Rotterdam zet statushouders voor de klas

Lees meer

Veertien Syrische en Turkse statushouders kunnen over anderhalf jaar weer hun oude beroep van docent oppakken. Dankzij het nieuwe leer-werktraject ‘Statushouders voor de klas in Rotterdam’ helpt de gemeente Rotterdam hen aan een baan.


Het gaat om Syrische statushouders die gevlucht zijn voor de burgeroorlog en om Turken die hun koffers hebben moeten pakken vanwege de klopjacht na de mislukte coup van juli 2016. Ze zijn blij dat de gemeente Rotterdam hen deze kans geeft.

Eén van de statushouders is de 43-jarige Ayla. Aan RTV Rijnmond vertelt ze dat graag weer natuurkunde doceert op school, maar dat haar taalniveau nu nog niet genoeg is. ‘Met dit project kunnen we straks stevig in onze schoenen voor de klas staan’, zegt ze.


Een andere cursist is de 43-jarige Kürsat, die ook natuurkunde heeft gedoceerd. Hij kijkt uit naar het natuurkunde-lab, waar hij samen met leerlingen proefjes kan uitvoeren. ‘Nieuwsgierige experimenten doen met studenten, ja leuk’, vertelt hij aan RTV Rijnmond.

De gevluchte docenten verkleinen het lerarentekort. Maar om optimaal te kunnen functioneren als docent moeten ze de Nederlandse taal beter onder de knie krijgen. Ook moeten ze wegwijs worden gemaakt in het Nederlandse onderwijssysteem.

Het project om statushouders voor de klas te houden is een initiatief van de gemeente Rotterdam, het de Rotterdamse scholenkoepel LMC Voortgezet Onderwijs, de Hogeschool Rotterdam en de Stichting voor Vluchteling-Studenten UAF. Het UAF heeft in vier andere regio’s eerder vergelijkbare projecten opgestart.

- Advertentie -