Onderzoekster Semiha Sözeri, die vandaag promoveert aan de Universiteit van Amsterdam, beveelt in haar promotieonderzoek aan dat scholen met veel islamitische leerlingen meer gaan samenwerken met moskeescholen.
Ze denkt hierbij aan het uitwisselen van lesmethodes. Op deze manier kunnen weekendscholen de integratie verbeteren, schrijft het Parool.
Voor haar onderzoek focuste Sözeri zich op de drie grootste Turks-islamitische organisaties in Nederland die moskeeonderwijs geven: Diyanet, Milli Görüs en Süleymanli.
Er valt nog veel te verbeteren, zegt ze. Moskeedocenten stellen kritische vragen van leerlingen niet op prijs en het lesmateriaal is niet toegesneden op het leven als moslim in een niet-islamitisch land.
De lessen bij Diyanet, dat een derde Nederlandse moskeeën beheert en valt onder de Turkse staat, draaien voor een groot deel om het vormen van een Turkse islamitische identiteit, vertelt Sözeri aan het Parool. Wel is er vooruitgang.
‘Diyanet is bezig met het ontwikkelen van tweetalige lesboeken, die rekening houden met de Nederlandse context’, aldus de onderzoekster. ‘En Milli Görüs gebruikt al lesmateriaal ontwikkeld in West-Europa.’
Sözeri bepleit ook het opzetten van een Nederlandse imamopleiding, om zo invloed uit het buitenland te beperken. Diyanet is hier een uitgesproken tegenstander van.
Volgens Sözeri heeft de Nederlandse overheid onder moslims voor veel achterdocht gezorgd door na de aanslagen van 9/11 te pleiten voor zo’n Nederlandse opleiding.
‘Het kwam van bovenaf in plaats van onderop en dat vergrootte het wantrouwen in de gemeenschap over de initiatieven. Om een nieuwe poging te doen slagen, moet je het vertrouwen herstellen van de gemeenschap in overheidsinitiatieven op dit gebied. Bijvoorbeeld door uitwisselingsprogramma’s van universiteiten met theologische afdelingen uit moslimlanden. Dan kan ruimte ontstaan voor een theologie van de islam met een duidelijke Nederlandse basis.’