Harderwijk reageert op PvdA-wethouder Marjolein Moorman, die in een brief aan alle scholen in Amsterdam schrijft over de spanningen in de stad die volgden op de rellen van 7 november. Moorman legt in haar brief veel nadruk op Holocausteducatie, vanuit de veronderstelling dat veel islamitische leerlingen niet goed geïntegreerd zouden zijn. Harderwijk is ervan overtuigd dat nog meer Holocausteducatie contraproductief is, mede vanwege de slechte timing.
‘In een week waarin anti-Israëlische protesten stelselmatig en onterecht één op één met antisemitisme worden verbonden, en waarin gelijktijdig het Nederlanderschap van veel van onze leerlingen op nationaal niveau tot in den treuren wordt bediscussieerd, is dit niet wat scholen nu nodig hebben.’
De onderwijsassistente pleit daarom voor lesprogramma’s die het geweld in Gaza bespreken, meer inzicht geven in het Israëlisch-Palestijnse conflict en islamitische en andere leerlingen handvaten geven hoe ze hun verdriet en woede over het Palestijnse leed op een constructieve manier kunnen uiten. Ook moet de gemeente Amsterdam islamitische leerlingen duidelijk laten weten dat ook zij erbij horen en gehoord mogen worden.
‘Onze leerlingen verdienen het om extra gehoord te worden, om even ongelijk geknuffeld te worden, en om de verzekering te krijgen dat ze hier horen en hier mogen blijven. In plaats daarvan krijgen hun leerkrachten tips met een nadruk op Holocausteducatie.’