Unilever past huidbleekproducten aan in reactie op Black Lives Matter

Lees meer

Het Brits-Nederlandse bedrijf Unilever heeft besloten om het woord ‘fair’ (‘eerlijk’) te schrappen van zijn ‘Fair & Lovely’-huidbleekproducten. 

Dankzij de Black Lives Matter-beweging zijn de huidbleekproducten controversieel geworden, aldus de Arabische nieuwszender al Jazeera. Eerder deze maand stopte het bedrijf Johnson & Johnson met de verkoop van huidbleekproducten in Azië en het Midden-Oosten.

Unilever gaat door met de verkoop, maar past wel de merknaam aan: ‘We snappen dat de woorden ‘eerlijk’, ‘wit’ en ‘licht’ een eenduidig schoonheidsideaal representeren waarvan we niet denken dat het juist is’, stelt een woordvoerder van Unilever.

De huidbleekmiddelen van Unilever domineren de Zuid-Aziatische markt. Veel mensen in Zuid-Azië willen een wittere huid, omdat ze dit associëren met schoonheid en goedheid. Ook Bollywoodacteurs prijzen huidbleekproducten aan.

Critici vinden het bleken van de huid een slechte zaak: zij vinden dat mensen met een donkere huidskleur zich niet voor hun uiterlijk hoeven te schamen.

Op Twitter wordt positief gereageerd op het besluit van Unilever, hoewel sommigen de stap ‘too litte, too late’ vinden.

Het onderzoeksjournalistieke tv-programma Zembla onthulde in 2013 dat ook in Nederland op grote schaal huidbleekcrèmes worden verkocht, ondanks een eerder statement van Unilever dat hier in Europa geen markt voor zou zijn.

- Advertentie -

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here