchtelingen na een snelle berechting door een militaire rechtbank naar Syrië, onder meer via gedwongen terugkeer aan de grens. Ook dit is in strijd met het beginsel van non-refoulement’, stelt ze.

Gevaarlijke tendens

‘Het is een hele slechte ontwikkeling dat er nu weer een migratiedeal is gesloten, ten koste van mensen op de vlucht die op zoek zijn naar bescherming. Met deze deals zet de EU derde landen in op het gebied van grenscontrole, maar daarmee schuiven ze de verantwoordelijkheid af die ze hebben voor mensen die op zoek zijn naar veiligheid’, vindt Rozema.

‘De deals ondermijnen de asielbescherming en het internationale beschermingssysteem als geheel. Ze onttrekken zich aan het publieke, parlementaire en rechterlijke toezicht in de EU en de partnerlanden. De deals missen consequent voldoende monitoring- en toezichtmechanismen om ervoor te zorgen dat de EU niet medeplichtig is aan mensenrechtenschendingen.’

Dit bleek pijnlijk duidelijk in de zeven jaar die volgden op de deal die de EU met Turkije sloot. In 2016 kreeg Turkije van de EU zes miljard euro, waarmee het land opvanglocaties moest creëren. Vluchtelingen die toch de Griekse eilanden bereikten, moesten worden teruggestuurd naar Turkije. Duizenden vluchtelingen bereikten inderdaad de Griekse eilanden, waar de opvangcapaciteit beperkt is. Bovendien zijn er ernstige tekortkomingen in het Griekse asiel- en opvangsysteem. Maar een klein percentage van de vluchtelingen keerde inderdaad terug naar Turkije, en de situatie op de Griekse eilanden is nog steeds erbarmelijk, zei Amnesty International eerder.

Hetzelfde dreigt ook nu te gebeuren. Aangezien het lastig kan zijn Syrische gebieden veilig te verklaren, blijven vluchtelingen in Libanon, onder slechte omstandigheden, zegt Rozema. ‘Daarnaast kan dit ertoe leiden dat Syriërs nog langere en gevaarlijkere routes nemen om de Europese kusten te bereiken, om gedwongen deportatie naar Syrië te voorkomen. Hierdoor worden ze afhankelijk van smokkelaars en zijn ze kwetsbaar voor mensenhandel. ‘Er mag nooit meer een deal gesloten worden ten koste van mensen op de vlucht.’

Turkse politie arresteert opnieuw Koerdische journalisten

0

In Diyarbakir (Amed in het Koerdisch) zijn nog eens twee Koerdische journalisten opgepakt, nadat vorige maand al negen anderen werden gearresteerd. Zo meldt de Turks-Armeense krant Agos.  

De politie viel de huizen van de journalisten Derya Us en Nurcan Yalçin binnen nadat vanuit het presidentieel paleis aangifte is gedaan. Het Turkse OM stelde daarop een onderzoek in. Het is vooralsnog onbekend waarom de twee Koerdische journalisten zijn opgepakt, maar Agos meldt dat er nog meer journalisten kunnen worden opgepakt op verdenking van ‘terrorisme’.

In Turkije neemt het aantal opgepakte Koerdische journalisten sinds vorige maand weer toe. De negen journalisten die voor verschillende Koerdische media werken en al eerder werden vastgezet, worden allemaal verdacht van ‘lidmaatschap van een terroristische organisatie’.

Esra Solin Dal, Mehmet Aslan en Erdoğan Alayumat zitten nog steeds vast, de rest is al vrijgelaten maar staan wel onder ‘juridisch toezicht’, meldt het Comité ter Bescherming van Journalisten.

Volgens Bianet zou bovendien de vastzittende Solin Dal slachtoffer zijn geworden van ‘naakte fouillering’ tijdens de arrestatie. Zij zit al elf dagen opgesloten in een cel zonder contact met anderen. Haar verzoeken voor een gemeenschappelijke opsluiting zouden zijn tot nu toe geweigerd.

We drukken negatieve stempels op anderen

0

Het komt elke dag voor dat mensen worden afgerekend op misdragingen van anderen uit hun ‘groep’. Wie de schade van zo’n groepsstigma wil beperken, moet zich expliciet distantiëren van de daad, schrijft Rob Ermers.

In 2015 beschadigde een groep Rotterdamse voetbalhooligans, die waren meegereisd met Feyenoord, de zeventiende-eeuwse Barcaccia-fontein in Rome. De Italiaanse autoriteiten waren woest, organisaties riepen op tot een boycot van Nederlandse bloemen. Ook Nederlanders die in Italië wonen werden er op aangesproken. De kranten kopten: ‘Nederlandse barbaren’.

‘Nederlandse barbaren’? Maar wij, de 16 miljoen andere burgers van Nederland, hadden hiermee toch niets te maken?

Toch komt het elke dag voor dat mensen worden afgerekend op misdragingen van anderen uit hun ‘groep’. Je wordt gerekend tot dezelfde ‘groep’ als je dezelfde nationaliteit, etnische afkomst of religie hebt. Of als je bevriend bent, bij hetzelfde bedrijf werkt of in dezelfde buurt woont. De Rotterdamse hooligans veroorzaakten door hun gedrag een stigma voor alle Nederlanders.

Een stigma is een negatief kenmerk waardoor groepsleden vinden dat iemand niet helemaal of helemaal niet bij hen hoort. Zo’n stigma kan worden veroorzaakt door ‘verkeerde’ handelingen van dat individu zelf. Dit wordt een gedragsstigma genoemd.

Het toevallige medelid is als het ware medeschuldig

Maar ook handelingen van mensen die een relatie hebben met dat individu hebben dit effect. Het stigma dat alle Nederlanders in de ogen van de Italianen hadden wordt een groepsstigma genoemd.

Een groepsstigma is een zogenoemd associatief stigma: een individu wordt beoordeeld op het gedrag van andere leden van zijn groep, ook al kent hij of zij die niet eens. Het toevallige medelid is als het ware medeschuldig.

Zo zitten de Duitsers nog steeds met een groepsstigma vanwege de vreselijke misdaden tijdens de (Eerste en) Tweede Wereldoorlog, worden witte Europeanen herinnerd aan de kolonisatie en slavernij, worden Japanners geconfronteerd met ‘hun’ bezetting van Aziatische landen tijdens de Tweede Wereldoorlog en worden Russen onder andere geassocieerd met de oorlog tegen Oekraïne.

De aanslagen in de Verenigde Staten in 2001 en daarna in Europese steden door aanhangers van Al en IS hebben nog steeds hun weerslag op de verhouding met moslims in de westerse wereld. Vele islamitische burgers worden nog steeds bevraagd over hun relaties met de terroristen. Reizen naar de VS en Europa werd voor moslims veel moeilijker. Sommigen voelen zich gedwongen zich publiekelijk te distantiëren van wat een groepje radicale geloofsgenoten had gedaan.

Toen in 2020 het coronavirus ontstond in China en gestaag naar Europa oprukte, moesten Chinese en andere Aziatische medeburgers het bezuren: in Nederland werden – voor zover bekend – twee Chinezen mishandeld en er werd een anti-Chinees carnavalslied uitgebracht.

Wanneer individuen een groepsstigma krijgen door acties van geassocieerde groepsgenoten, grijpt men vaak terug op oude stereotypen.

De Chinezen kregen beledigingen gebaseerd op hun uiterlijk en hun stereotiepe accent naar hun hoofd, Duitsers zijn uiteraard ‘nazi’s’ (hakenkruizen, SS, ‘waar is oma’s fiets?’), om moslims te kwetsen worden er exemplaren van de koran verbrand en worden er varkenskoppen gedeponeerd bij moskeeën.

Wie de schade van een groepsstigma wil beperken, moet zich expliciet distantiëren van de daad. Burgemeester Ahmed Aboutaleb, minister van Buitenlandse Zaken Bert Koenders en premier Mark Rutte belden in 2015 daarom meteen met hun respectievelijk ambtgenoten om hun afschuw kenbaar te maken. De Nederlanders in Italië zamelden (via de actie ‘Scusa Roma’ Sorry, Rome) 11.000 euro in. Dit alles verzachtte het leed.

Israël heeft zich vanaf het begin gedefinieerd als Joodse staat. Deze ‘Joodse identiteit’ van Israël is in 2018 zelfs in een (omstreden) wet vastgelegd.

De staat Israël gaat volgens vele organisaties en individuen al decennia veel te ver in het geweld jegens de inheemse Palestijns-Arabische bevolking. Desondanks begrijpen verreweg de meeste mensen het verdriet en de woede bij de Israëlische bevolking na de vreselijke aanval op 7 oktober 2023.

Maar volgens allerlei gezaghebbende instanties, inclusief het Internationaal Strafhof in Den Haag, negeert de Israëlische overheid ook in Gaza verdragen waaraan Israël zich heeft gecommitteerd.

Joodse burgers worden bevraagd naar hun vermeende loyaliteit met Israël

Talloze mensen en organisaties over de hele wereld protesteren tegen deze handelingen van de Israëlische overheid en het Israëlische leger. Sommige Joden doen nadrukkelijk mee aan de protesten.

De acties van de Israëlische overheid hebben hun weerslag op Joden elders in de wereld, met name in westerse landen. Joodse burgers worden bevraagd naar hun vermeende loyaliteit met Israël. Sommige Joden worden rechtstreeks belaagd, beschuldigd van moord en op straat uitgescholden. Je kunt dit zien als een gevolg van hun gewenste of ongewenste associatie met Israël.

Sommige mensen grijpen hun kans: ze gebruiken pijnlijke symbolen die herinneren aan de Jodenvervolging voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog, zoals hakenkruizen gekalkt op synagogen, begraafplaatsen, scholen en woonhuizen van Joden. Dat zou je antisemitisme kunnen noemen.

Maar de meeste protesteerders doen dit niet; zij blijven benadrukken dat het om kritiek gaat op Israël en dát is geen antisemitisme.

OM seponeert aanklacht Wilders tegen Timmermans

0

Frans Timmermans heeft op het GroenLinks-PvdA-congres geen strafbare uitingen gedaan, zoals de extreemrechtse politicus Geert Wilders beweert. Het  Openbaar Ministerie ziet geen geweldsoproep in de ‘niets nalaten’-uitspraak van de  politiek leider. Zo meldt het AD

Timmermans werd na het beladen GroenLinks-PvdA-congres door PVV-aanhangers beschuldigd van ‘linkse ophitserij’. De leider van ‘Verenigd Links’ zei dat zijn partij niets zou nalaten om te ‘voorkomen dat  Wilders aan de macht komt in Nederland’.

Aan de rechterkant van het politieke spectrum en verwante media reageerde men gealarmeerd. Wilders zag zelfs een directe link tussen de uitspraken van Timmermans en de zogenoemde ‘demonisering’ van de vermoorde politicus Pim Fortuyn en deed aangifte.

Maar volgens het OM is het duidelijk dat de woorden van Timmermans alleen betrekking hebben op politieke middelen. ‘Uit de rest van de tekst kan worden afgeleid dat Timmermans doelde op politieke middelen en niet op geweld’, aldus het OM. In de onderbouwing wijst het OM erop dat Timmermans in zijn speech een oproep doet aan de VVD, NSC en BBB geen coalitie te vormen met de PVV en dat zijn eigen ‘keihard oppositie’ zal voeren, wanneer dat toch gebeurt.

Tunesische politie deporteert vluchtelingen naar Algerijnse grens

0

Volgens een Libische vluchtelingenorganisatie heeft Tunesië meer dan vijfhonderd vluchtelingen gedeporteerd naar een gebied nabij de Algerijnse grens, zonder voedsel of water. De vluchtelingen komen uit Sub-Saharaans Afrika en woonden tot afgelopen vrijdag in twee kampen in Tunis.

In de vroege ochtend van vrijdag 3 mei viel de politie beide vluchtelingenkampen binnen. De bewoners werden in bussen geladen en naar de grensstad Jandouba gedeporteerd. Ook een protestterrein buiten het kantoor van VN-vluchtelingenorganisatie UNHCR een paar kilometer verderop werd ontruimd door de politie. De demonstrerende vluchtelingen werden eveneens naar de Algerijnse grens vervoerd. In totaal zou het om ongeveer vijfhonderdvijftig mensen gaan.

Volgens de Arabische nieuwszender Al Jazeera volgt de politieactie een serie aan gebeurtenissen rondom vluchtelingen. Het politiek-maatschappelijke klimaat in het Noord-Afrikaanse land wordt steeds vijandiger jegens de tienduizenden vluchtelingen uit Sub-Saharaans Afrika. Ze worden aangevallen door politie en veiligheidsdiensten, belasterd door racistische retoriek en lopen het gevaar om te worden ontvoerd voor losgeld dat hun familieleden moeten betalen.

Onder de zo’n vijfhonderdvijftig vluchtelingen die nu naar Jandouba zijn gedeporteerd bevinden zich relatief veel kinderen en pasgeboren baby’s. De groep kreeg geen voedsel of drinkwater en is verstoken van medische zorg.

De Tunesische president Kaïs Saïed beweerde vorig jaar dat migratie uit landen ten zuiden van de Sahara gericht is op het veranderen van de demografische samenstelling van zijn land. Dit klinkt als de omvolkingstheorie – die luidt dat er een complot is om de Europese bevolking te vervangen door niet-witte migranten – maar dan toepasbaar op het Arabische en islamitische Tunesië. ‘Het expliciete doel van de opeenvolgende golven van illegale immigratie is om Tunesië te beschouwen als een puur Afrikaans land, dat geen banden heeft met de Arabische en islamitische naties’, zei hij.

Ook Byzantijnse Chorakerk omgebouwd tot moskee

0

De Turkse president Recep Tayyip Erdogan opende gisteren de Byzantijnse Chorakerk in Istanbul als nieuwe moskee. In 2021 werd de Byzantijnse Hagia Sophia kathedraal, ooit de grootste kerk ter wereld, een moskee.

In 2020 gaf Erdogan de lokale autoriteiten de opdracht om de Chorakerk om te bouwen tot een moskee. De Chorakerk is een middeleeuwse Byzantijnse kerk, die net als de Haga Sophia in de zesde eeuw na Christus werd gebouwd ten tijde van het bewind van keizer Justinianus. In de veertiende eeuw werd de kerk versierd met een prachtig fresco van het laatste oordeel.

Rond het jaar 1500 werd de Chorakerk een moskee, een kleine vijftig jaar nadat de Ottomanen Constantinopel (het huidige Istanbul) hadden veroverd. Tussen 1945 en 2020 was de Chorakerk een museum. Een groep kunsthistorici hielp bij het herstellen van de mozaïeken. In 2020 werd het museum opnieuw een moskee.

Volgens critici heeft Erdogan van de Chorakerk weer een moskee gemaakt, om zijn conservatief-islamitische en nationalistische achterban te behagen. Tegelijkertijd wordt de dialoog met Grieks-orthodoxe en Russisch-orthodoxe christenen moeilijker door deze stap.

Wat herdenken wij eigenlijk op 4 mei?

Zes. Niet meer dan zes. Slechts zes van de aanwezigen durfden zich bij Dodenherdenking op 4 mei, als waardig en stil protest, om te draaien en een andere kant op te kijken op het moment dat Martin Bosma namens de Tweede Kamer een krans legde, waarmee deze nationale herdenkingsplechtigheid voor altijd is besmeurd.

Zes. Wat ging er door alle anderen heen op dat moment? En vooral door die gezagsdragers, die uit hoofde van hun functie voor deze schennis van de nagedachtenis van de gesneuvelden en vermoorden medeverantwoordelijk waren? Al diegenen die dit, ieder op zijn manier, door op een cruciaal moment op de automatische piloot zijn taakje te doen, hebben gefaciliteerd? Ging er überhaupt nog iets door ze heen? Of was het vooral belangrijk dat het vaste jaarlijkse draaiboek zonder enige hapering werd afgewikkeld?

Zes. Is Dodenherdenking nu, bijna tachtig jaar na het einde van een Oorlog waaraan slechts zeer hoogbejaarden nog een persoonlijke herinnering hebben, de facto een dermate leeg ritueel geworden? Zo leeg zelfs, dat men zich niet meer van de morele verwording ervan bewust is wanneer hier een spraakmakend woordvoerder van een abjecte partij, die min of meer als de moderne geestelijk erfgenaam van de NSB beschouwd mag worden, zo’n symbolische rol krijgt toebedeeld? Heeft men überhaupt nog enig gevoel voor symboliek? Of is alles inmiddels tot lege formules verworden?

Zes. Wat voelden al die anderen toen Bosma die krans legde? Schaamte? Tenminste gêne misschien? Onmacht? Of kon het hen niet veel schelen en vonden ze het wel best? Beseften ze wat hier gebeurde? Of wilden ze vooral niet uit de toon vallen en waren ze bang als stoorzender te worden beschouwd? Angst voor boze blikken, zoals die de negentigjarige Ulli Jessurun d’Oliveira – overlevende van de Holocaust – ten deel vielen toen hij bij de opening van het Holocaustmuseum stil protesteerde tegen de voor de autoriteiten even ‘vanzelfsprekende’ aanwezigheid van de Israëlische president Herzog? Alsof we nu nog de Duitse oud-kanselier Gerhard Schröder ergens voor zouden uitnodigen, sinds die zich als Poetinpraatpaal heeft gemanifesteerd.

Wat voelden al die anderen toen Bosma die krans legde?

Zes. Hanteerden al die anderen, om op 4 mei hun eigen overdrachtelijke wegkijken voor zichzelf te rechtvaardigen, dezelfde impliciete redenering als die autoriteiten: dat het bij de kranslegging door Bosma puur om de functie en niet om de persoon zou gaan? En verschuilden ze zich daarbij, conform hedendaags Haags gebruik, achter formele antwoorden om zichzelf maar geen morele vragen te hoeven stellen?

Zes. De anderen keken weg. Vast allemaal met stuk voor stuk een heel plausibele reden. Bezagen zij ook hun eigen wegkijken met een zekere schaamte? Zeker, het vergde vast moed – precies de moed van Jessurun d’Oliveira – om in een stilzwijgend gezelschap met nog nadrukkelijker stilzwijgen het stilzwijgen te doorbreken. Maar als dit voor velen al te eng is – vanwege de angst voor boze blikken, de angst om buiten de groep te vallen – wat dan, als het er écht op aankomt? In geval van een soort herhaling van de Duitse Bezetting, als Poetin straks na de Dnjepr uiteindelijk ook de IJssel durft over te steken? Nu is het risico bij uit de toon vallen niet groter dan een paar boze blikken. Dan zullen de persoonlijke gevolgen aanzienlijk heftiger zijn.

Zes. De overigen herdachten de moed van degenen die zich durfden te verzetten, maar die zijzelf dan in gelijke omstandigheden vast niet zullen bezitten. In plaats daarvan regeerde bij de autoriteiten de angst: niet de angst dat Bosma de herdenking zou bezoedelen, maar dat anderen daarop nadrukkelijk zouden wijzen. Intussen vielen als vanouds op de Dam weer vrome woorden in de geest van ‘Dit nooit meer’.

Dit nooit meer: wee degene die, op grond van die woorden, nu aan de actualiteit durfde te herinneren, in casu aan Gaza. En daarmee belanden we bij het kernprobleem van 4 mei.

In feite bestaan er bij dat soort herdenkingen twee opties. Ofwel je herdenkt inderdaad uitsluitend de doden van toen. Ofwel je wijst op de boodschap die daarvan uitgaat – iets waarvoor men, om ook nieuwe generaties erbij te betrekken, steeds vaker kiest. Maar dan moet je ook niet bangig wegduiken als iemand dan inderdaad die boodschap oppikt en vervolgens op de logische consequenties daarvan wijst.

Pro-Palestijnse activisten kamperen op UvA-campus

0

Pro-Palestijnse studenten kamperen op de Roetereilandcampus in Amsterdam. Ze willen dat de Amsterdamse universiteiten hun banden met Israëlische bedrijven en academische instellingen verbreken.

‘We gaan pas weg als onze wensen worden ingewilligd door de universiteitsbesturen’, vertelt studentenwoordvoerder Spike aan de telefoon. Hij voert het woord namens twee organisaties: Students for Justice in Palestine en Amsterdam University for Freedom for Palestine.

Zijn achternaam wil Spike niet zeggen. Evenmin hoe oud hij is, aan welke universiteit hij verbonden is of wat hij studeert. Dit om eventuele repercussies te voorkomen, legt hij uit. Spike vertelt dat de studenten drie eisen hebben voor de Universiteit van Amsterdam, de Vrije Universiteit  en het Amsterdam University College. De eerste is transparantie. Universiteiten moeten openlijk vertellen met welke Israëlische instellingen zij banden hebben. Ten tweede willen de studenten dat de drie Amsterdamse universiteiten het geweld van Israël veroordelen en de banden verbreken met Israëlische bedrijven en academische instellingen die het ‘zionistische militair-industriële complex’ steunen. Ten slotte mogen er geen fondsen meer naar deze zionistische instituties gaan. ‘We zijn voor een academische boycot van zionistische instellingen, maar niet van individuele wetenschappers uit Israël’, benadrukt Spike.

Foto: Martijn Dekker

Hoe lang zullen de studenten blijven? ‘Totdat de universiteiten onze eisen inwilligen en hun banden met Israëlische bedrijven en academische instellingen verbreken’, antwoordt Spike. Hij vertelt dat het kampeerterrein open is voor iedereen. Studenten die er willen blijven overnachten mogen dit doen, maar kunnen het terrein ook verlaten wanneer ze dat willen.

Antropoloog Martijn Dekker, werkzaam bij de vakgroep politicologie aan de UvA, is solidair met de studentenactie, vertelt hij. ‘Een groep docenten draagt deze actie een warm hart toe, waaronder ik.’ Dekker vertelt dat een deel van het docentenkorps aan de UvA betrokken is bij Palestina, maar niet iedereen. ‘Bij onze vakgroep blijft het onuitgesproken. Daarom zijn er minder onderlinge spanningen denk ik, maar tegelijkertijd vinden ik en enkele andere docenten de stilte heel lastig.’

Dekker hekelt de ‘dubbele maat’ van het College van Bestuur van de UvA. ‘Twee jaar geleden waren we – terecht – heel solidair met Oekraïne. De voorzitter van het College van Bestuur hing zelfs een poster met de Oekraïense vlag aan het raam. Maar over Gaza en Palestina zwijgt het universiteitsbestuur. Terwijl Israël het oorlogsrecht schendt, de mensenrechten schendt.’

‘Een groep docenten draagt deze actie een warm hart toe’

De antropoloog verwacht niet dat de drie universiteiten akkoord zullen gaan met de eisen van de studenten. ‘Ze willen de academische banden met Israëlische instellingen niet zomaar doorbreken en lopende onderzoeksprojecten niet stopzetten.’

Naast studenten en docenten trekt het tentenkamp ook anderen, waaronder Max van den Berg, die in januari 2022 met een brandende fakkel voor het huis van voormalig minister Sigrid Kaag stond. ‘Hij is pro-Palestina, wat natuurlijk heel mooi is, maar gezien zijn reputatie waren ze niet heel blij met zijn aanwezigheid. Hij is daarom weggestuurd.’