14.8 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 180

Conservatieven winnen Iraanse verkiezingen, opkomst historisch laag

0

De conservatieven hebben de parlementsverkiezingen in Iran gewonnen. De opkomst was met 41 procent echter de laagste opkomst sinds de revolutie in 1979.

De verkiezingen van vrijdag 1 maart waren de eersten sinds de dood van Masha Amini, de Koerdisch-Iraanse vrouw die werd gearresteerd omdat ze zich zonder hoofddoek in de publieke ruimte had begeven. Haar dood ontketende massale antiregeringsprotesten, maar het Iraanse regime bleef in het zadel en sloeg de repressie keihard neer.

Veel Iraniërs zeggen dat verkiezingen weinig zin hebben, omdat progressieve kandidaten door de regering worden geweerd. Het gevolg is dat de opkomst historisch laag was. In Teheran, een stad met zo’n 7,7 miljoen stemgerechtigde kiezers, zou ongeveer een kwart hebben gestemd, aldus de Arabische nieuwszender Al Jazeera.

Bij de strijd om zetels in het 290 leden tellende parlement waren 15.200 kandidaten betrokken, terwijl nog eens 144 een plaats zochten in de 88 leden tellende Raad van Experts, die onder andere tot taak heeft de volgende Opperste Leider van Iran te kiezen.

Van den Bergh stuitte op Surinaamse corruptie

0

Een pluimveebedrijf in Suriname was de droom van de Hollandse ondernemer Gerard van den Bergh. Het werd geen sprookje. Hij ondervond corruptie en overleefde een aanslag op zijn leven.

Het leek zo’n mooi idee, een pluimveebedrijf in Suriname. Ondernemer Gerard van den Bergh (64) vroeg aan zijn Surinaamse vrouw of ze met hem naar haar geboorteland wilde verhuizen. ‘In eerste instantie wilde ze niet, maar uiteindelijk hebben wij besloten om het toch te doen’, zegt Van den Bergh.
Achteraf gezien was die eerste reactie van zijn vrouw verstandig geweest. De kersverse pluimveehouder en zijn vrouw worden in het nieuwe land al snel tegengewerkt, schrijft Van den Berg in zijn boek Zakendoen in Suriname – corruptie op het hoogste niveau, dat hij in eigen beheer heeft uitgegeven. Het boek zorgde voor opschudding in Suriname en werd zelfs besproken in het Surinaamse parlement.

U beschuldigt mensen in Suriname van corruptie. Dat kan toch niet zomaar?

‘Het is een boek met vooral feiten, zonder dat iemand direct wordt beschuldigd. De lezer kan zelf conclusies trekken. Uit de honderden mails en WhatsApp-berichten die ik inmiddels heb gekregen, blijkt dat ik veel steun krijg van het Surinaamse volk. Dat is een unicum. Normaal krijgt een wit persoon nooit zoveel steun.

Had u voordat u ging twijfels om te ondernemen in Suriname?

‘We wisten natuurlijk dat er veel corruptie was in Suriname, maar dat het er ook gevaarlijk was niet. Toch heb ik in 2008 bij aankomst een wapenvergunning aangevraagd. Dat gaf mij toch een veiliger gevoel.’

Waar gaat uw boek over?

‘Wat voor de meeste mensen ondenkbaar is, is in Suriname een normale manier van werken. Er is ontzettend veel corruptie. Ze noemen het ook wel toekoe. Dat betekent iets lekkers geven onder de tafel om voor elkaar te krijgen wat je wil.

‘Het was een vreemde ervaring voor mij om te zien hoe sommige mensen in staat waren om te krijgen wat ze wilden. Ik ben nooit betrokken geweest bij omkoping. Mensen om mij heen hebben mij weleens gezegd dat ik het misschien beter wel had kunnen doen om mijn situatie te verbeteren.’

Wat heeft u meegemaakt?

‘Ik kreeg op een gegeven moment geen importvergunning meer voor broedeieren, terwijl mijn concurrenten die wel kregen. Nadat iemand had geklaagd bij de Belastingdienst ontving ik een aanslag voor omzetbelasting voor doksa (Surinaams voor eend), terwijl er geen omzetbelasting op pluimvee zat.

‘Na een discussie met de directeur van de Belastingdienst duurde het vijf jaar voordat het probleem werd opgelost. Zelfs met een brief van de baas van die directeur bleef hij bij zijn beslissing. Zijn opvolger luisterde wel naar de baas, waardoor het uitblijven van een vergunning uiteindelijk werd opgelost.’

Gerard van den Bergh

Was dat een normale gang van zaken in Suriname?

‘Ja, degenen met het meeste geld waren vaak de mensen die in de praktijk het land bestuurden en niet de bestuurders zelf. We hadden een verzoek van de president met handtekening naar de minister van Landbouw gestuurd voor de importvergunning van broedeieren, maar zelfs toen werd er niks mee gedaan. Na een rechtszaak, waar de president ook moest verschijnen, heeft de rechter de minister bevolen om ons de importvergunning te verlenen.

‘Dit kost natuurlijk veel geld en tijd. Het is erg frustrerend om constant dit soort processen te moeten doorlopen. Dat mensen met het meeste geld het land besturen is wel duidelijk in Suriname. Dit houdt ook de toekomst van het land tegen. Het volk wordt er zwaar door benadeeld.’

Is het gevaarlijk om deze rechtszaken aan te spannen?

‘Ja, het zorgde voor gevaar voor mij en mijn familie. Na een gewonnen rechtszaak tegen een investeerder van mijn bedrijf is er een aanslag op mijn leven geweest. Op camerabeelden is te zien dat er zes gewapende mannen een uur lang in mijn huis waren.

Op het laatste moment kon ik niet mee met het regeringstoestel

‘Ze hebben niks gestolen, geen kast of la opengetrokken. Ze stonden constant met wapens in de hand voor mijn slaapkamerdeur. Als ik de deur open had gedaan dan had dat mijn leven gekost. Na een uur besloten ze om mijn slaapkamerdeur open te breken, waarvan ik wakker schrok. Er volgde een schietpartij. Er werden in totaal 27 schoten gelost, een paar kogels belandden in mijn bed, mijn bank en in de muur. Zelf overleefde ik de aanslag, maar twee mensen in de kamer raakten gewond, een persoon overleed. Maar het meest merkwaardige is dat deze aanslag vervolgens in de doofpot belandde.’

Bent u daarna nog lang in Suriname gebleven?

‘Ik had er niet zoveel last van, maar mijn vrouw was heel erg bang geworden. Zij wilde terug naar Nederland. Na een vakantie in Nederland moest ik haar overtuigen om terug te gaan naar Suriname, wegens alle bezittingen die daar waren. De doodsteek van ons verblijf in Suriname was het moment dat wij geen importvergunning meer konden krijgen.’

Heeft u veel financiële tegenslag gehad door uw tijd in Suriname?

‘Ja, toen we gingen samenwerken met de investeerders was mijn bedrijf getaxeerd op tien miljoen dollar. Nu ben ik alles kwijt. Ik heb vijfentwintig jaar in het buitenland gewoond, waardoor ik geen pensioen heb of een AOW krijg. Ik heb echt een serieus probleem door mijn tijd in Suriname.’

U zegt onder andere dat ons beeld van Suriname haaks staat op de werkelijkheid. Waarom zegt de Nederlandse overheid hier niks over?

‘Enkele maanden terug was er een handelsdelegatie gepland naar Suriname. Ik was van plan om mee te gaan en had mij ook aangemeld. Echter, er was opnieuw toestemming nodig van Suriname. Op dat moment ontving ik een uitnodiging van het kabinet van de president. Daarbij werd mij vriendelijk verzocht om te zwijgen over de nare ervaringen die ik had meegemaakt. Ik stemde hiermee in, maar het voelde dubbel: aan de ene kant werd er een handelsdelegatie georganiseerd, maar aan de andere kant werd er weinig gedaan om potentiële deelnemers te informeren over de realiteit daar.’

‘Op het laatste moment kon ik niet mee met het regeringstoestel, waar iedereen in zou zitten. Ik was bereid om zelf de kosten te dekken, maar dat kon niet. Hierdoor besefte ik dat mijn deelname aan de handelsdelegatie weinig zin had. Het leek alsof er bewust werd vermeden om belangrijke informatie te delen met mensen die geïnteresseerd waren in ondernemen in Suriname.’

Is Nederland dan onwetend over de situatie in Suriname?

‘Nee, dat is niet het geval. Ik heb gesprekken gevoerd met de Nederlandse ambassade. Ze zijn op de hoogte van verschillende incidenten, waaronder de overval met dodelijke afloop en het uitblijven van een onderzoek. Toch wordt er aangedrongen om te zwijgen.’

Waarom zou de Nederlandse overheid dat doen? 

‘Ik kan alleen maar speculeren waarom dat gebeurt. Ik heb zelfs geprobeerd om de Nederlandse ambassade te betrekken bij het initiëren van een onderzoek, maar zij stellen dat dit een zaak is voor de Surinaamse overheid.’

De Surinaamse president Santokhi heeft een kort geding aangespannen tegen Van den Bergh vanwege zijn foto die op de voorkant van het boek is afgebeeld. De rechter doet komende woensdag uitspraak. 

Turkse zelfrijdende bus eind dit jaar in bedrijf op Rotterdam Airport

0

De nieuwste generatie zelfrijdende elektrische bussen van het Turkse bedrijf Karsan zal eind dit jaar testritten afleggen op Rotterdam Airport. Als dit goed gaat, zullen ze in 2025 dienst doen als transportmiddel voor passagiers en medewerkers van de luchthaven. Zo meldt de Turkse nieuwssite SonHaber.

Voor Karsan, het Turkse bedrijf dat de ‘e-TAKbus’ produceert, is het de eerste levering aan Nederland. In november 2024 zullen de zelfrijdende bussen voor het eerst pendelen tussen Rotterdam Airport en de metrohalte Meijersplein, een route van 5 kilometer.

De CEO van Karsan, Okan Bas, is tevreden over de deal. ‘We zien het als een belangrijke stap in de transportwereld, die onderhevig is aan vele veranderingen,’ zei hij tegen SonHaber.

Volgens Bas is de levering een mijlpaal, omdat het de eerste keer is dat autonome bussen worden ingezet op een internationale luchthaven. Ook wijst hij op de duurzaamheid van de elektrische bussen. ‘Ze zijn milieuvriendelijker dan de traditionele bussen, die op fossiele brandstoffen rijden.

Weemoed naar de Rif

0

In de voorjaarsvakantie vloog ik voor het eerst alleen met mijn kinderen richting het Rifgebergte. Terwijl de vleugels van het vliegtuig de wolken raakten, verlangde ik sterk naar mijn favoriete vijgenboom, met diepe oude boomwortels die kriskras door de rood gekleurde aarde lopen.

De plek waar de boom staat, brengt mij onbezorgdheid en vertrouwen. Vroeger leerden mijn oma en tante mij dat ik een vijg pas kan plukken als je een melkachtige waslaag op het rijpe fruit ziet. Omdat ik de zelfgeplukte vruchten mocht opeten deed ik extra mijn best om een zachte, donkerpaarse en opengebarsten vijg te vinden. Ook was het een plek waar ik als kind achter de kippen aanrende en op zoek ging naar de scharreleieren. Ofschoon mijn oma er niet meer is, de rivieren zijn opgedroogd, de bergen en heuvels kaal zijn én de grond is uitgeput, is dit een dierbare plek. Een plek die mij altijd laat terugkeren en nieuwsgierig maakt. Waar kom ik vandaan? En waar liggen mijn wortels?

In de jaren zestig kwam mijn opa als arbeidsmigrant naar Nederland. Hij zag migratie als oplossing om aan armoede in de Rif te ontsnappen. Bij aankomst in Venlo werkte mijn grootvader eerst anderhalf jaar in de mijnbouw. Vervolgens vertrok hij naar Den Haag waar hij verschillende banen kreeg, onder andere bij metaalfabrieken en loodgietersbedrijven. Hij dacht dat zijn verblijf tijdelijk zou zijn, maar zijn terugkeer bleef uit. Hij besloot daarna om mijn toen zestienjarige vader uit Marokko te laten overkomen, in het kader van gezinshereniging. En ik werd de eerste kleindochter van de hardwerkende Riffijnse landbouwer die geloofde dat het leven voor zijn kinderen, aan de andere kant van de Middellandse Zee, beter zou zijn.

Mijn opa heeft zijn dromen in Marokko opgegeven voor een betere toekomst. Ik ben om die reden dankbaar dat ik ben geboren en getogen in het welvarende Nederland. De kansen die ik hier heb gekregen binnen het onderwijs zijn onbetaalbaar, evenals de goede zorg. Bovendien woon ik in het prachtige Den Haag, een stad waar veel bossen, duinen en parken zijn. Die groene gebieden zorgen ervoor dat ik prettig kan leven.

Ik zal onophoudelijk onderweg zijn tussen twee continenten

Maar toch blijf ik steeds verlangen naar de Rif, om er op de grond op dunne matrasjes te eten, aan een klein rond tafeltje met een gevulde tajine van scharrelkip, gedroogde pruimen, gebakken amandelen en frietjes. De briesjes die dan zacht langs mij en de geliefde vijgenboom voorbij waaien geven mij een gevoel van ontsnapping aan de hectische wereld.  Ik ben eindelijk thuis.

Een bekende vroeg mij laatst of er óók een Nederlands stukje in mijn identiteit zit. Als ik eerlijk ben, heb ik nog geen goed antwoord op deze moeilijke vraag. Zelf denk ik dat ik nooit af zal komen van het beeld dat ik dat kleinkind ben van een arbeidsmigrant. Ook zal ik mijn identiteit altijd moeten verantwoorden in Nederland. Ik ben een trots kind van een Riffijnse plattelander.  Ik zal onophoudelijk onderweg zijn tussen twee continenten, bezig zijn met thuiskomen.

Prepare for landing klonk er door de luidsprekers aan boord van het vliegtuig. Mijn kinderen waren opgewekt en vreugdevol. Zal opa gelijk hebben en was het verblijf in Nederland misschien tóch tijdelijk? Kunnen zijn Nederlandse achterkleinkinderen ooit nog voorgoed terug keren naar huis om hun diepe oude boomwortels, die kriskras door de rood gekleurde aarde lopen, te omarmen?

Groene partijen in België pleiten voor boycot Israël

0

De Belgische partijen Groen en Ecolo pleiten voor een tijdelijke boycot van Israël. Groen-politica Nadia Naji noemt het onaanvaardbaar dat het land tegelijk ‘een vernietigende oorlog’ voert in Gaza en ‘doodleuk’ meedoet aan evenementen als het Eurovisiesongfestival en het EK-voetbal, aldus de website van Groen.

De boycot zou moeten doorgaan totdat het ‘genadeloze’ geweld op de Gazastrook stopt. ‘De Gazastrook blijft een hel en humanitaire ramp voor de Palestijnen. Sinds de vreselijke terroristische aanslag door Hamas op 7 oktober is het Israëlische regime al vier maanden bezig aan een onmenselijke oorlog, die onschuldige burgers het hardst treft,’ aldus Wouter De Vriendt, fractieleider van Groen.

De socialistische partij Ecolo ondersteunt de oproep tot een tijdelijke boycot van Israël. Zo’n boycot zou betekenen dat de Belgische overheden (zoals de politie en het defensieapparaat) niet langer samenwerken met Israëlische collega’s.

De boycotoproep heeft overigens geen consequenties voor België. Dus mocht Israël toch meedoen aan events, dan kan België gewoon blijven meedoen. De boycot van Israël zou internationaal geregeld worden, legt Groen uit.

Sabine Scharwachter, lid van GroenLinks reageert verheugd op sociale media en wil dat GroenLinks zich aansluit bij de oproep.

Welke rol speelt Iran nu eigenlijk in het Midden-Oosten?

0

Iran ontkent elke betrokkenheid bij acties van paramilitaire groeperingen zoals Kata’ib Hezbollah en de Houthi’s, maar het is wel in staat deze aanvallen te stoppen. Welke invloed heeft het nu eigenlijk in de regio?

Amerikaanse bases in Syrië en Irak worden niet meer aangevallen, meldden de Verenigde Staten deze week. Iran heeft de milities die verantwoordelijk waren voor deze aanvallen gemaand tot kalmte, want het wil verdere escalatie in de regio voorkomen. Het is een lichtpuntje in de berichtgeving over het Midden-Oosten, waar het onrustig is sinds de oorlog in Gaza. 

De plotselinge détente wordt in het Westen vooral toegeschreven aan het succes van de Amerikaanse tegenaanvallen, zegt historicus en Iran-watcher Peyman Jafari. ‘Dit is deels waar, maar het moet ook gezien worden vanuit de wens van Iran om verdere escalatie te voorkomen. Iran heeft geen belang bij een confrontatie met de Verenigde Staten.’

As van het verzet

Dit klinkt misschien tegenstrijdig. De VS, ‘de Grote Satan’, zijn immers de grote vijand van Iran. Het Iraanse regime en zijn bondgenoten willen dat Amerikaanse troepen uit de regio vertrekken. Deze bondgenoten worden overkoepelend de ‘as van het verzet’ genoemd. Het Syrische regime, Hezbollah in Libanon, de Houthi’s in Jemen en verschillende Iraakse groeperingen zijn verenigd in dit streven. Iran is de grootste mogendheid van dit verzet. 

Maar een directe confrontatie met de VS heeft Iran nog nooit opgezocht en zullen ze ook nu niet doen, zegt Paul Aarts, voormalig docent Internationale Betrekkingen aan de Universiteit Amsterdam. ‘Dat heeft er onder andere mee te maken dat het regime simpelweg content is met de huidige situatie. Het regime zit niet te wachten op een militair conflict, wat niet alleen enorme militaire, maar ook politieke en economische gevolgen zou hebben.’

Sinds de oorlog in Gaza zijn de reputaties van Israël en de VS in de niet-westerse wereld fors verslechterd, terwijl de reputatie van Iran er juist op vooruit is gegaan, legt Jafari uit. ‘Iran ziet het tij keren. Eigenlijk zijn de belangen van Iran al gediend. Iran kan dit goed gebruiken, want het heeft flink wat imagoschade opgelopen in de Arabische wereld toen het de kant koos van het regime van Bashar al-Assad in de Syrische burgeroorlog. In feite heeft Iran er baat bij dat de oorlog in Gaza nog even voortduurt.’

‘Teheran heeft nu eerder een remmende invloed op de regionale ontwikkelingen’

Jafari noemt dit de tactiek van de lange adem. Aarts beschrijft het als een opportunistisch buitenlandbeleid, waarbij Iran zelf geen actie onderneemt maar gebruik maakt van door anderen gecreëerde situaties en deze in eigen voordeel uitbuit. ‘En op dit moment is het beslist niet in het voordeel van Iran om de situatie te laten escaleren. Teheran heeft nu eerder een remmende invloed op de regionale ontwikkelingen.’

De VS zien echter in Iran de regisseur van de aanvallen in de afgelopen maanden. De Houthi’s, Hezbollah in Libanon en Kata’ib Hezbollah in Irak worden direct aangestuurd door Iran, is het narratief. Deze groeperingen worden in westerse media vrijwel altijd aangeduid als ‘door Iran gesteunde groeperingen’. Hierdoor gaat alle aandacht naar Iran en veel minder naar de lokale actoren. 

Lokale actoren en factoren

Dit is een gevaarlijke redenering, zegt Jafari, omdat je dan voorbij gaat aan lokale factoren in de landen waar deze groeperingen opereren. Als voorbeeld noemt hij Irak. Kata’ib Hezbollah is een sjiitische paramilitaire groepering die is opgericht na de Amerikaanse invasie in Irak. De partij vocht tegen de VS-geleide coalitie en de regering die door deze coalitie gesteund werd en uiteindelijk ook tegen IS. ‘Als je deze partij ziet als een marionet van Iran, dan ben je echt blind voor de gevolgen van de Irak-oorlog, hier wordt de westerse rol weggeveegd’, zegt Jafari. ‘Het is niet zo dat Iran hier totaal geen invloed heeft, maar het is veel meer dan dat.’

‘De Houthi’s zijn een machtsfactor van betekenis geworden’

Hetzelfde geldt voor de Houthi’s in Jemen, die in reactie op de Gaza-oorlog westerse schepen aanvallen in de Rode Zee. Naar eigen zeggen doen ze dit om een staakt-het-vuren af te dwingen in Gaza, uit solidariteit met de Palestijnen. De acties hebben echter ook te maken met een machtsstrijd in eigen land. Sinds 2015 waren de Houthi’s verwikkeld in een burgeroorlog. ‘De Houthi’s gebruiken de acties in de Rode Zee ook als instrument om de populariteit in eigen land op te krikken. De burgeroorlog in Jemen is in feite beslist – in het voordeel van de Houthi’s. Ze zijn een machtsfactor van betekenis geworden. Niet alleen maar in Jemen zelf, maar ook regionaal en zelfs mondiaal, gezien de verstoring van de scheepvaart door het Suezkanaal’, zegt Aarts. 

Steun maar geen proxy

Ik geloof persoonlijk niet dat de acties in de Rode Zee worden aangestuurd vanuit Iran’, vervolgt hij. ‘Hiervoor is geen spoor van bewijs. Ze steunen de Houthi’s wel, bijvoorbeeld met behulp van inlichtingen over schepen in de Rode Zee, maar ze geven geen instructies aan deze rebellen.’ Of zoals Jafari zegt: ‘Iran heeft zeker een belangrijke rol bij deze milities, maar dit betekent niet dat ze doen wat Teheran wil.’

Dit zegt Iran zelf ook. De Iraanse minister van Buitenlandse Zaken, Hossein Amir Abdollahian legde deze week uit: ‘We hebben geen proxy-groepen in de regio. Hezbollah en het Libanese verzet beslissen en handelen in overeenstemming met de veiligheid en belangen van Libanon. Sana’a (refererend aan de Houthi’s) besloot en handelde binnen dit kader, en in Irak en Syrië werden groepen opgericht om ISIS te bestrijden, die een rol blijven spelen. Ze voeren acties uit voor de veiligheid van hun land, met hun eigen belangen en redenen’, aldus geciteerd op de Iraanse nieuwssite IRNA

‘Dat deze groeperingen worden beschreven als de marionetten van Iran is denigrerend’

Jafari heeft moeite met de term ‘proxy’, die vaak wordt gebruikt om de relatie tussen Iran en deze groeperingen te beschrijven. Bij een proxy wordt een partij ingezet door een andere partij om diens belangen te behartigen. Maar Jafari spreekt liever van bondgenoten. ‘Dat deze groeperingen worden beschreven als de marionetten van Iran is denigrerend, alsof ze hersenloze pionnen zijn die de orders van Iran opvolgen en geen eigen belangen hebben. Ze hebben misschien gedeelde belangen, die soms overlappen en soms ook niet. Dat is overal ter wereld het geval. Nederland is een bondgenoot van de VS en het is vaak het eerste land dat meegaat met de VS op het internationale toneel. Maar het zou vreemd zijn als Nederland de proxy van Amerika werd genoemd.’

Waarom juist de sjiieten?

Iran is de grote machthebber binnen dit bondgenootschap, deze groeperingen kijken logischerwijs voor steun naar Iran’, zegt Jafari. Bovendien is er in de meeste gevallen ook een religieuze verbondenheid tussen deze partijen. Kata’ib Hezbollah, de Houthi’s en Hezbollah zijn sjiitische groeperingen. De religieuze staat van Iran is gebaseerd op het fenomeen welayat-i faqih: een concept geïntroduceerd door Ayatollah Khomeini, dat erop neerkomt dat er binnen de sjiitische gemeenschap een opperste leider moet zijn die het politieke en religieuze gezag in handen heeft. In theorie zou deze leider ook buiten landsgrenzen zijn gezag kennen.

‘Kata’ib Hezbollah laat zich niet makkelijk sturen door Iran’

‘Maar in de praktijk speelt dit helemaal niet’, zegt Jafari. De Iraakse sjiitische leider Ali al-Sistani heeft zich hier zelfs tegen uitgesproken. ‘Sjiieten in Irak vinden de vermenging van religie en politiek een probleem’, legt Jafari uit. Ook Kata’ib Hezbollah laat zich niet makkelijk sturen door Iran, legt Aarts uit. ‘De groepering wil meer bewegingsvrijheid en handelt regelmatig in strijd met de belangen van Iran.’ Volgens Jafari heeft Iran alle zeilen moeten bijzetten om ze te overtuigen de Amerikaanse bases niet langer aan te vallen. 

Hezbollah in Libanon is waarschijnlijk nog het meest beïnvloed door het dogma van de Iraanse religieuze leiders, zegt Aarts. ‘Iran beschouwt Hezbollah dan ook als troefkaart. Een sterk, tot de tanden bewapend Hezbollah is voor Teheran een belangrijk instrument ter afschrikking van mogelijke Israëlische agressie tegen Iran zelf.’ Maar ook hier zie je dat Hezbollah een eigen koers vaart. Libanon heeft te kampen met een zware economische crisis en Hezbollah is naast een verzetspartij ook een politieke partij, onderdeel van de huidige regering. In de woorden van Hassan Nasrallah, de leider van Hezbollah, is het nu vooral tijd om Libanon op de eerste plaats te zetten.

‘Eigenlijk is de soft power van Iran beperkt’

Soft power van Iran is beperkt

‘Het idee van de opperste leider wordt door de meeste sjiieten lokaal toegepast’, zegt Jafari. Bovendien heeft Iran de zaakjes zelf ook niet op orde, beargumenteert hij. Vooral in de laatste paar jaar is het protest tegen de invloed van de religieuze elite gegroeid in Iran en dit heeft veel internationale aandacht gekregen. Dit heeft de religieuze reputatie van Iran geen goed gedaan. ‘Eigenlijk is de soft power van Iran beperkt, of veel minder dan het had kunnen zijn.  Het land mag dan machtig zijn en in staat zijn steun te leveren aan kleinere partijen, maar de invloed die het heeft op de opvattingen van andere sjiieten is niet heel erg groot.’

Is het dan toeval dat het juist sjiitische groeperingen zijn die onderdeel uitmaken van het ‘as van het verzet’ en op dit moment de meeste weerstand bieden tegen Israël in de oorlog met Gaza? Nee, maar de reden hiervoor is pragmatisch van aard, zegt Aarts. ‘Sinds 1979 (het jaar van de Iraanse Revolutie tegen de sjah, red) heeft Iran zich de rol aangemeten van hoeder van het islamitische Zuiden in het verzet tegen het dominante Westen. Iran kan daarbij vissen uit een sjiitische vijver en doet dit ook, maar zonder dit te reduceren tot een sektarische kwestie. Het is vooral het anti-westerse sentiment dat ze met elkaar verbindt. Er zijn mensen die zeggen dat Iran als sjiitische grootmacht de rest van de regio wil overnemen. Dit klinkt wellicht als een krachtig narratief, maar is in de praktijk pure fantasie.’

Dresden is nieuwe dönerhoofdstad van Duitsland

0

Dresden stoot de Berlijnse kebab van de troon en is de nieuwe ‘dönerhoofdstad’ van Duitsland. Zo beoordeelt de bezorgservice Lieferando in een vergelijking met de dertig dichtstbevolkte Duitse steden in Duitsland.

In de vergelijking wordt rekening gehouden met de concentratie van kebabzaken per 100.000 inwoners, de gemiddelde waardering voor de kraampjes en de prijs van kebab. In Dresden is een broodje döner gemiddeld ongeveer 50 eurocent goedkoper dan in Berlijn en is de kwaliteit van de kebab veel beter, aldus Lieferando.

In aantallen blijft Berlijn wel nog steeds de kebabhoofdstad, meldt Berliner Zeitung. De meeste kebabzaakjes staan in Berlijn, maar, schrijft Berliner Zeitung, kwantiteit is geen kwaliteit. In Berlijn zouden klanten ‘minder smaak voor meer geld’ krijgen.

De top vijf steden voor de beste prijs-kwaliteitverhouding in dönerbroodjes is als volgt: Dresden, Neurenberg, Berlijn, Bremen en Frankfurt am Main.

In Dresden zijn kebabzaakhouders niet verrast. ‘Netheid en gezonde ingrediënten zijn belangrijk voor ons’, zegt bedrijfsleider Sükrü Kara tegen Tag24. Zijn collega Cahit Razi roemt het vlees dat ze gebruiken en overigens wel uit Berlijn komt. ‘Het is het beste vlees’.

Iraanse verkiezingen: weinig te kiezen

0

Vandaag vinden er in Iran verkiezingen plaats. Burgers mogen de leden kiezen van het 290 leden tellende parlement. Maar critici vinden dat er weinig te kiezen valt. Omdat de sjiitische geestelijken de touwtjes strak aantrekken.

Een van de critici is historicus en Iran-watcher Peyman Jafari. ‘De conservatieve machthebbers hebben veel mensen afgekeurd’, vertelt hij aan de Kanttekening. ‘Veel hervormingsgezinde politici mogen niet deelnemen aan de verkiezingen, laat staan kandidaten die fundamentele verandering willen. Het is eerder voorgekomen dat na een periode van repressie een periode van relatieve politieke opening volgde, maar dit lijkt nu niet het geval. Het regime lijkt er juist alleen maar strenger op te worden en de democratische ruimte steeds minder. Ik ben nu niet erg optimistisch dat er weer een lente uitbreekt.’ Jafari wijst er ook op dat veel Iraniërs vandaag de stembus zullen mijden. ‘Verwacht wordt dat het de laagste opkomst ooit is, er is weinig enthousiasme. De meeste hervormingsgezinde partijen doen niet mee en dissidenten die in de gevangenis zitten hebben opgeroepen tot een boycot.’

Vrije verkiezingen worden ondermijnd door de Raad van Hoeders. Deze Raad bestaat uit zes sjiitische geestelijken en zes juristen die kandidaten goed- of afkeuren. Jafari: ‘Belangrijk aan de verkiezingen van vandaag is dat er naast het parlement ook een nieuwe Raad van Experts wordt gekozen. Deze Raad wordt elke acht jaar opnieuw verkozen en wijst op zijn beurt de Opperste Leider aan, de hoogste geestelijke leider van het land met politieke macht. Het is waarschijnlijk dat de huidige Opperste Leider, Ayatollah Khamenei (84) in de komende acht jaar komt te overlijden. Deze nieuwe Raad van Hoeders zal dus waarschijnlijk zijn opvolger aanwijzen. Zelfs voormalige president Hassan Rouhani die nu lid is van deze Raad mag zich niet meer kandidaat stellen. Zo willen de hardliners de opvolging naar hun hand zetten.’

Ruim een miljard mensen wereldwijd kampen met overgewicht

0

Meer dan een miljard mensen over de hele wereld hebben last van obesitas, aldus een nieuwe studie.

Volgens het onderzoek, dat gepubliceerd is in The Lancet, hadden in 2022 ongeveer 880 miljoen volwassenen en 159 miljoen kinderen overgewicht.

De hoogste percentages zijn te vinden in Tonga en Amerikaans-Samoa in de Pacific, waar 70 tot 80 procent van de volwassenen lijdt aan obesitas.

Nederland onderkent het probleem van obesitas al langer. Volgens het landelijk expertisecentrum Pharos heeft 50 procent van de volwassen mensen matig of ernstig overgewicht. Overgewicht komt vaker voor bij mensen met een praktische opleiding en mensen met een migratieachtergrond. ‘Volwassenen met een Turkse, Marokkaanse, Surinaamse of Antilliaanse migratieachtergrond hebben vaker obesitas dan mensen zonder migratieachtergrond. Met name onder 60- tot 85‑jarigen zijn de verschillen groot. 40 procent van de Turkse migranten van 60+ heeft obesitas, terwijl het gemiddelde in die leeftijdscategorie 18 procent is’, aldus Pharos.

Het internationale team van wetenschappers zegt dat er dringend behoefte is aan grote veranderingen in de aanpak van overgewicht. Dit kan namelijk het risico op het ontwikkelen van veel ernstige gezondheidsproblemen vergroten, waaronder hartaandoeningen, diabetes en sommige vormen van kanker.

Erasmus en Spinoza gaan over respect voor andermans opvattingen

0

Hoogleraar Ronald van Raak schreef een boek over de wijsgerige ideeën van Erasmus en Spinoza. Zij leefden net als wij in tijden van grote polarisatie. 

Het zijn de grote namen, de Rotterdammer Erasmus en de Amsterdamse Spinoza – beroemd om hun vooruitstrevende ideeën over vrijheid en tolerantie. Maar die verering is pas van recente tijden. Lange tijd werden de twee filosofen zelfs gehaat, vertelt Ronald van Raak, filosoof en hoogleraar aan de Erasmus Universiteit. In zijn boek Spelen met waarden, betalen met gedachten laat hij zien wie die twee mannen waren en hoe relevant hun denken nog is voor onze tijd.

Wanneer leefden Erasmus en Spinoza?

‘Desiderius Erasmus schreef in de zestiende eeuw. Dat was een tijd van religieuze tegenstellingen en polarisatie. In 1517 begon Maarten Luther zijn strijd tegen misstanden in de kerk. Het gaf de aanzet tot de Reformatie, waar het protestantisme uit ontstond.’

‘Benedictus de Spinoza werd zo’n honderdvijftig jaar later geboren in de zeventiende eeuw, de tijd van de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden. Ook een tijd van religieuze en politieke spanningen. In het zogeheten Rampjaar 1672, waarin de republiek van alle kanten werd aangevallen, zijn de gebroeders De Witt in Den Haag na een volksgericht gedood. De moord emotioneerde Spinoza zeer. Hij wilde de straat opgaan met een bord ultimi barbarorum (ergsten der barbaren), maar gelukkig voorkwam zijn huisbaas deze actie door hem op te sluiten. Waarschijnlijk zou hij deze daad niet hebben overleefd.’

Wat was hun culturele achtergrond?

‘Erasmus was de bastaardzoon van een katholieke priester. Hij werd waarschijnlijk in 1469 geboren in Rotterdam, maar was eigenlijk altijd op reis door Europa. Hij wilde zich nergens vestigen. Hij stierf in 1536 in Bazel in Zwitserland.

‘Spinoza (1632-1677) kwam uit de Sefardisch-Joodse gemeenschap uit Amsterdam. Zijn vader was vanuit Portugal naar de Nederlanden gevlucht. We zouden het tegenwoordig een migratieachtergrond noemen.’

Hoe keken zij naar religie?

‘Erasmus was een katholieke priester, net als zijn vader, maar tegelijkertijd ook een groot criticus van de katholieke kerk. Hij vond dat geestelijken moesten leven volgens de moraal die ze predikten. Dat maakte hem geliefd bij de protestanten die de katholieke geestelijken bekritiseerden. Maar Erasmus moest ook niets van protestanten hebben. Hij vond hun geloofsleer net zo benepen. Hij voelde zich bij geen enkel dogmatisch geloof thuis.

‘Een van zijn werken was de vertaling van het Nieuwe Testament. Wat Erasmus heel belangrijk vond, is dat de interpretatie van de Bijbel niet meer alleen was voorbehouden aan priesters en theologen. Hij wilde dat mensen zelf de Bijbel gingen lezen en over Bijbelteksten nadachten. Hij haalde eigenlijk het Woord van God uit handen van de kerk en legde het neer in het publieke debat. Er moest discussie over mogelijk zijn. Hij vond dat de Bijbel weliswaar het woord van God was maar ook mensenwerk. De verhalen waren door geestelijken door de eeuwen heen gekopieerd en daarbij waren allerlei fouten ingeslopen.

‘Spinoza ging een stap verder. Hij had radicale filosofische ideeën. Hij had niet alleen kritiek op het Joodse geloof, maar op alle kerken van zijn tijd. Hij schreef de Ethica, een filosofisch boek dat begint en eindigt met God, maar deze vormde de basis voor een rationele filosofie, als een alternatief voor het religieuze denken. Om God te aanbidden had je geen priesters of kerken nodig. Je kon God ook niet om gunsten vragen of via rituelen bij Hem in een goed blaadje komen. Nee, om God te eren moest je nadenken, kennis hebben en snappen wat jouw relatie is tot andere mensen en tot de rest van de wereld.’

Dat moet wel tot commotie hebben geleid.

‘Erasmus kreeg grote problemen toen hij in 1509 Lof der Zotheid schreef, zijn beroemdste boek, omdat hij hierin de dwaasheden van de mensen liet zien. Dat leidde tot veel ophef. Spinoza werd vanwege zijn ideeën verbannen uit zijn Joodse gemeenschap, maar ook daarbuiten was hij niet geliefd. Wat hij publiceerde werd direct verboden. Zijn belangrijkste boek, de Ethica, durfde hij niet te uit te geven – dat gebeurde pas na zijn dood. Eeuwenlang is Spinoza in ons land vanuit religieuze hoek diep gehaat.’

‘Erasmus vond dat de Bijbel weliswaar het woord van God was maar ook mensenwerk’

Waar kwam die haat tegen Spinoza vandaan?

‘Ze zagen zijn ideeën als een aanval op hun geloofsovertuiging. Hij redeneerde op een abstracte, rationalistische wijze, helemaal in lijn met de wetenschap van zijn tijd. Dat werd gezien als een grote bedreiging. Daarbij kwam dat zijn denken niet alleen een kritiek was op het religieuze denken, maar ook een alternatief bood. Je kon met de filosofie van Spinoza in de hand God eren, zonder dat je jezelf hoefde te verbinden aan een geloofsgemeenschap.’

Spinoza en Erasmus waren dus fervente voorstanders van de vrijheid van geloof en meningsuiting.

‘Ja, maar er waren ook verschillen. Erasmus was zeer gelovig, maar vond ook dat je je moest inleven in het perspectief van een ander. Nadenken over waarom andere mensen dachten zoals ze dachten. Erasmus wilde dat kritiek doordacht was, niet gericht op de persoon, maar op de waarden die de persoon vertegenwoordigde. En de persoon die kritiek te verduren kreeg moest beseffen dat die kritiek niet tegen hem persoonlijk was gericht maar tegen zijn denkbeelden.’

‘Voor Spinoza gold dat hij als één van de eersten pleitte voor de vrijheid van meningsuiting. Maar dat bedoelde hij wel anders dan nu. Voor ons is vrijheid van meningsuiting soms een vrijbrief om alles te zeggen en mensen te beledigen. Spinoza zag dat anders. Hij zei: vrijheid van meningsuiting is belangrijk, niet omdat jij het recht hebt om alles te zeggen, maar omdat je de plicht hebt om een ander te begrijpen.’

Dus hij wilde eigenlijk een soort verplichte dialoog?

‘Hij deed een beroep op wederkerigheid en zag vrijheid als een investering in de maatschappij. Je kunt vrijheid niet opeisen, je moet het eerst aan een ander gunnen.

‘Dat geldt ook voor tolerantie. Veel mensen willen tegenwoordig graag zichzelf zijn, hun eigen identiteit uiten. Erasmus en Spinoza vonden dat dat alleen kan als je ook eerst interesse hebt in een ander.  Als je in een vrije samenleving wilt leven, zul je altijd ook respect en interesse moeten hebben in de opvattingen van een ander. Dan zie je waarin je verschilt, maar ook welke waarden je met elkaar deelt. En die gedeelde waarden hebben we nodig om te kunnen samenleven.’

Wat kunnen we vandaag de dag met de ideeën van Erasmus en Spinoza?

‘Ze leefden ook in een tijd van grote polarisatie, net als wij, waarbij de emoties hoog konden oplopen. Erasmus vond dat je discussies met anderen niet uit de weg moest gaan. Hij maakte gebruik van de nieuwe media die opkwam, de drukpers, en probeerde te leven van zijn pen. Hij wilde zijn lezers leren schrijven en denken. Dat deed je, vond Erasmus, altijd met humor en zelfkritiek.

‘Hij wilde zijn lezers leren dat een tekst niet perse een waarheid is die je moest bevechten, maar een uitnodiging om in discussie te gaan. Door een tekst te lezen, leer je het perspectief van een ander kennen. En doordat je ziet hoe een ander denkt, leer je ook dat jij zelf een bepaald perspectief en vooroordelen hebt. Dat is het spelen met waarden uit de titel van mijn boek.

Betalen met gedachten slaat vooral op Spinoza, die liet zien dat vrijheid en tolerantie ook inhouden dat je bereid bent om na te denken en kennis op te doen. Vrijheid is voor hem niet alleen een recht, om te mogen doen en laten wat je zou willen, maar vooral een plicht om te begrijpen wat anderen beweegt en in harmonie met elkaar te leven. Dat lijkt me nog altijd relevant.’

Ronald van Raak, Spelen met waarden, betalen met gedachten – Erasmus, Spinoza en dat wat ons bindt, Boom uitgevers, 144 blz., € 22,90.