10.7 C
Amsterdam

Turkse mediawaakhond dreigt buitenlandse media met blokkade

Lees meer

De Turkse mediawaakhond RTÜK heeft de Turkstalige websites van de buitenlandse nieuwszenders Voice of America, Deutsche Welle (foto) en Euronews 72 uur de tijd gegeven om een publicatielicentie aan te vragen. Doen ze dit niet op tijd, dan zullen de Turkse autoriteiten hun websites blokkeren. Dit meldt de Turkse nieuwssite Duvar.


RTÜK-lid Ilhan Tasci lekte het besluit gisteren op Twitter. Tasci, tevens lid van de seculier-nationalistische oppositiepartij CHP, zegt dat RTÜK voor het eerst sinds 2019 weer internationale nieuwsnetwerken in Turkije gaat aanpakken. ‘Ze willen dat de pers zwijgt, geen kritiek levert’, schrijft hij.


Een ander kritisch RTÜK-lid, Okan Konuralp, is ook niet te spreken over het besluit van de Turkse mediawaakhond. ‘Deze actie om de internationale media te onderdrukken is gedoemd te mislukken’, twittert hij.

De Turkse overheid heeft de Turkse pers tegenwoordig min of meer gelijkgeschakeld, onder andere dankzij de vervolging van journalisten, zelfcensuur, het uitdelen van boetes en het opkopen van media door vrienden van president Erdogan. Het lijkt er op dat de autoriteiten nu buitenlandse Turkstalige media, die het nieuws onafhankelijker brengen, onder overheidscontrole willen brengen.

- Advertentie -