4.3 C
Amsterdam

Franse studie: hoofddoekverbod op scholen is beter voor leerprestaties

Lees meer

Het hoofddoekverbod op Franse scholen is controversieel, maar volgens een nieuwe Franse studie heeft dit verbod er wel voor gezorgd dat moslimmeisjes betere cijfers haalden.

De studie vergeleek de schoolprestaties van moslimvrouwen die tussen 1971 en 1974 zijn geboren, en dus naar school gingen voordat het hoofddoekverbod werd ingevoerd, met de schoolprestaties van moslimvrouwen die tussen 1987 en 1990 geboren zijn. Het verbod werd in 2004 ingevoerd, maar al in 1994 werd scholen in Frankrijk geadviseerd op ‘opzichtige religieuze symbolen’ te verbieden.

Het onderzoek toont een ‘aanzienlijke toename van het opleidingsniveau’ aan onder de groep moslimvrouwen ‘die naar de middelbare school gingen en de pubertijd bereikten’ na het verbod van 1994. Dat vertelt onderzoeker Éric Maurin, hoogleraar aan de Ecole d’économie de Paris aan de Britse krant the Daily Telegraph.

Volgens hem valt deze stijging samen met de implementatie van het advies van 1994: hoe meer jaren moslimvrouwen na dit advies op de middelbare school hebben gezeten, hoe hoger hun opleidingsniveau. Ook zou het hoofddoekverbod de maatschappelijke integratie verbeteren.

De presentatie van de onderzoeksresultaten komt op een saillant moment: zondag vindt in Frankrijk de tweede ronde van de presidentsverkiezingen plaats. De radicaal-rechtse kandidate Marine le Pen, leider van Rassemblement National, wil een verbod op de hijab in de openbare ruimte.

- Advertentie -