10 C

Religieuze leiders schrijven open brief aan Wilders

Zes religieuze leiders hebben Geert Wilders een open brief geschreven. Ze zijn bang dat veel mensen zich in Nederland niet meer welkom voelen, nu de PVV met 37 zetels de verkiezingen heeft gewonnen.

De zes feliciteren Wilders met zijn verkiezingsoverwinning, maar zijn niet blij met de uitlatingen die hij in het verleden heeft gedaan: ‘woorden doen ertoe’, schrijven ze. Veel islamitische Nederlanders hebben nu Wilders gewonnen heeft het gevoel dat ze onder druk staan en zijn bang dat ze niet meer welkom zijn in dit land. ‘Omdat een geloofsgroep zich jarenlang tot tweederangsburgers voelt gemaakt. Omdat alles waar zij in geloven, hoop uit halen, liefde uit putten en een leidraad uit halen, verboden zou moeten worden.’

Wel zijn de zes blij dat de PVV-leider heeft uitgesproken dat hij, als hij premier wordt, de premier van alle Nederlanders wil zijn. ‘Ongeacht hun geloof, sekse of kleur.’ Daar willen de zes Wilders aan houden. ‘Het is van groot maatschappelijk belang dat genoemde angsten worden weggenomen, dat we elkaar waardigheid bewaken en samen werken aan een harmonieuze samenleving. Een samenleving die open en verdraagzaam is, niet alleen vanuit het eigenbelang maar juist vanuit het gezamenlijk belang.’ Dat vergt volgens de zes inzet en inspanning. Ze eindigen met een citaat van Vaclav Havel, de beroemde Tsjechische schrijver en latere president: ‘Hoop is ergens voor werken, omdat het goed is.’

De zes willen graag op korte termijn met Wilders in gesprek, ‘om invulling en gestalte te geven aan uw belofte om er te zijn voor elke Nederlander, ongeacht hun geloof, sekse of kleur.’

De brief is ondertekend door Muhsin Köktas, voorzitter Contactorgaan Moslims en Overheid, Rabbijn Awraham Soetendorp, jongerenimam Shamier Madhar, Geert van Dartel en Christien Crouwel van de Raad van Kerken in Nederland, pastoor Ad van der Helm van Stichting Prinsjesdagviering en Bikram Lalbahadoersing, voorzitter In Vrijheid Verbonden.

- Advertentie -