8.1 C
Amsterdam

Adidas stopt campagne met Palestijns model vanwege kritiek

Lees meer

Het Duitse sportmerk Adidas heeft besloten om het Palestijnse model Bella Hadid uit zijn reclamecampagne te halen, vanwege gevoeligheden rondom de oorlog in Gaza.

Adidas lanceerde onlangs opnieuw de SL72, een retroschoen waar sporters tijdens de Olympische Spelen in München van 1972 voor het eerst op liepen. Maar met Bella Hadid als gezicht van deze campagne, maakten pro-Israëlische critici meteen de link met de moord op elf Israëlische atleten in 1972, door Palestijnse vrijheidsstrijders.

Het Palestijnse topmodel staat net als haar zus Gigi Hadid bekend om haar uitgesproken steun voor Palestina en kritiek op Israël. Volgens Bella Hadid maakt Israël zich schuldig aan genocide op de Palestijnse bevolking in de Gazastrook.

De Israëlische journalist en sociale media influencer Yoseph Haddad nam op X Bella Hadid op de korrel. Hij beschuldigde het topmodel ervan Hamas te steunen en noemde de Adidas-campagne ‘ongelooflijk, hypocriet en walgelijk’. De ngo StopAntisemitism en diverse pro-Israëlische sociale mediagebruikers uitten vergelijkbare kritiek.

Adidas schrok van de ophef en besloot daarom te stoppen met Bella Hadid. ‘We zijn ons ervan bewust dat er verbanden zijn gelegd met tragische historische gebeurtenissen, hoewel deze volledig onbedoeld zijn, en we bieden onze excuses aan voor de eventuele onrust of het leed dat hierdoor is veroorzaakt’, verklaarde het Duitse sportmerk tegenover het Franse persagentschap AFP.

Pro-Palestijnse activisten zijn woedend over het besluit van Adidas en zien dit als buigen voor de Israëllobby. Ze willen dat het Duitse sportmerk geboycot wordt.

- Advertentie -