7.4 C
Amsterdam

Hoe kijk jij terug op de Maccabi-rellen en de nasleep ervan?

Tayfun Balcik
Tayfun Balcik
Journalist en historicus.

Lees meer

Op 7 november waren er gewelddadigheden in Amsterdam tussen Maccabi-supporters en Amsterdammers. Politici reageerden fel op de Marokkaanse en islamitische achtergrond van relschoppers en spraken over een integratiecrisis en het mogelijke intrekken van de Nederlandse nationaliteit. Hoe kijkt ons panel hierop terug?

 

Mostafa Hilali, militair

‘Ik merk dat ik een hele gekke mix voel van verdriet en boosheid tegelijk voel. Verdriet voor al die goedbedoelde, nette, keurige jongens en meisjes van biculturele afkomst, die hier derde, vierde generatie zijn, en nog steeds te horen krijgen dat zij extra moeten oppassen dan een Jan en Klaasie die ook wel van een relletje houden in de provincie of tijdens voetbalwedstrijden. Jan en Klaasie hoeven namelijk nooit bang te zijn om hun nationaliteit kwijt te raken. Mijn boosheid zit hem vooral in wanneer deze dubbele maat ooit gaat stoppen? Wanneer gaan politici nou eens zeggen, dit zijn niet ‘hun’ jongeren die zich misdragen, maar ‘onze’ jongeren die zich misdragen?

‘Wanneer gaat deze dubbele maat ooit stoppen?’

De rellen zijn onacceptabel. Maar het is nog veel meer onacceptabel dat er nu juridisch echt wordt onderzocht om paspoorten af te pakken. Dit maakt veel los in de onze gemeenschappen, en wat mij betreft is het tijd om als een CIDI echt een belangenbehartiger te hebben voor onze gemeenschappen. Laten we als islamitische gemeenschap echt verenigen met zoveel mensen en denkkracht, zodat we niet steeds een speelbal worden van politici, maar een echte speler zijn in Nederland. Laat ze maar bij ons aankloppen voor advies en beleid en niet alleen maar slijmen tijdens verkiezingen voor stemmen.’

Dimple Sokartara, communicatieadviseur

‘Toen ik zag en hoorde wat er die avond allemaal in Amsterdam gebeurde, raakte ik geagiteerd, vooral vanwege feiten zoals dat deze hooligans (met hun achtergrond als soldaten in het Israëlische leger) in Nederland mochten zijn voor een voetbalwedstrijd, dat er zoveel politie en ME’ers werden ingezet om dit te faciliteren, dat het werd toegelaten om de Palestijnse vlag van een huis te halen en verbranden. Om dan nog te zeggen dat er sprake is van antisemitisme en zelfs een pogrom, maakt me erg van streek.

‘Ook moest ik echt even sociale mediaplatforms vermijden’

‘Zo zie je maar weer hoe het narratief door grote media en politici geschetst kan worden en welke effecten dat kan hebben op polarisatie. Kort daarna was ik in het buitenland, en elke keer als ik iemand sprak over de situatie in Nederland, kon ik me eigenlijk niet goed uitdrukken. Schaamte en boosheid overheersten. Ook moest ik echt even sociale mediaplatforms vermijden, omdat ik merkte dat ik het niet meer aankon.’

Ruben Arnhem, docent

‘De rellen in Amsterdam, hebben mij doen beseffen dat de veiligheid in ons land, niet gewaarborgd kan worden. We hebben kunnen zien dat Halsema haar geliefde kansparels niet in bedwang kan houden.

Tijdens een Kristallnacht 2.0 konden enkele barbaren probleemloos losgaan op Joodse Amsterdammers en Israëliërs die in ons land te gast waren. Gaan wij zo met gasten om in Nederland? Wie zijn de volgende slachtoffers? Christenen, homoseksuelen, mensen met autisme? Hoe kan ik in het buitenland nog vol trots zeggen, dat ik uit het vrije en tolerante Nederland kom?

‘Het innemen van de Nederlandse identiteit is een uitstekende maatregel’

Hopelijk zullen de uitgedeelde straffen een waarschuwing voor anderen zijn. Het innemen van de Nederlandse identiteit is daar een uitstekende maatregel voor. Als het blijkbaar te moeilijk is om je fatsoenlijk te gedragen en je geen respect hebt voor de normen en waarden van het land, dan wens ik zo’n iemand veel succes in een ander land, waar zij zich wel thuis voelen.’

Ahmed Abdillahi, postbezorger

‘Het is niet zo dat de eerste voetbalrellen waren in Nederland. Het gebeurt vaker, waait over en dan gaat men weer tot de orde van de dag. Nu werd het enorm opgeblazen in de media, alsof het een ‘pogrom’ was tegen de Joodse bevolking van Amsterdam. Nee, het was actie, reactie. En toen werd de integratiediscussie er nog bijgehaald, terwijl er over en weer klappen zijn gevallen. Die Maccabi-hooligans waanden zich onaantastbaar. Ze gingen heel provocatief te werk en vielen mensen gewoon aan. Ik schrok er van dat in de eerste dagen in de landelijke media niet ter sprake kwam.

‘We kunnen samen een prachtig land van Nederland maken’

Aan de andere kant, zag ik ook dat er een tegengeluid ontstond. De schrijver Abdelkader Benali verwoordde het heel mooi, hij was in de jaren na 9/11 naar eigen zeggen naar Italië gevlucht. Dat wou hij nu niet meer doen. We moeten terugvechten en ons invechten. Dat vind ik hoopgevend. Er zijn helaas kwaadaardige, politieke krachten in de samenleving die niet het beste voor hebben met migrantengroepen. In tijden van economische crises hebben zij de wind mee. Daarom is het voor ons, gemarginaliseerde groepen nog belangrijk om ons mannetje te staan. Wij blijven hier. We gaan niet weg. En iedereen die daar problemen mee heeft, is zelf het probleem. We kunnen samen een prachtig land van Nederland maken. Volksmenners willen alleen maar vernietiging voor macht.’

Jakob de Jonge, kunstenaar

‘Ik sta als witte Nederlander natuurlijk meer uit de wind dan Marokkaanse en islamitische Nederlanders. Bij deze groepen is het veel harder aangekomen, omdat het over hen gaat en hun bestaansrecht in Nederland constant wordt ondermijnd. Ze worden als onbetrouwbaar en ongewenst gebrandmerkt en als niet-Nederlands beschouwd. Dat is extreem schadelijk. Daarom vind ik dat wij als witte Nederlanders voor honderd procent onze solidariteit moeten betuigen aan al onze landgenoten met een Marokkaanse of islamitische achtergrond. Zij horen hier en dit racistische kabinet destabiliseert de samenleving door bepaalde bevolkingsgroepen onterecht zwart te maken en conflicten aan te wakkeren. Ik ben geschokt dat er nog steeds geen bodem in zicht is voor de mate waarin dit kabinet bereid is de rechten en vrijheden te ondermijnen. Ze creëren een hetze, gebruikmakend van leugens, Israëlische propaganda en valse antisemitisme-verwijten, voor hun eigen islamofobe doeleinden en om Israël ongehinderd door maatschappelijk protest een genocide te laten uitvoeren.

‘Dit racistische kabinet destabiliseert de samenleving door bepaalde bevolkingsgroepen onterecht zwart te maken’

We moeten een blok vormen tegen dit kabinet en werken aan een nieuw Nederland voor ons allemaal. We hebben nieuwe politieke leiders nodig. Het is tijd om deze generatie politici met pensioen te sturen, want ze maken ons land kapot.’

Ayala Levinger, softwareontwikkelaar

‘Ik vermeed de straten van Amsterdam, toen de zionistische mensenmassa uit Israël hier was. Ze staan bekend om hun racisme en ik wist dat het niet veilig kon zijn. Ik draag bovendien altijd een kuffiyeh. In verschillende groepen ging het al rond dat het uit de hand kon lopen. De nasleep vond ik echt choquerend. Dat de burgemeester van de meest internationale en multiculturele stad van Nederland ervoor heeft gekozen om te zeggen dat racistische hooligans onze ‘gasten’ waren en dat we hen welkom horen te heten, was simpelweg verbijsterend. Dus het is kennelijk oké, dat gewelddadige Israëliërs marcheren en ‘Dood aan Arabieren’ en ‘Er is geen school in Gaza, want er zijn geen kinderen meer’ roepen. Het was zeer beledigend om deze mensen te beschouwen als ‘onze gasten’. Zo gedraagt een gast zich niet.

‘De nasleep vond ik echt choquerend’

Als iemand die Joods is, was ik bovendien ziedend om het misbruik van onze identiteit. Ik zeg onze, omdat ik niet de enige Jood ben die er zo over denkt. Dat de poging van racisten niet welkom te heten een ‘pogrom’ is genoemd, maar dat hun gebonk aan de deuren van woningen en het breken van ramen niet wordt veroordeeld is een cynisch misbruik van de Kristallnacht. Dat de media, onze politici en zelfs de koning denken dat de reden voor de rellen antisemitisme was, laat volgens mij weer zien hoe Nederland haar minderheden in de steek laat en in gevaar brengt, inclusief ons Joden.’

Nu u hier toch bent...

Goede journalistiek kost geld. Leden en donaties maken onze gebalanceerde berichtgeving over biculturaliteit, zingeving en vrijheid mogelijk. Steun ons daarom als u ons werk belangrijk vindt.

Vertel mij meer!
- Advertentie -