14.8 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 40

Gemeenten noemen verbod voorrang statushouders op huis ‘onmenselijk’

0

Zestien gemeenten, waaronder Amsterdam, zijn verrast en fel gekant tegen het verbod op voorrang bij de huisvesting van statushouders. Ze beschouwen het voorstel van woonminister Mona Keijzer als een ‘onmenselijke schijnoplossing’, aldus Het Parool.

Gisteren werd bekend dat Keijzer de voorrangsregeling voor statushouders bij sociale huurwoningen volledig wil verbieden, om het als ‘eerlijker’ te beschouwen tegenover andere woningzoekenden in Nederland.

De gemeenten zijn het hiermee oneens en eisen dat het voorstel ‘per direct’ wordt ingetrokken. Ze waarschuwen voor stagnatie in de doorstroom, met overvolle opvangcentra als gevolg. ‘Dit vermindert de leefbaarheid en veiligheid en verhoogt de kosten voor maatschappelijke opvang. Ook heeft het nadelige effecten op de inburgering’, schrijven zij in hun reactie aan de minister.

Ook menen de gemeenten dat Keijzers voorstel de woningnood niet oplost. ‘De woningnood in onze steden wordt niet veroorzaakt door een teveel aan statushouders, maar door een tekort aan sociale huurwoningen. De oplossing ligt dan ook daar: verplicht alle gemeenten om minimaal 30 procent van de nieuwbouw sociaal te bouwen. De schuld neerleggen bij mensen in een kwetsbare positie is onmenselijk’, aldus de kritische gemeenten.

Volgens de Amsterdamse wethouder Volkshuisvesting Zita Pels zullen woningzoekenden weinig van de wet merken. ‘Wat we wel gaan merken zijn overvolle asielcentra, waar de doorstroom stokt en mensen met een verblijfsstatus langer moeten wachten om te werken en mee te doen in de maatschappij. Zo verdiept de opvangcrisis zich nog verder’, zegt zij tegen Het Parool.

Twee Israëliërs neergeschoten in Miami, dader dacht dat ze Palestijnen waren

0

In Miami Beach zijn twee Israëlische toeristen neergeschoten door een Joods-Amerikaanse man die dacht dat ze Palestijnen waren. De slachtoffers dachten aanvankelijk dat het om een antisemitische aanslag ging.

De aanslagpleger Morchechai Brafman (27) loste zeventien schoten met een semi-automatisch wapen, meldt de Arabische nieuwssite Middle East Eye. Brafman is opgepakt en wordt verdacht van moord.

De Raad voor Amerikaans-Islamitische Betrekkingen (CAIR) vindt dat echter niet genoeg. Hij zou ook aangeklaagd moeten worden voor het plegen van een haatmisdrijf. Zo zou Brafman tegen de politie hebben verklaard dat hij ‘twee Palestijnen heeft doodgeschoten’.

De toeristen, een Israëlische vader en zoon, raakten gewond maar verkeren buiten levensgevaar. Opvallend is dat zij aanvankelijk dachten dat het om een antisemitische aanslag ging. Direct na de aanval schreef de zoon daarover op Facebook en sloot zijn bericht af met de slogan: ‘Dood aan de Arabieren.’

‘Het is ironisch en veelzeggend dat zowel de vermeende pro-Israëlische dader als het pro-Israëlische slachtoffer van de schietpartij in Miami Beach racistische anti-Palestijnse standpunten erop nahielden’, reageerde een woordvoerder van CAIR op X.

Sinds de oorlog in Gaza 16 maanden geleden uitbrak, zijn islamofobe en anti-Palestijnse aanslagen in de VS toegenomen, meldt Middle East Eye. Zo werd in oktober 2023 een zesjarige Palestijns-Amerikaanse jongen doodgestoken. Twee maanden later werden drie Palestijns-Amerikaanse studenten neergeschoten in Vermont, waarbij een van hen verlamd raakte.

Het woningtekort is de schuld van onze politici, niet van statushouders

0

Inmiddels kent iedereen wel de tekening waarbij de kapitalist naar de buitenlander wijst en tegen de witte arbeider zegt: ‘Wees gewaarschuwd, hij is uit op jouw koekje.’ Dit terwijl de kapitalist in pak een bord vol koekjes voor zichzelf houdt. De cartoon is in deze tijden van onversneden racisme bijna bij elke maatregel van de zondebokpolitiek te gebruiken.

Zo ook bij de afschaffing van de voorrangsregeling voor statushouders bij de toewijzing van sociale huurwoningen. Volgens woonminister Mona Keijzer (BBB), die hiervoor een wetsvoorstel gaat indienen, zouden vluchtelingen netjes in de rij moeten wachten, net als alle andere woningzoekenden in Nederland.

Net wanneer je denkt dat de Nederlandse politiek niet nog harder met mensenlevens kan omgaan, komen Keijzer, Van der Plas of Yesilgöz om de hoek kijken. We kennen Keijzer natuurlijk al van haar racistische uitspraken over moslims en antisemitisme. Jodenhaat zou volgens haar met de paplepel worden ingegoten in de islamitische cultuur.

Een paar weken geleden vroeg ze zich ook dommig af waarom Gazanen nooit een toeristische trekpleister van hun land hebben gemaakt. Alsof dat tussen de Israëlische bombardementen en blokkades door zo gepiept had kunnen worden.

Bij zulke gespeelde domheid, ook van haar partijleider Caroline van der Plas, kun je ze zelfs zien genieten, gestimuleerd door ‘media’ zoals PowNews, dat haar provocatief het volgende suggereerde: ‘Minister, niet de Gazastrook, maar binnenkort de Magastrook, dat is pas volkshuisvesting, hè?’ Keijzer kon een glimlach niet onderdrukken en spelde ‘genocide’ verkeerd toen ze fantaseerde over Palestijnse toeristenoorden.

Maar goed, terug naar de afschaffing van de voorrangsregeling voor statushouders. Stel, je bent een statushouder en je hebt vijf kinderen (zoals Keijzer), je bent gevlucht vanwege oorlog of andere ellende, komt aan in een azc, wacht jarenlang op de goedkeuring van de IND, en net wanneer je denkt dat je je leven eindelijk kunt oppakken met een dak boven je hoofd, komt er een racistische politicus aanzetten met ‘achter aansluiten’. Want dat zou eerlijk zijn tegenover andere woningzoekenden in Nederland.

Vluchtelingen zouden netjes in de rij moeten wachten, net als alle andere woningzoekenden

Als slachtoffer van de afbraak van de sociale huursector, waardoor ik vijftien jaar op een sociale huurwoning heb moeten wachten, trek ik deze vorm van zondebokpolitiek slecht. Hoe kun je überhaupt spreken over eerlijkheid wanneer het nog steeds mogelijk is dat sociale huurwoningen worden gesloopt of verkocht, waardoor de effectieve wachtlijst voor sociale huurwoningen alleen maar blijft stijgen voor de komende generaties? Dat komt dus geenszins door statushouders, maar door onze rasechte Nederlandse politici, die volkshuisvesting jarenlang als een vorm van handel hebben gezien. En daar is met dit racistische kabinet geen zier aan veranderd.

Integendeel. Parasitaire vastgoedbeleggers en pandjesbazen floreren juist op de door de politiek gecreëerde woningschaarste. En iedereen die denkt dat deze asielmaatregel ervoor gaat zorgen dat de wachtlijsten voor Nederlanders gaan krimpen, stoot zich als een xenofobe ezel opnieuw aan dezelfde steen.

Zolang de overheid niet zelf de regie neemt over de bouw van sociale huurwoningen en als de wiedeweerga de verkoop en sloop van sociale huurwoningen verbiedt, gaat er helemaal niks veranderen voor de Nederlander. We hebben het al enigszins kunnen zien in de hoogste huurstijgingen in jaren onder dit kabinet, ondanks alle mooie beloftes die Geert ‘twintig procent huurverlaging’ Wilders heeft gemaakt. Maar blijf maar rustig verder PVV stemmen.

‘We moeten het vertrouwen in de politiek herstellen’

0

De liberale democratie staat onder druk en heeft een sterk politiek midden nodig om haar te beschermen. Zeker nu we het meest rechtse kabinet uit de geschiedenis hebben. Dit stellen Afke Groen en Pieter Jan Dijkman, van de wetenschappelijk bureaus van respectievelijk D66 en het CDA.

Is de democratie in Nederland in gevaar, nu we het meest rechtse kabinet uit de naoorlogse geschiedenis hebben, waarin ook de antirechtsstatelijke PVV zitting heeft? Afke Groen is er niet gerust op, vertelt ze. Ze is sinds 1 mei 2022 directeur van de Mr. Hans van Mierlo Stichting, het wetenschappelijk bureau van D66. ‘Het zijn geen goede tijden in de politiek en ik ben bezorgd. Voor mij is de grootste prioriteit dat we de liberale democratie sterker maken. Ik zie hoe het kabinet-Schoof omgaat met de rechtsstaat en hoe dit stap voor stap gebeurt. Elke afzonderlijke ingreep lijkt klein, maar samen vormen ze een patroon.’

Een van de kernwaarden die nu onder druk staat is volgens haar het non-discriminatiebeginsel. ‘Gelijke behandeling is een pijler van de democratische rechtsstaat. Iedereen moet hier kunnen rekenen op een menswaardig bestaan.’ Het asielbeleid is een duidelijk voorbeeld van hoe dit principe wordt uitgehold, betoogt ze. ‘Dit beleid wordt steeds strenger en de instroom moet koste wat kost worden beperkt. Minister Marjolein Faber van Asiel en Migratie wilde de asielcrisis uitroepen buiten de Tweede Kamer om, via een noodverordening. Dat is een politieke keuze die raakt aan de fundamenten van onze rechtsstaat.’

Een ander dieptepunt is het toeslagenschandaal, vervolgt Groen. De Belastingdienst maakte zich schuldig aan institutioneel racisme. Maar Den Haag lijkt hier nauwelijks lessen uit te hebben getrokken. ‘Je zou hopen van wel, maar de Tweede Kamer deed in januari nauwelijks iets met alle aanbevelingen uit het rapport over de toeslagenaffaire. De parlementaire commissie concludeerde dat de grondoorzaken van het schandaal niet zijn aangepakt, waardoor het zomaar opnieuw kan gebeuren.’

‘Zou de ontkerkelijking en de culturele omslag ook zonder D66 hebben plaatsgevonden? Waarschijnlijk wel’

Groen is geïnspireerd door Alicja Gescinska. Deze Vlaamse-Poolse filosofe schreef in 2023 het essay De illiberale verleiding, waarin ze de dreiging voor de liberale democratie analyseert. Die dreiging is voelbaar: de Verenigde Staten dreigen een oligarchie te worden, terwijl landen als Hongarije, India en Israël afglijden naar autoritaire regimes. Volgens Groen ligt de verklaring niet in één enkele oorzaak. ‘Het is verleidelijk om een zondebok aan te wijzen, maar de werkelijkheid is complexer. Mensen hebben behoefte aan veiligheid en betekenis, en leven in onzekere tijden. Als ze geen vertrouwen meer hebben in de toekomst, biedt de illiberale politicus een schijnbaar eenvoudig antwoord: bescherming tegen een ‘gevaar’, of dat nu de elite, woke, transgenders of migranten zijn. Tegelijkertijd zoeken mensen naar een identiteit en een groep waartoe ze behoren, nu de ontkerkelijking doorzet. Voor illiberale partijen is de natie of het volk de ultieme bron van betekenis.’

Maar heeft D66 dan geen rol gespeeld in deze verweesde samenleving, omdat de partij heel erg uitgaat van het individu, wat ten koste gaat van de traditionele gemeenschapszin? Groen vindt dit te gemakkelijk. ‘Liberale partijen de schuld geven van de opkomst van illiberale politiek is te kort door de bocht. Maar we moeten wel erkennen dat er al langer onvrede sluimert. Politieke partijen hebben bepaalde signalen laten liggen. De jaren zestig waren een tijd van grote maatschappelijke verandering. D66 sloot zich aan bij deze beweging, maar zou de ontkerkelijking en de culturele omslag ook zonder D66 hebben plaatsgevonden? Waarschijnlijk wel.’

De heruitvinding van het politieke midden

Een andere partij die mikt op het midden is het CDA. Pieter Jan Dijkman is directeur van het Wetenschappelijk Instituut van deze partij, dat intellectueel onafhankelijk van de partij opereert. ‘Er ontstaat opnieuw ruimte voor het politieke midden. En de oplossingen moeten ook uit het midden komen, want anders winnen de extremen’, zegt hij. ‘Christendemocraten meden lang het begrip ‘midden’, omdat het een lege term is; het midden is per definitie afhankelijk van links en rechts. Maar het midden zal als begrip wel nooit verdwijnen en dan kun je het maar het beste omhelzen. Ik zou het midden heel nuchter willen omschrijven, als ‘midden in de samenleving’, vanuit een diepgewortelde overtuiging die het denken in sociale klassen overstijgt.’

Dijkman is geen liberaal, zo legt hij uit. ‘In het hedendaagse liberalisme is de zelfontplooiing van de individuele mens centraal komen te staan. Dat leidt al snel tot een meritocratisch ideaal. Dan ontken je het belang van gemeenschappen, maar ook dat de mens meer is dan alleen wat hij bereikt.’ Dijkman ziet twee dominante mensbeelden: het liberale, individualistische wereldbeeld, waarin de mens zelf verantwoordelijk is voor zijn succes of ongeluk en het wereldbeeld waarin de mens vooral wordt gezien als slachtoffer. ‘Dat beeld wordt gepropageerd door links, maar ook de populisten.’

‘In het hedendaagse liberalisme is de zelfontplooiing van de individuele mens centraal komen te staan’

De christendemocratie biedt volgens Dijkman een tegengif tegen beide mensbeelden. ‘Ons mensbeeld houdt rekening met de beperkingen van mensen. Dat hoeft niet somber te maken, maar is een aanmoediging om samen te werken, in dienst van het algemeen belang of, beter gezegd, het gemeenschappelijk goed. Dan gaat het niet alleen over materiële zaken, zoals het hebben van een huis en inkomen, maar ook over immateriële behoeftes zoals persoonlijke vrijheid, zingeving en godsdienstvrijheid. In onze tijd wordt veel gesproken over kloven. De SP heeft het over de kloof tussen arm en rijk, de PVV over de kloof tussen volk en elite en sociologen over de kloof tussen hoog- en laagopgeleid. Maar het CDA heeft nooit geopereerd op basis van deze tegenstellingen. We denken niet vanuit deelbelangen, maar vertrekken vanuit het gemeenschappelijk belang. Wat schijnbaar onverzoenlijk is, wil het CDA verbinden: landbouw én natuur, economische groei én klimaat, principes én realpolitik.’

Dijkman verwijst naar de analyse van Tom van der Meer, die in zijn boek Waardenloze politiek stelt dat de politiek te technocratisch is geworden. ‘We zijn zo gefocust op feiten en cijfers dat we vergeten harten en hoofden te raken’, zegt Dijkman. ‘Politiek is niet alleen een kwestie van efficiënt beleid, maar ook van visie en inspiratie.’ Centrumpartijen moeten zich volgens hem niet laten reduceren tot technocratische managers, maar duidelijke keuzes maken vanuit hun kernwaarden. ‘Als politiek alleen een kwestie van beheersing wordt, verliezen we het grotere plaatje uit het oog. Mensen willen weten waarom we bepaalde keuzes maken, niet alleen hoe.’

Sociaal-liberalisme versus christendemocratie

D66 positioneert zich al geruime tijd als een sociaal-liberale partij. Maar wat betekent dat precies? Groen: ‘Het sociaal-liberalisme legt de nadruk op positieve vrijheid: vrijheid betekent niet alleen met rust gelaten worden, maar ook de mogelijkheid hebben om jezelf te ontplooien, bijvoorbeeld door goed onderwijs en goede zorg. Dit wordt soms als ‘links’ gezien, maar voor mij draait het vooral om de erkenning dat positieve vrijheid essentieel is. De vraag is: wie bepaalt wat goed onderwijs of goede zorg is? Wat ik mooi vind aan D66, is het geloof in en vertrouwen op democratie. In een democratie beslissen we samen wat nodig is om een vrij en waardig leven te kunnen leiden.’

Dijkman ziet hierin een belangrijk verschil met het christendemocratische gedachtegoed. ‘De christendemocratie benadrukt niet alleen de individuele vrijheid, maar ook de sociale dimensie van de mens. Het mensbeeld van het CDA is relationeel: mensen zijn intrinsiek verbonden met hun gemeenschap. Politiek gaat niet alleen over belangen, maar ook over rechtvaardigheid en een gedeeld perspectief.’

Een ander verschil met het sociaal-liberalisme van D66 zit in de rol van de staat, vervolgt Dijkman. ‘D66 vertrouwt op democratische besluitvorming om te bepalen wat positieve vrijheid inhoudt. Het CDA ziet daarnaast ook een rol voor het maatschappelijk middenveld: scholen, verenigingen, religieuze gemeenschappen. Dit zijn de plekken waar mensen samen vormgeven aan de samenleving’, aldus Dijkman. Hij maakt een vergelijking tussen de samenleving en het voetbalveld. ‘We hebben niet alleen een spits nodig, maar ook middenvelders, de verdedigers en een keeper. En een goede voetclub kan natuurlijk niet zonder die aardige mevrouw of meneer van de kantine.’

Democratie en polarisatie

Heeft een democratie een sterk midden nodig, of is polarisatie juist onvermijdelijk? Dijkman erkent dat politiek per definitie polariserend is: ‘Als iedereen het met elkaar eens was, hadden we geen politiek nodig. Politiek draait om waarden, om verschillende visies op het goede leven. Maar het probleem is dat de huidige polarisatie niet meer draait om inhoudelijke verschillen, maar om vijanddenken.’

Volgens hem is het CDA altijd een antipolarisatiepartij geweest. ‘Politieke partijen hebben de taak om de verschillende visies op de inrichting van de samenleving te laten zien. In die zin moeten ze polariseren. Maar bevolkingsgroepen mogen nooit tegenover elkaar worden opgezet.’

Groen en Dijkman zijn het erover eens dat politiek dichter bij de mensen moet komen. ‘Politici kunnen niet blijven zeggen: ‘mijn deur staat open’. Ze moeten zelf naar de mensen toe’, stelt Groen. ‘Je hoeft het niet met elkaar eens te zijn, maar je moet wel begrijpen wat er leeft.’

Uiteindelijk komt het neer op de vraag hoe de democratie kan worden versterkt. Gescinska stelt dat we de illiberale verleiding actief moeten bestrijden. Groen en Dijkman delen die visie. ‘Als mens zijn we geroepen om antwoord te geven op de nood van deze tijd. Daarbij geloven we in de intrinsieke waarde van elk mens, niet alleen in die van Henk en Ingrid, maar ook in die van Mohammed en Fatima’, zegt Dijkman.

‘Het is aan ons om het tij te keren’, zegt Groen. ‘Niet met simplistische beloftes, maar door het gesprek met burgers aan te gaan en vertrouwen in de democratie te herstellen. Dit gebeurt niet alleen tijdens verkiezingen of op social media. We moeten de wijken in, luisteren en verbindingen herstellen.’ Tegelijk benadrukt ze dat mensen zelf moeten nadenken. ‘Loop niet zomaar achter politici aan. Kritische gesprekken cultiveren burgerschap. Politici moeten niet naar de mond praten, zoals populisten vaak doen, maar wél weten wat er speelt.’

Dijkman: ‘Het gaat kantelen. Veel kiezers zijn klaar met de huidige politiek, die te zeer uitgaat van het vijanddenken. We moeten het met elkaar doen.’

Burgemeester Femke Halsema botst met Lale Gül over Telegraaf-column

0

Burgemeester Femke Halsema van Amsterdam en schrijver Lale Gül haalden dit weekend in het openbaar naar elkaar uit in een discussie over vrouwenbesnijdenis. Gül vindt dat Halsema de praktijk niet sterk genoeg afkeurt, terwijl de burgemeester zegt dat Gül haar standpunt verkeerd weergeeft.

Gül, die sinds kort een column heeft in De Telegraaf, beschuldigde de burgemeester van Amsterdam ervan dat zij zou hebben gezegd dat vrouwenbesnijdenis niets te maken heeft met religie. Daarbij haalde ze een passage uit haar eerdere speech in de Balie, waarin Halsema zegt dat het vaak gaat om heel oude tradities, die niet aan godsdienst gerelateerd kunnen worden, zo meldt AT5.

Volgens Halsema heeft Gül haar standpunt ‘volledig omgekeerd’. Ze schreef in een post op LinkedIn dat de columniste haar een opvatting toedicht die ze helemaal niet heeft. ‘Ze laat daarbij opzettelijk mijn harde en herhaalde veroordeling van genitale verminking weg, zoals ze ook niet vermeldt dat ik aandring op opsporing en vervolging, op meer overheidsaandacht en investeringen, en pleit voor safehouses’, aldus de burgemeester.

Halsema bood Gül eerder onderdak in een van deze safehouses toen ze door haar familie werd bedreigd, na de uitgave van haar boek Ik ga leven (2021).

Kamer wil overlastgevende asielzoekers opsluiten

0

Een opvang in Ter Apel, waar overlastgevende asielzoekers binnen moeten blijven, ligt weer op tafel. Een meerderheid van de Tweede Kamer drong er vorige week bij minister Faber op aan om de zogenoemde procesbeschikbaarheidslocatie (PBL) te heropenen.

Op initiatief van de VVD dienden coalitiepartners PVV, NSC en BBB, samen met de oppositiepartijen CDA, SGP, JA21, D66, ChristenUnie, GroenLinks-PvdA en SP, vorige week donderdag een motie in om de maatregel af te dwingen.

De partijen vinden dat de minister te weinig doet tegen overlast in het Groningse dorp, waar het aanmeldcentrum voor asielzoekers ligt. De minister stelde in een Kamerdebat een avondklok voor, waarbij de bewoners van het azc in de avonduren binnen moeten blijven.

De heropening van de PBL zou een beter idee zijn, zo werd gesuggereerd. Over deze instelling is echter veel ophef geweest. Fabers voorganger, Eric van der Burg, liet in Ter Apel een PBL openen, maar deze werd in maart 2024 gesloten omdat er sprake was van vrijheidsontneming. Hoewel er geen fysieke vrijheidsbeperkingen zijn in een PBL (de ingezetenen kunnen in theorie weglopen), duidt de manier van omgaan met de asielzoekers in een PBL op een vorm van detentie. De rechter oordeelde dat dit niet opgelegd kan worden zonder juridische procedure en betrokkenheid van een rechter.

In de motie stellen de politici dat er wél een juridische grondslag is om notoire overlastgevers vast te zetten. Faber reageerde verrast dat ze hiervan niet op de hoogte was, maar zegt het te willen onderzoeken, aldus Het Parool.

Amerika staat met Trump weer boven de wet

0

In het zowel absurde als misdadige Gaza-‘plan’ van Donald Trump komen drie dingen samen: de mentaliteit van de onroerendgoedhandelaar, christelijk messianisme en Amerikaans exceptionalisme.

Om met het eerste te beginnen: het hele leugenachtige leven van Trump draait om het sluiten van deals, waarbij hijzelf nooit de loser mag lijken. Verliezen komt in zijn vocabulaire niet voor. Vandaar ook dat hij in 2020 weigerde zijn verkiezingsnederlaag te accepteren, en zowel in 2016 als in 2024 bij voorbaat verkondigde dat áls hij zou verliezen, dat alleen door vals spel van de tegenstander kwam.

Degene die in werkelijkheid altijd vals spel speelt, is uiteraard Trump zelf. Met ongehoorde brutaliteit heeft hij zich nooit van enige regel of wet iets aangetrokken – het enige wat voor hem telde was macht – en het daarmee uiteindelijk tot president geschopt. Als gevolg daarvan is de wetteloosheid van Trump nu sinds 20 januari ook de wetteloosheid van Amerika.

Voor Trump als vastgoedbaas is de hele wereld te koop. Ook het land van anderen, binnen en buiten Amerika. Groenland of Gaza: wat de al eeuwen ginds wonende bevolking ervan vindt, interesseert hem niet. Moraal of andermans welzijn laat hem koud. Het enige wat telt, is of de deal voor hemzelf profijtelijk is.

Als hij iets wil hebben, pakt hij het; als hij vrienden met iets van een ander wil belonen, doet hij dat ook. Daarbij wijkt hij niet voor recht, maar hooguit voor een macht die sterker blijkt. Voor alles wat zwakker is, kent deze ultieme sociaal-darwinist slechts verachting: vandaar zijn verbijstering over het optreden van bisschop Budde bij zijn inauguratie.

Het valse historische zelfbeeld dat Amerikanen en Israëli’s delen is dat van een nagenoeg onbewoonde steppe

Om president te kunnen worden heeft Trump, zelf overspelig, handtastelijk en van elke christelijke huwelijksmoraal ontbloot, zich verbonden met evangelisch rechts Amerika, en dat is het tweede aspect dat aan zijn Gaza-plan ten grondslag ligt. Voor deze Evangelicals is Palestina het Beloofde Land van de Joden, waarbij alle niet-Joden, ook al wonen ze er al tientallen generaties, gewoon dienen op te krassen. In oudtestamentische traditie wordt daarbij op een genocide meer of minder niet gekeken, en dat komt Netanyahu goed uit.

Voor een deel van deze radicale evangelische protestanten hangt het herstel van het Bijbelse Israël samen met chiliastische en messianistische verwachtingen, gebaseerd op oude Bijbelteksten. Zij verwachten dat de Messias dan op Aarde zal terugkeren, uitmondend in het Laatste Oordeel waarin de Goeden van de Kwaden worden gescheiden. Dit Einde der Tijden helpen zij graag naderbij.

Daarbij is er nog iets wat specifiek Amerika met Israël verbindt, en zo dit Gazagedachtespinsel van Trump mogelijk maakt: het feit dat beide landen op een sterk verwante stichtingsmythe zijn gebaseerd. Kort samengevat: een land zonder volk voor een volk zonder land.

Het valse historische zelfbeeld dat Amerikanen en Israëli’s delen is dat van een nagenoeg onbewoonde – of tenminste ongecultiveerde – steppe c.q. woestijn die door henzelf als immigrantenvolk eindelijk tot bloei is gebracht. Dat er al eeuwenlang andere volkeren woonden, wordt in die stichtingsmythe genegeerd. Zowel de Palestijnen als de zogeheten Indianen, de Native Americans, over wie Trump opnieuw heen wil walsen, door hun reservaten voor economische exploitatie vrij te geven.

Een land zonder volk voor een volk zonder land: wat Amerika en Israël daarbij ook nog delen is een idee van uitverkorenheid. Gods eigen volk in het tweede geval, Gods own country in het eerste. Dat laatste hangt met het ontstaan van de Verenigde Staten samen, dat zich fundamenteel van dat van de meeste Europese landen onderscheidt. Die zijn deels het product van oude etnische stamverbanden, deels van vorstelijke veroveringen op het slagveld of in het echtelijk bed.

De Verenigde Staten zijn daarentegen gesticht als een christelijke heilstaat van de Verlichting: als lichtend voorbeeld voor de rest van de mensheid. En op basis van dit exceptionalisme meent Washington ook regelmatig boven de internationale wet te staan. Zoals Condoleezza Rice, minister van Buitenlandse Zaken onder Bush, eens reageerde op een aanmaning van de VN dat ook Amerika zich in Irak aan universele waarden moest houden: Amerikaanse waarden zijn universele waarden.

Het belang van Amerika valt in die optiek met dat van de rest van de mensheid samen. Het punt is dat die rest dat met reden wat anders ziet.

Kabinet wil voorrang statushouder bij sociale huurwoning afschaffen

0

Het kabinet wil een einde maken aan het versneld toewijzen van sociale huurwoningen aan statushouders. Vluchtelingen zouden achteraan in de rij moeten aansluiten, net als reguliere woningzoekenden, meldt De Telegraaf.

Woonminister Mona Keijzer (BBB) verdedigt deze drastische verandering voor statushouders als een vorm van ‘gelijke behandeling’ met andere woningzoekenden. Hierdoor zouden kwetsbare groepen, zoals statushouders, jarenlang extra moeten wachten.

Dit terwijl zij buiten hun eigen schuld om statushouder zijn geworden en dus nooit de kans hebben gehad om zich, net als reguliere woningzoekenden, vanaf hun 18e in te schrijven voor een sociale huurwoning. Gelijke kansen in de wachtrij zijn per definitie onmogelijk voor vluchtelingen.

Sinds 2017 was de voorrang landelijk al afgeschaft door kabinet-Rutte III. Gemeenten hadden echter nog de mogelijkheid om binnen hun eigen gemeente toch voorrang te geven aan statushouders. Nu wil het kabinet met een wetswijziging ook die ruimte voor gemeenten inperken.

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) is kritisch. ‘Door de afschaffing van de voorrang zal de doorstroming naar reguliere huisvesting nagenoeg onmogelijk worden,’ reageert de VNG. Ook woningcorporatiekoepel Aedes is verbaasd. ‘Als statushouders langer in opvangcentra moeten blijven, kunnen ze moeilijker meedoen in de samenleving,’ aldus Aedes tegen Hart van Nederland.

Duurzaamheid mag geen eliteproduct zijn, vindt kunstenaar Wouter Stroet

0

Wouter Stroet strijdt als kunstenaar en activist onder andere tegen gentrificatie – het ‘opwaarderen’ van huizen en verdrijven van mensen met minder hoge inkomens uit stadswijken. Hij spreekt van ecologische gentrificatie: de trend dat streven naar duurzaamheid steeds meer ten koste gaat van mensen met een laag inkomen.

Wouter Stroet (29) is grafisch ontwerper, kunstenaar en activist. ‘Het liefst alle drie tegelijk’, zegt hij als bewoner van de hoofdstad. Hij maakt zich zorgen over ‘eco-gentrificatie’ in Amsterdam, het proces waarbij klimaatmaatregelen ook tot de verdrukking van arme bewoners van de woningmarkt zou leiden.

Stroet is voor het interview van Amsterdam-Noord gefietst naar Nieuw-West (45 minuten, geen e-bike). Hij heeft al een rondje in de buurt gemaakt voordat hij aankomt op Plein 40-45. Ons initiële idee was om wandelend te praten over wat hij allemaal heeft gezien, maar de regen werkt niet mee. Dus spreken we elkaar in een van vele de sociale huurwoningen van Geuzenveld.

‘Ik ben meerdere keren verhuisd in Amsterdam-Noord en wat me opviel is dat ik altijd in huizen heb gewoond die ooit sociale huur waren geweest’, vertelt hij. ‘Die zouden dan ‘geliberaliseerd’ zijn. Een gekke term voor het verhandelen van sociale huurwoningen.’

Hij zou naar eigen zeggen ook in een sociale huurwoning moeten wonen, gezien zijn lage inkomen. Maar met de huidige wachttijden moet hij daarop nog minstens tien jaar wachten. Dus hij zou zijn vroegst op zijn negenendertigste kunnen intrekken.

‘Het is onzin dat we zo lang moeten wachten’, zegt hij gefrustreerd. ‘Wonen, zorg en onderwijs, dat zijn gewoon zulke fundamentele dingen die je niet aan de markt moet overlaten. De overheid moet de regie terugpakken.’

Je bent jong, in de kracht van je leven. Maar je woonsituatie is naar de klote. Velen kunnen daarover meepraten.

‘Ik ben bijna dertig. En dan wil je op een gegeven moment ook naar andere dingen kunnen toewerken. En daar hoort een stabiele woonsituatie bij. Dat is het startpunt.’

Je hebt even rondgewandeld in Nieuw-West. Wat heb je daar aangetroffen qua gentrificatie? 

‘Misschien is het goed om te weten wat gentrificatie is. Dat is het fenomeen waarbij gemeenten een wijk aanpakken en nieuwe huizen bouwen voor rijke mensen. Daarmee verandert bijna alles in de buurt, waaronder het winkelaanbod. Hierdoor kunnen de oorspronkelijke bewoners de huur en de boodschappen niet meer betalen in hun buurt en gaan ze over van leven naar overleven.’

En dan heb jij het ook nog eens over ‘ecologische gentrificatie’. Wat is dat?

‘Net als gentrificatie is ook dat een proces dat leidt tot verplaatsing of uitsluiting van de economisch meest kwetsbaren. Daarbij hanteert de gemeente tegelijkertijd ook een milieu-ethiek waar uiteindelijk alleen maar kapitaalkrachtige nieuwe bewoners van kunnen genieten. De oorspronkelijke bewoners worden verdreven, of mogen blijven wonen in hun slecht geïsoleerde flats met schimmel. Dat is toch niet duurzaam?’

Kun je een voorbeeld geven?

‘Ik fietste langs metrostation Jan van Galenstraat. Daar heb je een billboard met reclame voor een woontoren om sky high te wonen in allemaal zogenoemde duurzame appartementen. Maar wat daaraan dan precies duurzaam is, blijft vaag. Het zal vast iets met een energielabel A++ te maken hebben en dat de woningen circulair zijn, dus dat het recyclede bakstenen zijn enzovoorts. Maar het gaat in ieder geval niet om een duurzame wijk. De meeste mensen die daar in sociale huurwoningen wonen, kunnen de vraagprijs van 480.000 euro voor zo’n appartement niet neerleggen.

Een blok verderop staan de Knijtijzerpanden. Die woningen zijn zo slecht geïsoleerd dat zelfs na een renovatie de schimmel nog steeds terugkomt. Duurzaamheid zou voor elke Amsterdammer moeten gelden, maar nu krijg ik de indruk dat het vooral iets is dat je je moeten kunnen veroorloven.’

‘Wat voor samenleving zijn we als een dure woontoren bouwen, die duurzaam is, terwijl het aantal dak- en thuislozen in Amsterdam de afgelopen vijf jaar verdubbeld is’

Dus jij stelt dat een wijk niet duurzaam kan zijn als de bewoners de woningen niet kunnen betalen en uiteindelijk moeten vertrekken?

‘Ja, het is alleen duurzaam voor een bepaalde klasse mensen. Dit moet kritisch bevraagd worden. Net als dat mensen in een Tesla rijden. En dat gemeenten eerst honderden bomen kappen om vervolgens groenvoorzieningen te creëren.’

Wat is er niet duurzaam aan een Tesla?

‘Die auto presenteert zich als duurzaam, maar de onderdelen komen uit Congo. De mineralen die in een Tesla worden gebruikt, worden verkregen met vervuilende mijnbouw en de uitbuiting van vaak minderjarige werkers. Dan moet je daar toch grote vraagtekens bij plaatsen. En dan hebben we het over de directeur van dat bedrijf nog niet gehad.’

Maar het kan toch beter zijn voor de natuur, als ergens minder mensen wonen? Een dure woontoren in Nieuw-West stoot minder CO2 uit. Dat is toch mooi meegenomen?

‘Ik denk dat je hierdoor een soort eco-elite creëert, waardoor eigenlijk alleen kapitaalkrachtige mensen duurzaam kunnen leven, die bijvoorbeeld ook biologisch voedsel kunnen betalen. Dat lijkt me niet echt bevorderlijk voor een duurzame wereld, waarvan je wil dat die binnen het bereik moet liggen van ons allemaal. Anders werkt het sowieso niet.’

Hoezo niet?

‘Ten eerste is het nog maar de vraag in hoeverre het rijden in Tesla en de nieuwbouw in Nieuw-West echt duurzaam zijn. Wil je dat mensen minder rijden in benzineauto’s, dan is gratis openbaar vervoer een beter idee. En wat voor samenleving zijn we als we een dure woontoren bouwen, die duurzaam is, terwijl het aantal dak- en thuislozen in Amsterdam de afgelopen vijf jaar verdubbeld is?’

Heb je andere voorbeelden van eco-gentrificatie?

‘Ook in Amsterdam-Noord zie je hier voorbeelden van. In Elzenhagen zijn er bijvoorbeeld drieduizend bomen gekapt en wordt er nu geadverteerd om mensen te lokken er te komen wonen. Er wordt gewoon een villawijk gebouwd, de groene urban villa’s van Amsterdam-Noord. Dit terwijl de wijk al groen en openbaar was. Dat wordt heel vaak genegeerd in de billboards, maar de oorspronkelijke situatie in veel Amsterdamse wijken was dat er in de buurt gewoon bomen moesten zijn en dat je op wandelafstand een park zou moeten hebben.’

‘Het is een neokoloniale vorm van stadsplanning, waarbij naar een gebied wordt gekeken vanuit kapitalistisch oogpunt’

Zijn er nog andere overeenkomsten tussen Noord op Nieuw-West?

‘Er rust nog steeds een zekere stigma op beide wijken. Vroeger werd er over de Van der Pekbuurt gezegd dat je er niet dood gevonden wilde worden. ‘Noord gestoord’ is ook zo’n term, die inmiddels voor veel Noorderlingen een geuzennaam is geworden. Naar beide wijken is lang niet omgekeken. En als als er dan problemen waren, dan stond iedereen op zijn achterste benen: oh, hoe kan dit nou weer? Tegenwoordig zijn beide wijken doelwit van investeringen en van nieuwe gebiedsontwikkeling, alleen is dat dus niet weggelegd voor de bestaande bewoners, maar voor nieuwe mensen die de zogenaamde duurzaamheid kunnen betalen.

Het is een neokoloniale vorm van stadsplanning, waarbij naar een gebied wordt gekeken vanuit kapitalistisch oogpunt en waarbij de oorspronkelijke bewoners plaats moeten maken voor andere mensen. Er lijkt ook een link te zijn tussen fascistische vernietiging en kapitalisme. Trump heeft het bijvoorbeeld over bouwen van een soort resort in Gaza. Eerst vernietigen ze het oorspronkelijke leven, de steden, en de natuur, en dan gaan ze het opbouwen tot een winstgevend model.’

En dan is Nieuw-West ook nog eens lange tijd ‘020-Gaza’ genoemd. Waar ligt de hoop voor achtergestelde buurten zoals deze?

‘Laatst zag ik iets voorbij komen van iemand die onze stad Hamasterdam noemde. Het is inderdaad geen feel good story. Mijn hoop ligt echt in het verzet en in onderlinge solidariteit. Verzet kan op velen manieren: de straten opgaan en een collectief geluid maken; niet wijken voor de rijken en onze buurt terug claimen. Maar ook door middel van kunst, cultuur en onderwijs. We moeten verhalen vertellen die zijn geworteld in de wijken waarin we wonen, die als een tegengif kunnen dienen voor de mythe dat de bewoners zelf het verval van hun buurt hebben veroorzaakt. Het verspreiden van zulke mythen is net als gentrificatie bewust beleid geweest. Daar moeten we ons tegen verzetten. De kracht van solidariteit laat ons zien en voelen dat we niet alleen zijn, dat ondanks de onderlinge verschillen tussen Nieuw-West, Noord en Zuid-Oost onze strijd hetzelfde is.’

Hamas vertraagde vrijlating gevangenen om humanitaire hulp

0

Hamas heeft zijn onderhandelingspositie gebruikt om de doorgang van humanitaire hulp af te dwingen. Deze week kon het hoogste aantal vrachtwagens via Egypte de grens over om de bevolking van basisbehoeften te voorzien.

Drie Israëlische gijzelaars zullen aanstaande zaterdag door Hamas worden vrijgelaten. Hamas had de vrijlating vertraagd om aandacht te vragen voor de schendingen van het staakt-het-vuren aan Israëlische zijde.

Hoewel er per dag honderd vrachtwagens zouden worden toegelaten, kwam de hulpverlening maar mondjesmaat op gang. Bulldozers die de verwoeste huizen van de Palestijnen moesten opruimen, kregen eveneens geen doorgang naar het gebied.

Woensdag 12 februari was de eerste dag dat het quotum van 100 vrachtwagens werd gehaald, schrijft Middle East Eye. Volgens de nieuwssite reden er sinds het ingaan van het staakt-het-vuren in totaal 801 vrachtwagens Gaza binnen, waarvan er 231 naar het noordelijke deel van de enclave gingen. Hier is een ernstig tekort aan voedsel en water.

Hoewel de impasse nu doorbroken is, blijft het staakt-het-vuren instabiel. Er zijn nog geen besprekingen over de tweede fase, terwijl deze in de eerste week van februari hadden moeten starten.

In plaats van onderhandelingen voerde premier Benjamin Netanyahu een veiligheidsbeoordeling uit in het zuiden van Israël. Daarbij werden verschillende scenario’s geschetst, waaronder een terugkeer naar een grootschalige oorlog in Gaza, zo meldt Al Jazeera.