De Frans-Malinese zangeres Aya Nakamura is op internet aangevallen door racisten, omdat ze mogelijk zal optreden tijdens de openingsceremonie van de Olympische Spelen in Parijs deze zomer.
De 28-jarige Nakamura is een wereldwijde superster geworden met hits als Djadja, dat alleen al op YouTube meer dan een miljard views heeft. Ze wordt gezien als de populairste Franse zangeres sinds Edith Piaf, bekend van het lied La vie en rose.
Maar Nakamura is ook het trotse gezicht van de verwaarloosde banlieues (buitenwijken) van Parijs, waar veel beroemde Franse sporters en zangers vandaan komen – en waar binnenkort ook het Olympisch Dorp zal zijn gevestigd.
Mogelijk zal Nakamura de Olympische Spelen in Parijs openen met een muzikaal optreden, maar die gedachte alleen al maakt extreemrechts ziek. Nakamura zou ongeschikt zijn om Frankrijk te vertegenwoordigen, vinden ze.
Hoewel het nog niet zeker is of Nakamura de Olympische Spelen zal openen zijn er veel geruchten, helemaal nadat ze president Emmanuel Macron vorige maand sprak in het Elysée-paleis.
Afgelopen zaterdag hing een groepje rechtsextremisten een spandoek aan de oever van de Seine op met de tekst: ‘Echt niet, Aya. Dit is Parijs, niet de Bamako-markt.’ De racisten doelden daarmee op Bamako, de hoofdstad van Nakamura’s geboorteland Mali. Een dag later kwam de zangeres ter sprake tijdens een campagnebijeenkomst van de politieke partij Reconquête van de extreemrechtse politicus Eric Zemmour. De ex-presidentskandidaat beweerde dat ‘baby’s niet op rap stemmen of op lambada, noch op Aya Nakamura: ze stemmen op Mozart!’ Ook Gérard Larcher van de rechtse partij Les Républicains, sinds 2014 voorzitter van de senaat, deed een duit in het zakje. Hij hekelde de teksten van de songs van Nakamura, die soms seksueel getint zijn.
Behalve veel kritiek krijgt Nakamura ook veel steun. Het organisatiecomité van de Olympische Spelen steunt haar ook, en zegt ‘geschokt te zijn over de racistische aanvallen op de meest beluisterde Franse artiest ter wereld’.