15 C
Amsterdam

Turkije blokkeert zesentwintig websites die over veroordeling journalist schrijven

Lees meer

Een Turkse rechtbank heeft de toegang tot zesentwintig nieuwswebsites, blogs en sociale media accounts geblokkeerd, omdat ze berichten schreven over de veroordeling van de Deutsche Welle journalist Bülent Mumay. Zo meldt Reporters Without Borders Turkije (RSFT).

Mumay zelf is veroordeeld voor het ‘verspreiden van persoonlijke data’ van het bouwbedrijf Met-Gun Insaat. Naar verluidt deelde Mumay in 2020 op zijn Twitter-account informatie over de banden van het bouwbedrijf met de gemeente Istanbul en het in gebreke blijven bij een contract voor de aanleg van een metro. Het bedrijf wilde dat geheim houden, in strijd met een gerechtelijk bevel.

DW gaat in beroep tegen het vonnis. Onder de websites die platliggen, zitten Deutsche Welle Turkish, Diken, Kısa Dalga, T24 en Bianet.

De Turkse autoriteiten treden de afgelopen jaren hard op tegen websites en sociale media berichten die kritisch zijn over president Recep Tayyip Erdogan en zijn regerende Partij voor Rechtvaardigheid en Ontwikkeling (AKP).

Volgens Reporters Without Borders (RSF) is 90 procent van de nationale media in handen van de Turkse regering. Turkije is dan ook dieper weggezakt op de persvrijheidsindex RSF, op de 165e plek (van de 180 landen).

- Advertentie -