8.6 C
Amsterdam

Digitale waakhond: sociale media schieten tekort tegen moslimhaat

Lees meer

Facebook, Instagram, TikTok, Twitter en YouTube doen te weinig om moslimhaat te bestrijden. Dat concludeert het Britse Center for Countering Digital Hate (CCDH) na onderzoek.


Met behulp van een eigen rapportagetool markeerden de onderzoekers 530 berichten op de vijf social mediaplatforms die ‘onverdraagzame en dehumaniserende’ inhoud bevatten. Denk dan aan racistische karikaturen en complottheorieën, zoals de beruchte omvolkingstheorie. Hoewel veel van deze inhoud gemakkelijk te identificeren was, besloten social mediaplatforms passief te blijven.


Twitter presteert bijzonder slecht, aldus de digitale waakhond. ’97 procent van de islamofobe berichten werd genegeerd.’ Ook Facebook (94 procent genegeerd), Instagram (86 procent) en TikTok (64 procent) laten veel liggen. Youtube (100 procent) maakt het al helemaal bont, aldus het centrum.

Volgens CCDH zijn er op Facebook speciale groepen opgericht die als doel hebben haat tegen moslims te verspreiden. Samen hebben ze 361.922 volgers.

Instagram, TikTok en Twitter stellen hun gebruikers in staat om hashtags zoals #deathtoislam, #islamiscancer en #raghead (‘kopvod’) te gebruiken. Content die via deze hashtags werd verspreid, kreeg minstens 1,3 miljoen views.

- Advertentie -