7.2 C
Amsterdam

Franse tv-presentator ontslagen vanwege link Israëlisch nepnieuws

Lees meer

De Franse tv-zender BFM-TV ontslaat de Marokkaans-Franse journalist en presentator Rachid M’Barki vanwege zijn banden met een Israëlisch bedrijf dat gespecialiseerd is in nepnieuws.

De Franse krant Le Monde en de actieorganisatie Forbidden Stories onthulden in februari dat M’Barki bij verschillende gelegenheden onderwerpen had uitgezonden die niet waren gecheckt door de hoofdredactie, en mogelijk gesouffleerd waren door buitenlandse regeringen. De presentator was toen al door BFM-TV geschorst in afwachting van een intern onderzoek.

Rachid M’Barki (beeld: Wikimedia Commons)

Het mogelijke nepnieuws had betrekking op Russische oligarchen, Qatar en de Westelijke Sahara, die wordt bezet door Marokko. M’Barki kreeg de verhalen via ‘Team Jorge’, een Israëlische nepnieuwsfabriek die wordt gerund door Tal Hanan, een voormalige Israëlische militair. Team Jorge biedt klanten een arsenaal aan illegale diensten aan, zoals het hacken van e-mails en privé-berichten van tegenstanders en het opzetten van brede beïnvloedingscampagnes via een gigantisch netwerk van nepaccounts op sociale media.

Desinformatie-huurlingen

Volgens Le Monde en Forbidden Stories is Team Jorge een van de vele spelers in een groeiende wereld van ‘desinformatie-huurlingen’. Dit zijn mensen die hun kennis en kunde verhuren aan de hoogste bieder, die hier politieke voordelen uit wil halen.

Een van de nepverhalen die M’Barki aandacht gaf, ging over de sancties van de EU tegen Rusland en de impact daarvan op de handel in luxe jachtschepen in Monaco. Er werd beweerd dat tienduizend banen op de tocht stonden en dat de industrie een beroep had gedaan op prins Albert om in te grijpen. Maar dit verhaal is onbewezen.

M’Barki bracht ook een ander verhaal, dat ging over beschuldigingen van corruptie tegen een voormalige openbare aanklager uit Qatar. Ook dit verhaal is onbewezen, maar omdat het op televisie werd uitgezonden kreeg de roddel legitimiteit. Vervolgens berichtten allerlei twitteraccounts van Team Jorge over dit ‘nieuws’.

Daarnaast zond M’Barki een nieuwsitem uit over de Westelijke Sahara, die hij zelf de ‘Marokkaanse Sahara’ noemde. Daarmee steunde hij de illegale bezetting van dit gebied. Of de Marokkaanse regering betaald heeft voor dit item, hebben Le Monde and Forbidden Stories echter niet kunnen bewijzen.

M’Barki ontkent betaald te zijn om de verhalen te maken, maar hij geeft toe dat hij de redactionele controles van BFM-TV heeft omzeild. Hij zegt dat hij de rapporten van een tussenpersoon heeft gekregen en dat hij zijn eigen professionele oordeel heeft gebruikt bij de keuze om ze te gebruiken.

- Advertentie -