29.9 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 103

Opnieuw gaat het over integratie. ‘Wat weet Schoof nou van deze jongeren?’

0

De discussie in de politiek en media na de rellen van afgelopen donderdag in Amsterdam doet denken aan de debatten over integratie en de islam van vroeger. Wilders wil moslims keihard aanpakken, terwijl premier Dick Schoof spreekt van een ‘integratieprobleem’. Zijn we weer terug bij af?


Farid Boussaid, docent politicologie aan de Universiteit van ­Amsterdam en directeur van het Amsterdam Centrum voor Midden-Oosten Studies.

‘Het zijn schokkende tijden. Er worden voorstellen gedaan over het afpakken van paspoorten en verblijfsvergunningen, waardoor mensen tot een illegale status worden gedeporteerd, met dreigende deportatie als gevolg. De terrorismewetgeving wordt van stal gehaald om Amsterdamse jongeren op deze manier te vervolgen.

Hoe kan dit nou de uitkomst zijn van een zogenoemd integratievraagstuk? Over welke integratie hebben we het nu? Dit zijn kinderen van de derde en vierde generatie. Het zijn dus gewoon Nederlandse kinderen, met een Marokkaanse of islamitische achtergrond. Ze zijn hier naar school gegaan en gaan hier straks de arbeidsmarkt op. Het is dus een Nederlands en Amsterdams probleem. En dat moeten we met z’n allen hier oplossen. Maar als we kijken naar de maatregelen die nu de ronde doen, dan ontstaat er een soort apartheidssysteem: volwaardig burgerschap voor mensen zonder migratieachtergrond en een tweederangsburgerschap voor Nederlanders met een migratieachtergrond. In het maatschappelijke en politieke discours is deze tweedeling er al, met zogenaamde echte, witte Nederlanders en de rest. Nu lijkt het erop alsof ook langs de juridische weg deze tweedeling wordt bestendigd. Dit is tegen de grondwet. Iedereen in Nederland hoort op dezelfde manier behandeld te worden voor de wet; de loophole die ze gebruiken is dubbele nationaliteit en Nederlanderschap. Dit is een verontrustende ontwikkeling en moet consequent bestreden worden.

‘Het zijn gewoon Nederlandse kinderen, met een Marokkaanse of islamitische achtergrond’

De oplossing ligt in de ontmoeting met elkaar en het organiseren van verbinding. En niet alleen in crisissituaties zoals nu, want dan ben je eigenlijk al te laat. Het moet structureel aangepakt worden, ook wanneer het goed gaat. Helaas lijkt het geloof in sociale cohesie helemaal verdwenen, iedereen heeft het maar druk en zit vastgeklemd aan de telefoon in zijn eigen bubbel. We moeten investeren in de maatschappij en ontmoeting, en niet alles kapot bezuinigen. De culturele kaalslag is ongekend. Maatschappelijke organisaties, universiteiten, scholen, precies de plekken waar burgers worden gevormd, hebben te maken met bezuinigingen. Daar gaan we heel lang problemen van ondervinden. Het moet echt vanuit de maatschappij komen, want de huidige politieke klasse is meer bezig met zijn X-account en het snelle scoren.’


Khadija al Mourabit, filosoof en docent

‘Ik ben hier geboren en getogen, maar ik heb me eerlijk gezegd nog nooit zo onveilig gevoeld in mijn eigen stad. Wat betreft integratie, ik vind juist dat het Amsterdammers waren die de nood voelden om hun stad te verdedigen. Kijk, de wijze waarop, daar kun je van mening over verschillen en het afkeuren. Maar wat weet die Schoof nou van deze jongeren? Of van de leefwereld in Amsterdam? Zijn eigen integratie daarin is juist mislukt.
Er is bij zulke politici sprake van een enorme kloof, een disconnect, tussen hen en de verscheidene demografieën die Nederland en in dit geval Amsterdam rijk is.
Zijn reactie is moreel volstrekt ontaard in relatie tot deze inwoners van Nederland waar hij het over heeft. Het zou hem sieren als premier – van álle Nederlanders toch? – om zich wat meer te verdiepen in Amsterdam en haar inwoners.

‘Wat weet die Schoof nou van deze jongeren?’

En we moeten niet vergeten dat het voetbalhooliganisme is, waar over en weer scheldwoorden worden gebruikt. En het is niet de eerste keer dat voetbalhooligans geweld gebruiken. Is de integratie van al die Feyenoord- en Ajax-supporters ook mislukt? Het waren supporters van IDF (het Israëlische leger, red.) die de hel hebben ontketend in onze straten. Het Amsterdamse geweld was een reactie, in sommige gevallen helaas antisemitisch, op het Israëlische geweld en racisme tegen Arabieren en moslims. Dit is geen integratieprobleem, dit is de doelbewuste racistische import van Israëlische staatsterreur in onze straten.’


Abdel ben Ahmed, socioloog

©: Stichting Het Vergeten Kind

‘In de media wordt gesproken over een groep Marokkaanse jongeren, waarbij ook hun geloofsovertuiging wordt benadrukt. Politici die al lang een kruistocht tegen de islam voeren, maken gretig gebruik van deze koppeling tussen daad en afkomst.

Meteen wordt er binnen de gelederen van deze rechtse kabinetsleden tot blauwe vingers toe getwitterd en gewezen naar integratie en geloof. Deze geboren Nederlanders met een Marokkaanse achtergrond zijn de schuldigen. Paspoorten innemen, het land uit, integratie mislukt, en woorden van gelijke strekking gaan over de toonbank als warme broodjes. Populistische, opruiende uitspraken die tegenstellingen creëren en gepaard gaan met tot in militaire precisie geregisseerde reportages, talkshows en krantenkoppen vanuit de media om het verhaal eenzijdig te schuiven op de zondebokken. De Marokkaanse zondebokken. Een grijsgedraaide plaat waarbij je al misselijk wordt bij het horen van de eerste noot.

‘Waarom spreken we nog over integratie als het gaat om mensen die hier geboren en getogen zijn?’

Islam en Marokkanen zijn hot items voor populistische en racistische politici. Het volk wordt systematisch tegen elkaar uitgespeeld. Tegenstellingen worden vergroot, en het vingerwijzen begint. De media is enerzijds zeer veroordelend naar de Marokkaanse jongeren en erg terughoudend als het gaat om berichtgeving waarbij Joodse hooligans het onderwerp zijn. Onze kersverse premier toont meteen waar zijn loyaliteit ligt en wat zijn kliekje al heel lang wilde zeggen. Hij wijst een kant op met zijn vinger en weigert te zien dat er ook een aantal vingers terugwijzen. De oppositie lijkt verlamd. Er is geen tegengeluid, en de stuurloze trein van BV Nederland dendert voort.

Het wijzen naar integratie is een makkelijke uitweg voor degenen die geen antwoorden hebben op de echte vragen. Onderwijs speelt hier ook een grote rol. Jongeren worden niet voldoende ondersteund om essentiële kennis op te doen en zich met de juiste tools wegwijs te maken binnen de maatschappij. Het ontbreken van deze basis zorgt voor een vacuüm waarin ze vatbaar zijn voor negatieve invloeden, zowel op sociale media als op straat.

Zondebok

Integratie is een veelgebruikte troefkaart om een zondebok aan te wijzen. Want waarom zou je degenen die niet op je lijken niet gebruiken voor je eigen agenda? Waarom spreken we nog over integratie wanneer het gaat om mensen die hier geboren en getogen zijn? Wanneer je een groep op deze manier categoriseert, is het bij voorbaat al gedoemd te falen. Er is geen eerlijke kans, geen volledige en oprechte acceptatie. Wanneer gaan we het gesprek aan over de privileges van sommigen en de onvoorwaardelijke acceptatie van alle burgers? De integratiekaart trekken is als het huis van de buurman blussen terwijl je eigen huis in brand staat. Dit is een probleem van Nederlandse identiteitspolitiek en polarisatie, en geen ‘Marokkanenprobleem’. Dit kabinet is een verkapt zondebok-kabinet en een belediging voor de democratische rechtsstaat.’


Erwin van Veen, Midden-Oostendeskundige bij Instituut Clingendael

‘Nederlandse politieke partijen maken zich al jaren schuldig aan verschillende vormen van discriminatie met racistische ondertonen. Voorbeelden zijn de toeslagenaffaire, de ‘minder Marokkanen’-uitspraak, en negatieve opmerkingen over vluchtelingen en moslims.

Het Sociaal en Cultureel Planbureau meldde onlangs dat discriminatie en racisme veel voorkomen in Nederland, vooral op de arbeidsmarkt. Toch ontkennen veel Nederlanders dit probleem, ook mensen op links. Professor Gloria Wekker schreef hierover een inzichtelijk boek, White Innocence.

Buitenlandse politiek

Daarnaast werkt de Nederlandse regering indirect mee aan de slachting die het Israëlische leger in Gaza aanricht door wapenleveranties en politieke steun. Het contrast met het regeringsstandpunt over de toepassing van het internationaal recht en mensenrechten in Oekraïne zorgt ook voor een nare bijsmaak van discriminatie en racisme.

Als er inderdaad een probleem is met ‘mislukte integratie’ – zoals sommige politici zeggen na het geweld door Tel Aviv Maccabi-aanhangers en de hetze tegen dezelfde Israëlische supporters – ligt dit voor een belangrijk deel aan de polarisatie door sommige politieke partijen, racisme van eigen bodem, en de dubbele standaarden in onze buitenlandse politiek, vooral in het Midden-Oosten.’


Mustafa Ayranci, voorzitter van Htib, de Nederlandse Bond van Turkse Arbeiders

‘Sinds Geert Wilders zich afsplitste van de VVD en een eigen partij oprichtte, heeft hij zich herhaaldelijk uitgesproken tegen de islamitische gemeenschap en migranten. Zijn uitspraken, zoals ‘minder Marokkanen’ hebben geleid tot polarisatie en een klimaat waarin migranten zich steeds meer buitengesloten voelen. Vanaf 2002, toen hij de islam en migranten publiekelijk begon te bekritiseren, is er een breuk ontstaan tussen migranten en de Nederlandse samenleving, waarvoor Wilders medeverantwoordelijk kan worden gesteld.

Ondanks dat er al zestig jaar Turkse migranten in Nederland wonen en zij hun best doen om mee te doen in de samenleving, krijgen zij nog steeds te maken met discriminatie. Veel mensen met een Turkse achtergrond die ik spreek, voelen zich niet volledig geaccepteerd. Ook al werken ze  als advocaat of leraar toch krijgen ze vaak de vraag wanneer ze ’teruggaan’. Dit geeft hen het gevoel dat ze er niet bij horen.

‘Vanaf 2002 is er een breuk ontstaan tussen migranten en de Nederlandse samenleving’

In Nederland wonen ongeveer 500.000 mensen met een Turkse achtergrond, maar slechts een handvol bekleed een hoge positie. In steden als Amsterdam en Den Haag, waar veel mensen een migratieachtergrond hebben, zijn er maar weinig wethouders uit die groepen. Ook in de Tweede Kamer zijn migranten slecht vertegenwoordigd. Dit komt door discriminatie en doordat organisaties die vroeger de  belangen van migranten verdedigden, zoals het Landelijk Overleg Minderheden zijn opgeheven.

Migranten en de Joodse gemeenschap

Als we jongeren die betrokken zijn bij rellen meteen criminelen noemen, ontstaat er een vertrouwensbreuk. Zonder een gesprek voelen deze jongeren zich nog meer buitengesloten. Vroeger werkten migranten en de Joodse gemeenschap juist samen, maar nu worden problemen vaak veralgemeniseerd. Natuurlijk is geweld in Amsterdam onacceptabel en moeten criminelen worden aangepakt. Toch willen mensen met een migratieachtergrond juist bijdragen aan de samenleving; ze willen meedoen en in gesprek gaan. Maar als ze steeds horen dat ze er niet bij horen, hoe kunnen ze dan nog vertrouwen hebben?

Wilders en andere politici zouden zich moeten afvragen wat hun rol is bij de mislukte integratie. Wat hebben ze fout gedaan, en hoe kunnen ze helpen om de integratie wel te laten slagen? Het is belangrijk dat ze eerlijk kijken naar hun eigen invloed, zodat we kunnen werken aan een samenleving waarin iedereen zich welkom voelt.’


Milena Mulders, aanjager van (culturele) projecten op het gebied van migratie en samenleven

‘Ongepast, onverstandig en zeer onterecht dat de minister-president, marionet van Geert Wilders, in deze context de integratiekaart trekt. Je kunt de verantwoordelijkheid voor dit niet afschuiven op een (deel van een) bevolkingsgroep; je moet de verantwoordelijkheid dan dragen met iedereen.

Als moeder van een Amsterdamse jongere op een scooter uit West heb ik een taak en een verantwoordelijkheid. Behandel de ander zoals je zelf behandeld wil worden. Geef de ander ruimte zoals je zelf ruimte neemt. Ben je bewust van je privilege. Kies voor radicale openheid. Een soft verhaal in grimmige tijden. Als we onze (Amsterdamse) jongeren opgeven, zijn we allemaal verloren.’

Miljardair Elon Musk wordt hoofd van nieuw Amerikaans departement

0

Miljardair Elon Musk krijgt een nieuwe rol in de Amerikaanse overheid als hoofd van het ‘Departement van Efficiëntie’. Deze functie is speciaal door aankomend president Donald Trump gemaakt om grote veranderingen in de overheid door te voeren, aldus the Guardian.

Musk, die ook de baas is van socialmediaplatform X, krijgt deze rol als beloning voor zijn steun aan Trump tijdens de verkiezingscampagne voor de Republikeinen.

Hoewel Musk geen officieel regeringslid wordt, zal hij van buitenaf ‘advies en leiding’ geven bij ‘grootschalige hervormingen’. Trump stelt dat Musk een vernieuwende ondernemersbenadering zal introduceren om de overheid efficiënter en minder verspillend te maken.

Critici uiten zorgen dat Musk niet alleen ingrijpende bezuinigingen zal doorvoeren, maar mogelijk ook nieuwe valuta in omloop zal brengen. Musk, die ruim 200 miljoen dollar bijdroeg aan Trumps campagne, wordt daarnaast beschuldigd van manipulatie van X’s algoritmes om Trump in het voordeel te laten werken.

Met hulp van ouders, agenten en coaches bleef Plein ’40-’45 rustig

0

Dankzij de inzet van ouders, politieagenten en straatcoaches is het gisteravond rustig gebleven op Plein ’40-’45 in Amsterdam Nieuw-West, zo meldt stadszender AT5.

Imam Mohammed el Fakiri was ook op straat om met jongeren in gesprek te gaan. ‘We zijn hier allemaal samen om onze stad en Nederland te beschermen’, zegt hij tegen AT5.

El Fakiri had al een lange dag achter de rug met gesprekken waarin hij jongeren streng aansprak over de rellen van maandagavond waarbij een tram afbrandde. ‘Hoe kun je zo’n tram aanvallen? Misschien zit je eigen familie erin, maar ook zonder dat maakt het niet uit. Het is onacceptabel’, zegt hij verontwaardigd. Dat de buurt opnieuw negatief in het nieuws komt, raakt hem diep. ‘Maar we geven niet op’, voegt hij vastberaden toe.

Uit voorzorg, om nieuwe onrust te voorkomen, reden er vanavond geen trams naar Lambertus Zijplein en Slotermeer. Hierdoor moesten veel buurtbewoners, onder wie ouderen, ouders met kinderwagens en mensen met boodschappen, een lange wandeling maken naar huis vanaf het centrumgebied, zag onze verslaggever die met de fiets door de buurt trok.

De politie, die de avond ervoor met veel busjes door het stadsdeel patrouilleerde, heeft beelden vrijgegeven van betrokkenen bij de ongeregeldheden en waarschuwt met het tonen van meer beelden, aldus AT5. ‘Als je betrokken was bij deze gewelddadige incidenten, meld je dan zelf, anders maken we de beelden openbaar’, zo luidt de oproep van de politie.

De echte puinhoop

0

Bij de gebeurtenissen in Amsterdam moest ik denken aan de beroemde scene uit De Avonturen van Huckleberry Finn van Mark Twain, waarin Tom laat thuis komt en zijn tante Sally vraagt waar hij vandaan komt. Hij verzint een verhaal over een ongeluk, een ontploffing op een stoomboot en zijn tante Sally wil dan weten of er iemand gewond is geraakt. Hij zegt: ‘No ma’m. Killed a n*gger.’ Waarop zij antwoordt:  ‘Ah, gelukkig, want soms raken mensen gewond.’

Over het meten met twee maten en partijdig beleid gaat deze column. Neerlands landelijk en plaatselijk bestuur heeft na 7 oktober altijd geroepen dat het ‘Midden-Oostenconflict’ niet naar de Nederlandse straten moest worden ‘geïmporteerd’. Halsema beloofde toen polarisatie niet toe te staan, maar te verbinden.

Dat leek een mooi neutraal uitgangspunt, dat toevallig in het voordeel van Israël uitviel en waar we ons achter konden verschuilen om stappen te vermijden die moed vergden. Moed om te doen wat internationaal recht ons 76 jaar vraagt: de Palestijnen een land te geven.

In een dergelijke doofpot konden frustraties over dubbele standaarden ineens in het gezicht van het bestuur ontploffen. Als je Israëlische gewelddadige hooligans als onschuldige gasten verwelkomt bijvoorbeeld. Hooligans die deel uitmaken van het leger in Gaza. Hooligans die op de website het clublied schrijven, in een lied gericht aan de ‘linkse’ Israëlische voetbalclub Hapoel:

Lied van de verkrachting
Je handelt alsof je zo radicaal bent
Als je liederen zingt over de Holocaust
Jullie zijn de Arabische hoeren
En aan het einde van de dag
Zullen we je neuken
En dan drinken we jullie bloed
Op het stadsplein hangen we iedere communist op die hier komt
En als we ze zullen verkrachten roepen we
Vandaag is dood, Hapoel!

Alles wat de hooligans in Amsterdam deden was een politiek statement

Mind you, deze woorden zijn gericht aan landgenoten. Een variatie hierop klonk vorige week in Amsterdam:

Ole ole
Laat het IDF winnen en neuk de Arabieren
Ole ole
Waarom is school uit in Gaza? Er zijn daar geen kinderen meer over

Wie importeerde het Midden-Oosten conflict ook alweer? Alles wat de hooligans in Amsterdam deden was een politiek statement: hun fluitconcert tijdens de minuut stilte voor de slachtoffers van de overstromingen in Spanje, omdat dat land Palestina erkende. Hun aanvallen met metalen stangen, planken, riemen op huizen met Palestijnse vlaggen, Marokkaanse chauffeurs en burgers die Palestijnse parafernalia droegen. Zie het filmpje van Bender, een tiener met nog niet de baard in de keel, die het werk deed dat kwaliteitsmedia als NRC door hun vooringenomenheid lieten liggen.

Maar Halsema verliet de schijn van onpartijdigheid pas vrijdag na de tweede mensenjacht, nu op Israëlische provocateurs. Laat het duidelijk zijn, een volksgericht is verwerpelijk en de beelden waren afschuwelijk. Maar dat het zover kon komen ligt aan de falende leiding van de stad Amsterdam, die net als de landelijke politiek ervoor koos niet werkelijk boven de partijen te staan. Die ervoor koos ook een belangengroep voor Israël te zijn. Die te laat veiligheidsmaatregelen nam om de eigen bevolking te beschermen en nu geen verantwoordelijkheid neemt voor het tegenover elkaar zetten van groepen burgers. Beter had Halsema een grootscheeps onderzoek kunnen aankondigen, in plaats van te vingerwijzen.

Op de persconferentie was ze selectief verontwaardigd over de bedreiging van ‘onze cultuur’. Kennelijk is het in elkaar slaan van Palestina-sympathisanten en het weghalen van Palestijnse vlaggen door de Israëlische hooligans geen aanslag op ‘onze’ cultuur en vrijheid van meningsuiting. Misschien omdat de Arabische cultuur en moslimburgers nog steeds niet worden gezien als eigen aan Amsterdam. Zeker, er is antisemitisme in Nederland, maar in de hype vergeet iedereen wat de AIVD al jaren zegt: gevaar voor antisemitisme komt veelal van extreemrechts.

Maar de toon is gezet. Wilders wil geboren en getogen Nederlandse moslims die in de fout gingen uitzetten. Columnisten eisen van moslims dat ze afstand nemen van geweld. Ephimenco deed dat in Trouw, zoals hij het ook na 9/11 deed, en Marcel van Roosmalen bestond het om in NRC een islamofobe sneer uit te delen aan de altijd integere Esmah Lahlah, ‘die verder moet kijken dan haar hoofddoek lang is’. Kortom, moslims worden weer als de vijfde colonne neergezet.

Kunnen we nu ons dan weer richten op het redden van het vervuilde kind in een Gazaanse straat – nou ja, in het puin – dat naar eten zoekt?

Amsterdam heeft een grove inschattingsfout gemaakt

0

De voetbalwedstrijd tussen Ajax en Maccabi Tel Aviv had nooit plaats mogen vinden. Onder normale omstandigheden is zo’n wedstrijd tussen een Nederlandse en een Israëlische club natuurlijk geen punt. Maar de heftige bombardementen van Israël op Gaza kun je geen normale omstandigheden noemen.

Je kunt zeggen dat je sport niet moet verwarren met politiek. Maar in Amsterdam wonen veel mensen die fel gekant zijn tegen de oorlog in Gaza en de aanvallen op de Palestijnse bevolking op de Westelijke Jordaanoever.

Rusland mocht niet deelnemen aan de kwalificaties voor het EK van 2024. Waarom heeft Femke Halsema wel toestemming gegeven voor de wedstrijd Ajax-Maccabi? Als burgemeester kent ze haar stad en weet ze dat deze ontmoeting neer zou komen op het ontsteken van een lont in een kruitvat. Het is onbegrijpelijk dat ze besloten heeft de wedstrijd door te laten gaan.

Wat er vervolgens gebeurde is een vergaand uit de hand gelopen voetbalrel met een sterk politiek tintje. Voetbalfans van Maccabi haalden een grote Palestijnse vlag van de muur op een pand op het Rokin, onder het roepen van kreten als ‘Fuck de Arabieren’ en erger. Een politieauto reed langs, maar stopte niet. Ook drijft de politie de groepen Maccabi-supporters niet uit elkaar. Terwijl het neerhalen van een Palestijnse vlag een grove schending van het recht op vrije meningsuiting is. Kortom: die Maccabi-supporters waren ook geen lieverdjes. In de loop van de avond sloegen Israëlische supporters en pro-Palestijnse Amsterdammers elkaar over en weer in elkaar.

Ik keur het in elkaar slaan van mensen omdat ze Israëlisch zijn natuurlijk pertinent af

Toch viel de hele wereld over Amsterdam heen: pogroms in Nederland! Burgemeesters en andere politici volgen de hetze en noemen de vechtende Amsterdammers antisemieten. De Nationaal Coördinator Antisemitismebestrijding deed in Nieuwsuur datzelfde. Dat ook de Maccabi-supporters activisten in elkaar hebben geslagen, wordt verder niet meer genoemd.

Het is goed te letten op de definities van diverse woorden die vaak zijn gebruikt in de afgelopen week, zoals pogrom. Dit is een Russisch woord dat onder andere vernietiging betekent en dat vooral gebruikt werd in de tijden van Jodenvervolging, voorafgaand aan en tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Het gaat te kort door de bocht om wat er op 7 november is gebeurd een pogrom te noemen. Dat de hele internationale wereld, inclusief Nederland, spreekt van een pogrom is walgelijk. En zeer eenzijdig.

Ik sprak met jonge activisten die uitgerekend door agenten van het Vredescorps extreem hardhandig waren aangepakt

Ik keur het in elkaar slaan van mensen omdat ze Israëlisch zijn natuurlijk pertinent af. Ook het vernielen van winkels van Israëlische mensen kan niet door de beugel. Door deze voetbalrellen te typeren als antisemitisme, speelt men in op een sentiment en dat is niet op zijn plaats. Het is helemaal buiten proportie, dat pro-Palestina activisten sindsdien geen recht meer hebben om te demonstreren. Dit besluit laat de haat en het geweld alleen maar escaleren.

Op zondag 10 november was ik getuige van een grote politiemacht die een kleine groep activisten arresteerden en afvoerden, omdat zij toch de moed hadden om te gaan demonstreren. Zij werden afgevoerd in bussen. Ik kwam in gesprek met een politieagent die op zijn borst een insigne van het Vredescorps van Politieagenten had. Dit corps is een groep van vijftig politieagenten in Amsterdam, die zich al lange tijd inzetten om met demonstranten en actievoerders in gesprek te gaan. Ze willen hun beweegredenen leren begrijpen door met hen in dialoog te gaan. Ik had daar wel bewondering voor.

Later sprak ik met een aantal jongeren even verderop, die me vertelden dat ze uitgerekend door agenten van dit corps extreem hardhandig waren aangepakt. Ze drukten me op het hart dat geen enkele politieagent te vertrouwen is. Deze demonstranten voelen zich in een hoek gedrukt door het establishment.

Femke Halsema heeft een grove inschattingsfout gemaakt – en met haar ook de rechters die dit weekend het demonstratieverbod handhaafden. In plaats daarvan hadden ze juist een pro-Palestijnse demonstratie op de Dam moeten toestaan, met als doel de gemoederen te sussen. Met een cordon van politiebusjes eromheen ter beveiliging.

Toen ik zondag diezelfde politiebusjes om mensen met Palestijnse vlaggen heen zag staan, ging ik er met mijn goede bedoelingen vanuit dat die er waren om de demonstranten te beschermen. Ik wilde me bij de demonstranten aansluiten, maar toen bleek al snel dat zij gearresteerd waren. Een gemiste kans! Hierdoor verliezen jonge mensen het vertrouwen in onze rechtsstaat en in het politieapparaat, die deze dient te beschermen. Dat moeten we niet willen.

Niemand grijpt in. Geen boycot, niets

Dus roep ik iedereen op om zich te verdiepen in de geschiedenis van Israël en de Palestijnen. Probeer met elkaar in gesprek te blijven en waar mogelijk het recht om te demonstreren en de pro-Palestijnse beweging te ondersteunen.

Susan Delsing

Want wat de situatie nog schrijnender maakt: naast de genocide op de Gazanen, maken Israëlische kolonisten op de Westelijke Jordaanoever jacht op de Palestijnen die daar wonen. Zij steken olijfbomen in brand, waarmee deze Palestijnen voorzien in hun levensonderhoud, en ze belagen hun huizen. Dit alles onder toeziend oog van Israëlische militairen die daar rondlopen en die – nog erger – geweren uitdelen aan de kolonisten.

De wereld is het er wel over eens dat dit veel te ver uit de hand is gelopen. Toch grijpt niemand in. Geen boycot, niets. In het Westen spreekt vrijwel niemand over het vermoorden van Palestijnen door de kolonisten op de Westelijke Jordaanoever. En al helemaal niemand denkt eraan om in dit geval hoogst verontwaardigd de pogrom-kaart te spelen.

Ook Arabieren zijn een ‘Semitisch’ volk. Laten we ervoor waken dat niet ook zij te lijden krijgen onder antisemitisme, hier in Nederland en Europa. Dat dit al in Israël gebeurt is al erg genoeg.

Frontex-topman: ‘Illegale migratie kun je nooit helemaal wegnemen’

0

Migratie helemaal onder controle krijgen, dat kan eigenlijk niet. Dit zegt Frontex-topman Hans Leijtens in WNL Op Zondag. Volgens hem is het een illusie te denken dat je alle ongewenste asielzoekers buiten kunt houden.

Frontex bestaat al sinds 2004 en is verantwoordelijk voor de bescherming van de buitengrenzen van Europa. Sinds 2016 is het takenpakket uitgebreid en houdt het zich ook bezig met migranten die het continent binnenkomen.

Maar Leijtens is realistisch over deze opgave. Hoewel de aantallen migranten vorig jaar met 43 procent daalden, durft hij dit niet voor eigen rekening te nemen. Want de aantallen stijgen en dalen op basis van heel veel zaken, niet alleen het werk van Frontex, zo legt hij uit. ‘Dit kan alleen al veranderen met het weer.’

‘Migratie is een fenomeen dat zo oud is als de mensheid. De wil om te migreren zal er altijd zijn. Je moet ervoor zorgen dat je de irreguliere manier om dat te doen zoveel mogelijk bestrijdt’, zegt hij in het programma.

Met irreguliere migratie doelt hij op de talrijke smokkelroutes die er bestaan. Deze routes zijn levensgevaarlijk voor de migranten zelf, en moeten daarom zoveel mogelijk onderuit gehaald worden, vindt hij. ‘Maar helemaal wegnemen, dat is een illusie’, voegt hij toe.

Om meer te kunnen doen wil het bedrijf toe van de huidige 3,000 naar 30,000 mensen in dienst. Ook wil het slimme technologie benutten om beter te kunnen observeren wat er gebeurt.

‘Je moet niet denken dat er om de 3 meter een bewaker komt te staan, want dat is gewoon niet haalbaar’, erkent hij. Ook het idee dat een muur bouwen, zoals Trump dat doet, zou helpen migranten tegen te houden spreek hij tegen. ‘Daar klimmen mensen gewoon over heen.’

Islamitische begraafplaats in Rotterdam weer stap dichterbij

0

Het is al jaren een wens van de islamitische gemeenschap: een eigen begraafplaats in Rotterdam. Deze lijkt er nu toch echt te gaan komen. De Gemeente Rotterdam en Stichting Platform Islamitische Organisaties Rijnmond (SPIOR) hebben een belangrijke stap gezet richting de realisatie. 

Als alles volgens plan verloopt, is er in 2006 een islamitische begraafplaats aan de Maeterlinckweg in Rotterdam Zuid. Het stukje grond van 30.000 m2 ligt naast de Zuiderbegraafplaats en is een mooi stukje groen, nu nog overwoekerd door de natuur. 

Deze maand tekenden de betrokken partijen een samenwerkingsovereenkomst voor de realisatie. Wethouder Faouzi Achbar van Welzijn, Samenleven, Sport & Digitale Inclusie: ‘Met de officiële bekrachtiging van de samenwerking komt de wens uit om iedere Rotterdammer een laatste rustplaats te bieden die aansluit bij de eigen levensovertuiging.’

‘Het is een lang proces geweest’, vertelt directeur van SPIOR en van de islamitische begraafplaatsorganisatie (IBO) Nourdin El Ouali in een filmpje van College 010. De ambitie werd drie jaar geleden al door de gemeente uitgesproken. ‘Je hebt met bestemmingsplannen te maken, met juridische regelingen. En dan sta je hier opeens om een samenwerkingsovereenkomst te tekenen.’

2500 graven

De plek zal ruimte bieden aan 2500 graven met eeuwige grafrust. Moslims begraven hun dierbaren namelijk voor altijd, in tegenstelling tot wat in Nederland gebruikelijk is. Op het terrein kunnen de overledenen ook worden gewassen en gewikkeld, en er is ruimte voor het gebed. 

Hoewel er een belangrijke stap is gezet, is er nog wel werk aan de winkel. De begraafplaats wordt namelijk gefinancierd door de islamitische gemeenschap zelf. De kosten zullen uitlopen op ongeveer 5 miljoen euro, vertelt El Ouali. Middels een inzamelingsactie is reeds 10 procent van dit bedrag binnengehaald. 

‘Dit stemt me wel positief’, zegt wethouder Achbar. ‘Ik zou bijna zeggen: als je nog negen van die acties houdt, dan ben je zo bij het bedrag.’

Ik denk dat we met deze samenwerkingsovereenkomst echt wel iets markeren’, gaat hij verder. ‘Nu kunnen we voortvarend verder, in de hoop dat we de opening eind 2026 gaan realiseren. Uiteindelijk zal ik ook begraven moeten worden, ik heb dat het liefst op een islamitische begraafplaats.’

Besiktas tegen Maccabi op neutraal terrein: Hongarije

0

De Europese voetbalbond UEFA heeft aangekondigd dat de wedstrijd tussen de Turkse topclub Besiktas en de Israëlische Maccabi Tel Aviv wordt verplaatst naar neutraal terrein. De wedstrijd zou eigenlijk in Istanbul worden gespeeld, thuisbasis van de Turkse club. Zo meldt de Turkse krant Daily Sabah.

Vorige week liet de UEFA de wedstrijd tussen Ajax en Maccabi in Amsterdam doorgaan, met alle gevolgen van dien. In Amsterdam is het nog steeds onrustig vanwege de rellen die na de wedstrijd ontstonden.

De wedstrijd met Besiktas zal nu worden gespeeld in Hongarije. De UEFA heeft dat land als neutraal terrein aangewezen. Ook mag er geen publiek aanwezig zijn, vanwege de kans op ongeregeldheden.

Vorige week in Amsterdam bestormden Maccabi-hooligans de binnenstad van Amsterdam en vielen de plaatselijke bevolking aan, waaronder taxichauffeurs. Ook werden eerder die week Palestijnse vlaggen van gevels getrokken. Vervolgens werden Maccabi-fans aangevallen door Amsterdamse jongeren, die met scooters door de stad trokken en antisemitische leuzen scandeerden. Sindsdien is er een demonstratieverbod in Amsterdam.

Politie heeft moeite met polariserende politici

0

Terwijl de onrust in hoofdstad Amsterdam aanhoudt, heeft de politie kritiek geuit op politici die olie op het vuur gooien met polariserende uitspraken, zoals Geert Wilders en Dilan Yesilgöz.

Ook gisteravond ging het mis in Amsterdam tussen de politie en relschoppers. Ook onschuldige omstanders en buurtbewoners werden door de politie aangevallen. Amsterdam is al sinds vorige week woensdag het toneel van ongeregeldheden, met als hoogtepunt de rellen van donderdagnacht.

Ondertussen groeit de onvrede binnen de Nationale Politie over de wijze waarop politici reageren op de gebeurtenissen. ‘Politici zouden de vreselijke incidenten juist moeten dempen in plaats van uitvergroten. Er is nu sprake van een beangstigende polarisatie’, aldus sectorhoofd bij de politie Oost-Nederland José Rooijers tegen NRC. Volgens haar zouden politici uit zijn op ‘meer aanhang’ op sociale media, in plaats van de-escalerend optreden.

Extra diensten en mensen

De Amsterdamse politie wijst bovendien op de extra diensten die ze in de nachten draaien en zijn verontwaardigd over de kritiek in de aanpak van de ongeregeldheden afgelopen donderdag. ‘Achthonderd agenten waren overdag in de weer en ’s nachts hebben we ook honderden agenten op straat gehad omdat er signalen kwamen dat het uit de hand zou lopen. Zo’n inzet hebben we in tijden niet meer gehad’, meldt een Amsterdamse politiefunctionaris die niet met zijn naam in de krant wil.

De politie noemt de tweets van Geert Wilders, die constant het uiterste verwacht van de politie en zelfs pleit voor het uitzetten van raddraaiers. Daarnaast is er grote onvrede over de rol die Dilan Yesilgöz speelt in de polarisatie. Over de demonstratie op de Dam schreef zij op X als volgt: ‘En dan je afvragen waarom mensen vertrouwen in de overheid verliezen. In hemelsnaam’, suggererend dat de politie vreedzame demonstranten moet aanpakken.

De politie meldt dat zulke opmerkingen niet helpen. ‘Het leidt alleen maar tot onrust buiten in de samenleving en binnen de politie’, zegt Gert Veurink, eenheidschef Oost-Nederland. Ook vindt hij dat de ongeregeldheden in Amsterdam niet zijn te reduceren tot alleen antisemitische jongeren. Het gaat volgens hem ook om rellende voetbalhooligans. ‘Het is één giftige cocktail’, aldus Veurink.

Lody van de Kamp: ‘Moslims en Joden zijn geen onverzoenlijke vijanden’

0

De Amsterdamse rabbijn Lody van de Kamp zet zich al jaren in voor de dialoog tussen moslims en Joden. Ook in deze gepolariseerde tijden blijft hij nuchter. ‘We moeten de rellen van afgelopen donderdag niet groter maken dan ze zijn.’

Op donderdagavond 7 november liep het uit de hand, na de voetbalwedstrijd tussen Ajax en de Israëlische club Maccabi Tel Aviv. Groepen Maccabi-supporters werden aangevallen ‘door jongens op scooters die kriskras door de stad reden’, aldus burgemeester Femke Halsema. ‘Dit brengt herinnering aan pogroms terug’, zei ze vrijdag op een persconferentie. Premier Dick Schoof reageerde ook verontwaardigd en sprak over ‘antisemitische aanvallen op Israëliërs’.

Afgelopen weekend echter bleek dat het allemaal wat genuanceerder lag. Veel Maccabi-supporters hadden zich ook niet als lieverdjes gedragen. Ze hadden anti-Palestijnse liederen gezongen waarin de oorlog van Gaza werd bejubeld, een Palestijnse vlag neergehaald en Marokkaans-Nederlandse taxichauffeurs aangevallen. Toch blijven politici van PVV en VVD met een beschuldigende vinger alleen naar Nederlandse moslims wijzen, die antisemieten zouden zijn.

Rabbijn Lody van de Kamp houdt in deze gepolariseerde situaties het hoofd koel. ‘Wat is waarheid?’, vraagt hij zich retorisch af. ‘De waarheid duurt altijd langer dan de actualiteit ons vergunt. Politici reageren meteen op de gebeurtenissen, voordat alle feiten bekend zijn. We moeten juist voorzichtigheid betrachten.’

‘Wat doen ze? Vliegladingen voetbalsupporters uit Israël toestaan’

‘De reactie van Geert Wilders en het kabinet-Schoof is totaal eenzijdig’, stelt Van de Kamp. ‘Wilders maakte zijn politieke agenda meteen weer duidelijk zichtbaar. Maar ook de regering en de overheid in het algemeen laten het afweten. In Amstelveen wordt er een bijeenkomst gehouden voor Joodse Amsterdammers om over de rellen te praten. Maar voor islamitische Amsterdammers is er helemaal niets georganiseerd. Ook heeft onze regering wel Joodse vertegenwoordigers uitgenodigd voor een overleg dinsdag in het Catshuis, maar niet de vertegenwoordigers uit de islamitische gemeenschap. Maar juist dat stimuleert ons. Wij gaan verder met ons werk om dit te helen, wat de overheid laat liggen.’

Wie zijn die ‘wij’ waar Van de Kamp het over heeft? Het gaat om de dialooggroep Saïd&Lody, die moslims en Joden bij elkaar wil brengen, maar ook om de Amsterdamse raadsleden Sheher Khan (Denk) en Itay Garmy (Volt) en anderen. Zij werken, sommigen al jaren, aan de instandhouding van de goede verhoudingen tussen de verschillende bevolkingsgroepen in Amsterdam, vooral die tussen moslims en Joden.

Het is belangrijk werk. ‘We weten allemaal drommels goed hoe kwetsbaar het kan zijn’, vertelt Van de Kamp. ‘Het gaat soms ook flink mis. Denk aan de demonstratie tegen de Israëlische president tijdens de opening van het Holocaustmuseum, in maart dit jaar. Of aan de protesten op verschillende universiteiten. Maar onze overheid lijkt hier maar geen lessen uit te willen trekken. Wat doen ze namelijk wel in deze situatie? Vliegladingen voetbalsupporters uit Israël toestaan.’

Het is een illusie om te denken dat de supporters van Maccabi anders zijn dan die van Ajax of Feyenoord, vindt Van de Kamp. ‘We wisten dat het flink zou kunnen ontsporen. En dat is precies wat er nu ook is gebeurd. Ook wisten we dat het nu extra gevoelig is, vanwege de oorlog in Gaza. Het is daarom principieel verkeerd om nu alleen maar naar Marokkanen te wijzen. Want de Maccabi-supporters zijn ook niet allemaal lieve jongens.’

Overigens ontkent de rabbijn niet dat er donderdagavond antisemitische incidenten hebben plaatsgevonden. Maar tegelijkertijd is hij niet onder de indruk van het woord ‘Jodenjacht’, een term die de belagers van Maccabi-fans gebruikten. ‘Het is natuurlijk abject, maar het is wel een bekend begrip in de voetbalwereld. Bij iedere wedstrijd van Ajax valt dit woord.’

Van de Kamp heeft moeite met grote woorden. Halsema en Wilders spraken over een pogrom, maar die vergelijking mist volgens hem doel. ‘We moeten deze term absoluut niet gebruiken in deze context. We moeten de gebeurtenissen niet groter maken dan dat ze zijn. In Israël leven mensen met de realiteit dat sinds 7 oktober 2023 zo’n negenhonderd Israëlische militairen zijn gesneuveld. En dan roepen Israëlische politici dat hier een pogrom plaatsgevonden heeft. In het taalgebruik zijn de verhoudingen nu helemaal zoek. Onze overheid heeft de verantwoordelijkheid om niet in dit kwalijke narratief mee te gaan, maar helaas doet ze dit wel.’

‘Wij laten ons niet tot vijanden van elkaar bombarderen’

Om vergelijkbare redenen vindt de rabbijn een vergelijking met de Kristallnacht van 1938, die nota bene op donderdagavond 7 november werd herdacht, ook oneigenlijk. ‘Er waren donderdag meer Joodse mensen in de Arena en in de Amsterdamse straten dan bij de Kristallnachtherdenking. Voor Maccabi-supporters was de Kristallnacht blijkbaar niet zo relevant. Ze hadden geen weet van de herdenking, of ze doen er niet aan.’

Hoewel hij het niet eens is met Halsema, is Van de Kamp niet teleurgesteld in de burgemeester: ‘Zij staat voor een mission impossible en kan het eigenlijk nooit goed doen. Het is echt heel ingewikkeld om de verschillende bevolkingsgroepen in Amsterdam bij elkaar te houden. Dat kan nooit 100 procent goed gaan.’

Hoe kun je nu voor zorgen, dat mensen met elkaar in gesprek gaan? ‘De gesprekken zijn er al en gaan door’, antwoordt Van de Kamp. ‘Wij laten ons niet tot vijanden van elkaar bombarderen. In de perceptie van buitenstaanders zijn wij moslims en Joden onverzoenlijke tegenstanders. Maar in werkelijkheid is dit niet zo.’ De rabbijn put veel hoop uit de dialooggesprekken die hij heeft met islamitische kinderen en jongeren. ‘Ze hangen aan mijn lippen, als ik hen verhalen vertel over de Tweede Wereldoorlog. Laatst was ik op een bijeenkomst met meer dan tweehonderd jongeren. Een klein groepje liep te hele tijd te klieren. Ik wilde mij daar niet te veel aan storen. Want ook al bereik ik hen niet, die andere jongeren bereik ik wel. Maar na afloop van die bijeenkomst wilde een van die jongeren met mij praten. Een docent wilde hem wegsturen, maar ik vond dat geen goed idee. De jongen zei: ‘We zaten wel te klieren, maar ik luisterde wel, ik heb wel gehoord wat u heeft gezegd.’ Dat geeft mij hoop.’

Voor een goede dialoog tussen moslims en Joden zijn twee dingen belangrijk, besluit Van de Kamp: ‘Ten eerste het besef dat we die oorlog daar hier niet zullen gaan oplossen. Ten tweede dat we hier in Nederland mogen zeggen wat we vinden. Ik heb mijn gelijk, jij hebt jouw gelijk. Je hebt het recht om je mening te geven, maar je moet de ander ook dat recht gunnen en dat elkaar vertellen. Dan ga je met elkaar in gesprek, dan krijg je geen conflict. Je moet voortdurend met elkaar in gesprek blijven. En dat doen we ook. Jongeren laten zich niet gek maken. Amsterdam laat zich niet gek maken. De grote massa wil dit helemaal niet. Die wil een vredige samenleving. Die samenleving is er. En die verdient het ook om aandacht te krijgen.’