9.4 C
Amsterdam

Pedagogen: Vlaamse leraren te vaak wit

Lees meer

Terwijl Vlaamse klassen kleurrijker worden, blijven de diversiteitscijfers onder leraren achter. Dat meldt de Vlaamse krant de Morgen.


Uit een nieuwe nulmeting van de Vlaamse overheid blijkt dat 6,2 procent van de Vlaamse leraren een migratieachtergrond heeft. Dat was 4,9 procent in 2013. Maar ondertussen heeft bijna een kwart van de Vlamingen buitenlandse roots.

Experts zeggen dat deze kloof geen goede zaak is. ‘Leerkrachten met buitenlandse roots hebben de reflex om te denken aan bepaalde achtergrondkenmerken van leerlingen die andere roots hebben’, zegt pedagoog Els Consuegra. ‘Witte leerkrachten kunnen dat zeker aanleren, maar het is geen reflex.’


De Vlaamse Jeugdraad vraagt de regering werk te maken van een betere afspiegeling.

Een barrière voor het diverser maken van het lerarenkorps is het hoofddoekverbod op Vlaamse scholen. Dat weerhoudt jonge islamitische vrouwen nu vaak van het vinden van een job in het onderwijs. ‘Zeker gezien het lerarentekort vergt dat maar vijf minuten politieke moed’, zegt pedagoog Orhan Agirdag (foto).

Daar is de Vlaamse onderwijsminister Ben Weyts (N-VA) het niet mee eens: ‘We gaan geen principes te grabbel gooien onder druk. Je kan niet zeggen dat je graag les wil geven in het gemeenschapsonderwijs en dan weigeren een van de uitgangspunten, de neutraliteit, te respecteren.’

Het discours in onderwijsland wordt nog steeds bepaald door ‘kleurenblindheid’ en leerlingen uit etnische minderheden zijn daarvan de dupe, betoogde pedagoog Agirdag  eerder dit jaar op de Kanttekening.

- Advertentie -