8.6 C
Amsterdam

Lesstof over ‘Marokkaans opvoeden’: ‘Schelden, dreigen en/of fysiek geweld’

Lees meer

Op social media is een foto opgedoken met aannames over de ‘Turkse’ en ‘Marokkaanse’ manier van kinderen opvoeden. Het gaat om een PowerPoint-presentatie van de educatieve uitgever Ardnas.

‘Uhm, dit is wat scholieren leren over Marokkanen?’ vraagt een twitteraar zich af. Een ander: ‘Hoe kan dit? Wie maakt dit soort racistische teksten in lesmateriaal?’

Ze verwijzen beiden op het kopje ‘1,7 Interculturele opvoeding’ in de PowerPoint-presentatie van uitgever Ardnas waar ‘enkele (mogelijke) algemene kenmerken van een traditionele Turkse en Marokkaanse manier van opvoeden’ staan opgesomd.

De ‘Turkse’ manier: ‘Kinderen mogen relatief lang opblijven; Respect voor ouders is belangrijk; Regels voor seksualiteit zijn streng en duidelijk; Basisschool is vooral voor cognitieve ontwikkeling en minder voor sociale ontwikkeling.’

En de ‘Marokkaanse’ manier: ‘Persoonlijke aandacht wordt opgevat als verwennerij; Ouders zullen niet vaak spelen met hun kinderen; Corrigeren thuis gebeurt soms door schelden, dreigen en/of fysiek geweld; School is vooral om te leren en niet om te spelen.’

Ardnas is naar eigen zeggen een aanbieder van ‘professioneel advies’ op het gebied van sport en beweging voor het onderwijs.

Denk-Kamerlid Stephan van Baarle noemt de lesstof op Twitter ‘het zoveelste voorbeeld van stigmatiserend lesmateriaal’ en stelt Kamervragen.

Ardnas reageert, na vragen door de Kanttekening, dat de betreffende slide inmiddels is verwijderd. ‘Wij betreuren het dat deze slide op deze wijze in een presentatie is gekomen.’

- Advertentie -