De CEO van Nike heeft de activiteiten van het sportmerk in China stevig verdedigd, nadat hij daar geconfronteerd werd met een consumentenboycot.
Chinese consumenten zijn boos op Nike en andere westerse merken, nadat die bedrijven hun bezorgdheid hadden geuit over het vermeende gebruik van Oeigoerse dwangarbeid bij katoenproductie.
Nike maakt nu weer flinke winst in China, na verliezen als gevolg van de coronapandemie. De consumentenboycot mag geen roet in het eten gooien, vandaar dat Nike poogt om weer geliefd te worden bij de Chinese consument.
‘Nike is voor China en door China’, zegt CEO John Donahoe, die opmerkt dat zijn bedrijf al veertig jaar in China actief is.
In maart legde een groep westerse landen sancties op aan Chinese functionarissen vanwege hun rol bij de misdaden tegen de Oeigoeren in de provincie Xinjiang en andere islamitische minderheden. Nike, H&M en andere westerse bedrijven uitten vervolgens ook hun bezorgdheid over de Oeigoeren, die door de Chinese overheid als dwangarbeiders worden ingezet in de katoenindustrie. Hierna besloten Chinese consumenten, aangemoedigd door het communistische regime, westerse bedrijven te boycotten.
Ondertussen blijft China de mensenrechten van de Oeigoeren schenden. CNN bericht vandaag over een Oeigoerse man die 25 jaar gevangenisstraf heeft gekregen omdat hij zich schuldig zou hebben gemaakt aan ‘separatisme’, terwijl hij volgens zijn familie helemaal niets heeft gedaan.
Cijfers van de Chinese regering laten een sterke stijging zien van het aantal mensen dat lange gevangenisstraffen krijgt opgelegd in Xinjiang vanaf 2014, toen Pekings harde optreden tegen de Oeigoeren in de regio in de regio vorm kreeg, aldus CNN.