4.5 C
Amsterdam
Home Blog

dK-panel: kunnen we nog gezamenlijk herdenken?

0

De Nationale Dodenherdenking op 4 mei is dit jaar extra beladen vanwege de oorlog in Gaza en vindt plaats onder strenge veiligheidsmaatregelen. Kunnen we in dit gepolariseerde klimaat nog wel gezamenlijk herdenken? We vroegen het onze panelleden.

Emine Öncü, kinderboekenschrijver en godsdienstdocent

‘Laten we het verleden niet met het heden verwarren. Wat voor kwaad schuilt er in het herdenken van mensen die veel hebben geleden onder de omstandigheden van die tijd? Herdenkingen en andere ceremonies weerspiegelen de waarden van een gemeenschap. Het brengt de samenleving samen. Het heeft geen zin om de fouten van vandaag aan het verleden te wijten. We hebben ceremonies nodig die de samenleving verenigen. We hebben misschien verschillende ideeën, maar van tijd tot tijd moeten we leren om met onze verschillen om te gaan. Wij moeten naast elkaar kunnen staan. Laten we samen nadenken terwijl we degenen herdenken die ooit leefden en hun leven verloren als gevolg van verkeerde beslissingen.

‘Aan de andere kant moeten we natuurlijk leren van het verleden, zowel politiek als sociaal, en bouwen aan onze toekomst. We weten allemaal hoe pijnlijk oorlogen zijn. Maar we weten ook dat degenen die nu oproepen tot vrijheid en democratie oorlogen steunen. Ik wil staatshoofden en politici het volgende vragen: stel je voor dat je sterft in een oorlog, stel je voor dat je kinderen, kleinkinderen en al je dierbaren sterven. Wat voel je? Stel je voor dat al je dierbaren tijdens de oorlog honger lijden en dat de verzonden hulp je dierbaren niet bereikt. Doet je hart pijn? Laten we samenkomen voor de herdenking en laten we nadenken over de oorlogen nu zijn.’

Jakob de Jonge, kunstenaar

‘Ik denk dat het steeds moeilijker wordt. Dat is te wijten aan mensen die polarisatie aanwakkeren in de maatschappij. Voornamelijk nu de Israël-lobby in Nederland en politieke partijen – van links tot rechts – sympathiseren met Israël. Zij doen op dit moment erg hard hun best om iedereen die zich verzet tegen Israëls genocide in Gaza de mond te snoeren. Dat doen zij door de Holocaust en hun schijnheilige strijd tegen antisemitisme in te zetten als middel om het maatschappelijk protest tegen deze genocide te delegitimeren.

‘Ook de Dodenherdenking wordt op dit moment cynisch politiek uitgebuit ten bate van Israël. Dit proces is niet onschuldig maar legt de bijl aan de wortel van onze democratie en vrijheden: het demonstratierecht en de vrijheid van meningsuiting. We glijden door de zogenaamde strijd tegen antisemitisme razendsnel af naar repressie van iedereen die door rechtse groepen wordt gehaat zoals linkse mensen, moslims en iedereen die kritisch nadenkt.

‘Je moet antisemitisme bestrijden, niet politiseren. De Dodenherdenking had al veel eerder breder getrokken moeten worden dan de Tweede Wereldoorlog. Ook moet het zich vooral richten op de vraag: hoe voorkomen we massamoorden vandaag de dag? Ik vind het extreem hypocriet hoe onze politici tegenwoordig overal maar herdenkingen bezoeken, zoals in Srebrenica, Rwanda en voor de Armeniërs, terwijl ze tegelijkertijd medeplichtig zijn aan oorlogen en genocide. Hierdoor worden de herdenkingen een farce, een lege huls, een politiek middel. Er heerst een totale onverschilligheid en minachting voor Palestijnse mensenlevens onder Nederlandse politici. En zij staan dan vooraan op 4 mei. Ik vind het weerzinwekkend door zulke lieden geregeerd te worden.’

‘Er heerst een totale onverschilligheid en minachting voor Palestijnse mensenlevens’

Dimple Sokartara, communicatieadviseur

‘Het is nooit verkeerd om de doden gezamenlijk te herdenken. Het is waardig om mensen die voor vrijheid hebben gestreden en er niet meer zijn te herinneren. Het probleem is dat bij de Nationale  Dodenherdenking ook Nederlanders worden herdacht die bijvoorbeeld in Indonesië hebben gevochten. Was dat ook vrijheid? Nee, dat was koloniale onderdrukking. Waarom moeten we misdadigers herdenken? Dat maakt 4 mei voor mij een lastige kwestie.

‘Ook de huidige discussie over Palestina raakt me. Ik vind dat we ook de vrijheidsstrijd van het Palestijnse volk moeten herdenken. Waarom kunnen we niet een minuut stilstaan voor hen? Het is heel dubbel als sommigen worden herdacht en anderen niet worden gezien. Zo zaai je met herdenkingen tweedracht, in plaats van verbinding. Exact datgene wat je niet wil op 4 mei.’

Mostafa Hilali, militair

‘Het is niet een kwestie van kunnen, we moeten gezamenlijk herdenken. 4 mei is nou eenmaal officieel de herdenking van de oorlogsslachtoffers van de Tweede Wereldoorlog en de omgekomen soldaten in militaire operaties daarna. Maar in gedachten kan je herdenken wie je wil. Ik ben bijvoorbeeld bij mijn oom, die deels in Europa en deels in Noord-Afrika heeft meegevochten in de Tweede Wereldoorlog.

‘De behoefte om te verbreden snap ik overigens wel. Maar laten wie die dag elkaar geen verbaal en emotioneel geweld aan doen. Er is elk jaar wel discussie of deze of gene groep herdacht moet worden. Nu draait het om demonstraties vanwege de strijd in Palestina. Ik geloof niet dat je daarmee sympathie kweekt. Ik geloof in overleg en dialoog. Als jij als Palestina-activist bijdraagt aan een waardige herdenking op 4 mei, kunnen groepen die zich gekwetst voelen wellicht een wederdienst doen door bijvoorbeeld gezamenlijk een datum te kiezen voor een herdenking van de slachtoffers in Palestina.

‘Voor oudere generaties overheerst wellicht het gevoel dat er over 4 mei niet valt te onderhandelen’

‘Voor oudere generaties overheerst wellicht het gevoel dat er over 4 mei niet valt te onderhandelen, maar we moeten ook ons verstand gebruiken. Ik geloof in afspraken maken met mensen die terecht respect en waardigheid willen op 4 mei. Als zij dat respect ook kunnen opbrengen voor Palestijnse slachtoffers op een andere datum dan komen we verder als maatschappij. Anders is de eis van een ‘waardige herdenking’ slechts een drogreden.’

Ahmed Abdillahi, postbezorger

‘Ik probeer op 4 mei altijd twee minuten in acht te nemen, als de omstandigheden het toelaten. Ik ben stil en denk aan gruwelijke beelden van oorlogsslachtoffers, waar dan ook ter wereld. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er echt moeite mee heb dat tijdens de Dodenherdenking alleen wordt gefocust op de Nederlandse slachtoffers tijdens de Tweede Wereldoorlog en de oorlogen daarna. Het moet echt breder getrokken worden, want zo blijft het iets voor witte Nederlanders onderling. Wanneer we dat kunnen organiseren en alle oorlogsslachtoffers erbij kunnen halen, dan kunnen we echt van een gezamenlijke herdenking spreken.

‘Ja, ik begrijp dat oudere generaties mijn woorden als kwetsend kunnen ervaren. Daarvoor bied ik ook meteen mijn excuus aan. Maar we moeten op zo’n belangrijke dag ook eerlijk zijn. Ik verwacht niet dat er verandering komt onder de groep oudere Nederlanders. Het is aan de volgende generaties om de Dodenherdenking toekomstbestendig te maken. Neem nou al die Afrikaanse bootvluchtelingen die zijn verdronken op de Middellandse Zee. Hoe kan je Afrikaanse jongeren meenemen – die de overzeese passage wel hebben overleefd – in de Dodenherdenking? De huidige herdenking spreekt hen op dit moment totaal niet aan. Er moet daarom ruimte komen voor nieuwe geluiden.’

Ruben Arnhem, docent

Foto: Ruben Arnhem

‘Natuurlijk kunnen wij nog samen op 4 mei herdenken en op 5 mei de vrijheid vieren. Al drie jaar bekleed ik een functie waarmee ik een krans mag leggen bij een 4 mei-herdenking. Dit jaar heb ik zelfs mijn vakantie ervoor uitgesteld. Dit omdat ik het belangrijk vind dat wij stilstaan bij al het leed dat moest plaatsvinden voordat ons land in mei 1945 bevrijd werd. Een moment om de oorlogsslachtoffers van de Tweede Wereldoorlog uit het toenmalige Koninkrijk der Nederlanden te herdenken. En ook de slachtoffers die daarna vielen tijdens oorlogs- en vredesoperaties waarbij Nederland betrokken was.

‘Zie het als een eerbetoon aan de mensen die ervoor hebben gezorgd dat wij vandaag in vrijheid kunnen leven’

‘Zie het ook als een eerbetoon aan de mensen die ervoor hebben gezorgd dat wij vandaag in vrijheid kunnen leven. Iets wat niet overal in de wereld vanzelfsprekend is. Daarom vind ik het onbegrijpelijk dat enkele activisten zich hebben aangemeld om op 4 mei te demonstreren, naar aanleiding van de situatie in Gaza. We hebben een demonstratierecht, maar op 4 mei willen demonstreren vind ik een gebrek aan fatsoen. Het doet mij denken aan Amerikaanse activisten die regelmatig demonstreren bij begrafenissen van omgekomen militairen. Ontzettend misplaatst.’

Ibrahim Özgül, ondernemer en bestuurder

‘4 mei is belangrijk. Je bewijst dan de laatste eer aan onschuldige mensen die op een misdadige manier uit het leven zijn gerukt. Natuurlijk worden ook missies herdacht met een twijfelachtige status, zoals koloniale oorlogen. Niettemin zijn genoeg mensen die onschuldig zijn overleden. En ook zijn er genoeg Nederlanders die ons land wilden beschermen. Laten we niet focussen op de boeven en rovers, die kunnen we overslaan. Laten we twee minuten stilstaan voor de onschuldige slachtoffers van oorlogen.’

Leontine Vreeke, salesmanager

‘Gezamenlijk herdenken is juist in tijden zoals deze noodzakelijk. Elkaar opzoeken, verbinden en elkaar niet los laten.

‘Als ik de media en sommige politieke partijen mag geloven, dan zijn er enorme spanningen tussen moslims en Joden in Nederland. Maar alle vredesinitiatieven dan? Moskeeën die samenwerken met synagogen en de Joodse gemeenschap? En Joden die zich uitspreken tegen het geweld van Israël in Gaza? Dit blijft allemaal onderbelicht. Levert dit geen clickbaits op? Geen interessante televisie? Willen kiezers geen genuanceerd verhaal horen?

‘In de Provinciale Staten van Zuid-Holland zijn er enkele partijen die zich uitspreken tegen antisemitisme, maar vervolgens Nederlandse moslims aanwijzen als de zondebok. De reflex om voor een groep op te staan en meteen een andere groep te demoniseren heb ik nooit begrepen.

‘We moeten weten dat er een stille meerderheid was die wegkeek toen een groep werd buitengesloten’

‘Laat het duidelijk zijn: elke vorm van racisme en discriminatie is verwerpelijk, dus ook antisemitisme. En juist daarom moeten we nu samen stilstaan bij de Holocaust en ook bij wat daaraan voorafgegaan is. We moeten weten dat er een stille meerderheid was die wegkeek toen een groep werd buitengesloten, die niet ingreep toen ze werden ontmenselijkt. Als we de mechanismen kennen, kunnen we ze ook herkennen. Om vervolgens niet nog een keer dezelfde fout te maken. ‘Nooit meer Auschwitz’ betekent antisemitisme bestrijden, maar ook islamofobie tegengaan. In dezelfde handeling, met dezelfde woorden. Dus samen herdenken? Ja. Juist nu.’

Anastasia Kroupkina-Ferber, filmmaker

‘We kunnen zeker samen herdenken. Dat is belangrijk, omdat het een stukje menselijkheid is om dankbaarheid te tonen aan onze voorouders. Zij hebben letterlijk voor onze vrijheid moeten vechten. Daar gaat een enorme kracht
vanuit. En dat we daar met z’n allen staan, is verbindend. Iedereen wil groei en ontwikkeling meemaken.

‘Maar 4 mei is ook een moment om even te stoppen met alles en tot bezinning te komen. Juist met al onze verschillen. Het is een moment om dankbaar te zijn voor wat we hebben. Tegenwoordig verhuizen mensen makkelijk van de ene naar de andere plek. Nederland is een land met verschillende culturen, maar we hebben één ding gemeen: dat wie hier en nu op dezelfde aarde wonen. Dat moeten we ons realiseren. Wij mensen van verschillende komaf maken samen de plek waar we wonen. En hoewel sommigen onder ons hier nog nieuw zijn, maken wij met zijn allen Nederland. Dat betekent ook waardering en bewustzijn voor de geschiedenis van Nederland. Vragen we ons wel eens af wat hier allemaal is gebeurd, als nieuwkomers? Is er historisch besef onder deze groep? Ik denk dat dat wel beter kan.’

Gouverneur Istanbul verbiedt herdenking Armeense Genocide

0

De districtsgouverneur (vali) van Istanbul heeft een publieke Armeense herdenkingsceremonie voor de slachtoffers van de Armeense Genocide verboden. De Turkse Mensenrechtenassociatie zal ter vervanging op dezelfde dag een persconferentie geven met de titel ‘Erken, Verontschuldig en Herstel’.  Zo meldt de Turkse nieuwssite Bianet.

Het event, georganiseerd door het Platform Herdenkingen 24 April, was gepland in Kadiköy, het Aziatische deel van Istanbul. Op 24 april 1915 (tijdens de Eerste Wereldoorlog) begon de Armeense genocide met de arrestatie van tweehonderd Armeense notabelen in Istanbul die later bijna allemaal zouden worden vermoord. Daarna zouden in een jaar tijd anderhalf miljoen Armeniërs, Assyriërs, Arameeërs en Pontische Grieken worden uitgemoord door het Jong-Turkse regime.

Het besluit van de gouverneur (die door de Turkse president Erdogan wordt benoemd) is in lijn met de toenemende repressie van minderheden, journalisten en activisten in Turkije sinds 2015, toen het vredesproces met de Koerdische PKK mislukte en een jaar later een mislukte couppoging plaatsvond. Sindsdien pakt de regering Erdogan bijna ieder met een afwijkend standpunt op, met name Koerden en Gülenisten die van ‘terrorisme’ worden beschuldigd.

De Turkse Mensenrechtenassociatie veroordeelt het verbod, meldt Bianet. Naast het bovengenoemde vervangende event van de mensenrechtenorganisatie op 24 april, vindt vanavond het debat ‘Genocide: Waarom is erkenning noodzakelijk?’ plaats, georganiseerd door het Platfrom ‘Stop Racisme en Nationalisme’ bij Nostalji Cafe (district Sisli).

Joodse gemeenschap viert Pesach

0

De Joodse gemeenschap viert een week lang Pesach, het lentefeest dat ook wel ‘Joods Pasen’ wordt genoemd. Bij Pesach, Hebreeuws voor ‘overslaan’, staat de bevrijding van 210 jaar aan slavernij onder de Egyptische farao centraal.

Joden geloven dat de uittocht (exodus) uit Egypte, na eeuwenlang gebruikt te zijn aan als slaven door de Egyptische farao, met de hulp van profeet Mozes en God is gelukt. Volgens de Torah moest dat zo snel mogelijk gebeuren, alvorens de farao van gedachte zou veranderen, en nam men daarom halfbakken, ‘ongerezen’ brood mee. Matzes. Volgens religieuze voorschriften mogen er deze week geen gistproducten gegeten worden.

Op Netflix is sinds kort de nieuwe driedelige documentaire Testament: The Story of Moses te zien, waarin het verhaal over de exodus wordt verteld.

De burgemeester van Arnhem, Ahmed Marcouch, heeft een draadje op sociale media gewijd aan Pesach.

‘Laten wij onze joden Chag Pesach Sameach wensen, vrolijk Pesach,’ schrijft hij. ‘Het frappeert mij altijd zo – als jochie aan de lippen van de meester al – dat aanvankelijk niemand de kar wilde trekken, ook Mozes niet. Een brandend braambos, een opdracht van God en maar liefst tien rampzalige plagen moesten er volgens de boeken aan te pas komen. Anno nu vieren vrije mensen met volle teugen het feest van de exodus.’

Amerikaanse universiteit geeft alleen online college, vanwege Palestina-demonstraties

0

Studenten aan de Columbia University in New York krijgen online college. De reden? Er zijn veel spanningen op de universiteit, nadat de politie vorige week pro-Palestijnse demonstranten had gearresteerd.

In een verklaring zei rector Nemat Minouche Shafik dat de collegebankjes in Columbia University voorlopig niet gevuld worden. Studenten moeten online hun colleges bijwonen. Ook hekelde de rector antisemitisch taalgebruik en intimiderend gedrag, die volgens haar onlangs op de campus hadden plaatsgevonden. ‘Deze spanningen zijn uitgebuit en versterkt door individuen die niet verbonden zijn met Columbia en die naar de campus zijn gekomen om hun eigen agenda’s na te streven’, aldus de rector. Daarom heeft de universiteit nu een ‘reset’ nodig.

De politie arresteerde afgelopen donderdag honderden pro-Palestijnse demonstranten. De rector had de politie toestemming gegeven om studenten weg te jagen die zich op de campus in een kampement hadden verschanst. De activisten demonstreerden tegen de Israëlische bombardementen op Gaza, die nu aan meer dan 34.000 Palestijnen het leven hebben gekost.

Maandagnacht maakte de politie opnieuw een einde aan een protest op Columbia en arresteerde enkele studenten.

Peiling: Vlaams Belang grootste in Vlaanderen

0

In Vlaanderen staat de extreemrechtse partij Vlaams Belang op nummer 1 in de opiniepeilingen.

Volgens de laatste opiniepeiling van Ipsos-Le Soir-RTL-VTM-Het Laatste Nieuws komt Vlaams Belang in Vlaanderen als grootste uit de bus, zowel bij de Europese verkiezingen van juni als bij de federale en regionale verkiezingen in België. Vlaams Belang krijgt in Vlaanderen 27,4 procent van de stemmen.

Opvallend is dat extreemrechts in Wallonië, het Franstalige zuidelijke deel van België, veel slechter scoort. De grootste partij in de opiniepeilingen is de Belgische Parti Socialiste, die op 21,3 procent staat. Daarna komt de centrumrechtse Mouvement Réformateur (MR) met 20,5 procent van de stemmen.

Vlaams Belang presenteert zichzelf als een partij die opkomt voor de gewone Vlaming, maar is in feite een extreemrechtse partij. Partijleider Filip Dewinter is een aanhanger van de beruchte omvolkingstheorie, dat de witte Europese bevolking wordt ‘vervangen’ door moslims en zwarte mensen uit Afrika. Een optreden van hem bij omroep Ongehoord Nederland waarin hij deze theorie verdedigde, leidde in 2022 tot veel ophef.

Op dit moment ligt Britt Huybrechts, de 24-jarige lijsttrekker van Vlaams Belang voor Vlaams Brabant, onder vuur. In een interview met Vlaams Belang TV hekelde ze onder meer ‘de stoute Mohamedjes’ die naar België zijn gekomen om ‘boel (ruzie, red.) te zoeken’.

Een groot deel van het Europees Parlement is bang voor een overwinning van extreemrechts tijdens de Europese Verkiezingen in juni.

Waarom keken zoveel mensen gretig naar De Joodse Raad?

0

De eerste aflevering van het televisiedrama De Joodse Raad trok meer dan een miljoen kijkers. En ook tijdens de volgende drie afleveringen bleven honderdduizenden de makers van de serie trouw.

Voor de lezers die niet mee hebben gekeken en wie onbekend zijn met dit deel van de Holocaust-geschiedenis: de Joodse Raad was door de Duitse bezetters ingesteld en hielp de nazi’s om de Nederlandse Joden te deporteren. De nazi’s bepaalden de regels, de Joodse Raad bracht deze regels over aan de gemeenschap, veelal aangevuld met ernstige waarschuwingen om toch vooral gehoorzaam te zijn aan het gezag.

Bij die hoge kijkcijfers moest ik onmiddellijk denken aan een affaire die zich afspeelde direct na de oorlogsjaren. De streng-religieuze Jood Friedrich Weinreb werd gearresteerd. Het ene verhaal ging dat Weinreb Joodse medeburgers heeft gered van de deportaties en een gewisse dood. Het andere verhaal was dat hij heftig had gecollaboreerd met de bezetter. Met een grote gretigheid nam Nederland toen kennis van deze arrestatie. Vanwaar die gretigheid?

Na het einde van die vijf oorlogsjaren was al gauw duidelijk hoe groot en hoe welwillend de medewerking was geweest van onze overheidsorganen en talloze burgers aan de deportatie van de Joodse landgenoten. En ja, nu was er eindelijk een Jood gevonden die zelf ook met die Duitsers had samengewerkt! En die Jood zou zich daarmee ook nog zelf verrijkt hebben. Wij gewone Nederlanders waren niet de enigen die schuldig waren.

Het nationaal geweten kon met de ‘Weinreb-affaire’ gesust worden. Joden waren niet slechts slachtoffers. Er was nu ook een Joodse mededader gevonden. Eindelijk.

Welk verhaal over Weinreb waar was, doet er eigenlijk niet toe. Maar de vraag of die grote belangstelling voor de dramaserie nu echt alleen maar belangstelling was, of misschien toch ook weer deels die gretigheid van toen, blijft in mij rondzingen. Joden moeten maar niet teveel het slachtoffer uithangen. Uit het verhaal over Joodse Raad blijkt ‘overduidelijk’ dat Joden ook aan hun eigen vernietiging hebben bijgedragen.

Het nationaal geweten kon met de ‘Weinreb-affaire’ gesust worden

Vertolkt deze serie overigens wel het ware verhaal van de Joodse Raad? Het is gebaseerd op het boek De Joodse Raad (1984) van journalist en media-adviseur Hans Knoop.

En wat vertelt Hans Knoop over de Joodse Raad? Hij heeft een mening en ook een oordeel over het handelen van de twee voorzitters: Abraham Asscher en David Cohen. Het is een mening die veel gehoord wordt. Maar we mogen niet vergeten dat er talloze andere meningen bestaan, die dan weer lijnrecht tegen de visie van Knoop ingaan. En dat zijn dan meningen die vaak voortkomen uit diepgaande brede wetenschappelijke onderzoeken over het instituut ‘Joodse Raad’, dat dwars door bezet Europa in talloze steden door nazi-Duitsland werd opgericht. Er bestond eigenlijk geen Nederlandse of specifiek Amsterdamse Joodse Raad. Er was een Duitse Joodse Raad, waarvan er ook één in Amsterdam moest komen.

Aan dat gegeven kan deze dramaserie geen recht doen.

En is het eigenlijk wel het verhaal van dé Amsterdamse Joodse Raad? Is het wel het verhaal van én diamantair Abraham Asscher én professor David Cohen? De kleinzoon van David Cohen is oud-wethouder en huisarts Rob Oudkerk. Oudkerk heeft zijn volle medewerking gegeven aan het verhaal over zijn opa in deze serie. De achterkleinzoon van Abraham Asscher is oud-wethouder, oud-minister en voormalig vicepremier Lodewijk Asscher. Maar hij heeft zijn medewerking niet gegeven en weigert commentaar te geven op de serie.

En zo komt het dat de kijker door de inbreng van Rob Oudkerk heel uitgebreid het verhaal van David Cohen mag beleven. Covoorzitter Asscher speelt in de serie een hele kleine, ondergeschikte rol. Zijn visie, zijn manier van handelen, hoe hij omging met de taken en verantwoordelijkheden, die worden nauwelijks zichtbaar. Want achterkleinzoon Lodewijk Asscher werkte niet mee.

Daarom is de serie ook niet hét verhaal van de Joodse Raad. Het is het verhaal door de ogen van Hans Knoop en professor David Cohen.

Voor een dramaserie is dat niet erg. Het eindproduct is indrukwekkend.

Maar laten we het vooral niet presenteren als het hele verhaal van het grote drama van de echte Joodsche Raad, gevestigd aan de Nieuwe Keizergracht 58 in Amsterdam. Want daarmee wordt de kijker toch echt op het verkeerde been gezet.

De EO heeft op basis van de serie een lespakket voor scholieren samengesteld. En ja, dan gaat het mis. Er bestaat voldoende materiaal dat wel het hele verhaal van de Joodse Raad vertelt en dat zich ook veel beter leent als hulpmiddel voor scholieren om het verhaal te  begrijpen. Alleen de verhalen van Rob Oudkerk en Hans Knoop is een schromelijke onderwaardering en een te smalle basis van wat zich daar in Joods Amsterdam toen afspeelde. Deze serie bevredigt mogelijk de gretigheid van een deel van het kijkerspubliek. Maar als basis voor historisch lesmateriaal is het onvoldoende. De EO had dit moeten inzien.

Amsterdams 4 en 5 mei comité herdenkt ook Gaza-slachtoffers

0

Het Amsterdamse comité 4 en 5 mei gaat op 4 mei ook de Palestijnen herdenken die door Israël zijn gedood. Joodse organisaties zijn boos.

In sommige stadsdelen in Amsterdam, waaronder Amsterdam-West, wordt op 4 mei ook stilgestaan bij de Palestijnse slachtoffers tijdens de Gazaoorlog. Andrée van Es, voorzitter van het Amsterdamse comité, vindt dat je ook nieuwe groepen bij de Dodenherdenking moet betrekken.

Het Centraal Joods Overleg (CJO) is woedend, noemt de uitspraken van Van Es ‘ongepast en onacceptabel’ en roept het Nationaal 4 en 5 Comité op zich ervan te distantiëren.

Dit jaar wordt de Dodenherdenking extra gevoelig, vanwege de Israëlische oorlog tegen Gaza. De Amsterdamse burgemeester Femke Halsema vreest voor luidruchtige demonstranten, die de herdenking zullen verstoren. De pro-Palestijnse organisaties XR Justice Now, Stichting Plant een Olijfboom en het Nederlands Palestina Komitee hebben echter aangegeven geen plannen te hebben voor protesten op 4 mei.

Massagraf van 180 vermoorde Palestijnen gevonden in Khan Younis

0

Palestijnse reddingwerkers hebben 180 lichamen gevonden van gedode landgenoten. Ze lagen in een massagraf bij het Nasser Ziekenhuis in de Gazaanse stad Khan Younis.

Tenminste 18 lijken zijn van kinderen. Ze zijn gedood tijdens Israëlische aanvallen op Gaza. Het Israëlische leger heeft zich inmiddels uit Khan Younis teruggetrokken.

Sinds 7 oktober vorig jaar zijn er meer dan 34.000 Palestijnen gedood, aldus de autoriteiten in Gaza. Meer dan 76.000 Palestijnen zijn gewond geraakt. Op 7 oktober viel Hamas Israël aan. Tijdens deze operatie vielen 1.139 doden.

Hamas-leiding op bezoek in Turkije

0

Bijna de gehele top van Hamas bracht dit weekend een bezoek aan de Turkse president Recep Tayyip Erdogan in het presidentieel paleis in Ankara. De innige band die de Turkse president onderhoudt met Hamas-leider Ismail Haniyeh, zet de relaties met het Westen onder druk. Zo meldt de Arabische nieuwssite Middle East Eye.

De Hamas-leider en zijn team  vergaderde ‘uren’ met de Turkse president, die op zijn beurt werd bijgestaan door onder meer minister van Buitenlandse Zaken Hakan Fidan (die een dag eerder nog de Nederlandse demissionaire premier Mark Rutte en Buitenlandse Zakencollega Hanke Bruins Slot sprak bij de Wittenburg-conferentie).

Het is het eerste officiële bezoek van de Hamas-leider Haniyeh sinds de nieuwste Gaza-oorlog in oktober begon. Erdogan wil ‘Palestijnse eenheid’ zien tegen het Israëlische geweld die al aan meer dan 34.000 Palestijnen het leven heeft gekost. ‘Het pad naar de overwinning ligt in eenheid en integriteit’, zou de president tegen de Hamas-leider hebben gezegd.

In het Westen, maar ook in Turkije (vanuit seculiere kringen) is er veel kritiek op de banden die Turkije onderhoudt met de islamistische beweging, die terreuraanslagen pleegt. Daar trekt de Turkse president zich weinig van aan. Hij wijst vaak op de banden die het Westen onderhoudt met Koerdische militanten in Noord-Syrië, die Turkije als vertakking van de PKK beschouwt, die ook op de terreurlijst van het Westen staat. De Verenigde Staten en Europese landen zien de Koerdische YPG en SDF echter los van de PKK en als partners in de strijd tegen ISIS sinds 2014.

Turkse minister brengt bezoek aan Rutte en Bruins Slot

0

De Turkse minister van Buitenlandse Zaken Hakan Fidan bracht afgelopen vrijdag een eendaags bezoek aan Nederland. Hij sprak met demissionair premier Mark Rutte en collega-minister Hanke Bruins Slot. Zo meldt de Turkse nieuwssite SonHaber.

‘Vandaag ontving ik mijn Turkse collega in Den Haag voor de 10e Wittenburg Conferentie – een jaarlijks bilateraal overleg tussen Nederland en Turkije’, meldt Hanke Bruins Slot op haar sociale media-account over de ontmoeting met Hakan Fidan. ‘Dit was een speciale editie, in 2024 vieren we 100 jaar vriendschap en 60 jaar arbeidsmigratie tussen onze landen’, aldus Bruins Slot.

De demissionaire minister vertelt verder dat Nederland en Turkije ‘nauw samenwerken’ op het gebied van ‘terrorismebestrijding’ en het aanpakken van ‘irreguliere migratie’. Ze spreekt de wens uit om de verhoudingen wat die onderwerpen betreft te ‘intensiveren’.

Vermoedelijk ging het daarbij niet om de bestrijding van Hamas, die de Turkse regering niet als terroristische organisatie beschouwt. Zo werd zaterdag bijna de gehele Hamas-top door de Turkse president Erdogan in het presidentieel paleis ontvangen.

Hanke Bruins Slot meldt wel dat er ‘uitgebreid is gesproken’ over de ontwikkelingen in het Midden-Oosten. ‘We benadrukten het grote belang van de-escalatie en veel meer humanitaire hulp aan Gaza’, aldus Bruins Slot.

De Turkse site SonHaber deelt ook een foto van een ontmoeting van Fidan met Rutte, maar over dat gesprek is niets te lezen. De demissionaire premier heeft er ook niks over getweet.

Fidan ging na het overleg met Rutte en Bruins Slot nog in gesprek met Turks-Nederlandse organisaties, waaronder de Turkse Federatie Nederland (die gelinkt is aan de extreemrechtse Grijze Wolven en een coalitie vormen met de islamistische regering van Erdogan). Op de gezamenlijke foto is de voorzitter van de Nederlandse tak van de Turkse Grijze Wolven, Murat Gedik, te zien.