Bij sommige moslims is twijfel ontstaan over de coronavaccins. Om ervoor te zorgen dat de vaccins veilig kunnen worden opgeslagen en vervoerd, wordt vaak gelatine gebruikt dat afkomstig is van varkens. Volgens de islamitische wet zijn varkens niet halal.
Er zijn bedrijven die gelatine-vrije vaccins produceren, maar op dit moment zijn zulke vaccins nog schaars. En dat is een probleem voor moslims en orthodoxe joden, die varkensproducten onrein vinden.
Volgens Salman Waqar van de Islamitische Medische Vereniging in Groot-Brittannië verschillen islamitische geleerden van mening over dit ethische vraagstuk, zo vertelt hij aan persbureau Associated Press.
De meerderheid vindt dat het gebruik van vaccins met varkensgelatine is toegestaan als hiermee een ‘erger kwaad’ kan worden voorkomen, zegt Harunor Rashid, epidemioloog aan de Universiteit van Sydney. Het is een ethische afweging. Ook orthodoxe joden komen tot een soortgelijke conclusie.
Toch zijn er ook islamitische geleerden die vaccins met varkensgelatine afwijzen. In 2018 besloot de Indonesische Raad van Geleerden dat de mazelen- en rubellavaccins haram zijn vanwege de gelatine. Religieuze leiders spoorden ouders aan hun kinderen niet te laten vaccineren, waardoor er een mazelenepidemie uitbrak. Later besloot de Raad van Geleerden dat het toegestaan is om kinderen te vaccineren. Toch is onder veel Indonesische moslims vaccinatie nog steeds een taboe.
In Maleisië en Pakistan wordt doorgaans hard opgetreden tegen vaccinatieweigeraars. In Maleisië krijgen weigerouders een boete of moeten ze de cel in. Pakistan heeft daadwerkelijk moslims in de gevangenis gegooid die weigerden om hun kinderen in te enten tegen polio.
Deskundigen vrezen dat er onder gewone moslims verzet zal zijn tegen verplichte vaccinaties. De Indonesische overheid vreest dit ook, en heeft daarom besloten de Raad van Geleerden te betrekken bij het inentingsproces, om op die manier een humanitaire ramp te voorkomen.