Terwijl de coalitie van vijf partijen (PRO, D66, VVD, CDA en Volt) in de Rotterdamse gemeenteraad rond is, klinkt er nu kritiek op de voorlopige samenstelling van het college. Van de tien gekozen wethouders is er waarschijnlijk slechts één bicultureel, schrijft het AD.
Devika Partiman, directeur van Stichting ‘Stem op een Vrouw’, reageert in een bijdrage op LinkedIn verbijsterd op de selectie van de wethouders. Volgens haar is zo’n zes op de tien inwoners van Rotterdam bicultureel en is de selectie geen goede afspiegeling van de Rotterdamse samenleving.
‘Dat je denkt dat dat kan, en dat trots kan presenteren, is beschamend en neokoloniaal. Eerder deze week kwam al in het nieuws dat we weer afstevenen op landelijk max zo’n 30 procent vrouwelijke wethouders. En dan hebben we het nog niet over biculturaliteit. En ook regelmatig met ‘hulp’ van onze progressieve partijen die van zichzelf vinden dat ze het zo goed doen en het probleem bij de rest ligt. De hele sector moet zich schamen – maar vooral hier iets aan doen. Dit is geen volksvertegenwoordiging. Wanneer laten we dit achter ons?’
Volgens het AD heeft de voorlopige samenstelling binnen coalitiepartij D66 ‘voor stevige discussies gezorgd.’
D66-raadslid Joan Nunnely is kritisch op de selectie. ‘Een stadsbestuur met vrijwel uitsluitend witte mensen is wat mij betreft onacceptabel in 2026. Een diverse stad vraagt om een bestuur dat herkenbaar is voor haar inwoners. Representatie zou heel vanzelfsprekend moeten zijn,’ zegt zij tegen de krant.
Eerdere pogingen om een coalitie te vormen met PRO, D66, VVD en Denk mislukten aangezien de VVD besloot eruit te stappen, omdat een coalitie met PRO én Denk te links zou zijn voor de partij. Volt en CDA nemen nu de zetels in die Denk eerder zou innemen.
Volgens de krant is het nog niet bekend wat er staat in het coalitieakkoord, dat vrijdag wordt gepresenteerd. Eerder lekte wel uit welke plannen de partijen hadden voordat de VVD eruit stapte.
Zo wilden de partijen onder meer flink investeren in de aanpak van dakloosheid en de woningbouw, met een belangrijke rol weggelegd voor de woningcorporaties en een leegstandverordening. Ook wilden de partijen eerste stappen zetten op weg naar een autoluw centrum in 2040. Of deze punten overeind zijn gebleven in het nieuwe coalitieakkoord, wordt pas vrijdag duidelijk.


