13.2 C
Amsterdam

Nieuwe podcast voor Afro-Nederlanders. ‘Wij moeten ons verhaal vertellen’

Ewout Klei
Ewout Klei
Journalist gespecialiseerd in politiek en geschiedenis.

Lees meer

In Laten We Praten bespreken drie jonge Afro-Nederlanders heikele onderwerpen. ‘Armoede komt onder bi-culturele Nederlanders meer voor.’

Drie jonge Afro-Nederlanders – maatschappelijk werker, trainer en coach Wendy Lopes (33), ICT’er, dichter en rapper Glodi Mbwete (30) en voedingsspecialist en muziekmaker Domino Ofori (26) – begonnen in coronatijd de podcast Laten We Praten. Wendy is geboren in Nederland en heeft Kaapverdische roots; Glodi heeft Congolese wortels en Domino is geboren in Ghana, maar groeide op in Nederland. De drie kennen elkaar van een christelijke Pinkstergemeente in Den Haag. Ze bespreken onderwerpen waar in de Afro-Nederlandse gemeenschap, maar ook daarbuiten, vaak een taboe op ligt. De podcast trekt steeds meer luisteraars en werd in 2022 genomineerd voor de Haagse Media Awards en de Dutch Podcast Awards. In mei jaar won Laten We Praten de Pitcher Perfect 010.  De Kanttekening ging met de drie makers in gesprek.

‘Tijdens de coronaperiode ging alles op slot en besloot ik te gaan hardlopen’, zo begint Glodi zijn verhaal. ‘Eerst luisterde ik naar muziek, maar na een tijdje was ik dat zat en ging ik podcasts luisteren, vooral over voetbal. Op 10 september 2021 bracht ik, ik maak ook muziek, het nummer Breek de Stilte uit, waarin ik het onder andere over zelfmoord en depressie heb. En toen kwam ik op het idee om zelf een podcast te beginnen over deze en andere zware onderwerpen. ’

Glodi vroeg twee goede vrienden, Wendy en Domino, om mee te doen aan de podcast. ‘Ik ken hen al heel lang van de kerk. Een podcast maken met vrienden is makkelijker. Dan voel je je meer op je gemak.’

Wendy Lopes (beeld: YouTube)

In Laten We Praten kaarten Glodi, Wendy en Domino onderwerpen aan die zij, net als veel luisteraars, zelf ook lastig vinden. ‘Het gaat over geestelijke gezondheid, racisme, biculturaliteit, rouw, enzovoort’, vertelt Glodi. ‘Over deze onderwerpen brainstormen we met ons drieën. En daarnaast brainstormen we met het backstage team die de opnames maakt. We hebben hiervoor ook een WhatsApp-groep, waarin we onze ideeën gooien.’

Wendy: ‘In onze afleveringen zit altijd een rode draad. We introduceren eerst het onderwerp, dan delen we onze eigen ervaringen en aan het einde geven we tips, bijvoorbeeld waar je aan kunt kloppen voor hulp als je kampt met depressieve klachten of iets dergelijks.’

De aflevering over bruiloften, die nog moet uitkomen, vindt Domino de meest geslaagde recente opname. ‘Dat was een erg grappige aflevering. Maar de afleveringen over menstruatiearmoede, een onderwerp dat toch wat verder van mij afstaat, en gierigheid vond ik ook leuk om over na te denken. Er is een dunne scheidslijn tussen gierigheid en krijgen waar je recht op hebt, ontdekte ik.’

Glodi, Wendy en Domino hebben nu zo’n twintig afleveringen van de podcast gemaakt. Veel onderwerpen zijn universeel en zou je ook kunnen bespreken met witte mensen. ‘Maar onze achtergrond speelt wel degelijk een rol’, vertelt Domino. ‘Het onderwerp menstruatiearmoede speelt voor Nederlanders met een biculturele achtergrond veel meer, omdat armoede onder deze groep Nederlanders meer voorkomt dan onder witte mensen. Dat geldt ook voor bruiloften. Biculturele mensen geven meer geld uit aan een bruiloft. Witte Nederlanders staan daar tegenwoordig vaak wat rationeler in, ook omdat zij gemiddeld vaker scheiden.’

Glodi zegt dat ze veel afleveringen nog steeds zouden maken, als ze wit zouden zijn. ‘Maar onze ervaringen zijn anders. We gaan anders met rouw om. In onze gemeenschap is het gebruikelijk dat er een aantal dagen van rouw zijn na het overlijden van familielid. Dit is vanaf het moment dat de persoon is overleden tot het moment dat hij of zij begraven is. Mensen komen dan over de vloer om samen te huilen, de familie te ondersteunen en bijvoorbeeld te helpen bij het huishouden, denk aan opruimen en koken. In aanloop van de begrafenis en op de dag zelf is uiteraard veel verdriet, maar er wordt bijvoorbeeld veel muziek gedraaid en gegeten om zo de persoon te eren. Het wordt (soms) groots aangepakt. De gemeenschap komt samen om de familie te ondersteunen. Er wordt veel gebeden, hardop gehuild en het kan soms echt intens zijn, maar op één of andere manier zijn dat momenten waar je kracht uit kan putten. Je wordt in feite gedragen door de gemeenschap en je rouwt samen, terwijl het hier anders aan toe gaat.’

Glodi Mbwete (beeld: YouTube)

Ook bruiloften worden anders gevierd, vervolgt Glodi. ‘Denk hierbij bijvoorbeeld aan bruidsschat. De bruidsschat is een symbolisch gebaar van de man naar de vrouw en haar familie, dat hij met haar wilt trouwen. Het is een eeuwenoude traditie. Het is niet zo dat de vrouw ‘gekocht’ wordt. Het is onderdeel van de traditionele bruiloft. Tijdens deze bruiloft komen beiden families bij elkaar om elkaar te ontmoeten. De bruidsschat kan bestaan uit een geldbedrag maar ook goederen of producten. Zoals een trouwring een teken is van een verbond, zo is de bruidsschat een teken van het feit dat de man echt met de vrouw wil trouwen en zowel zijn familie als haar familie respecteert.’

‘Onze kracht is dat we delen uit onze ervaring, uit onze lessen’, vertelt Wendy. ‘Als ik een witte vrouw was geweest had ik een heel ander rugzakje bij mij, dacht en sprak ik vanuit een andere context, dan voerde ik met Glodi en Domino andere gesprekken, want onze invalshoek was heel anders. Je kunt bepaalde onderwerpen niet goed bespreken als je ze niet hebt beleefd. Als witte Nederlander kun je over biculturaliteit praten, maar alleen abstract. Het is heel anders wanneer je het leeft. De kracht van onze podcast is dat we alleen praten over onderwerpen die we hebben geleefd.’

Glodi: ‘Ik heb het gevoel dat we nu ons verhaal moeten vertellen. Ik heb een goede jeugd gehad. Ik heb in mijn leven heftige dingen meegemaakt, waaronder het overlijden van mijn vader. Zijn dood kwam hard aan, maar ik heb het verwerkt in mijn muziek en gedichten en nu ook in deze podcast. Dáár zit mijn noodzaak. Ik heb dingen meegemaakt, dingen geleerd en ervaren. Die wil delen met anderen. En dat kun je op verschillende manieren doen.’

Laten We Praten krijgt steeds meer luisteraars. Op YouTube zijn het er zo’n 200, op Spotify meer dan 500 en op social media meer dan duizend volgers. Wendy: ‘Ons doel is dat we mensen willen laten zien dat ze niet de enigen zijn die iets meemakenen met problemen worstelen. We krijgen ook veel feedback van luisteraars. In de comments, maar ook via privéberichten.’

Glodi wil graag dat Laten We Praten meer bereik krijgt. ‘We willen groeien. We hadden onlangs een livepodcast in Theater Zuidplein in Rotterdam. Daar zat ook publiek bij, mensen in de zaal kregen de gelegenheid om vragen te stellen en te reageren. En er was muziek. Het volgende seizoen, dat wordt seizoen vier alweer, willen we graag opnemen met publiek erbij. En we willen ook vaker gasten uitnodigen.’

Wekelijks zijn Godi, Wendi en Domino zo’n tien tot twintig uur bezig met de podcast. Wendy: ‘Het kost veel tijd. We maken de afleveringen, die daarna worden bewerkt door de editor. Vervolgens promoten we onze aflevering op Facebook, Instagram en TikTok. We zitten nu midden in ons opnameseizoen. Dan ben je er meer uren mee kwijt. Dat zijn we ook als we toewerken naar de liveshows.’

Domino Ofori (beeld: YouTube)

De podcast Laten We Praten maakt weinig kosten – de opnamestudio in Den Haag wordt gesponsord door Het Haags HipHop Centrum en is daarom gratis – en levert al een beetje geld op. Toch staan de baten nog niet in verhouding met de tijd die Glodi, Wendy en Domino erin steken. ‘Het begint nu al wel een beetje te lopen wat inkomsten betreft’, zegt Glodi. ‘Maar op dit moment loont het nog niet. We zijn nu bezig met investeren. Onze kwaliteit wordt ook steeds beter. Seizoen drie had niet bestaan, als we die andere seizoenen niet hadden gedaan. We krijgen ook meer aandacht. We zijn genomineerd voor prijzen en mochten in Theater Zuidplein optreden. Zulke events zorgen niet alleen voor meer naamsbekendheid, maar leveren ook geld op omdat bezoekers een ticket moeten kopen.’ Glodi vertelt dat ze vaker dit soort optreden willen doen in Rotterdam en Den Haag en ook met andere podcasts willen samenwerken, mits het goed bij de thematiek van Laten We Praten past.

En welke thema’s willen Glodi, Wendy en Domino in de toekomst bespreken? Glodi: ‘Misbruik in de familie. Hier had een luisteraar een bericht over geschreven. In onze cultuur kan het voorkomen dat de daders van seksueel misbruik worden beschermd om het gezin tegen schaamte te beschermen. Het slachtoffer wordt genegeerd. Dit taboeonderwerp moeten we bespreken.’ Wendy: ‘Ik wil graag een aflevering over grensoverschrijdend gedrag, waaronder straatintimidatie. Wat doe jij als man, als een meisje wordt lastiggevallen door een groep jongens? Grijp je in, of niet? Daarover moeten we praten.’ Domino: ‘Ik denk na over een aflevering over statussymbolen. Nodig je iemand bij je thuis uit, om op te scheppen over je huis? Of geef je iemand een lift, om op te scheppen over je auto? En andersom: waarom schaam je je voor je lelijke behang, of voor je oude versleten vloer? Waarom hechten wij belang aan al deze materialistische zaken? Daarover wil ik graag praten.’

Nu u hier toch bent...

Goede journalistiek kost geld. Leden en donaties maken onze gebalanceerde berichtgeving over biculturaliteit, zingeving en vrijheid mogelijk. Steun ons daarom als u ons werk belangrijk vindt.

Vertel mij meer!
- Advertentie -