Via influencers probeert China kritische berichtgeving over de behandeling van de Oeigoeren te neutraliseren. Dat blijkt uit een rapport van het Australian Strategic Policy Institute, een Australische denktank.
Uit het rapport blijkt dat tussen januari 2020 en augustus 2021 ten minste 546 pro-Chinese berichten zijn gemaakt over de regio Xinjiang, waar de Oeigoeren zich begeven, door 13 buitenlandse influencers. Ze kunnen filmen op locaties waar reguliere journalisten niet mogen komen.
De berichten bevatten video’s die een ‘totaal positief beeld van het leven in Xinjiang’ geven. Er wordt gefocust op het eten, de cultuur en de infrastructuur van de regio. Daarnaast zijn er meer ‘openlijk politieke’ video’s, die de massale opsluiting van Oeigoeren en dwangarbeid in twijfel trekken.
‘Die inhoud is in grote lijnen bedoeld om westerse media-rapportage en academisch onderzoek te ontkrachten, verklaringen van buitenlandse regeringen te weerleggen en beschuldigingen van wijdverbreide mensenrechtenschendingen in Xinjiang tegen te gaan’, aldus de Australische denktank.
Naar schatting miljoenen islamitische Oeigoeren zitten in Chinese heropvoedingskampen, die tot doel hebben de Oeigoerse identiteit en de islam te wissen. Steeds meer experts en parlementen spreken van genocide, ook omdat China bezig is met gedwongen anticonceptie onder Oeigoeren.
Begin december sloot Twitter duizenden accounts die enkel waren opgezet om pro-Chinese propaganda te verspreiden. En in april liep een vrouw die zich Laurène Beaumond, een ‘freelance journalist’ die ten strijde trok tegen Westers ‘nepnieuws’ over de Oeigoeren, tegen de lamp. Haar naam kwam niet voor in het Franse register voor beroepsjournalisten, ontdekte le Monde.
Volgens Eric Liu, een voormalig contentmoderator voor Chinese sociale media, is China de nieuwe ‘super-abuser’ op social media, zegt hij tegen the New York Times. Het doel is niet zozeer om de informatieoorlog te winnen, ‘maar om chaos en achterdocht te veroorzaken totdat er geen echte waarheid meer is’.