15.7 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 29

Geef je oorlogstrauma wel of niet door aan je kinderen?

Trauma beleven omdat je ouders of grootouders een trauma hebben meegemaakt. Intergenerationeel trauma heet dat – en er zijn mensen die dat ervaren. Toch is er geen consensus over dit fenomeen in de wetenschap. ‘Tweede en derde generaties zijn hooguit gevoeliger voor nieuw trauma’, zegt onderzoeker Marinus van IJzendoorn.

In 1973 werd ARQ Centrum45 opgericht. Een gespecialiseerd centrum voor psychotrauma, gericht op mensen die de Tweede Wereldoorlog hadden meegemaakt. Maar al snel kwamen hier ook andere getraumatiseerde groepen terecht. Uit Nederlands-Indië, mensen die door hun beroep getroffen worden door traumatische ervaringen zoals politie en veteranen, of mensen die recent naar Nederland gekomen zijn en gevlucht zijn voor oorlog en vervolging in hun land van herkomst, vertelt Simone de la Rie.

Ze is klinisch psycholoog en psychotherapeut bij het centrum. Ze werkt met vluchtelingen en Holocaustoverlevenden, maar ook met mensen van de naoorlogse generatie. ‘Dus dat is de tweede generatie van mensen die de Tweede Wereldoorlog hebben overleefd. Wat bleek, is dat ook de kinderen van deze oorlogsslachtoffers soms klachten en problemen hebben. Toen is er bij ons ook aandacht gekomen voor intergenerationeel trauma.

‘Dan gaan ze bijvoorbeeld dromen over dat wat hun ouders hebben meegemaakt, terwijl ze het zelf niet hebben meegemaakt’

‘Mensen die getraumatiseerd zijn kunnen door hun klachten en problemen heel erg in beslag genomen worden en niet zo beschikbaar zijn voor hun kinderen. Het kan zijn dat mensen heel veel vertellen over hun verleden, of juist alles verzwijgen en dat kinderen eigenlijk niet zo goed weten wat er nou aan de hand is. Soms heeft een kind het gevoel dat hij voor de ouder moet zorgen’, legt de psycholoog uit.

Deze kinderen kunnen op hun beurt weer eigen klachten ontwikkelen. ‘Soms vinden ze het moeilijk om zichzelf te ontwikkelen, om een eigen stem te hebben of voor zichzelf om te komen. Omdat ze geconfronteerd worden met het leed van hun ouders, lopen ze later in hun leven vast. Dan krijgen ze problemen met hun zelfbeeld, of hebben angstgevoelens of stemmingsklachten. Maar het komt ook voor dat kinderen intrusies krijgen van de ervaringen van hun ouders. Dan gaan ze bijvoorbeeld dromen over dat wat hun ouders hebben meegemaakt, terwijl ze het zelf niet hebben meegemaakt.’

Verschillende uitkomsten

De la Rie ontvangt regelmatig cliënten die met dit soort gevoelens worstelen. Maar dat is logisch, zegt ze, want het centrum is gespecialiseerd in traumabehandeling. Ze maakt dan ook een belangrijke kanttekening. ‘Over het algemeen hebben de meeste mensen uit deze tweede generatie niet te maken met dit soort klachten en problemen. Ondanks het feit dat hun ouders te maken hebben gehad met trauma, kunnen ze goed functioneren.’

Het is dan ook lastig om vast te stellen hoe vaak intergenerationeel trauma voorkomt. In het westen is er is relatief veel onderzoek gedaan naar intergenerationeel trauma als gevolg van de Holocaust, maar onderzoekers komen met verschillende conclusies.

Een van die onderzoekers is Marinus van IJzendoorn. De afgelopen dertig jaar voerde hij, samen met anderen, een reeks empirische en meta-analytische onderzoeken uit naar Holocausttraumatisering en de impact ervan op de eerste, tweede en derde generatie. Hoewel hij de persoonlijke gevoelens van slachtoffers allerminst ontkent, concludeerde hij dat intergenerationele overdracht van Holocausttrauma eigenlijk nauwelijks voorkomt.

‘Als je kijkt naar alle data die je hierover kunt vinden, en dat zijn rond 2010 al meer dan 70 studies en bijna 13.000 participanten, dan zie je dat ernstig trauma door de Holocaust voor de eerste generatie wel geldt, zelfs een half eeuw later, maar voor de tweede generatie niet, tenzij deze mensen zelf een nieuw trauma hebben ervaren. De tweede generatie is na de Holocaust geboren. Bij hen zie je dat ze iets kwetsbaarder zijn voor nieuwe traumatische ervaringen. Mensen die daarmee niet te maken krijgen, zullen niet lijden onder de ervaringen van hun ouders of grootouders die in of voor de Holocaust zijn geboren’, aldus de onderzoeker.

Deze conclusie trokken hij en zijn collega-onderzoekers ook op basis van eigen onderzoek, waarbij ze twee groepen met elkaar vergeleken: een groep met grootouders die als kind de Holocaust hadden overleefd en naar het Britse Mandaat Palestina emigreerden, en een groep waarvan de grootouders vlak voor de Holocaust vanuit Oost-Europa naar datzelfde gebied waren geemigreerd. De nadruk van het onderzoek lag op de gehechtheid tussen die grootouders, hun kinderen (nu ouders) en (derde generatie) kleinkinderen. Maar verschil in gehechtheid was er niet, en grootouders leken hun kinderen meestal  niet te hebben belast met hun Holocaust trauma, concludeerden de onderzoekers.

‘Daarin is een aantal mensen het met mij eens, maar ook een aantal niet, want die voelen zich miskend in hun lijden. Dat is een lastig uit te leggen probleem. Mensen kampen met allerlei psychische problemen en die kunnen worden toegekend aan een bepaalde oorzaak. Voor een individu kan dat een plausibele oorzaak zijn, en ook een terechte oorzaak. Maar wij zagen over de gehele groep wat anders in het onderzoek. Omdat we niet alleen naar eigen onderzoek wilden kijken, deden we een serie  meta-analyses naar eerste, tweede en derde generatie trauma en gehechtheid. Dit betekent dat je allerlei onderzoeken naar hetzelfde fenomeen met elkaar vergelijkt en hier een algemene, meest waarschijnlijke conclusie uit trekt. Uit sommige onderzoeken bleek wel sprake te zijn van intergenerationeel trauma, uit andere weer niet. Meestal ging het om kwalitatief slechter onderzoek wanneer er wel sprake bleek van trauma over meerdere generaties’, aldus Van IJzendoorn.

‘Ze hebben het gevoel dat ze het hier goed moeten doen, omdat hun ouders hierheen zijn gevlucht’

‘Er zijn inderdaad wisselende cijfers van studies die hiernaar gedaan zijn’, zegt de la Rie. ‘Wij zijn natuurlijk een gespecialiseerde instelling, dus de mensen die bij ons komen hebben daar duidelijk last van. Als je de studies op een rij zet die intergenerationeel trauma hebben onderzocht zie je vooral dat kinderen klachten ontwikkelen als zij ouders hadden die last hadden van hun traumatische ervaringen, en PTSS of andere psychische klachten hebben ontwikkeld. Als de ouders traumatische ervaringen mee hebben gemaakt, maar zij hebben geen klachten ontwikkeld, zie je minder intergenerationele overdracht. Wij richten ons vooral op de mensen die deze problemen ervaren.’

Bij ARQ Centrum45 zijn dat inmiddels ook kinderen van vluchtelingen in Nederland. Bij kinderen van eerste generatie vluchtelingen zien we vergelijkbare problemen opspelen: ze zijn heel erg zorgzaam naar hun ouders toe, hebben moeite om goed voor zichzelf op te komen en hebben soms angsten en stemmingsklachten Ze leggen vaak ook de lat hoog: ze hebben het gevoel dat ze het hier goed moeten doen, omdat hun ouders hierheen zijn gevlucht. Ze doen niet gewoon hun best, maar moeten voor hun gevoel slagen. Voor hen is het belangrijk om te werken aan hun zelfbeeld en het interpersoonlijk functioneren. Of we werken met groepstherapie, met anderen van de tweede generatie.’

Oekraïne en Palestina, trauma’s in de maak

Ook Van IJzendoorn heeft oog voor de huidige conflicten. Hoewel hij vele jaren heeft gewijd aan Holocausttrauma, ligt zijn focus nu op Oekraïne, waar nieuwe trauma’s in de maak zijn. Volgens hem biedt Holocaustonderzoek zinvolle lessen voor de huidige conflicten in de wereld.

‘Mijn zorg gaat vooral uit naar de allerjongsten die nu opgroeien in de oorlog. Zij hebben voor de oorlog kort of geen regulier gezinsleven meegemaakt, zij hebben relatief weinig normale gehechtheidsrelaties kunnen opbouwen. Juist gehechtheid is zo belangrijk, want die biedt mogelijk bescherming tegen het effect van trauma. Adolescenten en jongvolwassenen hebben misschien toch wat langere vooroorlogse perioden met een relatief normaal gezinsleven meegemaakt en zijn daardoor minder kwetsbaar, bleek uit ons Holocaustonderzoek.’

Daar komt bij dat er in deze oorlogen veel kinderen zijn die geen ouders meer hebben. Kinderen groeien op als jongvolwassenen, werken op jonge leeftijd en er is niemand die zich over hen ontfermt. ‘In arme landen komen wezen vaak in weeshuizen terecht. Maar ook Oekraïne kent een lange traditie van weeshuizen. Dat zijn ze nu aan het afbouwen, om het te vervangen door pleegzorg en andere vormen van gezinsopvoeding. Dus niet in instituties, in residentiele zorg maar in een gezin waar gehechtheidsrelaties gevormd kunnen worden’, legt hij uit.

‘Soms is het simpelweg onbegrijpelijk wat er is gebeurd en hoe ongelooflijk wreed mensen naar elkaar kunnen zijn’

Hetzelfde hoopt hij voor de Palestijnen, waarbij het aantal wezen waarschijnlijk nog veel hoger ligt en de kans op trauma groot is. ‘Hier moet echt beleid op gevoerd worden’, zegt hij. ‘Bovendien geloof ik op grond van het Holocaustonderzoek in een tweestatenoplossing. Bij de overlevenden van de Holocaust heeft het opbouwen van een eigen staat een beschermende rol gehad, omdat het motiveerde om niet achteruit maar vooruit te kijken en om aan een gemeenschappelijk doel te werken. Hierdoor was er simpelweg minder tijd om vast te blijven zitten in negatieve gevoelens uit het verleden. Dit is misschien niet zo’n populaire mening, maar ik geloof – en zo ook psycholoog Viktor Frankl – niet dat het altijd goed is om achteruit te kijken.

‘Soms is trauma gewoon te groot en ‘onmenselijk’ om een plek te kunnen geven. Soms is het simpelweg onbegrijpelijk wat er is gebeurd en hoe ongelooflijk wreed mensen naar elkaar kunnen zijn. Als het trauma en de herinnering zo massief zijn, kunnen we onze blik beter proberen vooruit richten.’

Nu is de CHP zelf slachtoffer van het Erdogan-regime

‘Mensen denken pas aan onrechtvaardigheid als het hen persoonlijk treft.’ – Charles Bukowski

De schandalige arrestatie van de burgemeester van Istanbul, Ekrem Imamoglu, op 19 maart 2025, is veel meer dan een juridische kwestie of een politieke strijd. Het markeert het einde van een jarenlange autoritaire transformatie in Turkije. Deze gebeurtenis is het sluitstuk van de machtsgreep van Erdogan, die begon met de Gezi-protesten in 2013 en versnelde na de mislukte staatsgreep van 15 juli 2016, waarvan de ware toedracht tot op de dag van vandaag onduidelijk blijft. Een parlementair onderzoek hierover werd destijds geblokkeerd door de AKP en de ultranationalistische MHP.

Na de ‘couppoging’ die Erdogan als een zegen van God beschreef, versnelde hij zijn greep op de macht via nooddecreten, massale zuiveringen en het ondermijnen van de rechtsstaat. Onder het mom van de strijd tegen ‘FETO’, een door het Erdogan-regime verzonnen terreurorganisatie, werden honderdduizenden onschuldige mensen gevangen gezet. Tegelijkertijd werden Koerdische politici, na het mislukken van het vredesproces met de PKK in 2015, en hun partijen systematisch monddood gemaakt door beschuldigingen van terreur.

En de CHP, de Republikeinse Volkspartij? Die zweeg helaas. Of erger nog: ze namen het narratief van Erdogan over. In plaats van de repressie als een frontale aanval op de democratie te veroordelen, koos de ‘linkse, sociaaldemocratische’ CHP vaak voor politieke berekening en nationale retoriek. De zogenaamde terreurwetgeving werd niet alleen getolereerd, maar zelfs gelegitimeerd door de CHP zelf. De gedachte was wellicht: zolang het regime ons niet treft, kunnen we doorgaan. Maar vandaag is die stilte een boemerang geworden.

De zaak tegen Ekrem Imamoglu, en andere burgemeesters en aan de CHP gelieerde mensen, laat zien hoe de instrumenten die ooit tegen anderen werden ingezet, nu worden gebruikt tegen de grootste oppositiepartij en de belangrijkste rivaal van Erdogan.

Nu is het tijd om als Turkse gemeenschap onze stem te laten horen en eenheid te tonen

Het doel van de arrestatie was niet alleen het criminaliseren van een populaire burgemeester, maar ook het voorbereiden van het onder curatele plaatsen van de gemeente Istanbul en de CHP. Dit heeft nog niet plaatsgevonden, maar alles wijst erop dat Erdogan dat van plan is. Dit betekent de totale vernietiging van de grootste oppositiepartij.

Wat triest is, is dat de zaak tegen Imamoglu pijnlijk vergelijkbaar is met de tactieken die eerder tegen de pro-Koerdische partij HDP-leider Selahattin Demirtaş werden gebruikt. De charismatische Demirtaş zit al ruim 8 jaar vast op vage terreurbeschuldigingen. Destijds zweeg de linkse CHP helaas. Nu herhaalt de geschiedenis zich.

Toen Imamoglu werd gearresteerd en de Nederlandse tak van de CHP een protest tegen zijn arrestatie in Amsterdam organiseerde, riep ik mijn volgers op sociale media op om deel te nemen aan deze demonstratie. Ik deed zelf mee om mijn standpunt duidelijk te maken. Vanuit mijn omgeving kreeg ik verwijten: waarom steun je de CHP? Die partij heeft toch de afgelopen jaren minderheden in de steek gelaten en haar stem niet laten horen? Sterker nog, sommigen gaven aan dat ik daarmee indirect de haattaal van Erdogan overnam.

Ik heb aangegeven dat de CHP inderdaad dat heeft gedaan en die haattaal nog steeds gebruikt, maar mijn overtuiging is dat iedereen die wordt onderdrukt onze steun verdient. Nu is het tijd om als Turkse gemeenschap en alle fracties samen onze stem te laten horen en eenheid te tonen.

Met de aanval op de CHP en het uitschakelen van de mogelijke presidentskandidaat Imamoglu, lijkt Erdogan definitief af te willen rekenen met het idee dat macht via verkiezingen kan wisselen. Zoals onze columnist, Turkije-watcher Yavuz Baydar, zondag scherp analyseerde, verlaat Turkije hiermee de democratische wereldorde en stapt het openlijk in het rijtje van autocratische staten zoals Rusland en Azerbeidzjan. Het parlement wordt irrelevant, rechters gehoorzamen politieke bevelen en de media zwijgen of worden onderdrukt.

Als de protesten aanhouden en zich uitbreiden, kan het regime wankelen

Toch is er hoop. In tegenstelling tot oudere generaties, kiezen jongeren niet voor moedeloosheid of stille woede. Ze protesteren, spreken zich uit en maken slim gebruik van sociale media. Ze wachten niet tot politieke partijen hen leiden, ze nemen zelf initiatief. Volgens mij is het mede dankzij deze opstand van jongeren dat Imamoglu uiteindelijk niet ook onder de zogenaamde terreurwet is vastgezet.

De komende twee weken zijn cruciaal. Als de protesten aanhouden en zich uitbreiden, kan het regime wankelen. Als de straten en jongeren stil blijven, is de kans groot dat de democratie in Turkije definitief wordt begraven.

Onze redacteur Tayfun Balcik vatte deze situatie in onze appgroep samen met een Turkse variant op het gedicht van de Duitse predikant en verzetsstrijder Martin Niemöller (1892-1984):

‘Eerst kwamen ze voor Hrant Dink.
Ik zei niets – ik was geen Armeniër.
Toen kwamen ze voor de Koerden.
Ik keek weg – ik was geen Koerd.
Daarna gingen ze achter de Gülenisten aan.
Ik hield mijn mond – ik was geen Gülenist.
Nu zijn de seculieren aan de beurt.
En er is niemand meer over om mij te verdedigen.’

Premier Groenland noemt Amerikaans bezoek ‘buitenlandse inmenging’

0

Het bezoek van een Amerikaanse delegatie aan Groenland deze week valt niet in goede aarde op ’s werelds grootste eiland. De premier van Groenland, Mute Egede, beschuldigt Washington van inmenging in zijn politieke aangelegenheden.

Deze week brengen onder andere de vrouw van JD Vance, Usha Vance, de nationale veiligheidsadviseur Mike Waltz en de minister van Energie Chris Wright een bezoek aan Groenland, meldt nieuwsdienst AFP.

Op de agenda staan een bezoek aan historische plekken, meer leren over het erfgoed van het gebied en de nationale hondenslederace, liet het Witte Huis weten. Waltz en Wright bezoeken ook een militaire basis, schrijft the Guardian.

De reis zou misschien geen aandacht verdienen, ware het niet dat president Trump publiekelijk zijn zinnen heeft gezet op het eiland. Kort na zijn herverkiezing liet hij weten Groenland te willen ‘inrekenen’.

JD Vance legde gisteren uit op FOX News dat Denemarken, dat nu de administratieve macht heeft over Groenland, zich geen goede bondgenoot heeft getoond en dat president Trump niet geeft om de Europese belangen, maar om de Amerikaanse.

Groenland is rijk aan grondstoffen, maar vormt ook een buffer tussen de VS en Rusland op het noordelijk halfrond. Geografisch gezien maakt het deel uit van het continent Noord-Amerika, maar politiek en cultureel wordt het geassocieerd met Europa. Dit komt doordat Denemarken al sinds de achttiende eeuw macht uitoefent over Groenland, eerst als koloniale heerser en tegenwoordig als administratieve machthebber.

Een groot deel van Groenland wil echter volledig onafhankelijk zijn van Denemarken. Van de Amerikaanse aspiraties willen ze al helemaal niets weten. De minister-president stelde samenwerking met Amerika te steunen, maar wel als soeverein land.

Argos: honderden medewerkers Booking.com tegen verhuur op Westoever

0

Booking.com ligt al een tijd onder vuur vanwege de verhuur van accommodaties op illegale nederzettingen in de Westelijke Jordaanoever. Deze kritiek komt ook van binnenuit, ontdekte onderzoeksplatform Argos. ‘Honderden medewerkers van Booking.com trekken al jaren intern aan de bel.’

Afgelopen zondag zond Argos een reportage uit waarin duidelijk werd waar de kritiek over ging. Booking.com verhuurt tientallen accommodaties in wat de Nederlandse overheid beschouwt als illegaal bezet gebied. Het gaat vaak om outposts: klein opgezette gemeenschappen die zelfs door Israël als illegaal worden gezien en vaak bestaan uit een aantal caravans die verhuurd kunnen worden.

Sinds 2023 is het aantal boekingen op illegale nederzettingen verdrievoudigd. Nederland zou een ontmoedigingsbeleid hebben voor bedrijven om daar zaken te doen, maar in de praktijk komt hier weinig van terecht. Booking.com kan dus al jarenlang zijn gang gaan, zo blijkt uit de reportage.

Veel medewerkers van het bedrijf zijn fel tegen deze praktijken. Hun kritiek klinkt al sinds 2018, toen Human Rights Watch waarschuwde dat vakantie-accommodaties in deze gebieden de nederzettingen financieel aantrekkelijker en daardoor bestendiger maken. 255 medewerkers tekenden een petitie om het bestuur tot een ander inzicht te doen komen, maar tevergeefs. Sindsdien zijn er meerdere petities geweest, met steeds dezelfde oproep. ‘Wat is ons mensenrechtenbeleid waard als we het advies negeren van ’s werelds meest gerespecteerde mensenrechtenorganisaties?’ vragen de medewerkers zich af.

Het bedrijf stelt dat het mensen niet moet voorschrijven waar ze wel of niet mogen reizen. Bovendien heeft de grote concurrent, Airbnb, al eens geprobeerd te stoppen met de verhuur op illegale nederzettingen. Dit had een enorme impact op de klandizie uit de VS, en het bedrijf draaide deze beslissing terug, legde CEO Glenn Fogel uit tijdens personeelsbijeenkomsten, vertelden (oud-)medewerkers aan Argos.

Boosheid over fonds voor Amerikaanse wetenschappers

0

Minister Eppo Bruins (Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen, NSC) wil een fonds oprichten om internationale topwetenschappers naar Nederland te halen. Dit roept verontwaardiging op, aangezien er tegelijkertijd grote bezuinigingen in de wetenschap zijn gepland.

De voorzitter van Universiteiten van Nederland (UNL), Caspar van den Berg, vindt het op zich ‘mooi’ dat er een fonds komt voor vluchtende wetenschappers uit de Verenigde Staten, zegt hij bij Buitenhof. Hij verbindt daar echter meteen de Nederlandse context aan, waar Nederlandse topwetenschappers zelf worden geconfronteerd met bezuinigingen van honderden miljoenen.

‘Daar is veel boosheid en verontwaardiging over’, aldus Van den Berg. ‘Je gooit de deur dicht voor hen, maar opent wel een kattenluikje voor een heel specifieke groep Amerikaanse wetenschappers.’

Oud-minister van Onderwijs Jet Bussemaker, die tegenover hem zit, vindt het moeilijk met elkaar te rijmen. ‘We halen kennisvluchtelingen uit Amerika, maar verder hebben we een migratie- en asielbeleid dat er helemaal haaks op staat. We halen dus mensen die Engelssprekend zijn naar Nederland, terwijl we bezuinigen op bijna alle Engelstalige opleidingen.’

In het fonds van Bruins zouden ‘tientallen miljoenen’ beschikbaar zijn, als reactie op de bezuinigingen die de regering-Trump doorvoert op Amerikaanse universiteiten. Hierdoor zouden Amerikaanse wetenschappers in nood naar Nederland gehaald kunnen worden.

Nederlandse wetenschappers vinden het de wereld op zijn kop, aangezien het kabinet Schoof een miljard euro bezuinigt op het onderwijs en daarmee ook op Nederlandse wetenschappers.

‘Dit gaat ten koste van onze eigen wetenschappers’, reageert universitair hoofddocent Jelle van Baardewijk van de universiteit Nyenrode vrijdag in Dit is de Dag.

‘Ik vind het best sympathiek dat er hulp komt voor Amerikaanse wetenschappers, maar in Nederland staat al veel druk op de wetenschap. Het kabinet bezuinigt een miljard, dat is bijna tien procent. Het zou toch vreemd zijn als wij een deel van dat geld aan buitenlandse wetenschappers gaan geven’, zegt Van Baardewijk.

Er zijn echter ook voorstanders van het fonds, zoals Marileen Dogterom, president van de Koninklijke Nederlandse Academie van Wetenschappen (KNAW). Ze geeft toe dat het heel wrang is, maar vindt dat Nederland een goede traditie heeft van ‘kennisuitwisseling’ met andere landen. ‘Het heeft ons in het verleden veel gebracht’, aldus Dogterom.

Adviezen over grote en kleine dingen in het leven

0

Elke dag probeer ik een paar Hadith, overleveringen van de profeet Mohammed, te lezen. Dat doe ik sinds kort. De Turkse traditie schrijft voor dat je wel gelooft, maar niet leest. Je gelooft heilig in de Koran, maar een vertaling lees je nooit. Je gelooft dat de Hadith een bron van religie is, maar verder dan dat kom je niet. Je blijft bij de kennis die je opdoet uit de preken van de imam bij het vrijdaggebed. Het is de vraag hoe de imam in de Turkse moskee de bronnen heeft gelezen.

Met de digitalisering zijn religieuze bronnen ook makkelijker toegankelijk. Misschien dat de nieuwe generaties er praktischer mee om zullen gaan.

De Hadith lezen is een feest. Over zoveel, veelal dagelijkse, onderwerpen zijn er uitspraken. In belangrijke Hadithboeken staat ook vermeld in welke mate de bron van de Hadith betrouwbaar is. In de loop der eeuwen is daar een hele wetenschap voor opgetuigd: de Hadithwetenschap.

Als je krentenbollen in je broodtrommel naar school of werk meeneemt, heb je een dubbele zegen van de profeet

Omdat de mens als wezen altijd hetzelfde is, zijn de Hadith over menselijk gedrag tijdloos. Veel zaken zijn echter wel tijdsgebonden. Het is een uitspraak passend bij de Arabische samenleving van de zevende eeuw. Andere zaken hebben met de Arabische cultuur te maken. Je moet religieuze bronnen nooit zwart-wit lezen. Er is altijd behoefte aan uitleg over de betrouwbaarheid van de bron en de context van de uitspraak.

Desondanks blijft er een enorme schat over waarmee je de mens en jezelf beter kunt begrijpen. Ook zijn er vele adviezen over de kleine dingen in het leven.

Nu lees ik het boek Keshful Hafa van Ismail bin Muhammed al-Acluni (1676-1749). Hij heeft ook veel uitspraken in het boek opgenomen die als Hadith bij het volk zijn rondgegaan, maar die geen Hadith zijn. Al lezende begrijp je als theologische leek hoe de Hadithwetenschap een beetje in elkaar zit.

Een paar dagen geleden las ik een Hadith die via Aicha (r.a) zou zijn overgeleverd: de profeet Mohammed (s.a.s) heeft gezegd dat druiven het beste fruit zijn en brood het beste voedsel.

Als je krentenbollen in je broodtrommel naar school of werk meeneemt, heb je een dubbele zegen van de profeet.

Maar bij het verder lezen in de voetnoten zie ik dat de bronnen van deze Hadith zwak zijn en critici het als een verzonnen Hadith bestempeld hebben.

Duizenden protesteren tegen racisme en fascisme: ‘Ons hele systeem kraakt in zijn voegen’

0

Afgelopen zaterdag kwamen duizenden mensen in Amsterdam samen voor het jaarlijkse protest tegen racisme en fascisme. De schattingen lopen uiteen van 10.000 tot 30.000 deelnemers. ‘Geert Wilders, landverrader’, stond op een protestbord op het Museumplein.

Maar niet alleen de PVV was de kop van jut; ook de VVD, NSC en BBB kregen flink kritiek tijdens het protest dat op de Dam begon. Een van de sprekers, Mitchell Esajas van Kick Out Zwarte Piet, merkte op: ‘Drie jaar geleden maakte de koning excuses voor het koloniale verleden, en nu zitten we opgescheept met het meest extreemrechtse kabinet sinds de Tweede Wereldoorlog.’

Hij richtte zijn pijlen verder op de voorzitter van de Tweede Kamer, de PVV’er Martin Bosma, die ook in 2025 niet welkom is bij de Keti Koti-herdenking, de afschaffing van de slavernij in Suriname, op 1 juli. ‘Wij willen geen racisten en fascisten bij de herdenking van onze voorouders’, aldus Esajas.

Andere sprekers waren onder andere Saida Derrazi van Comité 21 Maart en Mustafa Ayranci, voorzitter van de Turkse arbeidersvereniging HTIB.

Vorig jaar waren er nog amper 1000 mensen op de been bij het jaarlijkse protest. ‘Het lukt de PVV om mensen tegen elkaar uit te spelen’, zei Bas Weegberg van de FNV toen en meende dat andere ‘rechtse partijen en de media’ Geert Wilders daarbij helpen.

Ook dit jaar is er kritiek op de media. Zo deelt de journalist Petra Hunsche een foto van een demonstrant die journalisten expliciet aanspreekt: ‘Waar zijn onze journalisten? Stilte is moord’, staat er op het protestbord.

‘Een groot deel van de bevolking voelt zich niet alleen door de politiek, maar ook door de pers in de steek gelaten. Ons hele systeem kraakt in zijn voegen’, voegt Hunsche daaraan toe.

Pleidooi voor pan-Europeanisme

0

Wie het nieuws dagelijks volgt krijgt het gevoel in een stroomversnelling te zijn beland. Van de ene op de andere dag volgen ontwikkelingen elkaar in razendsnel temp op. Oekraïne. Rusland. De VS. De EU. Het Midden-Oosten. We bevinden ons momenteel midden in misschien wel de grootste geopolitieke omwenteling sinds de Tweede Wereldoorlog. En het is lastig om die ontwikkeling goed te doorgronden, laat staan er een goede reactie op te geven.

Toch zien we dat er hier Europa politici over het gehele politieke spectrum op dit moment wel opstaan en leiderschap tonen. Europa beleeft een nieuw momentum. De Franse president Emmanuel Macron ontpopt zich momenteel als de nieuwe leider van Europa, die bereid is om ons continent te verdedigen met nucleaire wapens. Duitsland is weer aan het ontwaken, met een historische beslissing om zich in de schulden te steken om de economie aan te jagen en zich opnieuw te bewapenen. De Britten bevinden zich op dit moment plotseling weer in het hart van de Europese politiek, en de Polen herclaimen hun belangrijke rol als een rijzende grootmacht in centraal-Europa. Europa ontwaakt en doet wat nodig is om straks op eigen benen te kunnen staan.

Dit alles is natuurlijk een reactie op het presidentschap van Donald Trump, zijn ronduit vijandige houding tegenover Oekraïne en Europese bondgenoten en zijn vriendschappelijke ouvertures richting Rusland en Poetin. Dat betekent simpelweg dat Europa er de komende jaren alleen voorstaat in de wereld en dat de Europese democratieën zichzelf weer moeten leren beschermen. Europa moet opstaan, en haar rol als grootmacht in de wereldpolitiek weer claimen.

Een dergelijke omwenteling vraagt niet alleen om leiderschap van politici en herbewapening, maar ook om een omslag in ons denken. Er is behoefte aan een idee dat ons verenigt. Een ideaal dat de Europese naties weer bijeen brengt. Het is tijd om weer te pleiten voor het streven naar een pan-Europese identiteit.

Hannah Arendt waarschuwde ervoor, dat er ingegeven door anti-Amerikaans sentiment een nieuw pan-Europees nationalisme kon ontstaan

Pan-Europeanisme is niet nieuw. Het bestond in het verleden al in de vorm van pan-Europees nationalisme, een stroming van rechts en extreemrechts gedachtegoed en partijen in de twintigste eeuw, en het pro-Europeanisme, dat ten grondslag ligt aan de Europese Unie. Die laatste ideologie is vooral gebaseerd op liberale waarden zoals gedeelde rechten en vrijheden, democratie en de rechtstaat. Pan-Europeanisme daarentegen wordt ook gevoed door conservatieve waarden. Het idee dat er zoiets bestaat als een Europese beschaving bijvoorbeeld, en dat Europese naties een gezamenlijke geschiedenis hebben, en culturele waarden die ze delen.

In het verleden gingen conservatieve en neo-fascistische partijen met dit idee aan de haal, waaronder aanhangers van de Franse oud-president Charles de Gaulle, maar ook meer duistere types die flirtten met het fascisme en streefden naar een geheel wit en christelijk Europa. Historisch gezien is het pan-Europeanisme dus geenszins onomstreden.

Toch zijn er ook goede redenen om het begrip nu weer te herwaarderen. Radicaal- en extreemrechts hebben al lang geleden het pan-Europeanisme losgelaten en hebben vervolgens Euroscepsis als kernideaal geadopteerd. Nu de transatlantische banden, die zo lang de geopolitiek hebben gedomineerd, worden doorgeknipt, heeft Europa een nieuw idee nodig om zich te verenigen. Dat kan een pan-Europees ideaal zijn, dat niet alleen door liberale en progressieve waarden wordt gedragen maar ook door conservatieve. Een idee van wat Europa uniek maakt in deze wereld: onze geschiedenis, onze democratieën, onze culturen en waarden. Een ideaal waarin Europeanen kunnen geloven en dat ons in deze tijden bijeen brengt en geloof biedt in een gezamenlijke Europese toekomst.

De filosofe Hannah Arendt waarschuwde er in de jaren vijftig voor, dat er een nieuw pan-Europees nationalisme kon ontstaan dat ingegeven en gevoed werd door anti-Amerikaans sentiment. Vandaag de dag is dat zover. Trump en de anti-Europese houding van de VS geven de noodzaak in om het pan-Europeanisme opnieuw af te stoffen en in een nieuw, inclusief en democratische jasje te stoppen. Een Europa voor alle Europeanen, los van de VS. Het was Charles de Gaulle die ooit wees op de grote verschillen in Amerikaanse en Europese belangen. Vandaag de dag zijn die meer dan ooit duidelijk geworden. Tijd dat Europa hierop acteert, opnieuw opstaat, en dat we een gezamenlijk idee gaan voorstaan wat ons als Europeanen hierin kan verenigen.

Acht vragen over de arrestatie van de burgemeester van Istanbul

0

Ekrem Imamoglu, Istanbuls populaire burgemeester en Erdogans rivaal, is gearresteerd voor corruptie. Duizenden mensen in Istanbul en andere steden zijn de straat opgegaan om hiertegen te protesteren. De poging om Imamoglu uit zijn ambt en de politiek te weren, luidt een cruciale fase in voor Turkije, dat al tien jaar in crisis is. Wat betekent dit voor Erdogan en de oppositie? Turkije-watcher Yavuz Baydar legt het uit in acht vragen en antwoorden.

Hoe is de zaak-Imamoglu ontstaan?

Het was al langer duidelijk dat de Turkse autoriteiten bezig waren met een onderzoek naar Imamoglu. Bronnen binnen de linkse oppositiepartij CHP vreesden dat hij een direct doelwit zou worden. Naar verluidt hadden de autoriteiten meerdere ‘klokkenluiders’ binnen de CHP verzameld, die informatie zouden hebben verstrekt over vermeende fraude binnen de gemeente Istanbul en gelieerde bedrijven.

Onlangs viel de Turkse FIOD (MASAK) kantoren van de gemeente Istanbul binnen en nam computers in beslag. De universiteit van Istanbul annuleerde bovendien Imamoglu’s diploma, vanwege vermeende fraude. Aangezien een universitair diploma een vereiste is om in Turkije als presidentskandidaat mee te doen wordt het voor Imamoglu moeilijker om zich te kandideren. Ten slotte vond op 19 maart een grote inval van de politie plaats, waarbij Imamoglu samen met meer dan honderd anderen werd gearresteerd.

Zijn de beschuldigingen tegen Imamoglu terecht?

Er zijn twee lopende zaken tegen hem. De eerste betreft een grootschalig corruptieonderzoek, waarbij de burgemeester wordt beschuldigd van het aannemen van steekpenningen en het knoeien met aanbestedingen. De aanklachten bevatten veel details, maar het is onduidelijk hoe sterk het bewijs is.

De tweede zaak is politiek beladen: de autoriteiten beschuldigen Imamoglu van banden met terroristische organisaties, zoals de KCK, een aftakking van de Koerdische PKK. Volgens justitie zou de burgemeester sympathisanten van deze groepen in dienst hebben genomen bij de gemeente. Dit soort beschuldigingen wordt in Turkije vaker gebruikt om politieke tegenstanders uit te schakelen.

Waarom ziet Erdogan Imamoglu als een bedreiging?

Erdogan streeft naar een systeem waarin hij, net als de leiders van Azerbeidzjan, Wit-Rusland en Rusland, voor altijd aan de macht kan blijven.

Het is een bekend patroon in de Turkse politiek: Erdogan heeft in het verleden populaire tegenstanders politiek uitgeschakeld door ze te laten arresteren. In 2016 gebeurde dit met Selahattin Demirtaş. De charismatische leider van de pro-Koerdische HDP zit nu al meer dan acht jaar vast.

Had Imamoglu een kans gehad om Erdogan te verslaan?

Peilingen toonden aan dat Imamoglu en de nationalistische burgemeester van Ankara, Mansur Yavaş, serieuze concurrenten zijn voor Erdogan bij de volgende verkiezingen. Maar de vraag blijft of het autocratische systeem überhaupt zal toestaan dat Erdogan verliest.

Wat kan Imamoglu nu doen?

Hij zal waarschijnlijk in beroep gaan tegen de beslissing van de universiteit waarin zijn diploma ongeldig is verklaard. Maar de aanklachten over corruptie en terrorisme kunnen zich jarenlang voortslepen. In de huidige politieke context is de kans groot dat hij in voorarrest blijft en uiteindelijk zijn passieve kiesrecht verliest. Waarschijnlijk wordt een regeringsfunctionaris, een zogenoemd curator (kayyum), als waarnemend burgemeester van Istanboel aangesteld, een tactiek die eerder is gebruikt tegen Koerdische burgemeesters.

Sommigen geloven dat deze aanval hem als politicus juist sterker maakt, anderen vrezen dat zijn carrière hiermee feitelijk is beëindigd.

Wie zou de oppositie nu kunnen leiden?

Erdogan lijkt het liefst tegen een zwakkere en voorspelbare kandidaat te willen strijden. Een mogelijke vervanger voor Imamoglu is burgemeester van Ankara, Mansur Yavaş, die ik net al noemde. Hij is een politicus met een bureaucratisch profiel en heeft een verleden bij de ultranationalistische MHP. Zijn retoriek over Imamoglu was dan ook opvallend ‘voorzichtig’ en ‘afstandelijk’ in de nasleep van diens arrestatie. Hij heeft ongetwijfeld ambities om Erdogan uit te dagen. Maar telkens wanneer de verkiezingen naderen, zal dezelfde vraag opduiken: zal Erdogan vreedzaam afstand doen van de macht, zelfs als hij de verkiezingen verliest? Autocraten klampen zich vast aan hun macht, en Erdogan is daar geen uitzondering op. Bovendien is hij een zeer bedreven speler in dit politieke schaakspel.

Hoe groot is de schade voor Erdogan?

Er is onder zijn critici veel wensdenken over het idee dat Erdogan zichzelf zou beschadigen, en er wordt gespeculeerd dat hij verlamd is door angst. Dit soort analyses kunnen echter misleidend zijn. Erdogan volgt in veel opzichten het ‘handboek van de autocraten’. Net als Maduro in Venezuela, Loekasjenko in Wit-Rusland en Poetin in Rusland, heeft hij vrijwel volledige controle over het staatsapparaat, de rechterlijke macht en de media.

Hoewel de arrestatie van Imamoglu leidde tot een daling van de Turkse lira en een verdere stijging van de inflatie lijkt de president bereid om harde maatregelen te nemen als er sociale onrust uitbreekt. Zoals het instellen van een noodtoestand. Zijn populariteit was vorig jaar gedaald, maar hij heeft dat verlies grotendeels hersteld, mede dankzij zijn militaire en diplomatieke manoeuvres rondom Syrië.

Objectief gezien heeft Erdogan zich bewezen als een meesterlijke politieke strateeg, die tijdelijke allianties met zowel vrienden als vijanden aangaat, vaak gebruikmakend van hun naïviteit of fouten. Recentelijk heeft hij met succes een wig gedreven tussen de twee belangrijkste oppositieblokken: de seculiere CHP en de pro-Koerdische DEM-partij. Hij deed dit door de laatste een ‘wortel’ voor te houden, zoals het versoepelen van de detentieomstandigheden van de gevangen PKK-leider Öcalan. Tegelijkertijd intensiveerde hij zijn strategie om de CHP te verzwakken en verdeeldheid binnen de partij te zaaien.

Koerden dromen nu van ‘vrede’, een dubbelzinnig begrip onder de huidige omstandigheden, terwijl seculiere Turken steeds meer in het defensief worden gedwongen.

Beide oppositiepartijen staan onder druk, en als Erdogan succesvol is in zijn tactiek, zou hij Turkije kunnen veranderen in een soort ‘Azerbeidzjan’, met een formeel legitieme maar in de praktijk machteloze oppositie. Zijn strategie van ‘regeren door chaos’ lijkt tot nu toe goed te werken. Turkije bevindt zich in een vreemde staat van politieke schizofrenie.

Wat betekent dit voor de EU en NAVO?

Turkije is een NAVO-bondgenoot die autocratisch wordt geregeerd. De feiten spreken een duidelijke taal: de scheiding der machten is verdwenen en de rechtsstaat is al lang ingestort in Turkije. Sinds de invoering van het presidentiële systeem in 2017 — wat in de praktijk een overgang naar een autocratisch bewind betekende — is Turkije verder dan ooit verwijderd van EU-lidmaatschap. De media zijn verwoest.

Met duizenden politieke gevangenen verschilt Turkije niet veel van Azerbeidzjan. De arrestatie van Imamoglu is een belangrijke stap richting een volledig autoritair regime.

Erdogans koers is duidelijk: alle signalen wijzen op een nauwere samenwerking met Trump, terwijl hij de EU onder druk zet om de onderhandelingen over EU-lidmaatschap voort te zetten, maar zonder zich te laten beïnvloeden door Europese bemoeienis met de Turkse binnenlandse politiek.

De EU blijft formeel onderhandelen over Turkse toetreding, maar dat proces is al jaren een farce. Jarenlang heeft de EU geprobeerd Erdogan te appeasen, maar dit beleid heeft gefaald. De enige realistische optie is om de samenwerking met Turkije puur te baseren op economische uitwisseling en zich te wapenen tegen verdere autocratische ontsporingen. De komende tijd zal uitwijzen of Europese leiders bereid zijn om de realiteit onder ogen te zien.

Uitkomst onderzoek naar moslimdiscriminatie: moslims zijn ‘onderzoeksmoe’

0

Een nieuw onderzoek toont aan dat moslims ‘onderzoeksmoe’ zijn. Ze geloven niet dat nog een onderzoek echt tot actie tegen islamofobie leidt. Het rapport, vandaag gepubliceerd, is uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en liep van december 2023 tot december 2024.

Moslimdiscriminatie zou zich vaak ‘subtiel’ uiten in persoonlijk contact en is soms moeilijk vast te stellen, zo staat in het rapport ‘Nationaal onderzoek moslimdiscriminatie’ van onderzoeksbureau Regioplan en de Universiteit Utrecht.

In de begeleidende Kamerbrief van staatssecretaris Jurgen Nobel (VVD) wordt moslimdiscriminatie als ‘complex’ beschreven. Nobel werd eerder zelf beschuldigd van moslimhaat na de Maccabi-rellen omdat hij zei dat islamitische jongeren ‘voor een groot deel onze Nederlandse normen en waarden niet onderschrijven’.

Toch bevat het rapport ook schokkende voorbeelden van uitsluiting en discriminerende opmerkingen. Zo worden moslima’s op straat soms letterlijk de hoofddoek afgetrokken. Andere gerapporteerde incidenten zijn opmerkingen zoals: ‘Je kunt geen moslim én een echte Amsterdammer zijn.’ Een andere respondent beschrijft een ervaring in de trein waarbij iemand haar tas niet wilde verplaatsen met de woorden: ‘Ik wil niet naast een Turk zitten.’

Het onderzoek is gebaseerd op een literatuurstudie en 35 zogenoemde ‘life-course interviews’, uitgevoerd in vier focusgroepen, waaraan in totaal 17 mensen deelnamen. In totaal hebben 44 moslims bijgedragen aan het onderzoek. Het aantal moslims in Nederland bedraagt ongeveer 850.000, oftewel 6 procent van de bevolking.

Het langverwachte rapport is opgesteld naar aanleiding van een aangenomen motie van Denk. Het vorige kabinet heeft hiervoor 250.000 euro vrijgemaakt. Volgens ingewijden heeft onderzoeksbureau Regioplan geen bewezen staat van dienst op dit terrein en heeft het nauwelijks gebruikgemaakt van eerdere Nederlandse studies.

Wel worden er ‘verbeterkansen’ benoemd voor de aanpak van moslimdiscriminatie. Dat begint met erkenning, gevolgd door een aanpak van systemische discriminatie. Daarnaast zouden moslims zelf betrokken moeten worden bij de bestrijding van moslimdiscriminatie, en tot slot zijn er meer gerichte interventies nodig.