19 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 58

Kritiek op BBC om intrekken van Gaza-documentaire over kinderen

0

Meer dan 500 Britse journalisten hebben protest aangetekend bij de BBC vanwege het intrekken van de documentaire Gaza: How to Survive a War Zone. De documentaire, die het leven van kinderen in Gaza toont, werd gecanceld omdat de 13-jarige verteller het kind van een Hamas-militant zou zijn, aldus BBC.

De protesterende Britse journalisten verklaarden in een brief dat de documentaire is geofferd vanwege racistische en dehumaniserende framing. Ze eisen dat de BBC de intrekking terugdraait. De omroep reageert echter dat het niet vooraf was ingelicht over de familiale banden van het kind.

In het Lagerhuis wilde de conservatieve partij ook weten of Hamas financieel heeft geprofiteerd van de film. Volgens het productiebedrijf zou daar geen sprake van zijn.
Voorstanders van de documentaire vinden dat een zeldzaam perspectief op het leven van Palestijnse kinderen wordt getoond. ‘Daar zou het over moeten gaan, in plaats van politieke spelletjes’, staat in de brief van de journalisten, waarin ook wordt gewaarschuwd voor politieke beïnvloeding van de pers.

In Gaza zijn door Israëlische bombardementen duizenden kinderen gedood. De speciaal rapporteur van de VN, Francesca Albanese, en vele andere mensenrechtenorganisaties spreken van een ‘genocide’. Onlangs werd ook bekend dat baby’s zijn gestorven door de kou.

‘Historische’ oproep: Öcalan wil PKK-strijdbijl begraven en maakt excuses

0

Na lange voorbereidingen heeft de gevangen Koerdische leider Abdullah Öcalan nu toch opgeroepen om de wapens neer te leggen. Het is nog onzeker hoe de actieve PKK-leiding zal reageren. De eerste reacties vanuit het Koerdische middenveld zijn in ieder geval positief, meldt Bianet.

De langverwachte ontwapeningsbrief van Öcalan werd in Istanbul voorgelezen door parlementsleden van de overwegend Koerdische partij DEM.

‘De behoefte aan een democratische samenleving is onvermijdelijk. De PKK, de langste en meest uitgebreide opstand en gewapende beweging in de geschiedenis van de republiek, vond een sociale basis en steun en werd vooral geïnspireerd door het feit dat de kanalen van de democratische politiek gesloten waren’, schrijft Öcalan, die daarbij ook afstand neemt van alle vormen van nationalisme in de Turkse republiek.

‘De onvermijdelijke uitkomst van de extreme nationalistische afwijkingen – zoals een aparte natiestaat, federatie, bestuurlijke autonomie of culturalistische oplossingen – is geen antwoord op de historische sociologie van de samenleving’, schrijft hij.

Öcalan denkt dat het nieuwe vredesproces, gestart door de extreemrechtse leider Devlet Bahçeli en op de achtergrond gesteund door de Turkse president Erdogan, de ‘omstandigheden’ heeft gecreëerd voor het neerleggen van de wapens. ‘Ik neem de historische verantwoordelijkheid voor deze oproep op me’, aldus Öcalan.

Aan de verklaring werd later door DEM-lid Sirri Süreyya Önder een notitie toegevoegd die niet in de brief staat. ‘Ongetwijfeld zal voor de praktische uitvoering van de ontwapening en de ontbinding van de PKK de erkenning van democratische politiek en een wettig kader noodzakelijk zijn’, staat in de addendum.

De leider van de grootste oppositiepartij, de seculiere CHP, is positief, maar vindt dat het parlement de aangewezen plek is om de Koerdische kwestie op te lossen. ‘We blijven bij ons standpunt dat de Koerdische kwestie op transparante wijze moet worden aangepakt en opgelost onder het dak van de Grote Nationale Vergadering van Turkije, waarbij alle segmenten van de samenleving moeten worden betrokken’, aldus partijleider Özgür Özel.

Andere oppositiepartijen delen dat idee.

Vorig jaar reageerde Cemil Bayik, een van de PKK-commandanten in het Qandilgebergte in Irak, boos op het nieuwe vredesproces en zei dat alleen de PKK in de bergen kan besluiten om zich te ontbinden.’

Ook de situatie in Noord-Syrië is belangrijk, waar Koerden een groot autonoom gebied beheersen. Mazlum Kobani, de bevelhebber van de overwegend Koerdische strijdgroep SDF heeft al gezegd dat de oproep om ontbinding niet over de SDF gaat, maar over de PKK. Turkije ziet geen verschil. Öcalan zegt in zijn oproep dat ‘alle groepen’ zich moeten ontbinden, en specifiek de PKK.

Onderzoek: kinderen met Arabische naam krijgen lager advies

0

Krijgen kinderen met een migratieachtergrond nu juist een lager of hoger schooladvies? Hier worden onderzoekers het maar niet over eens. Een nieuw onderzoek van SCALIQ laat zien dat leerlingen met een Arabische naam een lager schooladvies krijgen dan even slimme kinderen met een Europees klinkende naam.

Dit meldt Nu.nl vandaag. SCALIQ onderzocht de intelligentie van 6.409 middelbare scholieren van gemiddeld 13,9 jaar, waaronder 481 met een Arabisch voor- en achternaam. Hieruit bleek dat de helft van hen een half schoolniveau lager was ingeschaald dan leerlingen met een vergelijkbare intelligentie en een Europees klinkende achternaam. Ook leerlingen met een Afrikaanse of Spaanse naam kregen een iets lager niveau.

Onlangs bleek uit een ander onderzoek naar kinderen met een migratieachtergrond dat ze juist een hoger schooladvies kregen dan kinderen met een vergelijkbare intelligentie en geen migratieachtergrond. Wanneer rekening wordt gehouden met gelijke testresultaten en sociaaleconomische achtergrond, krijgen kinderen met een migratieachtergrond iets hogere adviezen, stelde onder andere onderzoeker Thomas van Huizen vorig jaar.

Nu.nl vroeg SCALIQ-onderzoeker Femke Hovinga naar de discrepantie. Zij noemt de conclusie van Van Huizen en anderen logisch, omdat de onderzoekers alleen naar de uiteindelijke schoolprestaties zouden hebben gekeken en niet naar het potentieel van leerlingen. Als vooroordelen en verwachtingen over het leervermogen van een kind meespelen, dan kan het zijn dat kinderen vanwege hun achtergrond geen eerlijke kans krijgen, benadrukt ze.

Winkels spelen steeds meer in op de ramadan

0

Winkeliers spelen steeds meer in op de ramadan. Bovendien geven moslims steeds meer geld uit aan eten, kleding en cadeautjes. Zo meldt BN De Stem. 

Vandaag begint voor veel moslims de ramadan. Hoewel het voor sommigen afhangt van het spotten van de maan, hebben anderen de eerste dag van tevoren bepaald. Hoe het ook zij, vanaf dit weekend zullen moslims over de hele wereld een maand lang vasten.

Hoewel er overdag niet gegeten en gedronken wordt, is het avondmaal (de iftar) uitgebreid en worden supermarkten overdag druk bezocht. Hier spelen steeds meer supermarkten op in, merkt BN De Stem op. In supermarkttijdschrift Allerhande is er aandacht voor recepten met couscous, gedroogde abrikozen, olijven en verschillende soorten olie. Een bekende supermarktketen heeft op dit moment de themaweek ‘Oriënt’, met een assortiment van Turks fruit, Turkse worst en kaas.

Maar het grote geld wordt uitgegeven in de dagen voor het Suikerfeest en dit neemt elk jaar toe. Nieuw onderzoek van Motivaction laat zien dat Nederlandse moslims in 2024 gemiddeld 74 euro uitgaven aan eten, 117 euro aan nieuwe kleding en 104 euro aan cadeautjes, schrijft de krant.

Ook hier spelen winkelketens op in. Vorig jaar speelde 35 procent van de onderzochte winkels in de vier grote steden in op het feest, zo bleek uit de suikerfeestmonitor van onderzoeksbureau Labyrinth. Het jaar daarvoor was dat 21 procent, aldus BN De Stem.

Het gaat om luxeproducten die voor familieleden worden gekocht om het einde van de ramadan te vieren, maar ook om feestartikelen, versiering en speelgoed.

Marokkaanse kunstenaars strijken neer in Rotterdam

0

Ik ben een pelgrim van hoop; ik zoek het dorstig, waar ik het vind, drink ik het. Om aan het oprukkende duister te ontkomen zoek ik naar het licht. Dat brengt me op donderdagavond naar het NAI in Rotterdam, een stoer gebouw waar in het restaurant jonge en gearriveerde mensen zijn samengekomen om te genieten van een mediterrane vegetarische maaltijd.

Vanavond zal fotograaf, ontwerper en visuele verhalenverteller Hassan Hajjaj vertellen over zijn werk. Hij is speciaal daarvoor uit Marrakesh gekomen, waar hij al jaren woont en werkt. Op zijn dertiende migreerde hij met zijn ouders uit de vissersstad Laarache aan de Atlantische kust van Marokko naar Londen, Engeland.

Begin jaren tachtig ontdekte hij de reggaemuziek – de ritmes van Bob Marley herinnerden hem aan de ritmes van de Gnawa-muziek uit Marokko. Hajjaj, het zou de naam van een soefi kunnen zijn, en deze soefi laafde zich aan de rijkdom van Afrika.

Gnawa en reggea zijn verre verwanten; de slaafgemaakten van West-Afrika namen hun muziek mee waar ze ook werden gebracht, of dat nou Marokko was of de Caraïben. Hajjaj zag de schoonheid van de culturen: na geregeld op en en neer te zijn gereisd naar Marrakesh besloot hij zich daar te vestigen.

Ze is van plan een reis te maken door het land van haar vader

In de rode stad maakte hij het onderscheidende werk dat hem wereldfaam bracht: hij portretteerde de mensen van de stad in hun lange gewaden en met gesluierde gezichten, alsof het filmsterren waren. De lijst van het fotowerk is bij hem niet van hout maar bestaat uit verpakkingen van levensmiddelen; het levert een opwindend, modern beeldcollage op.

Het zaaltje stroomt vol voor de lezing van Hassan Hajjaj. Hajjaj verwijst naar de hadj, de jaarlijkse bedevaart naar Mekka, waar miljoenen pelgrims samenkomen om Allah te eren. We zien Hassan Hajjaj foto’s maken van filmsterren; hij kleedt hen in de traditionele kleding van Marrakesh.

Uit het publiek komt de vraag wat zijn droom is. Hassan Hajjaj heeft daar niet meteen een antwoord op. En omdat hij niet meteen een antwoord heeft, gaan we dan maar zelf dromen.

Naast Hassan Hajjaj zit Zineb Seghrouchni, oprichter van Dar Cultural Agency, dat spannende culturele projecten organiseert. Dit jaar had ze een geweldige modetentoonstelling in het Centraal Museum in Utrecht, waar ze de kracht en hybriditeit van de Marokkaanse kleding liet zien. Koningin Máxima opende de tentoonstelling. Frisse lucht voor pelgrims van schoonheid.

Na afloop van de lezing stroomt het café vol met jonge makers. Een Iraaks-Haagse kunstenares vertelt dat ze een reis aan het voorbereiden is naar Bagdad: ‘Ik ga voor het eerst alleen om mijn ogen goed de kost te geven.’ Ze is van plan om in het spoor van de sjiitische pelgrims van Karbala een reis te maken door het land van haar vader.

Khadija die theatermaker is, komt net terug uit Marokko, waar ze drie maanden lang in de Sahara onderzoek heeft gedaan naar nieuwe vormen van verhalen vertellen. Samen met Cheb Runner, een muzikant van elektronische muziek uit Agadir, verkent ze de wereld van haar voorouders om nieuwe verhalen te vertellen in deze chaotische tijd. In een wereld waarin muren worden opgeworpen, gaan ze als reizigers van de nieuwe tijd dwars door alle barrières heen. Eigenzinnig en met een warmbloedig hart.

Opvallend is ook hoeveel spannende kunstenaars uit Marokko in Rotterdam zijn neergestreken. ‘Het is ook lekker dichtbij Brussel, met zijn geheel eigen ritme’, zegt Cheb Runner. We omhelzen elkaar. De warmte van pelgrims. Ik loop naar het Centraal Station, de kou glijdt over mijn gezicht, de lente komt eraan.

Conservatief-liberale Bolkestein zag islam als bedreiging

0

Eerder deze maand overleed voormalig VVD-leider Frits Bolkestein (1933-2025). Bolkestein wordt gerespecteerd als politicus, maar is ook berucht omdat hij degene was die Geert Wilders onder zijn vleugels nam. Is Bolkestein verantwoordelijk voor het rechtspopulisme?

Volgens socioloog Merijn Oudenampsen, auteur van het boek De conservatieve revolte (2018), stond Bolkestein als eerste binnen de VVD voor de combinatie van economisch liberalisme en cultureel conservatisme. ‘Hij introduceerde de idee dat de VVD niet alleen voor een vrije markt is, maar ook voor het behoud van culturele normen en waarden. Dit vormde een scherpe tegenstelling met het progressief-liberale denken van zijn tijd, vooral dat van Ed Nijpels, dat eerder de nadruk legde op persoonlijke vrijheid en sociaal liberalisme.’

Zo zag Bolkestein in de Europese vrije markt de basis voor welvaart, maar was tegelijkertijd fel tegen een verdere politieke integratie van de Europese Unie die zou kunnen leiden tot het verlies van nationale soevereiniteit, aldus Oudenampsen. ‘Bolkestein benadrukte de noodzaak om de Nederlandse identiteit te behouden, niet alleen op Europees vlak, maar ook op het integratiedossier. In deze context plaatste hij zich nadrukkelijk tegen de groeiende invloed van de islam, wat hij als een bedreiging zag voor de Nederlandse cultuur.

‘Bolkestein stelde dat Nederland een ‘Leitkultur’ moest hebben’

Hij portretteerde de integratie van moslims als een ‘beschavingsstrijd’. Het door het christendom gevormde liberalisme zag hij als fundament van de westerse beschaving. Volgens Bolkestein was liberalisme onlosmakelijk verbonden met de christelijke traditie, wat een islamitisch liberalisme ondenkbaar maakte. Het debat over de islam werd daardoor het belangrijkste culturele strijdpunt van zijn carrière, dat later ook werd overgenomen door Fortuyn en Wilders.’

Oudenampsen: ‘Bolkestein stelde dat Nederland een ‘Leitkultur’ moest hebben – een richtinggevende of dominante cultuur die zijn wortels had in het christendom. Dit idee werd later door Wilders verder omarmd. Hij wilde artikel 1 van de grondwet (het non-discriminatiebeginse, red.) vervangen door een nieuw artikel, waarin gesteld wordt dat de joods-christelijke cultuur de dominante cultuur is.’

Maar is Bolkestein wel een liberaal? Het liberalisme gaat uit van een universele moreel, die los staat van het christendom. Oudenampsen ziet Bolkestein als een conservatief-liberaal, legt hij uit. ‘Bolkestein verschilde van mening met vooruitstrevende liberalen, zoals zijn voorganger Ed Nijpels, die een individualistisch liberalisme voorstond van vrijheid en blijheid: het Veronica-liberalisme. Bolkestein was in die zin een voorloper van de meer conservatieve lijn die in latere jaren door de VVD zou worden aangenomen, vooral na de opkomst van de populistische bewegingen.’

Ophef creëren

En was Bolkestein ondanks zijn dure woorden wel een echte intellectueel? Zijn boek De intellectuele verleiding is een slordig boek met veel fouten, dat keihard gekraakt werd door historicus Rob Hartmans in De Groene Amsterdammer. ‘Bolkestein was natuurlijk geen academicus’, zegt Oudenampsen. ‘De VVD-voorman las vaak secundaire teksten over denkers als Jean-Jacques Rousseau en Karl Popper, niet hun primaire werken. Hij stond niet bekend als een diepgravend denker. Bolkestein zelf noemde zich dan ook geen intellectueel maar een pamflettist. Zijn kracht lag in zijn scherpe polemieken en opinieartikelen in kranten, die het politieke debat domineerden. Nu gaat het debat veel meer via tweets. Het doel van Bolkestein was niet alleen om een stevige visie neer te zetten en om als politicus te leveren, maar ook om ophef te creëren. Precies wat veel politici van vandaag de dag ook doen.’

‘Zijn idee van de ‘beschavingsstrijd’ legde de basis voor de radicalere opvattingen’

De invloed van Bolkestein op de politieke cultuur is ook zichtbaar in de opkomst van populistische bewegingen in Nederland. Hoewel Bolkestein zelf geen populist was deelde hij met Geert Wilders en andere populisten de kritiek op de sociaaldemocratie en de invloed van links op de samenleving. Bolkesteins visie op de ‘beschavingsstrijd’ zien we terug in de retoriek van Wilders.

In sommige opzichten kan Bolkestein worden gezien als een voorloper van de populistische beweging, maar dan vooral op het vlak van culturele en nationale identiteit. ‘Bolkestein wees de sociaaldemocraten en de zogenoemde 68’ers (studenten, feministen, milieuactivisten, de homobeweging, enzovoort) aan als de oorzaak van de maatschappelijke problemen en zijn idee van de ‘beschavingsstrijd’ legde de basis voor de radicalere opvattingen die later door Wilders en andere populisten werden overgenomen. Toch was Bolkestein geen populist, omdat hij zich nooit beriep op de ‘wil van het volk’ en zich keerde tegen een eenvormige elite, zoals Wilders dat deed. Zijn kritiek richtte zich vooral op de institutionele structuren van de sociaaldemocratie en de invloed van progressieve ideeën op de samenleving.’

 ‘Bolkestein heeft nooit verantwoording genomen voor zijn rol in het ontstaan van de PVV’

Bolkesteins invloed is ook merkbaar in de koers die de VVD na zijn vertrek naar Europa in 1998 volgde. De partij koos voor een meer liberaal profiel onder leiding van Dijkstal, maar de Fortuyn-revolte van 2002 leidde tot een herwaardering van de conservatieve flank binnen de partij. Dit gaf ruimte aan figuren zoals Geert Wilders, die Bolkesteins strijd tegen de islam verder radicaliseerde.

Tovenaarsleerling

Mark Rutte was aanvankelijk een voorstander van een progressief-liberale lijn en wilde fuseren met D66. Na de lijsttrekkersverkiezingen met Rita Verdonk in 2006 koos Rutte echter voor een conservatievere, eurosceptische koers die meer in de richting van Bolkestein lag. De huidige VVD-leider Dilan Yesilgöz voert in veel opzichten de koers van Rutte, met als belangrijk verschil dat ze met de PVV samenwerkt in een kabinet. ‘Yesilgöz focust zich veel meer op immateriële thema’s dan Rutte, maar dat komt ook omdat de culturele agenda van rechts nu dominant is geworden’, zegt Oudenampsen.

Wilders is gevormd door Bolkestein en qua ideeën is er veel continuïteit, maar Wilders is wel geradicaliseerd als politicus nadat hij de VVD verliet. Oudenampsen:’Bolkestein noemde Wilders de tovenaarsleerling. Hij refereerde naar een sprookje, waarbij een tovenaarsleerling de studeerkamer van de tovenaar wil schoonmaken als hij weg is. Maar omdat hij niet goed kan toveren loopt alles in het honderd en wordt het een puinzooi. Bolkestein heeft afstand van Wilders genomen, maar heeft tegelijkertijd nooit verantwoording genomen voor zijn rol in het ontstaan van de PVV. Bolkestein presenteerde zichzelf vooral als een pragmaticus. Zijn meer ideologische opvattingen verborg hij achter een pragmatische façade.’

Jeff Bezos wil alleen nog eigen standpunten in Washington Post

0

Jeff Bezos, eigenaar van The Washington Post, wil geen opiniestukken meer die niet overeenkomen met zijn visie op persoonlijke vrijheden en de vrije markteconomie. Dit was voor David Shipley, chef van de opiniepagina, reden om op te stappen.

De artikelen op de opiniepagina zullen worden beperkt tot de verdediging van persoonlijke vrijheden en de vrije markt, zei hij woensdag. Dit omdat deze onderwerpen ‘juist zijn voor Amerika’ en onderbelicht worden in de huidige markt van opinies, aldus de eigenaar volgens AP News.

Jeff Bezos kocht de kwaliteitskrant in 2013, maar het is pas sinds de verkiezing van Donald Trump dat hij zijn eigenaarschap gebruikt om redactionele keuzes te beïnvloeden. De op drie na rijkste persoon ter wereld schaarde zich openlijk achter de nieuwe president, evenals andere mediagiganten zoals Mark Zuckerberg en Elon Musk.

Voorheen had deze sectie in de krant juist een brede focus. Dit was dan ook de reden voor opiniechef David Shipley om ermee te stoppen. Dit terwijl juist hij een cartoon weigerde te publiceren waarin Bezos’ bewondering voor Trump werd uitgebeeld.

Cartoonist Ann Telnaes maakte deze cartoon, waarin onder andere eigenaar Jeff Bezos knielde voor Donald Trump, om kritiek te leveren op de miljardairs in de technologie- en mediasector die hun best doen om in de gunst te komen bij de aankomende president Trump. Toen de cartoon niet werd gepubliceerd, stapte zij op bij de The Washington Post.

Ik heb me niet eerder zo zwart gevoeld

0

Drie jaar geleden, bij het uitbreken van de oorlog tussen Rusland en Oekraïne, nam ik meteen contact op met mijn vrienden in Oekraïne. Ze kwamen naar Rotterdam. Mijn huis werd tijdelijk het onderkomen van twee gezinnen. Met hulp van buren en vrienden kwamen er boodschappen, bedden, beddengoed en, via een oproep op LinkedIn, zelfs een koelkast.

Veel particulieren en gemeenschappen openden hun huizen en hart voor deze vluchtelingen. Op een gegeven moment waren er meer Oekraïners in de particuliere opvang dan in de opvang geregeld door gemeenten.

Ik nam deel aan een klankbordgroep voor de gemeente met allemaal particulieren die opvang verzorgden. We waren de eersten, en er was nog niets geregeld. Gemeenten en het Rijk gingen keihard aan de slag om sofinummers, onderwijs en zorg te regelen. Ambtenaren stonden in de crisismodus. Andere groepen vluchtelingen stonden erbij en keken ernaar. Ze ervaarden het verschil in bejegening als een klap in het gezicht.

‘Nederland is racistisch. Het land heeft nu haar ware kleuren getoond. Ik heb het nooit willen geloven, maar ik kan er nu niet omheen. Mijn familie mag niet stemmen. Waarom zouden we gaan stemmen? Op wie?’ De taxichauffeur van Turkse afkomst is gekwetst, boos en heeft zichzelf bij de groep ‘afgehaakt Nederland’ gevoegd. Het meten met twee maten is het duwtje.

En hij stond daar niet alleen in. Nog steeds hoor ik mensen klagen over hoe er voor Oekraïners wel huizen en meteen werk zijn, en voor de ‘echte hardwerkende Nederlanders’ niet. Soms zijn de sprekers volgens mij zelf lid van een gemarginaliseerde groep. In mijn hoofd mogen juist zij niet meegaan in dit narratief. Dat is mijn vooroordeel. Ik ben me ervan bewust.

‘Er is zoveel onzekerheid in het leven van vele gewone Nederlanders, dat angst en de leugens de overhand krijgen’

In de afgelopen drie jaar is de bestaanszekerheid van mensen onder druk komen te staan. En die onzekerheid leidt tot onrust en onvrede. De zondebok voor deze stress is snel gevonden. Het is ‘de ander’.

Nu heb ik 9/11 meegemaakt en de moorden op Pim Fortuyn en Theo van Gogh. Nooit gedacht dat ik weer zulke islamofobie zou zien of het gevoel zou hebben mezelf te moeten bewijzen, dat ik het waard ben om een Nederlander te zijn. Maar toen kwam de oorlog in Oekraïne, de horror van 7 oktober in Israël, het politieke debacle met PVV en NSC, en de motie Becker. Ik heb me niet eerder zo zwart gevoeld als ik me nu voel.

Wanneer ik er met andere Nederlanders van kleur of met een migrantenachtergrond over spreek, vloeien er tranen. De impact van de gure wind is immens. Ondertussen hebben ook wij minder bestaanszekerheid. Ook wij hebben moeite met het vinden van een betaalbare, geschikte woning. Ook wij kunnen niet altijd elke maand de vaste lasten betalen.

Maar wij wijzen niet naar ‘de Ander’. Wij kijken naar de politiek. Het neoliberale denken. De doorgeschoten marktwerking die niets te zoeken heeft in onderwijs, zorg, openbaar vervoer, de energiemarkt of huisvesting. Wij kijken naar de kiezers van de PVV die zich laten bedonderen. Huurverlaging, eigen risico in de zorg weg, een ziekenhuis behouden, het zijn allemaal voorbeelden van loze beloften. Ondertussen kijkt Wilders vol bewondering naar Trump, een gek die de hele wereldorde op zijn kop zet en zich niets aantrekt van Europese soevereiniteit of het zelfbeschikkingsrecht van de Oekraïners.

Er is zoveel onzekerheid in het leven van vele gewone Nederlanders, met en zonder werk, juist in de basis van wonen en financieel rondkomen, dat angst en de leugens de overhand krijgen. Feiten worden met persoonlijke anekdotes en onderbuikgevoelens van tafel geveegd. De oren zijn verstopt, de ogen alleen gericht op het eigen gelijk. Het zorgt bij mij voor een gevoel van wanhoop. Hoe te handelen, te spreken om iedereen mee te krijgen en samen te brengen? Hoe verdrijf je het beeld van ‘de Ander’? Wie het weet mag het zeggen.

Duitse moslims stemden voornamelijk links

0

Duitse moslims stemden bij de afgelopen verkiezingen overwegend op Die Linke en andere linkse partijen. Dit meldt het Duitse weekblad Junge Freiheit.

Als alleen moslims hadden gestemd, zouden de AfD en de CDU/CSU nauwelijks relevant zijn geweest, schrijft de Duitse krant op basis van een enquête. Van de islamitische kiezers stemde 29 procent op Die Linke. Ook de sociaaldemocratische SPD deed het goed, met 28 procent van de moslimstemmen.

Hoewel Die Linke slechts 8,8 procent van de landelijke stemmen haalde, won de partij wel in zes kiesdistricten, waaronder Neukölln, een wijk in Berlijn waar veel moslims wonen. Deze winst was te danken aan Ferat Koçak, een politicus met Turkse en Koerdische wortels.

De AfD kreeg vooral steun van niet-religieuze Duitsers, blijkt verder uit de cijfers. Ook de stem van christenen werd onderzocht. Katholieken en protestanten stemden overwegend op de CDU.

Bewapende Israëliërs opgepakt op Schiphol, twee dagen na Maccabi-rellen

0

Vorig jaar werden twee bewapende Israëliërs twee dagen na de Maccabi-rellen op Schiphol opgepakt. Maandag stond één van voor de rechter, nadat hij zes maanden vast had gezeten. Zo meldt De Telegraaf.

De twee mannen zouden na de Maccabi-rellen een Joodse delegatie hebben begeleid voor een ‘internationale organisatie’, meldt de Telegraaf. De man die terechtstaat, is de Limburgse sportschoolhouder Gabriël G. Hij is geboren in Israël en een vechtsportspecialist.

Tegenover de rechter zei G. dat hij ‘alarmerende inlichtingen uit Israël’ had ontvangen. ‘Vanwege de hoog opgelopen spanningen was er kans op een aanslag. Daarom besloot ik wapens mee te nemen. Ik heb daar nu ontzettend veel spijt van’, aldus G. in de rechtszaal.

De nieuwssite Turkinfo beticht Nederlandse media en de politiek ervan de Israëlische dreiging zes maanden lang ‘geheim te hebben gehouden’, terwijl de Marokkaanse en islamitische gemeenschap ‘lange tijd’ in het verdachtenbankje werd gedrukt.

Turkinfo vraagt zich openlijk af wat de Nederlandse reactie zou zijn als ‘een bewapende Marokkaan, Turk of andere moslim’ op Schiphol zou zijn opgepakt. ‘Waarom wordt deze man niet van terreur beschuldigd?’