De zaak rond de Hagia Sophia laat zien: islamisering bestaat wel degelijk

Gert Jan Geling
Gert Jan Geling
Publicist. Kernlid van de denktank Liberales. Onderzoeker aan het Leids Universitair Centrum voor de Studie van Islam en Samenleving dat verbonden is aan de Universiteit Leiden.

Lees meer

Iedereen die het nieuws over Turkije de afgelopen tijd gevolgd heeft zal het meegekregen hebben: de beslissing van de Turkse rechter om de Hagia Sophia – eerst een Byzantijnse kathedraal en daarna een moskee – van een museum weer terug in een moskee te veranderen. Hiermee wordt het besluit van Kemal Atatürk, die in 1935 de moskee veranderde in een museum, in een klap ongedaan gemaakt.

De rechtszaak die hieraan ten grondslag lag was aangespannen door een groep conservatieve moslims in Turkije. Ook de Turkse president Erdogan en zijn aanhangers drongen al langere tijd aan op deze verandering. Na het vonnis tekende Erdogan dan ook meteen een decreet om de status van het gebouw te veranderen en het als moskee in gebruik te nemen.

De beslissing van de Turkse rechter en het streven van Erdogan en zijn aanhangers laten zien dat islamisering wel degelijk bestaat. Zij bestaat niet in een vorm die in het Nederlandse debat vaak wordt aangehaald: het angstbeeld van Wilders en de zijnen dat Nederland islamitisch wordt door islamitische migranten. Maar zij bestaat wel op een veel fundamentelere wijze. In Turkije namelijk islamiseert het regime de samenleving en de staat.

Het Turkse parlement neemt wet- en regelgeving aan die in lijn is met islamitische principes. Schoolboeken krijgen een conservatief-islamitische inhoud. En een museum, dat ooit de grootste kathedraal van het christendom was, wordt een moskee. Dit is allemaal in lijn met het klassieke islamistische principe dat eerst de staat overgenomen moet worden zodat vervolgens staat en samenleving verregaand geïslamiseerd dienen te worden totdat de islam niet alleen in de privésfeer, maar ook in de publieke sfeer de dienst uitmaakt.

De verandering van de Hagia Sophia in een moskee is hiermee een overwinning voor het islamisme. De Hagia Sophia als museum was voor islamisten in Turkije wat abortus is voor conservatieven in de Verenigde Staten: een symbool van progressieven en seculieren, een schandvlek op het conservatief-religieuze blazoen die zo snel mogelijk uitgewist moet worden.

Islamisme en Turks nationalisme vormen de giftige cocktail waarop Erdogans en zijn aanhang al jaren voortdrijven

Erdogans overwinning werd niet alleen door zijn aanhangers in Turkije uitgebreid gevierd, maar ook in Nederland. Dit leidde tot islamistische uitingen, zoals mensen die op social media van de daken schreeuwden dat men zo snel mogelijk wilde bidden in de nieuwe moskee. Maar ook tot nationalistische uitingen, vanwege de kritiek die Turkije van diverse landen en de Verenigde Naties kreeg. Islamisme en Turks nationalisme vormen dan ook de giftige cocktail waarop Erdogans en zijn aanhang al jaren voortdrijven.

De vraag is nu: wat kan hieraan gedaan worden? Mijns inziens vrij weinig. De kogel is door de kerk. Het is onwaarschijnlijk dat deze beslissing onder het bewind van Erdogan nog ongedaan gemaakt wordt. Hooguit kunnen we hopen dat de Hagia Sophia nu niet ten prooi zal vallen aan een beeldenstorm die ervoor zorgt dat alle christelijke elementen van het gebouw vernietigd worden.

Het enige wat ons rest is waakzaamheid. Waakzaam voor het feit dat islamisering wel degelijk bestaat, en dat het met name de seculiere structuren in overwegend islamitische landen treft. De strijd tegen deze islamisering wordt dan ook niet in het Westen, maar vooral in de zogeheten islamitische wereld gestreden. Seculieren en liberalen, moslims én niet-moslims, strijden hier samen tegen islamisten die de islam zowel de staat als de samenleving willen laten domineren. Hun strijd verdient onze steun en sympathie, in Turkije en elders ter wereld.

Nu u hier toch bent...

Goede journalistiek kost geld. Leden en donaties maken onze gebalanceerde berchtgeving over biculturaliteit, zingeving en vrijheid mogelijk. Steun ons daarom als u ons werk belangrijk vindt.

Vertel mij meer!

- Advertentie -

5 REACTIES

  1. Vanaf het begin van de dictatorisch leiderschap van Erdogan is hij bezig geweest om de Ottomanse Islamitisch staat Turkije te herstellen.
    Alles wat de oude geliefde, democratisch president Attaturk had kunnen bereiken, na WW 1 om Turkije tot een moderne westerse land te maken, wordt door Erdogan stat voor stap vernield. Geen jaarlijkse bezoek meer van duizenden aan het mausoleum van oud pres. Attaturk. Vorige jaar kondigde Erdogan dat jonge vrouwen hoeven niet hoog opgeleid te worden…Ze moeten vroeg trouwen en tenminste 3 kinderen baren voor de nieuwe Islamitisch staat Turkije. Eeuwen geleden was de Aya Sophia een Grieks Orthodoxe kathedraal. De ikonen binnen de kerk bestaan nog steeds.
    Totdat de Ottomanen het overnam tijdens een bloedige oorlog tegen de Christenen. Kort na WW 1, verklaarde pres. Attaturk de Aya (Hagia) Sophia als een Turks museum…voor alle gelovigen en toeristen. Helaas gaat de haat tegen de Grieken nog steeds door. Turkije weigert nog steeds te verenigen met de Griekse Christenen op het eiland Cyprus. Dit is een van de reden dat de meeste EU landen weigeren Turkije tot de EU te accepteren.

  2. Het gebouw staat in Turkije, dus mogen ze zelf bepalen wat ze er mee doen. Overal ter wereld
    krijgen gebouwen een nieuwe functie ; in heel Europa worden kerken gesloopt of omgebouwd,
    daar hoor je niemand over. West Europa is geen christelijk werelddeel meer ; de meeste mensen
    komen nooit in een kerk. Kijk naar de landen waar de islam de grootste godsdienst is ; de andere
    geloven worden gehinderd. De oude Synagoge in Den Haag is een moskee ; wie klaagt daarover ?
    Er zijn zelfs twéé enorme minaretten naast gebouwd. De moskee is genaamd naar die in Israël;
    een sarcastische verwijzing naar de oude functie van synagoge.

    • Een vraag aan ‘Dan’: mag volgens jou de Nederlandse regering het Paleis op de Dam veranderen in een moskee? Omdat ‘het in Nederland staat, dus ‘we’ mogen zelf bepalen wat we er mee doen’? Als je meent van niet, zijn dan niet dezelfde tegenargumenten van toepassing op de Aya Sofia?

  3. Een vraag aan ‘Dan’: mag volgens jou de Nederlandse regering het Paleis op de Dam veranderen in een moskee? Omdat ‘het in Nederland staat, dus ‘we’ mogen zelf bepalen wat we er mee doen’? Als je meent van niet, zijn dan niet dezelfde tegenargumenten van toepassing op de Aya Sofia?

    • Het is geen geheim dat de moslims proberen oude kerken en synagogen over te nemen.
      Vorige jaar probeerden zij de oude Synagoge in Deventer overnemen. Zij wilden deze historische gebouw gebruiken als een eet ruimte! en voor
      moslim vergaderingen. Gelukkig wordt deze prachtige gebouw nu hersteld, en wordt in de toekomst voor kleine concerten gebruikt.
      De synagoge in Deventer heeft ook een prachtige kleine orgel, die ook hersteld wordt. Zowel joodse als christenen groepen steunen het
      volledige herstel fonds

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here