4 C
Amsterdam

Deze radicaal-rechtse denkers zien juist een bondgenoot in de islam

Lees meer

Uiterst rechtse mensen zijn niet per definitie anti-islam, laten wetenschappers Julian Göpffarth Esra Özyürek (London School of Economics) zien. Dat doen zij op de website van Open Democracy, de mensenrechtenorganisatie die wordt gefinancierd door multimiljardair en filantroop George Soros.

De twee schrijven dat sommige uiterst rechtse denkers de islam juist als bondgenoot zien. Moslims zouden een spirituele bezieling hebben die de ‘decadente’ Europeanen zouden hebben verloren.

Als voorbeeld noemen de auteurs de radicaal-rechtse Franse publicist Alain Soral (foto). Hij beschouwt de islam niet als een bedreiging, maar vindt dat de islam Europa juist helpt om terug te keren naar de oude spirituele en traditionele wortels. De waarden van de islam passen heel goed bij de waarden van het katholicisme, stelt hij.

Sommige rechtse denkers geloven dat de islam wellicht een tegengif kan zijn om het ‘Angelsaksische liberale kapitalisme en rationalisme’ tegen te gaan. Een van deze stemmen is kunstenaar Mushin Sebastian Hennig, die samen met Björn Höcke van Alternative für Deutschland een boek schreef. Hij bekeerde zich in de jaren negentig van de vorige eeuw tot de islam en heeft sterke banden met de kringen rond maandblad Islamitische Zeitung.

Hennig staat niet alleen, maar is duidelijk in de minderheid, betogen Göpffarth en Özyürek op Open Democracy. De meeste uiterst rechtse denkers die voor spirituele vernieuwing pleiten zien de islam niet als een bondgenoot, maar als een concurrent. Europa moet zich spiritueel vernieuwen, juist als tegenactie tegen ‘islamisering’, vinden zij. Onder deze groep bevinden zich ook niet weinig ex-moslims, zoals Youtube-influencer Feroz Khan en de tot het katholicisme bekeerde ex-moslima Sabatina James.

Ook vroeger waren sommige uiterst rechtse denker positief over de islam, schrijven de auteurs. In de jaren twintig was de islam heel populair in de Duitse Weimarrepubliek. Nationalisten beschouwden de islam als een middel om Duitsland spiritueel te vernieuwen. Ook het nationaalsocialisme zag de islam als bondgenoot, namelijk tegen een zogenaamd decadente, liberale, door Joden beheerste Westerse wereld.

- Advertentie -