10 C
Amsterdam

De strijd om authenticiteit: waarom steeds meer mensen van baan wisselen

Afra Nur Doludizgin
Afra Nur Doludizgin
Enterprise data platform & AI specialist

Lees meer

Er is een groeiende trend waarbij professionals van baan wisselen omdat ze het gevoel hebben dat hun authenticiteit niet past binnen de organisatie. Dat wil zeggen: ze hebben het gevoel dat ze zichzelf niet kunnen zijn.

Deze trend is zichtbaar bij een breed scala aan beroepen, waaronder docenten, coaches, psychologen, pedagogen en techprofessionals, en onder mensen van verschillende afkomsten. Hoewel er geen specifieke cijfers beschikbaar zijn, suggereren gesprekken met mensen over hun carrière dat velen van hen de stap naar zzp-schap nemen omdat ze het gevoel hebben dat ze zichzelf niet kunnen zijn op hun werk. Zij schrijven dit vaak toe aan een gebrek aan ruimte voor creativiteit en flexibiliteit, differentiatie en innovatie.

Een gebrek aan authenticiteit op de werkplek kan leiden tot een aantal negatieve gevolgen voor zowel werknemers als werkgevers. Sommige werknemers hebben het idee dat ze moeten voldoen aan een bepaald beeld om de goedkeuring te krijgen van collega’s en leidinggevenden. Daarom verbergen ze bepaalde kanten van zichzelf, zoals bijvoorbeeld religieuze waarden of ethische opvattingen die voor hen belangrijk zijn en zijn daarmee minder authentiek. Iemand is dan namelijk niet wie hij is, en wordt daardoor onzeker, ontplooit minder initiatieven en heeft minder werkgeluk en juist meer werkstress. Hij haalt niet alleen minder uit zichzelf; hij haalt ongewild ook het niveau van zijn collega’s omlaag.

Organisaties die investeren in het bevorderen van authenticiteit en vertrouwen op de werkplek zullen beter presteren op het gebied van productiviteit, innovatie en samenwerking. Er zijn onderzoeken die aantonen dat je thuisvoelen op je werkplek een positieve invloed kan hebben op de productiviteit. Zo is het fijn zijn om vrij te kunnen nemen op feestdagen die voor jou belangrijk zijn, of dat er op een werkborrel ook aan niet-alcoholdrinkende collega’s is gedacht. Authentieke medewerkers zijn vaak succesvoller dan hun niet-authentieke collega’s omdat ze dichter bij zichzelf staan en werken vanuit hun diepste zingeving. Dit kan leiden tot een hogere mate van betrokkenheid en motivatie, wat op zijn beurt kan leiden tot een hogere productiviteit.

Mijn eigen ervaring is dat hoe meer ik authentiek ben op mijn werk, hoe beter ik functioneer. Dit houdt in dat ik ruimte heb om mijn beroep op mijn manier uit te oefenen en mijn unieke vaardigheden en talenten te benutten. Dit betekent dat ik mijn persoonlijkheid, waarden, interesses en meningen kan uiten zonder het gevoel te hebben dat ik me anders moet voordoen dan ik werkelijk ben. Het betekent dat ik me comfortabel en geaccepteerd voel om te zijn wie ik ben.

Dit geeft mij meer energie. Ik word er creatiever door en kan out-of-the-box denken. Wanneer ik voel dat ik minder mezelf kan zijn, ben ik geneigd om dat toch zoveel mogelijk wel te zijn, omdat ik sterk geloof dat dit mijn beste versie is. Maar dan vergt het veel energie om authentiek te zijn, omdat ik dan ruimte moet vragen voor mijzelf, terwijl daar eigenlijk geen plek voor is. Dit is in principe oké als je een sterk karakter hebt, maar het is voor velen wel demotiverend.

In onze samenleving zien we dat steeds meer mensen van verschillende afkomsten studeren en een beroep leren. Informatie verspreidt zich snel en mensen leren snel bepaalde levensstijlen aan. Deze processen stimuleren mensen om sociaal geaccepteerd gedrag te vertonen, waardoor er minder ruimte is om authentiek jezelf te zijn. Mensen zijn vaak geneigd om op het werk de professionele, geaccepteerde kant van zichzelf te laten zien zonder daar enige authenticiteit aan toe te voegen. Dit zorgt ervoor dat we bepaalde eigenschappen missen die juist nodig zijn voor een innoverende samenleving. We hebben niet alleen mensen nodig die hetzelfde doen of zeggen, maar ook mensen die out-of-the-box kunnen denken en dit kunnen toepassen op hun werk.

Nu u hier toch bent...

Goede journalistiek kost geld. Leden en donaties maken onze gebalanceerde berichtgeving over biculturaliteit, zingeving en vrijheid mogelijk. Steun ons daarom als u ons werk belangrijk vindt.

Vertel mij meer!
- Advertentie -