Een drukbezochte bijeenkomst voor orthodoxe christenen op een reformatorische school in Gouda kan mogelijk een strafrechtelijk staartje krijgen. Op deze bijeenkomst zouden homofobe en islamfobe uitspraken zijn gedaan, bericht de Gelderlander.
‘Wij trekken hier de grens’, zegt Sandra Brouwer, GroenLinks-raadslid in Gouda. Net als de PvdA en de PvdD is GroenLinks in Gouda niet te spreken over de bijeenkomst. Volgens Brouwer heeft de organiserende stichting Driestar Educatief een podium geboden aan intolerantie en uitsluiting. Het is niet duidelijk of het OM in actie komt.
Maar wat werd er precies gezegd?
Oud-predikant Pieter de Vries keerde zich in felle bewoordingen tegen de lhbtiq+-beweging. Mensen die worstelen met homoseksuele gevoelens zouden daar niet aan moeten toegeven, zei hij. Ook kan hij orthodoxe christenen die geen bezwaar hebben tegen een regenboogvlag bij het stadhuis niet uitstaan. ‘Je bent dan geweldig naïef en bereid het touw te knopen waaraan je zelf en je medechristenen worden opgehangen. Of je bent zelf allang de bocht om.’
Ook Wierd Duk was van de partij. De uitgesproken Telegraaf-opiniemaker wil een conservatieve beweging oprichten, een alliantie tussen cultuurchristenen als hemzelf en orthodoxe christenen. De vijanden die deze beweging moet bestrijden zijn de islam en links.
Duk beschouwt moslims niet als loyale Nederlanders. ‘Veel nieuwkomers identificeren zich primair met de mondiale islam, ‘de umma’, en niet met de Nederlandse natie.’ Duk wees ook op de tragische dood van Lisa. Haar dood zou een gevolg zijn van immigratie. ‘Zonder open grenzen was die jongeman nooit Nederland binnengekomen en was Lisa niet vermoord.’ Verder was Duk kritisch over woke, de linkse ideologie die diversiteit en inclusie centraal stelt.
De Telegraaf-opiniemaker riep op tot weerbaarheid. ‘We moeten bereid zijn om te vechten, anders verliezen we ons land’, zei hij. ‘Misschien kom je op een gegeven moment daadwerkelijk te staan voor de verdediging van je land, omdat van alle kanten onze beschaving, cultuur en identiteit onder vuur liggen.’
Ten slotte maakte Duk een vergelijking met witte Afrikaners in Zuid-Afrika van na de afschaffing van de apartheid. ‘In zekere zin is dat een voorbode van waar wij voor komen te staan.’ In extreemrechtse kringen doen complottheorieën de ronde over de witte boerengemeenschap. Zij zouden het slachtoffer zijn van ‘genocide’ door zwarte Afrikanen.


