12.3 C
Amsterdam

Zweedse bank discrimineert sympathisant Koerden op basis van terreurwet

Lees meer

Banken discrimineren mensen zodra ze op enige wijze connecties hebben met Koerden. Dat stelt journalist Frederike Geerdink. Een ‘trouwe lezer’ kreeg van zijn bank vragen over donaties aan Geerdink en moest zelfs van bank wisselen.


Geerdink kaart op sociale media dit probleem aan. Een lezer ‘in Zweden moest van bank wisselen nadat zijn bank vragen stelde over transacties, onder andere naar een Nederlandse journalist die over Koerdistan schrijft’, stelt Geerdink op Twitter. De Zweedse Ola Jönsson, die berichten over Koerdistan las en daarvoor geld overmaakte naar Geerdink, moest vragen beantwoorden op basis van de nieuwe witwas- en terrorismefinancieringwetgeving in Zweden en daarna is klantrelatie beëindigd. Zo meldt de Zweedse nieuwssite Blankspot.

‘Als een krantenabonnement de alarmbellen heeft doen rinkelen bij de bank, dan is er iets goed mis met die alarmbellen’, zegt Annie Hellquist, waarnemend hoofdredacteur van de Zweedse krant Arbetaren.


Ola Jönsson moest een tien pagina’s tellende lijst met banktransacties verantwoorden, waaronder twintig stortingen die sinds 2017 zijn gedaan aan Geerdink, die bekend staat om haar artikelen over Koerdistan. Ook heeft de bank om uitleg gevraagd over stortingen aan de Zweeds-Koerdische hulporganisatie Röda Solen en een aantal transacties aan haar Duitse tak.

Jönsson beschrijft het uitlichten van zijn abonnementen en transacties bij de media als een daad van verdenking, niet alleen tegen hem, maar ook tegen de media. Dit terwijl de vrijheid van vereniging als de persvrijheid worden beschermd door de Zweedse grondwet. ‘Aan de andere kant mogen verenigingen of kranten geen rol mogen spelen in het witwassen van geld en financiering van terrorisme’, meldt Blankspot. ‘Maar zijn de maatregelen die de bank heeft genomen redelijk?’

De desbetreffende bank verwijst naar de witwaswet. Die stelt volgens de bank ‘strenge eisen aan banken en financiële instellingen als het gaat om het begrijpen en kennen van onze klanten. De banken moeten de klant onder andere vragen stellen om het doel van een transactie te begrijpen.’

- Advertentie -