11.5 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 175

Irak verbant PKK na topontmoeting met Turkse ministers

0

De Nationale Veiligheidsraad van Irak heeft de Koerdische Arbeiderspartij PKK verbannen. Deze beslissing volgde na een topontmoeting met Turkse ministers in de Iraakse hoofdstad Bagdad. 

Zo meldt de nieuwssite Al-Monitor. Turkije is tevreden met de stap die Irak heeft genomen. Het zou een ‘keerpunt’ zijn in de betrekkingen met het buurland, omdat hiermee een ‘gezamenlijke strijd tegen de PKK’ mogelijk wordt, aldus een woordvoerder van het Turkse ministerie van Buitenlandse Zaken. Turkije voert al meer dan veertig jaar strijd tegen de PKK, die op de eigen terreurlijst staat maar ook op die van de VS en de EU.

Het hoofdkwartier van de PKK ligt in de bergen van Qandil, niet ver van de Iraaks-Iraanse grens, waar Turkije haar militaire aanwezigheid in het laatste decennium sterk heeft uitgebreid. Ook in het noorden van Syrië is de Turkse invloedssfeer gegroeid. Turkije werkt regelmatig samen met pro-Turkse Syrische rebellen om controle uit te oefenen op het grensgebied.

In aanloop naar de lokale verkiezingen op 31 maart voert Turkije de druk op tegen de PKK. President Tayyip Erdogan maakte al eerder bekend dat er een nieuwe militaire invasie in Irak en Syrië valt te verwachten. Sinds 2016 heeft Turkije drie invasies uitgevoerd in Syrië.

Turkije dreigde vorig jaar ook al met een invasie in Irak en Syrië, maar zag er vanaf vanwege Amerikaanse en Russische bezwaren. Het is de vraag of een nieuwe invasie reëel is, of dat Erdogans uitspraak gezien moet worden als verkiezingsretoriek. 

Nieuwe definitie van extremisme in VK richt zich op moslims

0

Britse regeringsleiders buigen zich vandaag over een semantische discussie. Een nieuwe definitie van de Britse regering van wat ‘extremisme’ is leidt tot kopzorgen bij experts, die vinden dat moslims hiermee specifiek tot doelwit worden gemaakt en hun vrijheid van meningsuiting onder vuur komt te liggen. 

Zo meldt de nieuwssite Middle East Monitor. Sinds de oorlog in Gaza is het onrustig in het Verenigd Koninkrijk. Meldingen van antisemitisme en islamofobie namen exponentieel toe in de afgelopen maanden. De regering grijpt die onrust aan om de zogenoemde ‘bewuste ondermijning van de multiculturele democratie’ door islamisten en extreemrechts een halt toe te roepen.

Dat wil de conservatieve regering doen door een nieuwe definitie van extremisme in gebruik te nemen, waardoor anti-zionisme en kritiek op de staat Israël categorisch tot extremisme worden gerekend. Hierdoor lopen met name moslimorganisaties die zich inzetten voor de Palestijnen een risico om gekenmerkt te worden als ‘extremistische organisatie’. Het gaat om mensenrechtenorganisaties zoals MEND, CAGE, Vrienden van Al-Aqsa, 5Pillars en de Moslimassociatie Engeland.

In een gezamenlijke persverklaring, die ook Black Lives Matter UK onderschrijft, zou de nieuwe definitie niks anders dan een nieuw hoofdstuk in het islamofobe draaiboek van de regering zijn, waarbij angst tegen moslims wordt gezaaid en dit gebruikt wordt om repressieve maatregelen door te voeren. Mensenrechtenactivisten vrezen dat hiermee niet alleen aan de rechten van moslims wordt getornd, maar de vrijheid van meningsuiting in heel Engeland onder vuur komt te liggen.

Urgentie Internationale Dag tegen Islamofobie groter dan ooit

0

In 2022 besloten de Verenigde Naties 15 maart uit te roepen als de Internationale Dag tegen Islamofobie. De urgentie van deze dag is dit jaar extra groot, nu de PVV van Geert Wilders de grootste partij is in het Nederlandse parlement.

‘Er zijn verschillende vormen van discriminatie, waarvan islamofobie er een is’, vertelt Abdou Menebdi (72). Hij is betrokken bij het Collectief Tegen Islamofobie en Discriminatie. ‘We zijn solidair met moslims, homo’s, zwarte mensen, Joden en andere minderheden. Het Collectief Tegen Islamofobie is geen islamitische organisatie. Het gaat ons om het bestrijden van moslimdiscriminatie, als onderdeel van de grotere strijd tegen discriminatie en ongelijkheid.’ 

De term islamofobie is echter niet onomstreden. Volgens critici maakt de term geen onderscheid tussen moslimdiscriminatie enerzijds en kritiek op de islam anderzijds. Menebdi wil toch aan de term islamofobie vasthouden, omdat dit een internationaal gehanteerde term is. ‘Het gaat om haat tegen moslims en de islam. Wat de PVV doet is islamofoob: het willen verbieden van moskeeën en de Koran of het framen van moslims als terroristen en antisemieten. Wetenschappelijke kritiek op bijvoorbeeld de Koran of de Hadith is van heel andere orde.’ 

Explosieve groei islamofobie

Het Collectief tegen Islamofobie en Discriminatie bestaat nu elf jaar. Een belangrijk onderdeel van de strijd is het registreren van islamofobe incidenten, die sinds een aantal jaren niet langer apart door de politie worden geregistreerd. ‘Er is nu sprake van een explosieve groei’, vertelt Menebhi. ‘Na 7 oktober vorig jaar zijn er meer dan driehonderd incidenten geweest. Ook voelen veel moslims zich onveilig omdat de PVV op 22 november de verkiezingen heeft gewonnen.’ 

Advocate Elsa van de Loo, werkzaam voor het advocatenbureau PILP en adviseur van de stichting Meld Islamofobie, kan hierover meepraten. ‘De samenleving verandert. Islamofobie is genormaliseerd. De PVV zocht met haar islamofobe retoriek telkens de grenzen op en heeft ervoor gezorgd dat die grenzen ook zijn verschoven. De uitspraken van Pim Fortuyn vonden we in 2001-2002 nog schokkend, maar nu vinden we zulke taal normaal. Na 7 oktober is het nog erger geworden. Mensen worden op straat uitgescholden en voor Hamas-sympathisant uitgemaakt. Ook op televisie worden moslims meteen in de antisemitische hoek geduwd, wat ook een vorm van islamofobie is. Een psycholoog zei eind vorig jaar in een talkshow dat antisemitisme bij het moslim-zijn hoort. De presentator greep niet in.’ 

‘De islamofobiezaken die ik behandeld heb zijn het topje van de ijsberg’

Toen ze nog een eigen advocatenkantoor had behandelde Van de Loo ook individuele zaken die met islamofobie te maken hadden. Vond ze het toen niet lastig, dat islamofobe incidenten niet door de politie werden geregistreerd? ‘De wet biedt gelukkig voldoende handvaten om discriminatie aan te pakken, maar voor de samenleving is het slecht, want als je zulke incidenten niet apart registreert zie je ook niet hoe urgent dit probleem is.’ Islamofobie wordt niet altijd bestraft door de rechter, omdat je dit goed moet kunnen bewijzen, legt Van de Loo uit. Het is bovendien een grote stap om naar de rechter te stappen. ‘Het kost veel tijd en energie voordat een zaak helemaal is behandeld. De islamofobiezaken die ik behandeld heb zijn het topje van de ijsberg. Het hadden veel meer zaken kunnen zijn. Degenen die een aanklacht indienden deden dat niet zozeer voor zichzelf, maar omdat ze wilden dat er een einde komt aan de discriminatie van moslims.´

Nu ze voor PILP werkt, houdt ze zich onder andere bezig met zaken die diverse moskeeën tegen Nederlandse gemeenten hebben aangespannen, in verband met het beruchte undercoveronderzoek van NTA (Nuance door Training en Advies). Die deed in opdracht van de gemeenten onderzoek naar radicale tendensen die een gevaar kunnen opleveren voor de samenleving.

Kerngroep Jonge Moslims

Mostafa Sadiqi (29) vindt dat er sprake is van structurele discriminatie. Moslims zijn bovengemiddeld vaak slachtoffer van discriminatie. ‘Denk aan moslims die ten onrechte op een terreurlijst werden gezet. Of aan de toeslagenaffaire, waarbij veel moslims het slachtoffer waren. Zij werden op basis van hun naam etnisch geprofileerd.’   

Sadiqi is een spin is het web van jong islamitisch Nederland. In het verleden was hij bestuurslid bij de Moslimstudenten Associatie Nederland, nu is hij dat van de Kerngroep Jonge Moslims die met het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid om de tafel zit om te informeren over het wel en wee van jonge moslims. ‘Mijn focus is jonge moslims een stem geven, dit is de nieuwe generatie’, vertelt hij. ‘We zijn van de generatie die de kans heeft gehad om te studeren, maar nog steeds op verschillende plekken tegen discriminatie en uitsluiting aanloopt. We kregen te horen dat we ons moesten invechten, want als je hard werkt, dan kom je er wel. Maar helaas is dat niet altijd zo. Bij sollicitaties en op de werkvloer krijgen we nog te vaak met discriminatie te maken. En hoewel we op de universiteit met hoogopgeleide witte Nederlanders in aanraking komen die tegen racisme zijn, wonen we vaak nog wel in de volkswijken tussen de PVV-stemmers.’ 

‘Onder hoogopgeleiden komt islamofobie ook voor’

Onder hoogopgeleiden komt islamofobie ook voor, maar subtieler, gericht tegen de invloed van religie op de samenleving, zegt Sadiqi. ‘Ze vinden deze invloed maar lastig. Denk aan het verbod op onverdoofd ritueel slachten dat de Partij voor de Dieren voorstelde, of de moeite die sommige feministen hebben met de hoofddoek. En dat allemaal in naam van neutraliteit.’  

Van de Loo heeft ook kritiek op deze zogenaamde neutraliteit. ‘Het hoofddoekverbod bij bijvoorbeeld de politie en boa’s en het nikabverbod zijn algemeen geformuleerd, omdat de overheid niet mag discrimineren. Maar het gaat hier in feite wel om. Het is institutionele islamofobie via ‘neutrale’ wetgeving.’ De advocate vindt het ‘typisch’ dat Dilan Yesilgöz hier nu prioriteit aan wil geven, en de hoofddoek bij de boa landelijk wil verbieden. ‘Ze lost hiermee een non-probleem op. Haar beleid zorgt ervoor dat moslims opnieuw het gevoel krijgen apart behandeld te worden.’

Wat brengt de toekomst?

Hoe kijken Abdou Menebdi, Elsa van de Loo en Mostafa Sadiqi naar de toekomst? Zullen moslims nog meer in de verdrukking komen, met het oog op een eventueel PVV-VVD-NSC-BBB-kabinet? Of wordt de islam steeds normaler in Nederland?

‘Hij is een racist. Een milde Wilders bestaat niet’

‘Ik heb absoluut geen vertrouwen in een kabinet waar ook de PVV deel van uitmaakt’, antwoordt Menebdi. ‘Geert Wilders is anti-islam, maar ook antidemocratisch. Hij is een racist. Een milde Wilders bestaat niet. Het is onbegrijpelijk dat VVD, NSC en BBB met de PVV onderhandeld hebben over de grondrechten. Die mogen niet ter discussie staan. Onder moslims groeit de angst. Gelukkig leven we nog wel in een rechtsstaat.’ Van de Loo beaamt dit. ‘Maar ik maak me wel zorgen over de verschuiving van normen. We kunnen nu over een bepaalde bevolkingsgroep praten, zoals we dat vroeger niet konden doen.’ 

Sadiqi ten slotte ziet twee tegengestelde ontwikkelingen. ‘Wij moslims hebben geprofiteerd van de Black Lives Matterprotesten. Er is meer bewustwording ontstaan over structureel racisme en impliciet racisme. Maar tegelijkertijd is het debat ook meer ideologisch geworden. Vroeger werden we gediscrimineerd omdat we Turken en Marokkanen waren, of tot een lagere sociale klasse behoorden. Nu worden we aangevallen omdat we moslim zijn. In Nederland kun je naar de moskee gaan, de meeste religieuze plichten doen. Maar tegelijkertijd is het toch moeilijk om een zichtbare moslim te zijn. Dan gaat de overheid anders met je om, word je gevolgd door de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid of word je etnisch geprofileerd door de Belastingdienst.’ 

Witte directieleden snappen cultuursensitieve zorg niet

0

Onlangs werd het nieuwe pand van Beyt Essalam geopend aan de Pleinweg in Rotterdam. Hier kunnen ouderen die veel zorg nodig hebben zelfstandig wonen met inachtneming van hun islamitische geloof en cultuur.

De vorige locatie van Beyt Essalam was te klein geworden en het pand werd te oud. De nieuwe locatie is net opgeleverd. Het ziet er van binnen uit om door een ringetje te halen. Bovendien ruikt het er niet naar ziekenhuis of verpleegtehuis. ‘Daar is bewust aan gewerkt’, vertelt Hakima Abraymi, locatiemanager van Beyt Essalam.

Ze werkt al langer in de zorg. Eerst in een ‘witte’ zorginstelling, later bij Beyt Essalam. Er is behoefte aan islamitische zorg voor ouderen. Toch benadrukt Abraymi dat ze van begin af aan tegen het bestuur heeft gezegd open te staan voor de opname van mensen die geen moslim zijn. ‘Als er iemand is die lang in een multiculturele buurt heeft gewoond en zich prettig voelt tussen moslims dan staat de deur ook open, als onze gebruiken worden geaccepteerd. Momenteel is hier ook een christelijke dame uit Irak. Soms zit ze bij Koranmomenten, maar het is niet verplicht. Dat mogen onze bewoners helemaal zelf weten.’

De islam speelt een belangrijke rol bij Beyt Essalam. Zoals bijvoorbeeld de etensvoorschriften – halal eten, geen varkensvlees en de dadel aan het begin van de maaltijd tijdens de ramadan – maar ook de eetcultuur. Voor de één is dat harira-soep of koken met een tajine, voor de ander pilav-rijst en Turkse pizza. Er worden ook Nederlandse maaltijden verzorgd, maar niet elke dag. ‘Het gestel van de mensen is op een bepaald soort voedsel ingesteld. Toch gaat het verder dan dat. De specerijen en de geuren van voedsel roepen herinneringen op bij mensen met alzheimer. Niet al onze bewoners hebben een vorm van dementie, maar wel veel. Overigens streven wij naar zo min mogelijk psychofarmaca. Dat is zogenoemde onrustmedicatie. We ontkomen er niet 100 procent aan, maar als we alternatieven weten te vinden dan heeft dat de voorkeur. In ons zorgcentrum Boekenrode kwam iemand die behoorlijk agressief gedrag vertoonde. Bij ons deed hij dat niet. Waarom? Onze aanpak werkte voor hem duidelijk beter.’

De verdwenen Nederlandse taal en een eigen wereld

Er zijn oudere bewoners die de Nederlandse taal nooit machtig zijn geweest, maar er is ook een andere reden voor het in dienst hebben van verzorgend personeel dat bijvoorbeeld Turks of Arabisch spreekt. ‘Mensen met alzheimer verliezen de taal of talen die ze buiten hun moedertaal kennen. Dat is onderdeel van de ziekte. Daarom is het van belang dat een deel van ons personeel hun taal spreekt en de gewoonten kent. Bijvoorbeeld door de bewoners met oom of tante aan te spreken in de eigen taal. Daar kan geen blonde verpleegster met blauwe ogen die Nederlands praat tegen op. Onze cliënten wennen hier redelijk snel en wij leren hen zo snel mogelijk kennen door middel van onze persoonlijke aanpak. Mensen met alzheimer leven in hun eigen wereld. Het is zaak om hun wereld te begrijpen. Soms kunnen we daar op aansluiten, zoals bij een man die vroeger een slagerij annex groentewinkel had. Als er dergelijke producten worden bezorgd dan helpt hij vol trots met opruimen. Na afloop geven we hem imitatiegeld en vertellen we hem hoeveel we verdiend hebben. Een keertje vroeg hij ineens waar de schapen waren. Dan zeiden we dat die al in de koeling waren. Elke cliënt heeft een eigen gebruiksaanwijzing.’

‘Specerijen en geuren van voedsel roepen herinneringen op bij mensen met alzheimer’

Abraymi belooft niet dat er uitsluitend medewerkers zijn die Turks of Arabisch spreken. Overigens is er wel zorgpersoneel te vinden dat de Turkse of Arabische taal machtig is, maar eenvoudig is het niet. Bij een ander beroep lukt dat niet, namelijk de geriater (een arts met als specialiteit de problematiek van oude mensen, red.). ‘Ik ben nog nooit een geriater tegengekomen van Turkse of Marokkaanse afkomst. Gelukkig kunnen we een beroep doen op geriater Marleen Harkes. Ze werkte bij de Migrantenpoli in het Havenziekenhuis en momenteel bij het Maasstadziekenhuis. Ik ben heel blij dat we een beroep op haar kunnen doen. Er zijn wel andere artsen met een migratieachtergrond.’

Praten, praten, praten

Voordat Abraymi bij Beyt Essalam kwam, werkte ze in een ‘witte’ zorginstelling. Daar probeerde ze al om de positie van migrantenouderen binnen de zorg te verbeteren. ‘Ik zat onder andere in een stuurgroep om te proberen witte managers en een witte directie duidelijk te maken waar behoefte aan was. Het is geen onwil van veel leidinggevenden, maar echt begrijpen doen ze het niet.’

Hakima Abraymi, locatiemanager bij Beyt Essalam. Foto: Anne-Rose Hermer

Witte directieleden staan open voor het feit dat de geboden zorg niet op iedereen van toepassing is, maar weten niet precies hoe ze cultuursensitieve zorg moeten geven. ‘Ik ben ontzettend blij dat MOB, de zorgorganisatie waar Beyt Essalam onder valt, de kans biedt voor deze vorm van zorgverlening.’

Familie niet op één lijn

Een tot twee decennia geleden was het in bepaalde culturen onbespreekbaar om je ouders te laten opnemen in een zorginstelling. ‘Op basis van ons geloof eer je je ouders en zorg je zelf voor hen. Alleen is onze maatschappij daar niet op ingesteld. De meeste huizen zijn hier te klein voor en het kan vaak ook niet gecombineerd worden met werk. Naast mantelzorgverlof is het mogelijk om onbetaald verlof op te nemen, maar dat is financieel niet altijd haalbaar. De laatste tien jaar is er veel veranderd, ook wat betreft de acceptatie om je vader of moeder wel in een zorginstelling te laten opnemen. Het taboe is er nog, maar het neemt af. Als het thuis goed gaat, doe dat dan alsjeblieft. Maar in bepaalde gevallen is het gewoon niet meer verantwoord. Helaas is het vrijwel nooit een gezamenlijke beslissing. Dan is er bijvoorbeeld een zus die jaren voor een ouder of ouders heeft gezorgd. Maar op een moment wordt het echt te zwaar voor haar. In zo’n geval is er altijd een broer of zus die zegt dat dit onzin is en een opname niet nodig is. En dat terwijl veel mensen vaak beter af zijn op een plek waar ze de juiste begeleiding krijgen. We proberen een plek te creëren waar ze het oude, het vertrouwde en het veilige vinden.’

Je zou denken dat het een gewone huiskamer is waar toevallig ook een rolstoel staat

Het beleid van Beyt Essalam is er bewust op gericht om zoveel mogelijk contact te houden met de familie en mantelzorgers. Dat wordt heel erg op prijs gesteld, maar soms blijft een familie echt verdeeld. ‘Af en toe voel ik me net een geestelijk verzorger of psycholoog’, zegt ze. ‘Maar toch komen familieleden er vrijwel altijd samen uit. Alleen is het onmogelijk om een cliënt 24 uur per dag in de gaten te houden. We doen ons best om de beste kwaliteit zorg te bieden, dat wel.’

Samen herinneren en samen eten

In veel ‘witte’ Rotterdamse verpleegtehuizen worden liedjes gezongen van vroeger, maar mensen die hier niet mee zijn opgegroeid hebben daar geen herinneringen aan. In de huiskamers in Beyt Essalam wordt muziek ten gehore gebracht die de bewoners wél kennen of herkennen. Dat is te zien aan hun glunderende gezichten. Voor buitenstaanders lijkt het onbelangrijk, maar vooral voor mensen met alzheimer is het belangrijk om in contact te zijn en te blijven met herkenbare dingen, aldus Abraymi. Samen eten en samen koken maakt daar ook deel van uit. ´Sommige bewoners kunnen nog helpen in de keuken door groente te snijden, aardappelen te schillen of boontjes te doppen als een mes te gevaarlijk is geworden.’

Keukenkastjes

De bewoners van Beyt Essalam hebben geen ziekenhuiskamertje met alleen een bed, verrijdbaar nachtkastje en een kledingkast. Dit woonzorgcentrum beschikt over 23 studio-appartementen, waarvan er op het moment van dit gesprek zeven leeg staan. Voor drie van die onbezette appartementen is al interesse getoond. Eén van de studio-appartementen mag worden bezichtigd. Behalve het bed en de vloer mogen cliënten hun wooneenheid inrichten zoals ze willen. In dit geval staat er een bank, een tafel, een paar planten in de vensterbank en een televisie. Als je niet beter weet, zou je denken dat het een gewone huiskamer is waar toevallig ook een rolstoel staat. In de appartementen kan niet zelf gekookt worden, maar er is wel een klein aanrecht en enkele keukenkastjes. De inhoud wordt af en toe gecontroleerd, want als mensen met Alzheimer iets lekkers krijgen van iemand die op bezoek is vergeten ze dit vaak weer zodra het is opgeborgen. Daarom wordt in de gaten gehouden of er niets in de kastjes ligt dat over de datum is. Het appartement heeft een grote badkamer met een eigen toilet, een douche en een wastafel. Natuurlijk is het thuis het allerfijnste, maar het is een acceptabel alternatief.

Overigens hebben sommige bewoners, zolang dat mogelijk is, een magnetron en een koffiezetapparaat in hun appartement. Als het verzorgend personeel merkt dat dit onverantwoord blijkt te zijn, dan vindt er overleg met de familie plaats. Die stemt tot nu toe altijd in, want ze weten dat het voor de bestwil van hun dierbare is.

Volkskrant-columnist: ‘Geen beelden van antisemitisme 10 maart’

0

Volkskrant-columnist en intersectioneel feminist Asha ten Broeke schrijft in een uitgebreid bericht op X dat er op de demonstratie afgelopen zondag in Amsterdam bij het nieuwe Holocaustmuseum geen antisemitische incidenten hebben plaatsgevonden.

Meer dan duizend demonstranten protesteerden op zondag 10 maart tegen de Israëlische president Yithzak Herzog, die de eer had het Holocaustmuseum te openen. Volgens critici heeft Herzog controversiële uitlatingen gedaan, waarmee hij het Israëlische geweld tegen onschuldige burgers in Gaza zou legitimeren. De president stelde namelijk dat niet alleen Hamas schuldig is aan de gebeurtenissen van 7 oktober vorig jaar, maar ‘een hele natie’. Ook zette Herzog zijn handtekening op een bom die het Israëlische leger vervolgens op Gaza schoot. De Israëlische oorlog tegen Gaza heeft inmiddels aan meer dan 30.000  Palestijnen het leven gekost, waaronder meer dan 10.000 kinderen. Meer dan 12.000 mensen liggen bovendien nog onder het puin. Veel deskundigen, waaronder mensenrechtenadvocate Francesca Albanese, spreken daarom van genocide.

Hoewel de demonstratie gericht was tegen Herzog, niet tegen het Holocaustmuseum, beweren veel social mediagebruikers dat het om een antisemitisch protest ging. Zo zouden er veel antisemitische leuzen zijn geroepen. Ook VVD-staatssecretaris Eric van der Burg is die mening toegedaan. Hij zei dat demonstranten ‘Juden raus’ en ‘kankerjoden’ hadden geroepen. Asha ten Broeke, die de Palestijnse zaak een warm hart toedraagt, gelooft dit niet. Ze vroeg de ‘haters’ om bewijs. Er waren geen talloze filmpjes die de claims bevestigden, maar slechts één filmpje. Ten Broeke: ‘De twitteraar beweert dat er ‘oprotten kankerjoden’ wordt gezegd, maar als je goed luistert hoor je dat dit niet klopt: iemand roept ‘oprotten kankerzionisten’. (Niet netjes, maar ook niet antisemitisch – hier worden mensen op hun ideologie aangesproken, niet op hun afkomst of geloof.) De ‘Hitlergroet’ is geen Hitlergroet, maar een duimpje omlaag.’

Dit is belangrijk, stelt Ten Broeke. ‘De staatssecretaris behoort tot een partij die zowel op lokaal als op landelijk niveau al langer zit te rommelen aan allerlei grondrechten, waaronder het demonstratierecht. VVD’ers doen vaker alsof demonstraties die hen onwelgevallig zijn of slecht uitkomen eigenlijk nepdemonstraties zijn, enkel bedoeld als verstoring van de openbare orde, waardoor het demonstratierecht dus volgens hen niet hoeft te gelden.’ Volgens de Volkskrant-columniste is deze houding een bedreiging voor onze democratie. ‘Als VVD’er heeft Van der Burg een politiek belang bij het opstoken van dit vuurtje. Bovendien is het sowieso altijd de taak van journalisten om de macht kritisch te controleren. Ik zou zeggen dat die taak dubbel zo zwaar geldt wanneer rechtse politici actief proberen aan democratische grondrechten te pielen.’

Ten Broeke krijgt veel bijval, maar er is ook kritiek. ‘Beste Asha, als voormalig redacteur en columnist van de VK moet me van het hart, dat ik zelden zoiets verachtelijks heb gelezen als jouw conclusie dat het wel verdedigbaar is om een Holocaust survivor en zijn jonge achterkleindochter uit te schelden als ‘kankerzionisten’, schrijft Anet Bleich.

Ramadan-spotprent over Gaza in Franse krant

0

In Frankrijk is commotie ontstaan over een cartoon over Gaza in de krant Libération, schrijft de Turkse nieuwszender TRT World.

In de cartoon, getiteld ‘Begin van een vastenmaand’, is een uitgehongerde jongen te zien, die twee ratten probeert te vangen. Zijn moeder spreekt hem bestraffend toe: ‘Niet voor zonsondergang.’

Franse cartoons zijn veel moslims al langer een doorn in het oog. Het satirische blad Charlie Hebdo met name weet moslims te beledigen, met cartoons over onder meer de profeet Mohammed, de beroemde intellectueel Tariq Ramadan en de Turkse president Recep Tayyip Erdogan.

Week tegen Racisme, wat kunnen we verwachten?

0

Max de Ploeg is als programmamaker actief voor Pakhuis de Zwijger, met de jaarlijks terugkerende Week tegen Racisme als juweel op zijn activistische werk. Hij is niet verrast door de verkiezingswinst van de PVV. ‘Dat was te verwachten na zoveel jaren normalisering van extreemrechts in Nederland.’

Volgende week vindt alweer de zesde editie plaats. In samenwerking met Comité 21 Maart heeft De Ploeg de Week tegen Racisme opgebouwd tot een begrip in Amsterdam. Wat kan het publiek verwachten?

Wat is de Week tegen Racisme?

‘Het is een reeks aan events, die we in aanloop naar de landelijke demonstratie rondom de Internationale Dag tegen Racisme en Discriminatie op 21 maart organiseren. Door het uitgebreid aan te pakken, creëren we bewustzijn en geven we handvatten in de bestrijding van racisme en discriminatie. Daarnaast werken grassroots-organisaties mee aan de programma’s, die kunnen variëren van kunst tot muziek, films, theater, panels, lezingen en workshops. Voor ieder wat wils dus.’

Wat kunnen we dit jaar verwachten?

‘Aangezien 21 maart dit jaar op een donderdag valt, hebben we de demonstratie naar zaterdag 23 maart verplaatst en is op deze dag het Festival Spreek Je Uit. Op deze dag reflecteren we onder meer op de verkiezingsuitslag van 22 november, waar de extreemrechtse PVV als grootse partij uit de bus kwam.

‘Daarnaast reflecteren we op de Nederlandse stilte en medeplichtigheid aan de misdaden in Gaza. Ook praten we met de Amsterdamse wethouder Touria Meliani (GroenLinks) over de campagnes van de Nationaal Coördinator tegen Racisme en Discriminatie, Rabin Baldewsingh. We eindigen met muziek van Opo Strey, die onder andere verzetsmuziek uit de slavernijperiode nieuw leven in blaast. Ik zou deze dag vooral niet missen.’

Het is de zesde editie alweer. Ben je trots?

‘Nou ja, het is natuurlijk raar om trots te zijn om je met man en macht tegen racisme te moeten inzetten, terwijl je wilt dat het niet meer nodig is. De constatering dat het nog steeds een probleem is en dat we op nationaal niveau zelfs aan de verliezende hand zijn, is teleurstellend en bedroevend.

‘We maken de programma’s altijd samen met de mensen die het betreft’

‘Waar ik wel op trots ben, is dat we als Pakhuis de Zwijger stelling durven te nemen en proactief zijn tegen racisme, terwijl traditionele instellingen pas meebewegen als iets algemeen geaccepteerd is. Ook is het goed dat we blijven samenwerken met grassroots-organisaties en zodoende minderheden bepalen op welke manier we het gesprek voeren. We maken de programma’s altijd samen met de mensen die het betreft in plaats van over hen te praten.’

Hebben jullie wel eens het verwijt gehad ‘woke’ te zijn?

‘Daar wil ik eigenlijk niet veel aandacht aan geven, omdat het een scheldwoord is geworden richting mensen die zich inzetten voor een gelijkwaardige samenleving. Maar goed, als mensen boos worden omdat je opkomt voor mensenrechten, tja, dan zijn dit behoorlijk negatieve mensen. En Pakhuis de Zwijger is inderdaad in algemene zin wel eens in die termen weggezet. Dat het een soort Randstad-versus-platteland-gesprek is. Dat racisme geen breder probleem is voor Nederland. Of dat het alleen maar interessant is voor de linkse bubbel, zo worden we ook gelabeld.’

Hoe voelt dat?

‘Het voelt als ontkenning en ontwijking van een discussie die iedereen aangaat. Toch grappig eigenlijk, dat we in de grondwet al hebben verklaard dat we allemaal gelijk zijn. En als je dan daarvoor opkomt, dan zou je  ‘woke’ en ‘links’ zijn. Terwijl dit onderwerp er voor iedereen moet zijn, ongeacht je politieke voorkeur.’

Heb ik goed begrepen dat jij de Week tegen Racisme een vaste plek hebt gegeven in de agenda van Pakhuis de Zwijger?

‘Ik heb er inderdaad bij geholpen dit een terugkerende antiracistische traditie is geworden. We hebben het de eerste jaren met heel weinig  financiering gedaan. Sinds een aantal jaar ondersteunt de gemeente Amsterdam de Week Tegen Racisme. Tevens zal dit jaar de Landelijk Coördinator tegen Racisme en Discriminatie Rabin Baldewsingh meedoen. Hij wil de Internationale Dag Tegen Racisme en Discriminatie nu ook landelijk uitrollen met campagnes.

‘Het lijkt me goed dat meer instellingen zich aansluiten’

‘Het lijkt me goed dat meer instellingen zich aansluiten, zoals de Universiteit van Amsterdam, die ook een paar keer heeft meegedaan met haar eigen Week Tegen Racisme. Als meer scholen, instellingen en bedrijven jaarlijks in maart hierop inzetten, blijft het ook landelijk meer op het netvlies.’

Is de editie van dit jaar speciaal vanwege de verkiezingswinst van de PVV?

‘Gek genoeg niet, omdat we dit hebben zien aankomen. Er was sinds 2018 elk jaar wel een urgente reden. In 2019 was er de verkiezingsuitslag met Forum voor Democratie als grootste partij bij de Statenverkiezingen, twee jaar eerder was er bonje tussen Kick Out Zwarte Piet en de ‘blokkeerfriezen’. Daarnaast waren er discussies over de toeslagenaffaire en institutioneel racisme.

‘Dit jaar gaat het over de PVV als de grootste partij, maar ook dat we als land onvoorwaardelijk achter de apartheidsstaat Israël blijven staan. Zelfs nu, terwijl het land internationaal terecht staat voor mogelijke genocide, door de rechtszaak die is aangespannen door Zuid-Afrika. In die zin is het alles behalve een speciaal jaar tegen racisme in Nederland. Het is nog een jaar tegen racisme in Nederland.’

Maar zorgt de opkomst van extreemrechts ook niet voor een zekere verslagenheid bij antiracismebetogers?

‘Ik heb om mij heen nog geen verslagenheid gezien hoor. Eigenlijk worden mensen nog strijdbaarder, omdat racisme explicieter aan het worden is. Daarnaast kunnen we ook een aantal symbolische winsten vieren, bijvoorbeeld rondom de afschaffing van Zwarte Piet en de excuses voor het koloniale slavernijverleden.

‘We zien een toenemende normalisering van islamofobie’

‘De opkomst van de PVV en extreemrechts moeten we ook in dit licht zien. Zij willen deze winsten tegen antizwartracisme in Nederland terugdraaien. Dat staat zo in hun partijprogramma. Aan de andere kant zien we een toenemende normalisering van islamofobie. Met bijvoorbeeld de uitsluiting van moslima’s met een hoofddoek door werkgevers, de andere behandeling van islamitische vluchtelingen en de gelijkstelling van Palestina-demonstranten aan terroristen. Ook zonder PVV en andere extreemrechtse partijen in de regering gaat het achteruit met de rechten van de moslims van Nederland. Racisme en xenofobie leven breed, ook bij de VVD.’

Veel PVV-stemmers beweren dat ‘blanke’ Nederlanders de meest gediscrimineerde groep zijn. Hoe kan je die mensen betrekken bij de Week tegen Racisme?

‘Ik zou witte Nederlanders zeggen natuurlijk, maar als je het woord blank wil gebruiken, prima. Ik denk dat ook bij deze groep mensen oprechte grieven zitten vanwege de neoliberale bezuinigingspolitiek die de sociale verzorgingsstaat heeft doen afbrokkelen. Tegelijkertijd kwamen Nederlanders met een migratieachtergrond steeds zichtbaarder op een negatieve manier in het nieuws. Dit heeft tot een zondebokpolitiek geleid, waarbij ‘buitenlanders’ de schuld van alles krijgen. Zij zouden profiteren van onze voorzieningen. Daarnaast worden ze neergezet als een bedreiging voor de vrije culturele waarden van het Westen. Door xenofobie en racisme missen we de kans om samen op te trekken in de strijd om sociale voorzieningen en een rechtvaardiger en gelijkwaardiger Nederland.’

Uit onderzoek blijkt dat mensen niet op de PVV hebben omdat ze de huur niet meer kunnen betalen. Het gaat vooral om het eigen-volk-eerst en Nederland-voor-de-Nederlanderssentiment.

‘Ook dat-eigen-volk-eerstgevoel heeft volgens mij economische redenen, terwijl migranten juist hebben geholpen om ons land op te bouwen. Eigenlijk heeft Nederland er helemaal geen baat bij om de grenzen dicht te gooien. Het werkt tegen de belangen in van de Nederlander. Ik denk dat we duidelijker moeten stellen dat we uit elkaar worden gespeeld, terwijl we juist dezelfde belangen hebben.’

Dat wil dus maar niet lukken.

‘Het ontbreekt inderdaad aan een gemeenschappelijke taal. We moeten beter laten zien dat kapitalisme, naast de structurele uitbuiting van mensen van kleur in het mondiale Zuiden, ook werkende mensen in Nederland benadeelt. Kijk maar naar de totaal geprivatiseerde huizenmarkt, waardoor je meer dan de helft van je loon afstaat aan pandjesbazen, dus aan mensen die al veel geld hebben.’

Wanneer is de strijd tegen racisme klaar?

‘Dat ga ik persoonlijk niet meer meemaken. Het heeft meer dan vijfhonderd jaar gekost om dit systeem institutioneel op te bouwen. Dus de afschaffing zal ook nog wel even duren. We zitten voorlopig nog wel even opgescheept met racisme. Het heeft honderdvijftig jaar  geduurd om een excuus aan te bieden voor slavernij. En de grootste partij van ons land, de PVV, wil deze excuses alweer intrekken en Zwarte Piet herintroduceren.’

VK: veel islamofobe incidenten niet gemeld

0

De Britse politicus Shabana Mahmood (Labour) waarschuwt dat veel islamofobe incidenten niet worden gemeld aan de politie. Zo meldt de Britse krant the Independent.

Sinds 7 oktober, de Hamas-aanslag op Israël vorig jaar, is het aantal islamofobe incidenten geëxplodeerd in het Verenigd Koninkrijk. Volgens de Monitor Tell MAMA ging het om een toename van 355%.

Maar volgens Mahmood wordt ook een groot aantal islamofobe incidenten helemaal niet gemeld aan de politie en zou er sprake zijn van onderrraportage.

‘Onder mijn achterban hoor ik veel over islamofobie, maar dit wordt niet gemeld bij de politie. Ze laten het gewoon zitten en zien het als de prijs die je moet betalen om een moslim te zijn in dit land’, zegt Mahmood die toch wil wijzen op het belang van het doen van meldingen. ‘Beleid drijft op data, we moeten allemaal onze verantwoordelijkheid nemen’, voegt ze toe.

De grootste slachtoffers van moslimhaat zijn vrouwen. In 65 procent van de geregistreerde incidenten van islamofobie van Tell MAMA waren moslimvrouwen doelwit.

De Britse premier Rishi Sunak kreeg onlangs nog kritiek, omdat hij islamofobie niet serieus neemt, terwijl moslimhaat vooral bij zijn conservatieve achterban speelt.

Gevangen Koerdische politicus weigert bezoek vanwege vernederende fouilleringspraktijken

0

De gevangen Koerdische politicus Selahattin Demirtas weigert bezoekers te ontvangen in de gevangenis. Hij protesteert daarmee tegen nieuwe,  vernederende fouilleringspraktijken, aldus de Turkse nieuwssite Duvar.

De Koerdische politicus zou, volgens de nieuwe regels van het ministerie, elke keer dat hij bezoekers ontvangt en weer terugkeert naar zijn cel zijn schoenen voor de veiligheidscamera’s moeten uitdoen, die dan door de beveiliging worden doorzocht.

‘Mijn client verklaart dat hij dit soort vernederende pestpraktijken nooit zal accepteren en daarom vanaf vandaag geen familie, advocaat en parlementsleden zal accepteren’, schrijft de advocaat van de politicus Ramazan Demir op sociale media.

De pro-Koerdische partij DEM (Democratie en Gelijkheid) heeft het ministerie van Justitie verzocht om ‘de beledigende en rechteloze praktijk’ te stoppen. Volgens de partij zou het striktere gevangeniswezen bedoeld zijn om de lokale verkiezingscampagne te frustreren.

Demirtas zit al sinds november 2016 vast. De politicus zou volgens de Turkse president Erdogan een terrorist zijn die samenwerkt met de verboden PKK, de gewapende Koerdische militanten die op de terreurlijst staat van Turkije, de VS en EU. Meerdere rechterlijke uitspraken van het Europees Hof voor de Mensenrechten pleiten echter voor de vrijlating van Demirtas. Er zou geen bewijs zijn voor de Turkse terreurbeschuldigingen en dat de politicus zou om politieke redenen vastzitten.

De Belgen blijken een stuk slimmer dan wij

0

Het is nog maar drie weken geleden dat Thierry Baudet weer eens bij de Nederlandse Publieke Omroep mocht aanschuiven. In Ongehoord Nieuws ging het over ‘omvolking’, u weet wel, de complottheorie dat linkse politici bezig zijn de oorspronkelijke witte bevolking van Nederland te vervangen door immigranten en bij voorkeur door moslims. Het verzinsel heeft al heel wat slachtoffers gemaakt, nadat doorgedraaide gekken vonden dat ze een daad moesten stellen om aan dit fenomeen een einde te maken. We kijken er niet meer van op: nazistische theorietjes bij de NPO, betaald door ons allemaal.

Waar we ook niet echt van opkijken, is de man die naast Baudet zat om die ‘omvolking’ te bespreken: Dries van Langenhove, een Belgische rechtsextremist die een eigen jongerenbeweging opzette onder de naam Schild & Vrienden. Hij was politiek actief voor Vlaams Belang en is ook in Nederland een graag geziene gast bij JFvD, de jongerenorganisatie van Forum voor Democratie.

Veroordeling

Wat zouden ze in België van zo’n televisieoptreden bij Ongehoord Nieuws denken? Als u Van Langenhove wilt leren kennen, kunt u het beste even naar de VRT kijken. Daar deed het programma Pano jaren geleden onderzoek naar zijn jongerenorganisatie. Die reportage laat zien wat de leden in app-groepen met elkaar delen. Die inhoud laat zich gemakkelijk samenvatten: racistischer kan niet. Van Langenhove speelt ondertussen de vermoorde onschuld.

De reportage was de aanloop tot een rechtszaak tegen Van Langenhove en een aantal anderen. Deze week werd uitspraak gedaan. Het leverde een stevige veroordeling op. De rechter meldde:

‘[Van Langenhove] heeft de andere beklaagden meegetrokken in zijn racistisch, haatdragend, nazistisch en negationistisch discours waarmee hij mensen opzet tegen andere mensen. Hij heeft veel mensen aangespoord hem daarin te volgen. Hij gaf blijk van een verregaande normenloosheid en misprijzen voor fundamentele waarden en rechten. Meer nog, hij misbruikt de fundamentele rechten en vrijheden om die van andere mensen aan te tasten en ze hen te ontzeggen. Dat criminele gedrag vormt een bedreiging voor een vreedzame samenleving waar plaats is voor alle mensen ongeacht hun ras, geslacht, afkomst, huidskleur, godsdienst of overtuiging. Het schept een vijandige sfeer in de samenleving en draagt bij tot nog meer tegenstrijd, tweespalt, conflicten en geweld. De haatspraak van de beklaagde sloopt de grens van de ontoelaatbaarheid. De beklaagde werkt op die manier fysiek en psychisch geweld in de hand.’

Van Langenhove krijgt een boete, een jaar gevangenisstraf en verliest voor tien jaar zijn burgerrechten. Rechtsextreem Nederland sprak er schande van, van Eva Vlaardingerbroek tot Raisa Blommestijn en allerlei FvD’ers. Waarom zou dat nou zijn?

Herinneringen ophalen

Natuurlijk is geen enkele casus is hetzelfde, maar we moeten gewoon even kijken waar we in Nederland aan gewend zijn geraakt.

JFvD – waar Van Langenhove een paar maanden geleden nog te gast was – had appgroepen waarin antisemitische en fascistische content werd gedeeld. Dat nieuws kwam eind april 2020 naar buiten. Het duurde zeven maanden voordat er grote ophef over ontstond. FvD’ers stapten massaal uit de partij van Baudet, grofweg omdat hij de betreffende jongeren niet wilde straffen. Niemand heeft in de jaren daarna de vele afhakers – nu vaak bij JA21 – gevraagd waarom deze berichten op zichzelf niet voldoende reden waren om afstand van Forum te nemen.

Laat staan dat er ooit een rechtszaak kwam of dat iemand er ooit voor werd veroordeeld. In plaats van een cordon sanitaire en heldere morele grenzen, wordt een publieke omroep die FvD een kritiekloos podium geeft geen strobreed in de weg gelegd, zijn er mensen bij serieuze actualiteitenrubrieken die Forum nog steeds behandelen als een normale partij en komen politici die tijdenlang heulen met Forum daar gewoon mee weg. Nu stromen de steunbetuigingen aan Van Langenhove letterlijk vanuit FvD binnen en is Baudet een inzameling gestart om de veroordeelde financieel te steunen.

We kijken er niet eens meer van op. De Belgen hebben het een stuk beter begrepen dan wij.